Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
dat vind ik er eigenlijk ook wel bij horen daarnaast spring ik heel veel op de trampoline en heb ik 3 keer per week gym...dus vind ik wel voldoende 
eerst kon ik niet te lang doorzitten bijvoorbeeld maar nu houd ik dat zo een uur vol.
Dit is niet naar paardgericht maar naar mij gericht. Ook sta ik ingeschreven voor Tai Chi omdat ik op bepaalde onderdelen van mijn lichaam vast zit door de spanning. Tai Chi moet voor ontspanning werken zowel geestelijk als lichamelijk.
Novice schreef:Ik ben het boek ook aan het lezen, erg interesant, maar als ik nu moet bewegen om mijn paard te begrijpen...denk niet dat dat voor mij nodig is.
Venetia schreef:Naast het paardrijden ben ik fanatiek bezig met stijldansen op wedstrijdniveau. Zo'n vier keer per week werk ik me flink in het zweet op de dansvloer. Perfect voor balans en lenigheid tijdens het rijden en voor een betere houding.
Ook doe ik sinds kort Pilates 1x per week, om optimaler voorbereid te dansen en paard te rijden (lenigheid en kracht).
.
. Ir111 schreef:Ik heb het boek niet gelezen maar schrijft hij dat je 'moet' sporten om je paard beter te begrijpen? Of om je paard beter te kunnen berijden? Ik dacht namelijk dat laatste. En daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Als je zo stijf als een plank bent en geen conditie hebt zit je je paard nogal in de weg.
). Hardlopen is iets waar ik helemaal niet zonder kan...als ik tegen mezelf zeg: "Vanavond even rust....", loop ik meestal een paar kilometertjes verder dan normaal
Bovendien zie ik paardrijden (mits je echt even een uurtje goed traint) ook als een echte sport