Hoe krijg je een groot, langgelijnd paard soepel en nageveli

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Re: Hoe krijg je een groot, langgelijnd paard soepel en nageveli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:27

Wat ik juist aan de laatst geplaatste foto zie is dat hij daar zeer arm bespierd is naar mijn smaak. Daardoor lijkt hij voor jou en je instructrice wat langer gelijnd maar vul het stukje naast de ruggengraat, een stukje naar beneden bekeken, maar eens op, dan zie je heel wat anders. De 'bult' die Oosterhoff omschrijft, daar bedoelt ze (of hij?) volgens mij de opliggende ruggengraat mee en die valt extra op omdat het vlees eromheen wat 'ingevallen' is, dat zou meer opgevuld moeten zijn.
Het stukje dat je op de foto laat zijn en dan de opvulling ongeveer een handbreedte naast de ruggengraag (aan beide zijden) moet boller en meer gevuld zijn. Duidelijk voor mij is, dat je paard daar te arm bespierd is.
Nou ja, dat blijkt ook wel vanwege de probleemstelling die je zelf omschrijft.

Ik zou in jouw plaats in eerste instantie inderdaad mijn paard goed laten nakijken door een osteo/fysio. Daar krijg je vast veel meer en gerichtere informatie van.
Ook kan deze je meteen een traningsadvies meegeven.

De spanning in je paard is er omdat hij niet loslaat en zo spanning oploopt. Zolang hij een probleem ergens heeft (een blokkade) in het lijf, kun jij hier als ruiter heel weinig mee. Eerst laten loswerken en vervolgens rijtechnisch hiermee aan de slag gaan.

Vanachter de pc een aantal tips geven over hoe je dit kunt verbeteren is de kunst niet, als ik jou was zou ik afgaan op het oordeel van de osteo.

Waarschijnlijk beweegt hij wel lekker als je hem longeert met een halsverlenger (is zomaar het idee dat ik van het hele plaatje krijg) en omdat je zelf omschrijft dat hij lang en laag lekker met zijn hoeven in zijn neus kan peuteren Knipoog ...

Allemaal eigenlijk een heel logisch verhaal...osteo gaat waarschijnlijk een heleboel duidelijkheid bij je geven.

Wil je naderhand ook even in dit topic laten weten wat de uitslag van het bezoek van de osteo is?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:11

Ik vind hem niet perse langgelijnd.
Wel loopt hij nog behoorlijk op zijn voorhandje en zou je dus alleen er aan moeten werken dat achter meer onder gaat treden.
Voor zou ik hem in zijn hals graag iets ronder zien en dan mag best rond en lager zijn.
Zorg er dus voor dat die spieren achter komen, geen nood want de voorkant is nog nooit van de achterkant weggelopen dus eerst achter de rest komt gewoon later.

Dat later inrijden is eigelijk prima want dat geeft die grote lummels tijd om volwassen te worden.
Ik heb zelf een van 1.84 een van 1.75 en een van 1.74 geef ze de tijd zou ik zeggen en werk aan de motor achter

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 18:52

aerdenhout1 schreef:
Ik ga even heel offtopic maar heb een vraagje.....is je paard een afstamming van Creool???

Nee, het is een Flemmingh Haha!

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 18:57

oosterhoff schreef:
Okay. Je ziet in die lendenen een bult zitten. het mag wel iets zijn maar zoals ik het op die foto zie is het teveel. Klopt, die 'bult' heeft ie altijd al en dat is iets waar ik ook het probleem zoek, hij is daar te strak. Als je paard daar echt behoorlijk vast zit kan je je helemaal lam trainen maar vaak is het makkelijker en sneller om dit te laten behandelen door een osteopaat. Wat ik bedoelde met loshied is niet teveel druk op de teugels nemen maar wel zorgen dat ze nageeft op een gesloten stille hand. het is nogal lastig dit van achter de computer te laten voelen vandaar dat ik vroeg wat je doet met je instruteur. Wat jij hier omschrijft is iets waar wij continue mee bezig zijn en wat ik erg moeilijk vind. Soms lukt het maar soms ook niet en dan gaan we tegen elkaar in werken.

Wat ik ook zie op foto 1 en foto 3 is dat je misschien wat ver achter in eht zadel zit. dat kan ik van twee moment opnames natuurlijk niet bevestigen maar misschien kan je eens kijken of dat inderdaat waar is. Mijn zadel is ook een probleem. Hij dwingt mij teveel en is te klein, vrijdag komt de zadelmaker en laat ik mij een nieuw zadel aanmeten Haha!
Wat je ook kan meenemen in je training is lichtrijden vanuit de verlichte zit. dus eerst in de verlichte zit en van daaruit steeds heel zachtjes je zadel toucheren (hoe schrijvje dat) in ieder geval heel zachtjes gaan zitten en dan direct weer staan. Hierdoor ontwikkel je een enrome goede balans die je paard ontlast waardoor hij zich onder jou makkelijker kan ontspannen. Dit heb ik nog nooit eerder geprobeerd maar is een goede tip!
Ook heel belangrijk is dat ie volldig door jou gewicht en zit gecontroleerd is. dus hij moet jou tempo popen zonder dat je enorm met je benen of je handen moet werken. Als hij fijn gaat (en dat doet hij ook wel hoor, het is niet alleen maar drama), dan lukt dat heel goed!
Hij moet terug komen op je zit das echt heel belangrijk omdat hij dat alleen kan doen door van achter te werken.

Ik denk dat je de rest echt in practijk moet gaan leren voelen naast dat je dus inderdaat steinbrecht heel goed hiervoor kan gebruiken.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 19:03

Randy01 schreef:
Wat ik juist aan de laatst geplaatste foto zie is dat hij daar zeer arm bespierd is naar mijn smaak. Daardoor lijkt hij voor jou en je instructrice wat langer gelijnd maar vul het stukje naast de ruggengraat, een stukje naar beneden bekeken, maar eens op, dan zie je heel wat anders. De 'bult' die Oosterhoff omschrijft, daar bedoelt ze (of hij?) volgens mij de opliggende ruggengraat mee en die valt extra op omdat het vlees eromheen wat 'ingevallen' is, dat zou meer opgevuld moeten zijn.
Het stukje dat je op de foto laat zijn en dan de opvulling ongeveer een handbreedte naast de ruggengraag (aan beide zijden) moet boller en meer gevuld zijn. Duidelijk voor mij is, dat je paard daar te arm bespierd is. Ik heb zelf ook al gedacht dat hij meer rugspieren zou moeten ontwikkelen maar hoe creeer je die? In de 2 jaar dat ik hem nu heb is hij niet veel veranderd in zijn rug. Nou ja, dat blijkt ook wel vanwege de probleemstelling die je zelf omschrijft.

Ik zou in jouw plaats in eerste instantie inderdaad mijn paard goed laten nakijken door een osteo/fysio. Daar krijg je vast veel meer en gerichtere informatie van.
Ook kan deze je meteen een traningsadvies meegeven.

De spanning in je paard is er omdat hij niet loslaat en zo spanning oploopt. Zolang hij een probleem ergens heeft (een blokkade) in het lijf, kun jij hier als ruiter heel weinig mee. Eerst laten loswerken en vervolgens rijtechnisch hiermee aan de slag gaan.

Vanachter de pc een aantal tips geven over hoe je dit kunt verbeteren is de kunst niet, als ik jou was zou ik afgaan op het oordeel van de osteo.

Waarschijnlijk beweegt hij wel lekker als je hem longeert met een halsverlenger (is zomaar het idee dat ik van het hele plaatje krijg) en omdat je zelf omschrijft dat hij lang en laag lekker met zijn hoeven in zijn neus kan peuteren Knipoog ... Longeren kent hij niet echt omdat ik eigenlijk longeren enkel gebruik om overtollige energie kwijt te raken, dus dan bokt en raced hij wat af. Ik zou daar misschien wel wat meer mee moeten gaan doen.

Allemaal eigenlijk een heel logisch verhaal...osteo gaat waarschijnlijk een heleboel duidelijkheid bij je geven.

Wil je naderhand ook even in dit topic laten weten wat de uitslag van het bezoek van de osteo is?
Dat doe ik zeker!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:45

Het is heel goed dat je erachter aan het komen bent waar het probleem zit. dat is je eerste stap. heeft je paard toevallig misschien wel eens een verkeerde sliding gemaakt in de wei? vastgelegen? Of in het halster gehangen? Dat zijn ook dingen waardoor hij in de knoop kan raken namelijk. En vaak heeft dat als resultaat dat je het er rijtechnisch niet uit kan toveren.
Met mijn paard heb ik veel problemen gehad ook in dit opzicht. echte rheb ik een compacter type. Kijk maar eens in mijn profiel. en dan niet alleen bij de foto's onder het zadel maar ook bij de foto's waar ze vrijuit galloppeerd in de wei. Daar zie je ook juist op die plek veel spanning. Dit zijn foto's van bijna 2 jaar geleden sinds ze begin dit jaar is behandeld in ziwel haar atlas als de achterhand/lendenen/heiligbeen is eindelijk die spanning weg. Nu is het aan mij de taak om het zo soepel te houden. Dan ben ik gelukkig gezegend met een geweldige instructeur die het keihard zegt als ik iets niet goed doe Lachen Tong uitsteken

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:44

volg dit even ik heb ook een groot langgelijnd paard