Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dat moet je echt zelf bepalen. Maar bij mijn paard zie je daar nu hele duidelijke spieren.

Gewoon goed die achterhand eronder laten schuiven, en véél figuren rijden.

Moet je gewoon kijken wat je zelf wil, enneh over 1 laag balkje kan al genoeg zijn
Of je laat het paard alleen springen
Kan jij lekker toekijken

Geduld hebben en rustig doortrainen, komt echt goed! kimbuuron schreef:

fransis schreef:goede oeveningen; achterwaards gaan. de westernpaarden worden veel op bilspieren getraint. om dit te bereiken laten ze ze veel en langdurig achterwaards gaan. langzaam opbouwen eerst enkele pasjes en dan uitbreiden tot hele parcourtjes achterwaards. bv pionnen neerzetten en dan tien tot vijftien meter van elkaar verwijderd, achterwaards van de ene naar de andere pion rijden, en vervolgens achterwaards om de pion heen en weer achterwaards verder naar de volgende. dit is geen gemakkelijke oevening, let erop dat als je paard eenmaal achterwaards gaat, je de teugeldruk loslaat, en pas je teugels weer op druk neemt als hij niet meer achterwaards gaat. zolang hij loopt heeft hij de hulp begrepen en hoef je hem niet langer te blijven belemmeren.
tweede oevening. mul zand. heel veel stappen in mul zand.
derde oevening ; aangespannen rijden. liefst met een zware kar of met een lichter karretje door de zee heen. succes.
maar let er bij alles op dat je je paard niet overbelast.

Maar jong is ook relatief. Die van mij is bijvoorbeeld 5. Maar met zijn 1.81 is het nog steeds een groot slap paard. Die vind ik er bijvoorbeeld dus ook nog te jong voor.