Een 3 jarig sportpaardje kopen, wat zouden jullie doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

followme

Re: Een 3 jarig sportpaardje kopen, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 22:17

misschien niet handig om te reageren hoor en het kan zijn dat ik als een echte 'man' reageer, maar wat een onzin allemaal.
Ik ben in bepaalde dingen heel makkelijk.
Als je thuis een paard wilt om lekker te rijden en niet te wachten kijk verder en koop een 4 5 of 6 jarige waar je gelijk mee aan de slag kan.
En als je dan een 3 jarige nrpser koopt is dat natuurlijk je eigen keus maar zeur dan niet en rij de paarden die je rijd en laat dat dier deze zomer lekker uitgroeien en pak hem eind van de zomer weer op en dan kan je volgende jaar wel een keer starten.
Sorry als het een beetje bot overkomt maar wat een raad vragen op niks af, volg gewoon je eigen gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 22:22

Ik ben het met je eens, followme. En ik hou wel van duidelijke antwoorden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 22:23

optie een is voor mij ook het beste

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 22:26

corine1981 schreef:
Ik zou voor de eerste optie gaan.
Een paard verleerd geen dingen, dat is onzin. Ze raakt hoogstens de bespiering kwijt.

Mijn ruintje van 2 wandelt ook niet elke dag/week/maand langs de weg, maar is nog steeds verkeersmak, zou wat zijn als hij telkens weer opnieuw opgevoed moest worden...

Lekker op laten groeien en uitbouwen.
NRPS betekent ook een flinke dot arabisch bloed en arabiertjes staan erom bekent dat het laatbloeiers zijn.

Haastige spoed is zelden goed Knipoog

Ja ik zou gedeeltelijk voor het eerste gaan.
Ik zou der even 1 maandje rustig rijden zodat we nu makkelijk aan elkaar wennen.
Dan de rest van de zomer en winter de weide opgooien en weer in het voorjaar oppakken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 22:28

Haar nu een maandje doorrijden vind ik niet slim. De verleiding wordt dan heel groot om door te blijven rijden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 23:04

Yamcha schreef:
Haar nu een maandje doorrijden vind ik niet slim. De verleiding wordt dan heel groot om door te blijven rijden.

Ja hallo verleiding..
Dat ligt echt puur aan jezelf hoor.
Als je dat niet aankunt moet je zoiezo niet aan paarden beginnen!

Die van mij heeft een beetje periode achter de rug dat wat moeizamer ging.
Ik heb tegen mij zelf gezegd dat ik 6 weken PUUR alleen maar basis ga doen.
En als ik dat zeg dan hou ik mij eraan!
(dat heb ik dus ook gedaan en niet als het een dagje super ging doorpakken met oefeningetjes zoals wijken en schouder binnen.
Gewoon 6 weken basis/lol en ontspanning!)

Zoveel displine heb ik daar niet voor nodig.
En degene die dat niet aankunnen moeten toch naar hun zelf kijken!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 09:33

Ik zou kiezen voor de laatste optie, zo'n 2 keer in de week rijden en verder eens longeren, aan de hand langs de weg gaan stappen, keertje vrijspringen, schrikparcoursjes oefenen, gewoon wat tuttelen...
Paarden verleren niks maar ik had bijv. met Wrangler een paar keer erop gezeten en hem toen weer stil gezet (ik was zwanger nl.) en ben er na de bevalling weer terug op gegaan en ik kon toch merken dat het allemaal weer heel nieuw en spannend voor hem was, terwijl ik toch expres gestopt was nadat hij reageerde alsof het allemaal gesneden koek voor hem was. Nou was dat voor mij geen probleem, ik had hem immers zelf ook zadelmak gemaakt maar als je daar geen ervaring mee hebt is het misschien moeilijker want dan moet je een stukje ruitermak maken toch weer zelf doen.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 09:48

Ik zou denk ik 1 keer per week er even opstappen en gewoon heel ontspannen gaan rijden en verder gewoon wat vertrouwen zien tewinnen met grondwerk en natuurlijk veel op het land zetten.
Maar ik heb er dan ook niet genoeg verstand voor om een jong paard tehebben dat was dus ook niet mijn keuze geweestmaar dat is mijn mening en jij hebt denk ik wel genoeg verstand om zelf een beslissing temaken Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 10:05

@followme:
Je hebt NRPS en NRPS, hoeveel arabisch bloed dat kan zeer verschillen en de bouw van de paarden ook. (Blijft natuurlijk een feit dat een 6 jarige pas helemaal volgroeid is.)

Wie garandeert me dat als ik een 5 of 6 jarige koopt, dat die niet te vroeg te intensief belast is? En dat hoeft niet eens af te lezen te zijn aan het niveau, want een talentvol paard kan met zijn vingers in zijn neus binnen een jaar M-lopen zonder veel training en belasting, terwijl een recreatief gereden paard van 7 dat nu net B of L is, al op 3 jarige leeftijd zeer intensief (recreatief?) gereden kan zijn. Helemaal op oudere leeftijd kunnen daar wel een paar eigenaren tussen zitten.

Ik heb om me heen gekeken van 4 tot 10 jarigen van verschillende niveau's naar gelang de leeftijd. Van Zadelmak tot Z-niveau. Met voorkeur voor M/Z niveau om als leerpaard te kunnen dienen. Maar... het ging mij om de klik met een paard.
Als ik in maart/april bij een driejarige ga kijken die zadelmak is, kan die van 2004 of van 2003 zijn. Afhankelijk van wanneer in het seizoen. En als je je aangesproken voelt door een paard en je voelt er een klik mee... Dan ben je gewoon binnen de eerste 5 minuten al verkocht... En dat voelde ik dus, en had ik op die manier bij de vorige paarden die ik had bekeken en bereden nog niet gehad.

Het paard dat ik koop komt zowiezo 24 uur per dag op het land te lopen bij de andere paarden. Of het nu een 3 jarige of een 6 jarige is. En zal onder goede begeleiding, rustig aan getraind worden met vooral basiswerk om een paard soepel en sterk te maken. En meegenomen op buitenritjes.

Even voor de discussie:

Wat mij opvalt, is dat hier heel veel mensen zouden wachten, maar dat je in de praktijk zoveel mensen ziet die gelijk beginnen met een driejarige, en dan ook gelijk doorrijden.

Misschien lijkt het anders als je ze in de zomer of het najaar beleert en dan gelijk doorrijd, en in het voorjaar voor het eerst op wedstrijd gaat. Maar als je paard van juni of juli is, dan is je paard ook pas net drie als je begint. En nog krap 4 als je gaat starten.

Driejarigen in een zadelrubriek op de keuring, 3 jarigen bij de merrietesten van het KWPN of het Friese Stamboek, de voorbereidingen op de hengstenkeuring, de 4 jarigen die meedoen met de jonge paardenwedstrijden op L-niveau toch? (die zijn vast niet "uit het niets" ineens sterk genoeg voor een L-niveau)
Vanaf oktober mogen de driejarigen op KNHS-wedstrijd (wel goed dat dat verlaat is in mijn ogen)

Is dat dan een heel andere groep mensen?
Of wordt er anders tegenaan gekeken als het later in het seizoen begonnen wordt met het idee dat het paard dan "ouder" is.

En als je begint met een 3,5/4 jarige, rijd je dan wel in 1 keer door?

Ben benieuwd!

Dank jullie wel Uriëlle en Gett!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 11:49

daantjuhhh schreef:
Yamcha schreef:

Ja hallo verleiding..
Dat ligt echt puur aan jezelf hoor.
Als je dat niet aankunt moet je zoiezo niet aan paarden beginnen!

Die van mij heeft een beetje periode achter de rug dat wat moeizamer ging.
Ik heb tegen mij zelf gezegd dat ik 6 weken PUUR alleen maar basis ga doen.
En als ik dat zeg dan hou ik mij eraan!
(dat heb ik dus ook gedaan en niet als het een dagje super ging doorpakken met oefeningetjes zoals wijken en schouder binnen.
Gewoon 6 weken basis/lol en ontspanning!)

Zoveel displine heb ik daar niet voor nodig.
En degene die dat niet aankunnen moeten toch naar hun zelf kijken!

Dat ben ik wel met je eens, maar niet iedereen heeft die discipline, jij wel, heel veel mensen niet.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:28

Maar zolang je de mensen op bokt niet in real live kent, kan je ook niet over ze oordelen Knipoog Dus weet je ook niet of ze die discipline wel of niet hebben. Wees daarom voorzichtig met het trekken van conclusies op dat gebied Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:29

Daar heb jij gelijk in... Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:03

joyce B schreef:
Even voor de discussie:

Wat mij opvalt, is dat hier heel veel mensen zouden wachten, maar dat je in de praktijk zoveel mensen ziet die gelijk beginnen met een driejarige, en dan ook gelijk doorrijden.

Misschien lijkt het anders als je ze in de zomer of het najaar beleert en dan gelijk doorrijd, en in het voorjaar voor het eerst op wedstrijd gaat. Maar als je paard van juni of juli is, dan is je paard ook pas net drie als je begint. En nog krap 4 als je gaat starten.

Driejarigen in een zadelrubriek op de keuring, 3 jarigen bij de merrietesten van het KWPN of het Friese Stamboek, de voorbereidingen op de hengstenkeuring, de 4 jarigen die meedoen met de jonge paardenwedstrijden op L-niveau toch? (die zijn vast niet "uit het niets" ineens sterk genoeg voor een L-niveau)
Vanaf oktober mogen de driejarigen op KNHS-wedstrijd (wel goed dat dat verlaat is in mijn ogen)

Is dat dan een heel andere groep mensen?
Of wordt er anders tegenaan gekeken als het later in het seizoen begonnen wordt met het idee dat het paard dan "ouder" is.

En als je begint met een 3,5/4 jarige, rijd je dan wel in 1 keer door?

Ben benieuwd!

Dank jullie wel Uriëlle en Gett!

Dat lijkt zo. Ik moet mijn 4 jarige nog starten dus die heeft nog nooit iemand op wedstrijd gezien. Zo zijn er wel meer, maar omdat ze rustig aan doen en lekker thuis trainen zie je ze ook niet. Niet op concours of in rubieken. Je ziet alleen de paarden die er wel aan mee doen. Je ziet de mensen niet die thuis blijven. Snap je waar ik heen wil.

Ik start pas in Juni. Dan is hij ruim 4 jaar. Dit jaar een aantal wedstrijdjes pakken voor de ervaring en de sfeer en dan kan ik volgend jaar als hij 5 is aan het serieuse werk beginnen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 11:15

Assy is ook als 3 jarige gekomen. Zij is achteraf te vroeg beleerd. Ik heb haar toen eerst een aantal maanden rustig door gereden. Daarna heb ik haar stil gezet. Toen weer een periode rustig aan gereden (denk aan 2 a 3 keer per week) en vervolgens weer op rust gezet. Ze is hier enorm van opgeknapt. Nu is ze inmiddels uitgegroeid toen een flink paard die ook niet meer slap en schraal is. Dus de rustpauzes hebben zeker effect gehad. Weidegang knappen ze al zo ontzettend veel van op (al blijft het feit dat het een jong dier is).Ik heb dit alles trouwens wel in overleg met de dierenarts gedaan! Ik ben niet zo'n voorstander van jonge dieren al direct starten ze kunnen nog lang genoeg werken, laat ze genieten van het jong zijn Knipoog Maar goed meningen verschillen!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 11:21

joyce B schreef:
@Corine 1981: Vind je het echt zo vreemd?
Kijk, ik koop een paardje erbij om thuis lekker te kunnen rijden en trainen met mijn eigen paard. Dan wil je liefst morgen beginnen.
Als een paard nog onbeleerd is, dan kun je er niet 1, 2, 3 opstappen en stel je je daar op in. Je hoeft ook niet een stap terug te doen want het paard kent nog niets, dus alles wat je doet is nieuw. Dan neem je er makkelijker de tijd voor dat dat je een al kant en klaar 3 jarig paardje koopt waar je zo fijn op gereden hebt dat je denkt dat je er lekker mee door kunt rijden en in principe het najaar al mee zou kunnen starten in de wedstrijden (zonder intensief te hoeven trainen) als ik zou willen...

Dus het is een dubbel gevoel tussen wat beter is voor het paard, (langer wachten om het paard wat extra tijd te geven om uit te groeien en sterker te worden en de rug te sparen) en dat ik graag zo snel mogelijk aan het werk wil (met beleid) met een eigen paardje waarmee het nu klikt omdat ik daar ontzettend veel zin in heb en er niet voor niets haast mee heb gemaakt om de stap te nemen een eigen paardje aan te schaffen, ondanks de goede paarden die ik mag rijden...

Ik mag paarden van anderen rijden, dus het gaat niet om het niet kunnen rijden, maar om lekker eindelijk, na jaren andermanspaarden rijden en heen en weer rijden tussen huis en paarden, thuis lekker te kunnen trainen met een eigen paardje, in mijn eigen bak en met mijn eigen vriendinnen samen het bos in te gaan en niet meer steeds in de auto te hoeven stappen om ergens te komen... Mijn droom is uitgekomen en ik heb nu alles bij huis en vind het fijn om daar lekker bezig te zijn...

Wachten tot een paard 5 a 6 is, dat duurt me echt te lang...
En dan moet je maar afwachten hoe het gaat met beleren.
Vind zelf een 3,5 a 4 een mooie leeftijd om rustig te beginnen.
Een 5 of 6 jarige die net beleerd is zou ik gerust uitproberen en kopen als het klikt, maar een onbeleerde zou ik niet snel kopen omdat ik mensen ken die zulke paarden hebben gekocht, en achteraf viel het nog flink tegen omdat het karakter dan al een heel eind gevormd is, en daar liepen die ervaren paardenmensen toch ook wat tegenaan.

Bedankt voor jullie reacties Sphinxie en Felicity!

Ja, ik vind het echt zo vreemd.
Je spreekt jezelf i.m.o. ook ontzettend tegen.
Maar fijn, je zal echt niet de enige zijn die denkt: ha 3: huppa gaan met die banaan.

Ik snap dat je wilt rijden op je eigen paard. Maar wanneer je het geduld niet op kan brengen, koop dan gewoon een ouder paard.

Maar goed, dat is wat ik ervan vind.
Mijn eigen paardje zal pas rond 4-5 jaar ingereden worden en dan heel langzaam uitbouwen naar meer. Eerder begin ik er niet aan. Met een beetje geluk heb ik nog 20 jaar om van hem te genieten.

Ik heb teveel paarden gezien die met 3 ingereden zijn en die rond hun 8e of een andere veel te jonge leeftijd, met allerlei onbegrijpbare blessures stilstonden.

Het is je eigen keuze. Ik zeg niet dat je niet goed zal zijn voor het paardje, jij stelt en vraag wat iemand anders zou doen.
Dit is dus mijn antwoord.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 11:26

Ik zou voor optie 1 kiezen en dan lekker wandelen en misschien wat grondwerk zodat ze je goed leert kennen. Een paard verleert niet snel.. ik heb een haf zadelmak gemaakt en pak haar nu 1 keer in de maand ongeveer onder het zadel (voor de rest voor de kar of lekker op de wei) en ze weet dan alles nog.
Ik denk dat je paardje zo nog even lekker kan bijkomen en uitgroeien... en vakantie is voor geen enkel paard verkeerd Tong uitsteken

BarSjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:39

Lekker rustig door gaan met rijden, met af en toe een aantal dagen vrij tussendoor.
Ik zou haar niet helemaal stil gaan zetten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 16:20

@Corine 1981:
Dat "tegenspreken" zijn dus de twee kanten die ik allebei voel/zie/weet en waar ik mijn weg in zal moeten vinden... Die tweestrijd is wat ik met mezelf heb. Alleen ik ben er open en eerlijk in...

Fijn als anderen heel goed weten wat ze willen, dan heb je geen last van twijfel. Nadeel is dan dat je soms ook zo vol overtuigt bent van dat je het goed doet/van je eigen gelijk, terwijl het wel eens niet goed kan zijn/je ongelijk kunt hebben...

Ik vind het interessant om te lezen wat anderen zouden doen, en met wat voor argumenten. Sommige dingen zullen me aan het denken zetten, mogelijkheden zien, die ik niet had gelijk had gezien, of twijfel wegnemen of ik wel of niet een goede keuze zal maken. Maar ben wel zo eigenwijs om uiteindelijk te doen wat voor mijzelf als de beste manier voelt.

Buiten dat heb ik dit op een discussieforum geplaatst en niet bij rijtechnnische problemen, omdat die discussie van vroeg/laat inrijden en wat je wel of niet met een paard doet en hoe zwaar je een paard mag belasten best actueel is.

Je ziet steeds vaker oudere paarden te koop staan die nog niet zadelmak zijn op oudere leeftijd dan 3 of net zadelmak zijn op 4, 5 of 6 jarige leeftijd. Een enkele keer 8...
Ben ook wel benieuwd naar hoe die paarden het later beleren oppakken en hoe ze het vervolgens in de sport gaan doen.

In de westernwereld is jong beleren, gelijk de oefeningen aanleren als stoppen, spinnen en roll-back heel normaal. Soms worden die paarden dan nog een zomer/tijd weer het land ingedaan om later weer op te pakken als ze ouder zijn. Anderen rijden gelijk door. Heb wel eens gehoord dat ze dit zo jong doen omdat je ze dan makkelijker dingen aanleert en ze nog niet zo sterk/eigenwijs zijn en ze dus makkelijker dingen aannemen. Wat ze zo vroeg geleerd hebben zit er dan in, en als je ze dan na een rustperiode weer oppakt zouden ze het heel makkelijk weer oppakken.

Ik vind het interessant om hierover meningen uit te wisselen.
En te lezen hoe anderen dingen zien en omgaan met deze "dilemma's."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:53

joyce B schreef:
In de westernwereld is jong beleren, gelijk de oefeningen aanleren als stoppen, spinnen en roll-back heel normaal. Soms worden die paarden dan nog een zomer/tijd weer het land ingedaan om later weer op te pakken als ze ouder zijn. Anderen rijden gelijk door. Heb wel eens gehoord dat ze dit zo jong doen omdat je ze dan makkelijker dingen aanleert en ze nog niet zo sterk/eigenwijs zijn en ze dus makkelijker dingen aannemen. Wat ze zo vroeg geleerd hebben zit er dan in, en als je ze dan na een rustperiode weer oppakt zouden ze het heel makkelijk weer oppakken.

Ik vind het interessant om hierover meningen uit te wisselen.
En te lezen hoe anderen dingen zien en omgaan met deze "dilemma's."

Ik ga even op het laatste stukje reageren... ik denk dat je heel goed moet beseffen dat er enorm veel geld in de paardensport omgaat. Veel mensen kopen een jong paard, en starten er al heel snel wedstrijden mee.
De vraag naar jonge, beleerde (en liefst kant-en-klare) paarden is groot. Handelsstallen spelen daar op in door de jonge paarden al heel vroeg te beleren en er een goede basis op te zetten. Een vrij simpel vraag en aanbod-verhaal.
De enige die hierbij vergeten wordt is het paard. Je hoeft maar een heel klein beetje anatomische kennis te hebben om te begrijpen dat op 2,5 of 3-jarige leeftijd beleren niet erg goed is voor de fysieke gesteldheid van het paard. Maar de economie draait niet om gezond verstand, die biedt simpelweg waar de consument om vraagt, omdat de consument bereid is daarvoor flink wat geld neer te leggen.
Maar toen kwamen er allerlei mensen die riepen dat het niet goed was voor het paard, etc. Er zijn allerlei redenen waarom het niet wijs is, als je de zoekfunctie gebruikt zijn die zo te vinden, de belangrijkste ga ik je wel even melden. Het paard kan op 3-jarige leeftijd die belasting nog niet aan. Een paard van 3 is een puber en nog bij lange na niet volwassen, pas op zijn 8e is een paard lichamelijk helemaal uitgegroeid. Dan het geestelijke verhaal. 15 minuten iets leren is erg moeilijk voor een 3-jarige. Bij het beleren en inrijden wordt er zoveel info in dat paardehoofd gepompt, dat een gemiddelde 3-jarige dat helemaal niet aannkan. Vandaar ook het gepuber en de protesten als hij een jaar of 4 is, een teken dat het paard behoorlijk overvraagd is.
En dan komen idd de excuses: het paard is dan nog niet zo sterk, je kunt het makkelijker aanleren (overdonderen is een beter woord, maar klinkt weer zo rot), ze nemen het sneller aan (dit heeft weer te maken met overdonderd worden).
Maar het paard is nog niet zo sterk, omdat hij/zij lichamelijk niet klaar is. Het paard neemt het zo snel aan, omdat hij nog erg onzeker is, en totaal overdonderd wordt.
Mijn advies is dus je paard op de wei te zetten, en alles te laten bezinken, gewoon even lekker te laten puberen, en als ze wat zekerder is van zichzelf, wat meer "body" heeft, en het allemaal wat beter aankan, haar dan weer op te pakken, dat zou imo het meest in het belang zijn van het paard.
Ik begrijp dat je graag op je eigen paard wilt rijden, maar ik ben het idd met followme op dat punt eens, dat je dan beter een 6-jarige had kunnen kopen. Die klik blijft wel.... maar de lichamelijke en geestelijke gezondheid van je paard zijn belangrijker dan jouw zin om erop te rijden, toch?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 21:52

Als ik zeker wil weten dat ik een paard koop die weinig risico heeft gelopen moet ik een onbeleerde 5 of 6 jarige kopen. Want als een paard al beleerd is en wat ouder is, dan weet je ook niet wat er mee gebeurd is in die voorgaande jaren.
En niet alleen de leeftijd van beginnen is van belang, ook de manier van trainen, de opbouw, de psychische en lichamelijke begeleiding is van belang...

Moet je natuurlijk nog oppassen, want voor hetzelfde geld hebben ze het eerder wel geprobeerd, maar ging het niet goed...

Ik wil nog eens benadrukken dat ik niet voorstander ben van vroeg beleren. Maar ik wel het dubbele gevoel bij mezelf herken. En daarbij ben ik echt niet de enige Knipoog En er zijn nog veel meer mensen die misschien die dilemma niet eens zien en gewoon doen...

Ik probeer door deze voorbeelden aan te geven de discussie hier te krijgen die ik om me heen ook merk. niet omdat ik het goed vind wat er bij bepaalde sporten/stamboeken gebeurd...

Mijn nadenken hierover blijkt al uit de opties die ik voor mezelf aan het begin van het topic opgeschreven heb.

Maar ik zie om me heen dus nog zoveel dingen gebeuren. En dus ook gestimuleerd worden door grote stamboeken, juryleden die B-proeven jureren (hoe het zit met die proeven voor jonge paarden weet ik het niet) hengstencompetities, pavocup, noem maar op...
Paarden moeten al heel snel "opgericht", verzameld lopen en allerlei oefeningen rijden.
Springen met een 3 jarige op een hengstenshow, terwijl er net 12 x iemand op heeft gezeten, en dan in 15 minuten de hindernis optrekken naar boven een meter hoog...

De standaard leeftijd voor beleren was, gedurende mijn "paardenleven" altijd 3 jaar. Renpaarden worden met 2 jaar al beleerd, dravers met soms met 1,5 jaar al ingespannen...
Handelsstallen die dus de januari-norm aanhouden in plaats van de, in mijn ogen echte leefttijd van minimaal, 3 jaar...
En dat tegenover de nu steeds grotere bewustwording dat je beter wat langer kan wachten ivm volgroeien van de rug.

Geld speelt inderdaad natuurlijk een grote rol in dit alles.
Paarden zijn altijd werkdieren geweest en later sportdieren. Dat een dier gezond was, was in het belang van de productie en de bruikbaarheid voor de sport.
Nu zijn paarden meer "huisdieren" Als ze ongeschikt raken voor de sport worden ze aangeboden of aangehouden als grasmaaier en gezelschapspaard, in plaats van naar de slager gebracht...
Het gaat dus in mijn ogen om een mentaliteitsverandering ten opzichte van de dieren. En voor een deel meer kennis...

Ik veroordeel geen mensen die hun driejarige beleren.
Omdat ik altijd geleerd heb dat 3 (in een groot deel van de wereld) een acceptabele leeftijd was om te beginnen. De paarden die ik ken zijn ook rustig oud geworden zonder rugproblemen.
Nu weet je dat het beter is voor de rug om langer te wachten, dus dan ga je daar over nadenken. En wie weet verandert dan wat acceptabel gevonden wordt om te beginnen....

Iedereen bedankt voor jullie beargumenteerde, opbouwende inbreng.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:06

Ik weet dat jij erover nadenkt, Joyce, anders had je dit topic niet gestart. En ik ben er blij om... doe met de meningen wat je wilt. Ik geloof wel dat ik het dubbele gevoel ook zou hebben... en ik vind het knap dat je daar eerlijk over bent.
Er zijn al genoeg mensen die dat gevoel bij zichzelf niet herkennen, gewoon een jong paard doorrijden, en als die aangeeft dat ie het niet aankan... dan weten ze ook wel raad.
Eerlijk zijn. Tegenover jezelf en je gevoelens en tegenover je paard, dat is het belangrijkste. Hou me op de hoogte wat je besluit...

zonnetje0210

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 09:23

k zou hem gewoon maandje rijden 2 a 3 x in de weeek echter niet meer!!!en dan gewoon lkkr op het land zetten en lekker laten groeien hij moet nog heel zn leven mee!!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 09:46

Als dit mijn paard zou zijn geweest:
Ik zou dan 3 a 4 keer per week een half uurtje rijden, verder wat aan de hand wandelen buiten om lekker verkeersmak te maken.
Ook van die 3 a 4 keer dat halve uurtje een keer of 2 het bos in gaan lekker lange lijnen.
Dat houdt ze fris in t hoofd en is beter dan veel voltes enzo, door het lange lijnen lopen raken ze ook sterk in de achterhand als je dan ook tempowisselingen doet.
En nee die tempowisselingen hoeven niet gigantisch te zijn.
Wat je ook nog kan doen is werk aan de lange lijnen pv longeren.
Dat is minder belastend voor het paard namelijk.
En adn zou ik het paard na een maandje of zo of 2 maand even een maand lekker op t land laten zodat ie uit kan groeien.
Verder kan je natuurlijk ook nog eens wat met vrijheidsdressuur doen.
Goed om een mooie band met je paardje te krijgen, en over het algemeen vinden ze dat ook erg leuk.

Er werd hier gezegd dat arabieren laatbloeiers zijn, dat hoeft natuurlijk lang niet voor alle paarden te gelden.
Het ligt aan t paard, en ik denk dat de eigenaar/eigenaresse van het paard ook zelf wel kan inschatten hoe het met haar paard gesteld is.
Veel succes met je nieuwe paardje!.

Elgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:34

joyce B schreef:
Je ziet steeds vaker oudere paarden te koop staan die nog niet zadelmak zijn op oudere leeftijd dan 3 of net zadelmak zijn op 4, 5 of 6 jarige leeftijd. Een enkele keer 8...
Ben ook wel benieuwd naar hoe die paarden het later beleren oppakken en hoe ze het vervolgens in de sport gaan doen."

Volgens mij heb je het op latere leeftijd beleren al 'in real life' kunnen aanschouwen: Sifragranta SAG was immers 5 jaar (zij presteert ook goed in de sport), Winoagranta SAG en Vitanaleva SAG 4! Romanaleva SAG is ook op latere leeftijd beleerd en heeft onder Henny Coremans super gepresteerd in de springsport (Z+6). Onze conclusie is dan ook, dat het later beleren geen probleem is en dat deze paarden alles goed oppakken. Daarentegen Elgranta is op 3 jarige leeftijd beleerd, deze grand old lady is inmiddels 21 jaar en nog zo vitaal als wat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:52

Ik heb zelf ooit een paard, wat op 6 jarige leeftijd was ingereden, daarna doorgereden. Wat mij vooral opviel was dat ze veel minder onzeker was als een 3-jarige, en heel wat minder slungelig. De rijtechnische basis was ook iets gemakkelijker bij te brengen. Een aantal dingen duurden wel langer, omdat ze beter in staat was aan te geven dat ze er nog niet aan toe was.