Het stukje dat je op de foto laat zijn en dan de opvulling ongeveer een handbreedte naast de ruggengraag (aan beide zijden) moet boller en meer gevuld zijn. Duidelijk voor mij is, dat je paard daar te arm bespierd is.
Nou ja, dat blijkt ook wel vanwege de probleemstelling die je zelf omschrijft.
Ik zou in jouw plaats in eerste instantie inderdaad mijn paard goed laten nakijken door een osteo/fysio. Daar krijg je vast veel meer en gerichtere informatie van.
Ook kan deze je meteen een traningsadvies meegeven.
De spanning in je paard is er omdat hij niet loslaat en zo spanning oploopt. Zolang hij een probleem ergens heeft (een blokkade) in het lijf, kun jij hier als ruiter heel weinig mee. Eerst laten loswerken en vervolgens rijtechnisch hiermee aan de slag gaan.
Vanachter de pc een aantal tips geven over hoe je dit kunt verbeteren is de kunst niet, als ik jou was zou ik afgaan op het oordeel van de osteo.
Waarschijnlijk beweegt hij wel lekker als je hem longeert met een halsverlenger (is zomaar het idee dat ik van het hele plaatje krijg) en omdat je zelf omschrijft dat hij lang en laag lekker met zijn hoeven in zijn neus kan peuteren
...Allemaal eigenlijk een heel logisch verhaal...osteo gaat waarschijnlijk een heleboel duidelijkheid bij je geven.
Wil je naderhand ook even in dit topic laten weten wat de uitslag van het bezoek van de osteo is?