Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
, maar is wel efficient.
dus dat doe ik nooit meer
Karoliefje_ schreef:Als die buiten vandoor gaat stopt die vanzelf wel, en ik blijf ook wel zitten meestal. Maar binnen trek ik hem om, als ik hem ergens tegen aan zet weet ik zeker dat die er gewoon dwars door heen gaat.
tax schreef:Karoliefje_ schreef:Als die buiten vandoor gaat stopt die vanzelf wel, en ik blijf ook wel zitten meestal. Maar binnen trek ik hem om, als ik hem ergens tegen aan zet weet ik zeker dat die er gewoon dwars door heen gaat.
Dit vind ik altijd een beetje eng..hij stopt vanzelf wel. Wat als de weg ophoud en je paard nog lang niet uitgerend is? De mijne stopt echt niet vanzelf..die blijft gaan!

fransis schreef:het is altijd nogenlijk dat je paard er een keer vandoor gaat, maar het motto zo hart mogenlijk trekken, of.. alles is geoorloofd als hij maar stil staat. getuigt toch van absoluut gebrek aan rijvaardigheid.
ik heb nu sinds een jaar ook een paard die er regelmatig vandoor wilt. op het moment dat hij ervandoor gaat, blijkt dus al dat je hem op dat moment niet snel genoeg onder controle had, want het beste resultaat heb je in het vliegmoment van de eerste sprint. dus op het moment dat hij aanstalte wilt gaan maken om er vandoor te gaan. precies op dat moment moet je hem fors corrigeren. als hij al eenmaal vaart heeft wordt het wel heel erg moeilijk.
maar als hij al eenmaal vaart heeft, dan is stelling vragen altijd nog de beste oplossing. een hand houd je stil en met strakke teugel, en met de andere hand kan je ophoudingen maken, en natuurlijk zo diep mogenlijk zitten.
vervolgens is het tijd om uit te zoeken waar jou paard het beste op rijd. het ene paard rijd prettiger op een rubber bitje, het andere op een stangetje, mijn paard doet het weer heel goed op een neusriempje, halstertje of hackemore. deze kan hij nl niet tussen zijn kiezen nemen.