Hemingway @ dressuur les.. Beware; slof!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Hemingway @ dressuur les.. Beware; slof!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:06

Reggs schreef:
KiWiKo schreef:
WAT een SUPERBRAAF paard, zou er heel zuinig op zijn

mensen verwarren braaf altijd zo makkelijk met, makkelijk.. Hamingway is echt de makkelijkste niet.
Hij is braaf ja, maar verzet zich op een andere manier dan met stijgeren e.d.

...

Makkelijk of moeilijk ligt aan je eigen rijtechnische kapaciteiten........

Reggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 20:07

@ knabbelgirl: Jaa dat weet ik wel, maar snap je dat als mensen mij adviezen geven waar ik niks over te zeggen heb en dat maar blijven herhalen dat mensen er een beetje moe van worden?
Laatst bijgewerkt door Reggs op 19-04-07 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:08

Waarom zo star vasthouden aan de metnhode van je instructrice? Op een dag zal je hem toch egt zelf nageefelijk en ontspannen moeten rijden, dit is niet ontspannen...
Als jouw instructrice zegt dat je moet appuyeren, en je bent het er niet mee eens, dan kan je er wel degelijk wat van zeggen! Ze is je baas toch niet!
Ik hoop dat je op zoek gaat naar andere instructie, wie weet zijn er wel veel betere die beter bij jou en/of je paard aansluiten. Al doe je het maar om te proberen...
Heel veel succes ermee, ik vind het een heel mooi paard Lachen

Reggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 20:10

KiWiKo schreef:

juist.. Wat jij wil, ik weet het anders

@ kieffer: Ze is wel degelijk mijn baas, ik mest/voer/veeg voor haar en krijg daar een les voor. Bovendien lessen ook de eigenaren bij haar.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:11

Dan zou ik persoonlijk toch mooi voor een ander gaan mesten/voeren/vegen...

Verder blijf ik bij mijn eerste bericht.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:12

ja maar meis, ik begrijp wat je bedoeld...maar hoe wil je zo tips krijgen als je het allemaal wegwimpeld

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:13

het beeld is niet vriendelijk, en technisch niet goed. Dat is duidelijk.

Dat hij misschien niet makkelijk voor jou is kan komen omdat je gewoonweg nu nog de technische kwaliteiten mist, niks mis mee hoor.... ik mis zelf ook nog een hoop techniek.

maar dat betekend wel dat je niet over je macht moet gaan werken, ik denk dat je meer van dit paard leert als je gewoon basiswerk gaat doen, dus recht, op eigen benen, los door het lijf, van achteren naar voren van het binnenbeen naar de buitenteugel werk gaat doen.

een kind kan je ook geen Hemmingway laten lezen voordat je deze het alfabet hebt geleerd

Reggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 20:15

Menig Top ruiter heeft op hemingway gezeten, en is er na een half uur weer afgestapt met de mededeling dat er niks mee te beginnen was..

Ik vind trouwens de manier waarop je het brengt redelijk onvriendelijk..

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:17

Je kan je instructrice natuurlijk ook vragen of je aan je houding en basis kan werken, je kan dan aan het einde van de les altijd nog wat oefeningen meepakken, maar om mbv deze oefening je paard los te rijden (als je ze zelf nog niet beheerst) is een not done.
Je houding in de oefeningen zijn belabberd, je knikt aan alle kanten in en manouvreert in allerlei bochten om het paard maar de goede kant op te krijgen.
Begin in plaats van longeren eens met goed voorwaarts neerwaarts over de rug rijden (evt met slof als je echt denkt dat je die nodig bent). Buig wat in aan beide zijden (schoudervoor, voltes met een goede buiging) maar verwacht geen appuyement van hem, terwijl hij nog niet los is.
Vraag je instructrice en vertel wat hier is gezegd. Kan me niet voorstellen dat ze het er niet mee eens is.
En koop een goed bit dat scheelt een heleboel, ik zou ook me kop in de lucht gooien met een bit wat aan alle kanten door me mond wordt getrokken. Ben trouwens benieuwd wat er gebeurt als je de slof eraf gooit...

(Dit is niet kwaad bedoeld, we proberen je allemaal te helpen, een goede basis is soms lastig maar een vereiste om verder te komen. De oefeningen kent hij al, werk aan de basis, je zult er profijt van hebben Lachen )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:18

Reggs schreef:
KiWiKo schreef:

juist.. Wat jij wil, ik weet het anders

Tuurlijk, want JIJ kan immers al goed rijden Lips are sealed

Sorry hoor, maar ik vind het erg dat je de goede adviezen niet gaat gebruiken en vast houdt aan een instructrise
die de basis overslaat.
Zulke oefeningen hebben pas nut als ze correct uitgevoerd worden, daarvoor moet je basis in orde zijn.

Wel een leuk paard trouwens, volgens mij kán je daar best ver mee komen.

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:18

Hallo!
Ten eerste vind ik het echt een leuk paard! Hij lijkt wel heel groot Haha! !

Verder vind ik jammer dat je je zo verzet het (in mijn ogen) correcte commentaar en opbouwende kritiek. Ik snap jouw houding eigenlijk ook niet zo goed. Je zegt dat als je instructrice zegt dat je iets moet doen je er niet tegen in gaat en haar gewoon volgt. Volgens mij ben je samen met je instructrice bezig om je paard te verbeteren. Het is niet dat je geen inbreng mag tonen. Als ik oefeningen moet rijden en dan heb ik het alleen nog maar over schouderbinnen en wijken wordt er altijd aan mij gevraagd of ik weet waarom ik het 'moet' doen. Dan ga ik samen met mijn instructrice de mogelijkheden bespreken, zulke oefeningen doe ik bijvorobeeld om het binnenachterbeen extra te activeren omdat ze die nog wel eens vergeet. Weet je zelf waarom je de oefeningen moet rijden? Je zegt dat ze er los van wordt. Maar ik vraag me af hoe je paard los moet worden van een slof die strak staat, een ruiter die er scheef opzit en dus verkeerde hulpen geeft en een paard die de oefeningen bij lange na niet goed uitvoerd zoals ik kan zien. Omdat het paard het kan wil het nog niet zeggen dat de ruiter het kan! Het is helemaal niet verkeerd om eens wat uit te proberen, doe ik ook..is leuk Haha!, maar doe dit dan wel vanuit een goede basis.

Vraag gewoon aan je instructrice waarom je die oefeningen moet doen! Dat is niet erg, sterker nog..zij is er om jou te leren waarom en hoe je het moet doen! Ook mijn tip is, ga terug naar de basis. Laat het paard lekker van achter naar voor lopen, richt het recht... en echt waar daar wordt je paard los van en die truukjes zullen dan een stuk makkelijker gaan! Probeer zelf ook netter te gaan zitten zodat je duidelijk bent voor je paard, rechtzitten, let op je handen (zeg je zelf ook al..dus dat is een goed punt!)

Verder vind ik het wel goed dat je instructrice ook op je paard rijd of heeft gereden, zo kan de instructie nog gerichter plaatsvinden, maar jij bent je instructrice niet! Je instructrice rijd misschien automatisch het paard van achter naar voor nageeflijk waardoor er oefeningen uitkomen, maar het lijkt er op alsof ze hiermee voorbij gaat in het les geven in 'jouw niveau', wat zoals ik kan aannemen op de foto's de basis! En juist dit van achter naar voor rijden! Dat zou jammer zijn toch?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:19

ik vin djuist dat iedereenhet nog heel netjs zegt, ik ken bokt soms wel anders.
Niemand valt je aan en geven je juist tips.

Ik vind ook, data ls de basis niet 100% is, je eerst daaraan moet werken, ipv moeilijkere oefeningen doen. kan niet paar stappen overslaan ineens, ook al doet het paardje wel wat je vraagt, het gaat niet zoals het hoort.
kan je niet eens met eigenaren overleggen voor andere instructrice, of dat je met haar overlegd om eerst aan dat nagefelijke te werken, dan mss een thiedeman teugel en zo proberen dat hij nagefelijk loopt zonder hulpteugels. pas dan kun je verder met dressuuv vin dik

nogmaals, ik geef mijn mening en val je niet aan

bambam99

bambam99 schreef:
Het slimste wat je kan zeggen is; Ik snap het niet.....
Reggs schreef:
idd, maar wat dat hier mee te maken heeft?

Hey Reggs, ik val je ook niet aan, eigenlijk heb ik een beetje met je te doen. En tegelijkertijd vind ik het reuzeknap van je dat je heel goed aanvoelt dat het zo niet zo goed gaat! Zouden meer mensen moeten doen!

En wat het er mee te maken heeft: zeg gewoon tegen je instructrice dat het je het niet snapt zoals het nu gaat en dat je veel meer van de basis wilt weten! Kan je best, kom op meid laat je niet kisten en ik zou ook es andere instructie met je mee kijken! Op deze manier leer je echt niets van al die oefeningen. En dat is zonde! Van jou en van je paard.

Rytm

Reggs schreef:
Menig Top ruiter heeft op hemingway gezeten, en is er na een half uur weer afgestapt met de mededeling dat er niks mee te beginnen was..

Ik vind trouwens de manier waarop je het brengt redelijk onvriendelijk..

Je hebt het ook niet goed in een half uur.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:21

ik vind dit er erg onvriendelijk uitzien

het komt me over alsof ie niet zonder slof gereden kan worden, nageeflijk en rond en recht en verzameld...
Als dat zo is bied ik me vrijwillig aan.

Ik kan ook geen opbouwend commentaar geven behlve, haal eerst die slof eraf
je merkt zelf al dat dit niet kan, hartstikke goed, maar ga ermee aan het werk
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 19-04-07 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:22

Welshcobfan schreef:
Ik denk eerder dat je weer terug moet naar de basis, het leren van ontspannen rijden van het paard. Je stuurt nog teveel met je handen en je bent nog té afhankelijk van de slof. Probeer eerst het paard eens mooi ontspannen en rond te rijden zonder slof (slof even met losrijden, prima, maar niet als je al deze oefeningen wilt rijden). Stuur meer met je benen, dan hoeven je handen minder werk te doen Knipoog
Als de eigenaren geen bit willen kopen, waarom koop je dan zelf geen nieuw bit? Het welzijn van het paard gaat voor Lachen Raar dat je instructice niet doorgaf dat je je handen te streng had Verward
Het is overigens wel een prachtig paard om te zien! Hoe groot is ie?

1000% mee eens Lachen
met de hele tekst dus ook t 1na laatste

Reggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 20:23

Dom Dom Dom idee om foto's op bokt te zeten..
Ik weet wel dat jullie het misschien wel positief bedoelen, maar het hoeft niet zooooooooooooooo vaak herhaald te worden... na 1x snap ik het ook wel.
En het feit dat ik mn instructrice verdedig is omdat ik weet dat zij het met hem kan..

@ bambam99; Dankje..

Hemingway is ongeveer 1.75

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:24

Reggs schreef:
Ik weet wel dat jullie het misschien wel positief bedoelen, maar het hoeft niet zooooooooooooooo vaak herhaald te worden... na 1x snap ik het ook wel.
En het feit dat ik mn instructrice verdedig is omdat ik weet dat zij het met hem kan..

@ bambam99; Dankje..

Dus jij wil 1 reactie dat het niet goed is, met uitleg etc. En verder helemaal geen reacties meer?! We kunnen namelijk moeilijk alleen maar zeggen: mooi paard hoor.

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:26

Reggs schreef:

Behoorlijke hoogte! Ik zou er niet eens opkomen Haha! .

En juist omdat je instructrice het met hem kan is het gevaarlijk! Ik denk dat ze met jou een stapje te ver neemt! Jij bent je instructrice niet! En dat is helemaal niet erg!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:27

@ missmieke; 10x een reactie herhalen is wat anders dan 1 of 2 keer.

@ TS; je hebt een prachtig paard onder je kont zitten! Haha!
Verder weet je zelf de dingen ook wel wat je fout doet enzo, vooral als het hier nu al wel 10x herhaald is Knipoog

Gewoon blijven oefenen Lachen

EDIT; typfout Clown

Reggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 20:28

missmiekie schreef:
Reggs schreef:

@ bambam99; Dankje..

Dus jij wil 1 reactie dat het niet goed is, met uitleg etc. En verder helemaal geen reacties meer?! We kunnen namelijk moeilijk alleen maar zeggen: mooi paard hoor.

nee maar blijkbaar is het te lastig om te bepalen of je het er nog even lekker in moet gaan stampen of dat het genoeg is geweest, dat is wel vaker hier op bokt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:30

Helaas help je er zelf aan mee, door het commentaar niet aan te nemen.
Dan "vraag" je om herhaling...... (van andere die hetzelfde zien)

bambam99

Reggs schreef:

@ bambam99; Dankje..

Graag gedaan, maar 1 dingetje nog! Wat jouw instructrice met hem kan is geen maatstaf voor wat jij met hem zou moeten kunnen! Nogmaals, doe asjeblieft wat je hart je ingeeft, dat zit wel goed. Richt daar je aandacht op en niet op alles wat niets met jou te maken heeft. Ik denk dat je wel degelijk talent hebt, maar je maakt de verkeerde keuzes door niet zelf verantwoordelijkheid te nemen.

Je reacties gaan over het moeilijke paard, de eigenaren, de instructie, deze bokkers... Maar tussen de regels door lees ik je frustratie, dus doe dáár wat mee en neem je verantwoordelijkheid!

Rytm

Ik wil wel eens foto's zien van je instructrice met dit paard dan.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:31

Reggs schreef:

Als je het dan snapt, laat dat dan blijken en doe iets met de tips. Nu lijkt het alsof je alleen maar er tegen in gaat en niks wil aannemen.
Het feit dat je instructrice het wel kan, betekend nog niet dat jij dat ook gelijk allemaal moet kunnen.
Vraag uitleg, hoe je een oefening dan correct rijdt en neem de tijd om te leren. Ik weet zeker dat ze dat waardeert, zeker omdat zij dit paard zelf ook rijdt en het lijkt me niet dat zij er behoefte aan heeft om alles weer te corrigeren nadat jij hem hebt gereden...