Elk paard aan de teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: Elk paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 19:07

_Skess_ schreef:
hoe bedoel je met been? Dat je zelf been moet geven of dat je paard goed aan het been is?

Mijne is super aan het been, luistert naar de hulpen en heeft een goed achterbeen gebruik. Ze draaft veel ruimer, ze kon eerst namelijk niet draven Knipoog

Allebij

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:11

Oke Knipoog

Edit:

wat ik vaak zie bij paarden die "aan de teugel" lopen, is dat ze vaak op de voorhand lopen en de achterhand niet of nauwelijks gebruiken.

Belangrijker is dat je paard goed aan het been is, dat het achterbeen gebruik goed is. Dan komt de verzameling vanzelf i.p.v. dat je ze aan de teugel trekt.

Zelf vind ik het belangrijk dat je paard dus eerst goed leert om zijn achterbenen te gebruiken en aan het been is voordat het aan de teugel loopt.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:19

Ik vind zeker wel dat een paard aan de teugel moet zijn, net zoals hij aan het been moet zijn. "Aan de teugel" wil alleen maar zeggen dat het paard het bit en de aanleuning accepteert en een correcte reactie geeft op hulpgeving van de hand. Een paard wat het bit niet durft aan te nemen is niet aan de teugel, een paard wat zich vastzet bij teugeldruk ook niet. Dus om de oefeningen goed te kunnen rijden vind ik het wel noodzakelijk dat mijn paard aan de teugel is. Het aan de teugel rijden wordt trouwens al in het begin van de africhting nagestreefd en is geen hogere dressuuroefening ofzo.

Nageeflijk is het paard wanneer hij lost en ontspant achter de kaak, waardoor de handhulpen doorvloeien via de mond naar de rest van het lichaam. Dit heeft te maken met doorlaatbaarheid, waarbij bijvoorbeeld een ophouding van je linkerhand invloed heeft op het linkerachterbeen van het paard (en niet enkel op de mond) Dit is een stap verder dan het "aan de teugel zijn" en volgt ook pas later in de africhting/training.

De hoofd-halshouding heeft hier nog niet veel mee te maken en is (in mijn ogen) dus ook van later zorg. Als een paard aan de teugel is wil dat wel zeggen dat je het hoofd -in theorie- in elke positie kunt plaatsen die je wilt. Als een paard nageeflijk is zorgt de doorlaatbaarheid er ook voor dat de hele lichaamshouding invloed heeft op de hoofd-halshouding, waardoor het paard "als vanzelf" een correcte houding aanneemt, zoals ze dat bijvoorbeeld ook in de wei doen. Met name dit laatste is wel erg afhankelijk van het paard, zowel het karakter als de bouw. Ik weet niet of elk paard dit kan, maar ik denk dat dit wel bij ieder enigszins correct gebouwde paard mogelijk moet zijn.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 13:18

Ten eerste is dressuur voor elk paard noodzakelijk. Geen enkel paard is er namelijk op gebouwd om een ruiter te dragen. Daar zullen we dus iets aan moeten doen. Gymnastiseren.

Laat ik even simpel beginnen, voor mij is 'aanleuning' en 'aan de teugel' iets compleet verschillends. Zelf gebruik ik het woord aan de teugel eigenlijk nooit, vind het geen fijne benaming. Aanleuning komt voor uit een actieve achterhand en een paard dat volledig in balans gaat, rechtgericht en ontspannen is. De actieve achterhand zorgt ervoor dat het paard zijn buikspieren aanspant, zijn rug loslaat en zijn hals laat zakken met zijn neus (iets) voor de loodlijn. Dát is voor mij aanleuning. En aanleuning is noodzakelijk voor ieder paard, anders krijgt het dier geheit last van zijn rug omdat die er niet op is getraint om het gewicht van de ruiter te dragen. Met aanleuning houdt het paard zijn hoofd dus voor de borst.

Dan nu 'aan de teugel'.
Ik kan nooit goed de definitie van aan de teugel uitleggen, omdat ik het begrip nooit gebruik. Voor mij is aan de teugel de oprichting, en oprichting vind ik niet noodzakelijk (even los van de wedstrijdpaarden in de hogere klasses). Het resultaat van oprichting is dat het paard zijn hoofd óp zijn borst draagt, en zijn achterhand dusdanig laat zakken omdat zijn achterbenen goed onder het lichaam worden geplaatst. Veel mensen denken dat ze oprichting kunnen verkrijgen zonder te beginnen met een simpele aanleuning. Hier is dus niks van waar. Maargoed, ieder zijn eigen mening.

Even in het kort: Ik vind aanleuning noodzakelijk voor iéder paard, maar laat dan de oprichting nog even achterwege als je er nog niet aan toe bent.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 15:23

saskiakefie schreef:
Elisa2 schreef:
Ik ben nog nooit een paard tegengekomen die iets "haat" mischien moet jij wat beter je best doen?

Ja inderdaad, maar hoe rijd jij dan dressur met je pony, cha_mira? Dwing jij hem dat hij zijn hoofd omlaag doet ofzo?

ochjee nu gaan ze weer lekker negatief denken Rolleyes haat is een groot woord, had ik dan beter volgens jullie niet leuk.mja klinkt voor mij hetzelfde...

allereeste ik dwing hem niet met zen hoofd naar beneden, Hij is erg licht in de mond , en als ik vraag zal hij dit doen, maar hij hoeft van mij niet aan de teugel te lopen, waarom zou elk paard als een geautomatiseerd paard moeten lopen ? Tja dressuur is ons ding niet, springen dan weer helemaal, en gewoon recreatief zoals buitenritten. hij gebruikt goed zijn achterhand en goed aan het been, tja ben geen paardenpsycholoog maar ik merk wel dat hij het niet graag doet, en hoe gevarieerd ik de oefeningen houd... bij springen komt hij weer in zijn actieve zelf.

Goh laat ik wat meer men best doen he ...

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 15:29

Inderdaad, ik vraag me ook af wat cha_mira nu verkeerd heeft gezegd Scheve mond Gaat het paard het leuk vinden als zij heel erg haar best gaat doen? Het kan toch dat het paard het niet leuk vind? Beetje rare reactie Knipoog

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 15:32

Ik vind het in dressuur belangrijk, maar ik vind niet dat elk paard het moet kunnen.
Ik rijd bijvoorbeeld Braziliaanse gangenpaarden, die worden gereden zonder enige teugelhulpen (ze zijn er wel, ik rijd alleen buiten met ze dus mochten ze verschieten heb je toch iets meer houvast), dus ze lopen gewoon lekker ontspannen op zit en beenhulpen.
Een van ze loopt wel automatisch al aan de teugel, maar gewoon vanuit de ontspanning, ik vind dit ook zeker geen vereiste. Als ze lekker zakken in hun hals zie ik dat alleen als teken van ontspanning, en in die zin vind ik het wel belangrijk.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:19

Simpel antwoord;
Ja.

Waarom;
Als een paard [op de goede manier!] aan de teugel loopt, loopt hij over de rug en ontspannen.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 17:49

Esperanca schreef:
Simpel antwoord;
Ja.

Waarom;
Als een paard [op de goede manier!] aan de teugel loopt, loopt hij over de rug en ontspannen.

Een paard kan ook ontspannen en over de rug lopen als ze niet aan de teugel lopen.
De Mangalarga's, bijvoorbeeld, kunnen echt geen goede tölt lopen als ze hun rug wegdrukken of wat dan ook, en hun achterhand niet gebruiken. Maar toch blijft de teugel daarbij lang en haast onaangeraakt, en blijft het paard heerlijk ontspannen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 19:32

Bedankt voor jullie reacties, verschillende meningen al zo te horen. Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 19:40

Bertuss schreef:
Ten eerste is dressuur voor elk paard noodzakelijk. Geen enkel paard is er namelijk op gebouwd om een ruiter te dragen. Daar zullen we dus iets aan moeten doen. Gymnastiseren.

Laat ik even simpel beginnen, voor mij is 'aanleuning' en 'aan de teugel' iets compleet verschillends. Zelf gebruik ik het woord aan de teugel eigenlijk nooit, vind het geen fijne benaming. Aanleuning komt voor uit een actieve achterhand en een paard dat volledig in balans gaat, rechtgericht en ontspannen is. De actieve achterhand zorgt ervoor dat het paard zijn buikspieren aanspant, zijn rug loslaat en zijn hals laat zakken met zijn neus (iets) voor de loodlijn. Dát is voor mij aanleuning. En aanleuning is noodzakelijk voor ieder paard, anders krijgt het dier geheit last van zijn rug omdat die er niet op is getraint om het gewicht van de ruiter te dragen. Met aanleuning houdt het paard zijn hoofd dus voor de borst.

Dan nu 'aan de teugel'.
Ik kan nooit goed de definitie van aan de teugel uitleggen, omdat ik het begrip nooit gebruik. Voor mij is aan de teugel de oprichting, en oprichting vind ik niet noodzakelijk (even los van de wedstrijdpaarden in de hogere klasses). Het resultaat van oprichting is dat het paard zijn hoofd óp zijn borst draagt, en zijn achterhand dusdanig laat zakken omdat zijn achterbenen goed onder het lichaam worden geplaatst. Veel mensen denken dat ze oprichting kunnen verkrijgen zonder te beginnen met een simpele aanleuning. Hier is dus niks van waar. Maargoed, ieder zijn eigen mening.

Even in het kort: Ik vind aanleuning noodzakelijk voor iéder paard, maar laat dan de oprichting nog even achterwege als je er nog niet aan toe bent.

Maar veel manegeponytjes kennen volgens mij niet eens aanleuning...

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 21:29

Daar heb je ook helemaal gelijk in, en daarom lopen manegepony's ook altijd kort, met de neus in de lucht en de rug weggedrukt. Waarom denk je dat de osteopaat op veel manege's soms wel érg vaak langskomt....

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 08:51

Ik vind 'aan de teugel' zo'n ongelooflijke onhandige term!
Mijn paard (en pony ook trouwens) lopen vanzelf nageeflijk, omdat ik niets (nouja, ik stuur een beetje) met mijn handen doe, maar hem wel van achter naar voor rijd.
Dus eerst die achterhand, dan komt die aanleuning vanzelf, als hij zichzelf genoeg ontspant!
En bij 'aan de teugel' denk ik altijd aan van die zagende ruitertjes, die persé hun paard naar beneden willen rijden, en die ondertussen heel het paard in de knoop rijden...

Maar zoals Bertuss zegt, voor een goede gymnastisering is aanleuning nodig. Maar die komt vanzelf, en dat snappen zóveel mensen niet!!

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:15

Jodie_ schreef:
Een paard kan ook ontspannen en over de rug lopen als ze niet aan de teugel lopen.
De Mangalarga's, bijvoorbeeld, kunnen echt geen goede tölt lopen als ze hun rug wegdrukken of wat dan ook, en hun achterhand niet gebruiken. Maar toch blijft de teugel daarbij lang en haast onaangeraakt, en blijft het paard heerlijk ontspannen.

Ik heb het ook niet over tölters... Gewone paardjes, KWPN'ers ed.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:18

Het paard moet niet aan de teugel. Wel ieder paard kán het. Lachen
Sommige mensen zeggen dat hun Shetje niet aan de teugel kan, maar ieder rechtgericht paard kan aan de teugel lopen Haha! (met uitzondering van de pony's met te korte, dikke hals. Knipoog )
Misschien kunnen de ruiters het niet, maar de pony's kunnen het.