CxX schreef:Mindfields schreef:
En wat heeft haar PAARD hier aan? Helemaal niks.
Wat moet er volgen jou dan veranderen dat het paard er wel wat aan heeft?
Niet meer je geduld verliezen. Stap dan af, als paardrijden je zo frustreert.
Kom op zeg.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
CxX schreef:Mindfields schreef:
En wat heeft haar PAARD hier aan? Helemaal niks.
Wat moet er volgen jou dan veranderen dat het paard er wel wat aan heeft?
Citaat:Ik ben echt wel eens streng hoor, maar ik verlies NOOIT mijn zelfbeheersing.
Echt niet.

Mindfields schreef:'Ook ruiter moet leren" ????
VOORAL de ruiter moet leren.
Als je het een paard netjes uitlegt en je rijdt hem correct, dan kan en wil het paard alles wel doen. Misschien niet zo snel als je het zou willen, maar elk paard wil in beginsel voor een ruiter werken. Zolang je respect hebt voor elkaar en geduld hebt.
Schuldgevoel kent een paard niet! Dus heeft hij er niks aan dat jij je schuldig voelt, want hij begrijpt niet waarom hij zo op zn donder heeft gehad. En dat schaadt het vertrouwen ENORM!
En dan nog vragen mensen zich af waarom paarden op een gegeven moment helemaal niets meer willen.
Mindfields schreef:Niet meer je geduld verliezen. Stap dan af, als paardrijden je zo frustreert.
Kom op zeg.
moet ik meteen stoppen met paarrijden ik leef zo beetje voor het paardrijden! Ronja schreef:Mindfields schreef:'Ook ruiter moet leren" ????
Als je het een paard netjes uitlegt en je rijdt hem correct, dan kan en wil het paard alles wel doen. Misschien niet zo snel als je het zou willen, maar elk paard wil in beginsel voor een ruiter werken. Zolang je respect hebt voor elkaar en geduld hebt.
Schuldgevoel kent een paard niet! Dus heeft hij er niks aan dat jij je schuldig voelt, want hij begrijpt niet waarom hij zo op zn donder heeft gehad. En dat schaadt het vertrouwen ENORM!
En dan nog vragen mensen zich af waarom paarden op een gegeven moment helemaal niets meer willen.
Helemaal mee eens!
Ik ben van nature ook nogal een driftkop maar ik heb me leren beheersen, zeker als het om paarden gaat.
Wij mensen moeten ons kunnen herpakken als we kwaad worden. Ik stop in zulke gevallen (nog VOOR ik kwaad word) meteen met alles wat ik deed (bijvoorbeeld door een rondje te stappen) haal diep adem en denk héél hard na over hoe ik het beter zou kunnen aanpakken. Je kunt niet kwaad worden, het vervolgens nog eens tien keer op dezelfde manier proberen en dan verwachten dat het beter gaat. Vaak helpt het als je het gewoon net effe anders probeert aan te pakken, daar heeft je paard ook meer aan.
CxX schreef:Citaat:Ik ben echt wel eens streng hoor, maar ik verlies NOOIT mijn zelfbeheersing.
Echt niet.
Okee vind ik dan ontsent knap van je!
CxX schreef:Mindfields schreef:Niet meer je geduld verliezen. Stap dan af, als paardrijden je zo frustreert.
Kom op zeg.
? het gebeurt een in het half jaar of jaar ofzoomoet ik meteen stoppen met paarrijden ik leef zo beetje voor het paardrijden!

Gewoon van de schrik.
Mindfields schreef:Nee, dat bedoelik niet. Maar op het moment dat je de frustraties voelt opkomen, dan meteen afstappen, je paard bedanken voor zijn poging jouw onduidelijke boodschap te begrijpen en hem netjes op stal zetten. Vervolgens een paar trappen tegen een muur geven mag uiteraard wel
kimbuuron schreef:een paard spiegelt je jezelf voor en als het paard niet doet wat jij wilt dan is dat in beginsel omdat jij niet duidelijk genoeg bent in je communicatie. Je gaat toch tegen iemand die dezelfde taal niet spreekt ook niet steeds harder praten in de hoop dat hij het wel snapt? Je moet zelf rustig blijven, nadenken dit lukt niet en dan eens kijken hoe je het anders kunt doen. Het ligt 99 van de 100 keer aan de ruiter en mij maak je nog steeds niet wijs dat een paard expres iets fout doet. Een pard wil van nature voor zijn leider werken, maar als je je paars afranselt, dan gaat het resprect voor de leider weg.
Dus let op jezelf, blijf kalm en probeer het op een andere manier nog een keer. En als je er zelf niet uitkomt, neem dan lez bij een goede instructeur... Succes verder
Ronja schreef:Ik ben overigens wel één keer heel kwaad op mijn paardje geworden, namelijk toen ze zo hoog steigerde dat ze achterover dreigde te klappen (ze ging bijna over het 'zwaartepunt' zeg maar) Toen ben ik afgestapt, heb een heel lelijk woord geroepen en in haar oor gebeten, op stal gezet en een dag niet meer tegen "gepraat"Gewoon van de schrik.
Maar toen was ik zelf ook nog maar klein
We zijn nu 11 jaar verder en ik denk wel dat ze het me vergeven heeft hihi
Mindfields schreef:pharagirlke schreef:Hier nog eentje waarbij het bloed af en toe echt kooktMeestal stopt het bij mij met schelden en stem verheffen
Anders idd een fikse tik en daarna heeeeeel erg schuldig voelen... Niet alleen paard, maar ook ruiter moet leren.....Het is al een hele goede stap als je weet dat het fout is en er aan werkt!
'Ook ruiter moet leren" ????
Zo had ik het nog nooit bekeken...Saaie levens moeten die hebben...
aerdenhout1 schreef:Heel herkenbaar hoor!!! Net even na op mijn allerliefste eigen fok gereden en het bloed kwam alweer onder mijn nagels vandaan! Doe dan gewoon even mee stom beest! Gelukkig krijg ik niet meer de woede aanvallen van (heel) vroeger ( schaam schaam ) maar het blijft heel herkenbaar! En het leukste, nou ja...leukste...is dat je jezelf er nog het ergste mee hebt, want je voelt je naderhand behoorlijk schuldig!
CxX schreef:kimbuuron schreef:een paard spiegelt je jezelf voor en als het paard niet doet wat jij wilt dan is dat in beginsel omdat jij niet duidelijk genoeg bent in je communicatie. Je gaat toch tegen iemand die dezelfde taal niet spreekt ook niet steeds harder praten in de hoop dat hij het wel snapt? Je moet zelf rustig blijven, nadenken dit lukt niet en dan eens kijken hoe je het anders kunt doen. Het ligt 99 van de 100 keer aan de ruiter en mij maak je nog steeds niet wijs dat een paard expres iets fout doet. Een pard wil van nature voor zijn leider werken, maar als je je paars afranselt, dan gaat het resprect voor de leider weg.
Dus let op jezelf, blijf kalm en probeer het op een andere manier nog een keer. En als je er zelf niet uitkomt, neem dan lez bij een goede instructeur... Succes verder
Maar wat dan soms zo raar is bij het springen ik doe het steeds op de zelfde manier en gaat het supper! en dan opeens weigerd ze hem ik heb het iedee dat ze dan zo iets heeft jaa hoo is even ik vind dat ik wel genoeg over deze sprong ben geweest ik do ehet niet meer je bekijkt het maar..
CxX schreef:Citaat:Ik ben echt wel eens streng hoor, maar ik verlies NOOIT mijn zelfbeheersing.
Echt niet.
Okee vind ik dan ontsent knap van je!

maar het word steeds minder,
het paard word alleen maar gestresster en opgefokt. Het rijden gaat dan helemaal niet meer, dus kun je het beter op lossen met rust, al is dat op sommige moment écht moeilijk. Maar het is en blijft een dier en geen robot!Citaat:boosheid is het einde van je kun!