Je paard gaat er van door......en dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Je paard gaat er van door......en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:39

Ligt er aan welk paard. Als mijn fjord een domme tankactie uitvoert, dan krijgt ze een beste schop en daarna neem ik haar (hard) terug. De schop dient ervoor om haar weer na te laten denken en te doen beseffen dat ik ook nog op haar rug zat... Alleen trekken heeft geen zin, trekt net zo hard terug.
Ik ga diep zitten, en rem afwisselend links en rechts.

Hoef het gelukkig niet meer zo vaak te doen...

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:36

Altijd lastig!

Als mijn pony ervandoor gaat hoop ik dat ze alle benen aan de grond houd anders ben ik gezien. Mijn pony steekt ook nog eens zijn kop in de lucht als ze gaat rennen en vliegt alle kanten op. Ik probeer altijd om een beetje dressuurmatig te denken, zo goed als dat kan. Mijn pony schiet als ze er vandoor gaat vaak tegen het linkerbeen, ik geef dan eigenlijk een 'schop' met mijn linkerbeen en een paar flinke ophoudingen op mijn linkerteugel. Helpt dat niet dan confronteer ik haar met nog een aantal hardere ophoudingen op beide handen! Op het moment dat ze haar aandacht weer bij mij heeft is het vaak over, dus moet ik zorgen dat ik haar aandacht houd het liefst in de vorm van ongeveer 'aan de teugel'. En dit gaat inderdaad niet altijd lief Tong uitsteken, maar is wel efficient.

Ik merk dat mijn pony buiten vaak een stuk frisser en renniger is dan binnen. Ik longeer haar daarom soms voor het naar buiten gaan (merk precies hoe ze is). Ik ga bijna altijd met iemand naar buiten en als het niet goed gaat kan de ander zijn paard proberen te stoppen en dan zal de andere pony vaak ook stoppen (mits het 'narigheid' is en ze niet ergens goed van schrikken). Ga ik alleen, dan neem ik altijd een slofje mee voor het geval dat!

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:39

Laatst zat ik op een vrij tengere pony die aardig lang door kan gaan (buiten dan hea?)

Dus als ze er buiten vandoor gaat ga ik uiteraard zwaar zitten, terug nemen en als ze iets rustiger wordt gewoon schuin zetten!

In de bak is het de eerste keer even goed doorrijden (om der moe te maken) en daarna gewoon elke ker terugnemen door op de volte te zetten en zwaar te gaan zitten.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:46

bij mij is de eerste reactie altijd diep zitten en been geven...daarna geef ik een flinke ophouding en meestal zijn ze dan wel weer aardig bij de les...

bij mijn pony heb ik haar ook wel eens naar de bakrand toegestuurd maar dat doe je ook maar 1 keer als ze er over heen springen Bloos dus dat doe ik nooit meer Haha!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:09

Als die buiten vandoor gaat stopt die vanzelf wel, en ik blijf ook wel zitten meestal. Maar binnen trek ik hem om, als ik hem ergens tegen aan zet weet ik zeker dat die er gewoon dwars door heen gaat.

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:22

Karoliefje_ schreef:
Als die buiten vandoor gaat stopt die vanzelf wel, en ik blijf ook wel zitten meestal. Maar binnen trek ik hem om, als ik hem ergens tegen aan zet weet ik zeker dat die er gewoon dwars door heen gaat.

Dit vind ik altijd een beetje eng..hij stopt vanzelf wel. Wat als de weg ophoud en je paard nog lang niet uitgerend is? De mijne stopt echt niet vanzelf..die blijft gaan!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:24

tax schreef:
Karoliefje_ schreef:

Dit vind ik altijd een beetje eng..hij stopt vanzelf wel. Wat als de weg ophoud en je paard nog lang niet uitgerend is? De mijne stopt echt niet vanzelf..die blijft gaan!

Maar de mijne stopt, dus dat weet ik uit ervaring. Ik kan mijn handen wel kapot trekken of hem omsleuren. maar de kans dat we dan samen omgaan vind ik meer risico's hebben. Ze stopt als de weg eraan komt of een huis. Wat een braaf paard is het toch Haha! Haha!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:10

paarden die regelmatig ervandoor gaan die moeten volgens mij meer dressuurmatig gereden worden en vooral op buitenrit. Controle over je paard op een buitenrit kan je het beste doen met dressuren. De aandacht van je paard is dan wel bij jouw. Er zijn verschillende redens waarom een paard ervandoor kan gaan. Schrikken, paniekreacties daar kan je eingelijk niets aan doen, dan er het beste van maken. Je kan wel proberen door een vertrouwensband te krijgen met je paarden van zo niet meer zo schrikkerig te zijn. Maar als een paard ervandoor gaat door koppigheid of ondeugzaamheid dat kan je dit zeker dressuurmatig oplossen. Meestal gaan zo'n paarden ook het bit gaan vastnemen en meestal is dit ook rechts omdat het paard rechtsgebogen is in het lichaam en linksgebogen in de hals. Er komt dus meer druk te staan op rechts, zorg dat deze teugel steeds losgemaakt wordt, wat los is kan niet vastgenomen worden. ALs ze het dan nog doen kan je de teugel los uit je handen vieren tijdens het rennen dan kunnen ze ook nie vastnemen wat niet vast te nemen is en dan terug opnemen en ophoudingen maken, door het loslaten van de teugels is er wel de kans dat je paard zonder de steun op zijn bekkie gaat en jij dus ook. Knipoog

Castello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:15

handrem erop Haha!

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:19

achterhand disengagen
en daarna ligt het eraan waarom ze er vandoor ging, vanwege angst; rustgeven en laten zien dat er niks aan de hand was. vanwege adrenaline ofz; aandacht vragen, aan het ''werk'' zetten dus

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:50

fransis schreef:
het is altijd nogenlijk dat je paard er een keer vandoor gaat, maar het motto zo hart mogenlijk trekken, of.. alles is geoorloofd als hij maar stil staat. getuigt toch van absoluut gebrek aan rijvaardigheid.
ik heb nu sinds een jaar ook een paard die er regelmatig vandoor wilt. op het moment dat hij ervandoor gaat, blijkt dus al dat je hem op dat moment niet snel genoeg onder controle had, want het beste resultaat heb je in het vliegmoment van de eerste sprint. dus op het moment dat hij aanstalte wilt gaan maken om er vandoor te gaan. precies op dat moment moet je hem fors corrigeren. als hij al eenmaal vaart heeft wordt het wel heel erg moeilijk.
maar als hij al eenmaal vaart heeft, dan is stelling vragen altijd nog de beste oplossing. een hand houd je stil en met strakke teugel, en met de andere hand kan je ophoudingen maken, en natuurlijk zo diep mogenlijk zitten.
vervolgens is het tijd om uit te zoeken waar jou paard het beste op rijd. het ene paard rijd prettiger op een rubber bitje, het andere op een stangetje, mijn paard doet het weer heel goed op een neusriempje, halstertje of hackemore. deze kan hij nl niet tussen zijn kiezen nemen.

hoi hippy Haha!
jij ook al hier.

groejes een tinkermuts Cool

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:00

Op een of andere manier heb ik een bepaalde inwerking op de pony waarik op rijd dat áls ze al op hol gaat (komt echt bijna nooit voor) dat ik zelf heel rustig blijf en haar binnen een pas of 4 echt hard meestal weer terug heb. Dit is in de bijna 2 jaar dat ik haar rijd op een hand te tellen Knipoog

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:14

zeker niet door laten lopen. ik wil niet dat jij rent dus doe je dat ook gewoon niet. in de bak idd kleine voltes maken en buiten zwaar zitten (wat ik moeilijk vind op zo'n moment) en een ophouding geven. dat laatste heb zo leer ik het van lesgeefster en ik vind het een goede methode.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:28

[quote="Canis"]Je geeft hier wel commentaar, maar eigenlijk bied je geen oplossing. Hoe moet je het paard dan terug nemen? Gas bij geven vind ik geen slechte oplossing, mits je daarmee wel resultaat haalt. Nl een moe paard dat terug komt en leert dat er van tussen gaan alleen maar meer werk oplevert. Natuurlijk is het het beste en netste als je het paard op de teugel terug kunt krijgen, maar niet alle paarden reageren daar dan op. Daarbij gaat het niet alleen om een schrik reactie, maar vooral om het moedwillig er van tussen gaan. Hoe zo dan een beloning geven? Eerder extra werk! Pas wanneer het paard weer helemaal onder controle is en zich totaal overgeeft kan hij voorzichtig een klopje krijgen.
Het is meer als een waarschuwing bedoeld. De vraag van de TS gaat over het buitenrijden en dan is het toch echt ondenkbaar dat je gas gaat bijgeven. Schrikreactie of niet, je hoort je paard zo snel mogelijk weer onder controle te krijgen. En gas geven hoort zeker niet in het rijtje thuis van het paard aanleren dat het altijd naar je moet luisteren en dus z.s.m. terug moet komen. Het paard denkt echt niet, "oh als ik er van door ga krijg ik extra werk". Je zult eerder het resultaat krijgen dat het paard meer conditie krijgt en wat als je paard al veel conditie heeft? Hoe lang moet je hem dan door laten rennen? Daarnaast laat je het paard ook nog zijn gekozen tempo aanhouden, je leert hem er echt niks mee. Het is veel belangrijker dat hij weet dat het direct weer luistert en terug te nemen is. Nogmaals buiten vind ik dit heel belangrijk!

Als je extra gas geeft heb je eerder stress in een paard en als je hem dan terug hebt gekregen zal het er vast niet helemaal uit zijn nee. Dus de overgave dan, dus als het paard dus ook weer rustig is, duurt langer ja. Dit heb je dus veel minder, die stress, als je je paard probeert zo snel mogelijk terug te nemen. Zelf probeer ik altijd rustig te blijven en het paard neemt dit over. Dus als ik het paard terug neem is het veel rustiger en controleerbaar. En ja, dan krijgt het paard zeker beloning!! Daar leert het namelijk van!! Die ontspanning moet je juist bereiken. Ik heb meerdere paarden gereden waar wat bloed in zat, en daar moet je echt niet met extra stress en meer gaan gassen aankomen.

Over een oplossing die ik niet gaf. Dit is gewoon heel moeilijk, het ligt aan de omstandigheden en aan het paard wat je onder je hebt. De TS geeft niks specifieks aan waar ik op kan reageren en er zijn zoveel mogelijke situaties. Het belangrijkste wat altijd geldt is dat je je paard goed aanvoelt en hem op het moment dat hij wil gaan je hem al corrigeert, zoals iemand anders hier ook al aangaf. Daarnaast is diep en vooral rechtop zitten en rustig blijven ook al een stap in de goede richting. Maar als je iets specifieks vraagt... Als ik het paard niet kon corrigeren in het begin en hij niet reageert op de ophoudingen, dus daadwerkelijk mij even niet meer hoort, dan gooi ik mijn gewicht naar 1 kant en mijn handen neem ik mee in die richting maar blijven ten opzichte van elkaar gelijk. Hierdoor gooi ik mijn paard als het ware op een correcte manier om en staat hij gelijk stil. Ik neem dus zijn hele lichaam mee en niet alleen zijn hoofd en hals.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 09:12

Haha, zie nu pas dat je zelf TS bent Haha! Knipoog