Welke ruiter/amazone traint zichzelf ook?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sport jij (meer) om beter te kunnen rijden? En een aantal opties van sporten

Nee, ik sport helemaal niet naast het werk met de paarden
17 (8%)
Nee, maar af en toe sport ik wel
17 (8%)
Nee, maar sporten deed ik al minimaal 3 x per week
10 (5%)
Nee, maar ik sport al iedere week, maximaal 2 x per week
5 (2%)
Ja, ik ben meer dan 3 x per week gaan sporten
23 (11%)
Ja, maar ik sport hooguit 2 x per week
9 (4%)
Enige vorm van dansen
10 (5%)
Fitness
15 (7%)
Fietsen
37 (18%)
Hardlopen
25 (12%)
Zwemmen
14 (7%)
Andere sport
16 (8%)

Totaal aantal stemmen: 198

Evelijn

Re: Welke ruiter/amazone traint zichzelf ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:56

Tja ben aan bodybalance begonnen omdat ik merkte dat m'n eigen balans toch wel erg moeilijk vond en straks naast het uurtje bodybalance ook een uurtje poweryoga.
Met het mooie weer probeer ik ook 1 a 2 keer in de week naar m'n bijrijpaard te fietsen en dat is toch wel bijna een uur heen
en een uur terug. Dus ja probeer wel wat aan m'n conditie en ook evenwicht te werken.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:56

- Wat voor sporten doen jullie naast paardrijden? En hoe vaak per week en hoe lang per keer?
2uur sport, die afwisselt. Daarnaast het gewone dagelijkse fietsen, en stappen. En dan nog trampoline.

- Doen jullie dat omdat jullie het leuk vinden, of vanwege het belang tijdens het paardrijden?
Beiden, maar eerder omdat ik het leuk vind.

- Wie van jullie is er gaan (extra) sporten toen hij/zij dit belang voor de paardentraining wist?
Nu fiets ik wel meer, (naar m'n paard) maar dat is niet bepaald 'bewust'

- Wat is jullie mening over het belang van zelf een goede conditie en ritme te hebben als ruiter/amazone?
Imo moet de ruiter een goed ritme en conditie te hebben om degelijk te kunnen trainen, Om je paard aan te voelen, en niet na 3 rondjes terug over te gaan naar stap omdat je moe bent.

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:46

- Wat voor sporten doen jullie naast paardrijden? En hoe vaak per week en hoe lang per keer?
Normaal doe ik badminton (ongeveer 8u/week) maar nu mag ik niet meer vanwege een blessure, daarnaast 2u LO op school, 5u koersen *gewoon wanneer ik zin heb*.

- Doen jullie dat omdat jullie het leuk vinden, of vanwege het belang tijdens het paardrijden?
Ik ben het begonnen omdat ik het leuk vind, maar natuurlijk is het goed meegenomen dat het handig is bij het paardrijden.

- Wie van jullie is er gaan (extra) sporten toen hij/zij dit belang voor de paardentraining wist?
Hooguit een uurtje meer koersen, maar niet bewust.

- Wat is jullie mening over het belang van zelf een goede conditie en ritme te hebben als ruiter/amazone?
Het is natuurlijk wel belangrijk dat je een goede conditie hebt voor het paardrijden, dat kan ik niet ontkennen. De ruiter moet fit genoeg zijn om het paard fit te krijgen, anders gaat de ruiter voor verrassingen komen te staan vermoed ik.

OP

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:40

Wat voor sporten doen jullie naast paardrijden? En hoe vaak per week en hoe lang per keer?Nu 1x per week BodyBalance, daarnaast nog soms 1 x extra bodybalance, pilates of poweryoga. Duurt een uur.
1x per week zwemmen, van 30 min tot 50 min.
Daarnaast probeer ik (nu het weer mooier weer is) meer te fietsen, iig 1 x per week 2 uur.

Doen jullie dat omdat jullie het leuk vinden, of vanwege het belang tijdens het paardrijden?
Ik vind het leuk, maar vooral ook gezond voor mezelf. Dat ik minder mijn paard in de weg zit is een goede bijkomstigheid. De sporten die ik kies zijn iig wel handig bij paardrijden!

Wie van jullie is er gaan (extra) sporten toen hij/zij dit belang voor de paardentraining wist?
Wist al erg lang dat conditie, leningheid en coördinatie belangrijk was voor paardrijden, toch ben ik niet voor het paardrijden meer gaan sporten.

Wat is jullie mening over het belang van zelf een goede conditie en ritme te hebben als ruiter/amazone.
Ik vind het ontzettend belangrijk. Veel mensen willen het paard "trainen" maar vergeten totaal zichzelf en hebben ook niet het idee van hoe moeilijk het soms kan zijn (ook om iets over te brengen/communicatie).

Verder had het boek van lammert haanstra over de training nog wel verder in mogen gaan over training van de ruiter met verschillende sporten zoals hij ook in gaat op de looptraining.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 13:51

Dat is zeker waar Lise81, maar hij heeft in ieder geval een begin gemaakt in het tonen van het belang.
Maar jij hebt het boek dus ook gelezen?
Ik moet zeggen, net zoals zijn boek over longeren, een volledig, duidelijk en overzichtelijk boek. Niet alles doe ik op zijn manier, maar heel leerzaam is het wel. EN niet te vergeten: ik heb nog geen paardenboek eerder gelezen waar het belang van ruitertraining in voor kwam.

En ik moet zeggen (ik rij op het moment dan wel niet) dat ik zelf ook weinig sport. Ging eerst 1 x per week naar aquarobics/sports, maar dat komt er ook niet meer van sinds een vriendin van me niet meer mee gaat.
En fietsen... tja, dat doe ik ook al lang niet meer. Toen ik jong was waren mijn knieën heel slecht en kreeg ik daar voornamelijk last van bij traplopen, hardlopen en fietsen. Nou jah, omdat dat dus niet makkelijk meer ging op mn 16e brommer gaan rijden en nu auto... erg slecht. Maar ik heb alweer afspraak staan om het aquarobics weer op te pakken en wil met diezelfde vriendin ook maar weer op dansen gaan, in welke vorm dan ook!

M_nimco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:47

ik doe elke dag 24 kilometer fietsen naar school Clown dat vind ik er eigenlijk ook wel bij horen daarnaast spring ik heel veel op de trampoline en heb ik 3 keer per week gym...dus vind ik wel voldoende Knipoog

dat fietsen dat moet gewoon en soms vind ik het erg maar de rest vind ik gewoon super leuk.
ik merk wel aan mezelf dat ik een veel betere conditie heb gekregen Knipoog eerst kon ik niet te lang doorzitten bijvoorbeeld maar nu houd ik dat zo een uur vol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:33

Ik sport 2 tot 3 keer in de week en maak dan een keuze uit Body pump, aerobics, body balance en spinning. Daarnaast rij ik 2 paarden.

beide

Dat was wel de aanzet, tegenwoordig vind ik het erg leuk om te doen naast het rijden.

Wanneer je geen gevoel voor ritme hebt is dat amper te ontwikkelen. Gevoel voor ritme is noodzakelijk om beter te leren paardrijden. Door sporten kun je wel een stukje coordinatie en balans ontwikkelen en verbeteren.
Je conditie moet goed zijn om zelf gedurende de gehele training je fijnmotoriek volledig te kunnen blijven beheersen. Wanneer je moe wordt ben je niet meer in staat de hulpen goed door te geven.

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:39

Ik ben het boek ook aan het lezen, erg interesant, maar als ik nu moet bewegen om mijn paard te begrijpen...denk niet dat dat voor mij nodig is. Heb jaren lang op vrij hoog niveau gehandbal, dus ik weet echt wel hoe het voelt om zware trainingen te ondergaan.
Helaas was de combi handballen en wedstrijden met de paarden niet te combineren, ik vind nl dat je als je een team sport doet je je team niet in de steek kan laten, aangezien bij de paardensport mer mijn passie lag ben ik daar mee verder gegaan.
Moet zeggen dat ik wel af en toe denk om er weer een sport bij te doen maar ik kan nog steeds geen tijd vinden om dat ook wekelijks uit te voeren Bloos

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 11:42

Ha ha, ik ken het probleem NOVICE. Heb zelf drie jaar redelijk fanatiek aan volleybal gedaan. Maarja: volleybal wedstrijden op zaterdag, 1 x per week trainen EN dan ook nog EN op de manege rijden EN mijn verzorgpaardje. En hetzelfde: je kiest voor de passie. Maar toch ga ik weer op zoek om tijd te vinden.
Ben gister met mn paardje wezen joggen. Rustig opbouwen. Leuke afwisseling/training voor ons allebei (zeker als je rond einde schooltijd gaat en kweet niet hoeveel touringcars hier rondrijden)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:25

Nu de mooiere dagen voor de deur staan ga ik weer beginnen met skeeleren en hardlopen met de hond Haha! Dit is niet naar paardgericht maar naar mij gericht. Ook sta ik ingeschreven voor Tai Chi omdat ik op bepaalde onderdelen van mijn lichaam vast zit door de spanning. Tai Chi moet voor ontspanning werken zowel geestelijk als lichamelijk.
Deze 3 dingen bijelkaar hoop ik wel dat het paardrijden goed gaat en de extra kilo's er af gaan Haha!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:40

Naast het paardrijden ben ik fanatiek bezig met stijldansen op wedstrijdniveau. Zo'n vier keer per week werk ik me flink in het zweet op de dansvloer. Perfect voor balans en lenigheid tijdens het rijden en voor een betere houding.

Ook doe ik sinds kort Pilates 1x per week, om optimaler voorbereid te dansen en paard te rijden (lenigheid en kracht).

zonnetje0210

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 13:05

ik ben 3 A 4 x in de week in de fitness scho0l te vinden conditie training te doen ... en al shet lkkkr weer is loop ik ook nog wel een shard met de hond

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 13:21

Novice schreef:
Ik ben het boek ook aan het lezen, erg interesant, maar als ik nu moet bewegen om mijn paard te begrijpen...denk niet dat dat voor mij nodig is.

Ik heb het boek niet gelezen maar schrijft hij dat je 'moet' sporten om je paard beter te begrijpen? Of om je paard beter te kunnen berijden? Ik dacht namelijk dat laatste. En daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Als je zo stijf als een plank bent en geen conditie hebt zit je je paard nogal in de weg.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:19

Venetia schreef:
Naast het paardrijden ben ik fanatiek bezig met stijldansen op wedstrijdniveau. Zo'n vier keer per week werk ik me flink in het zweet op de dansvloer. Perfect voor balans en lenigheid tijdens het rijden en voor een betere houding.

Ook doe ik sinds kort Pilates 1x per week, om optimaler voorbereid te dansen en paard te rijden (lenigheid en kracht).

Zozo, wist niet dat jij zó fanatiek was. Tja, ik heb een vriend zullen we maar zeggen Clown .
Dat is ook perfect voor lenigheid Haha! .

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:48

Ir111 schreef:
Ik heb het boek niet gelezen maar schrijft hij dat je 'moet' sporten om je paard beter te begrijpen? Of om je paard beter te kunnen berijden? Ik dacht namelijk dat laatste. En daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Als je zo stijf als een plank bent en geen conditie hebt zit je je paard nogal in de weg.

Beide dus.
Beter je paard rijden door een verbeterde algemene conditie (uithoudingsvermogen), leningheid en balans.

Beter je paard begrijpen doordat je meer weet over training, vooral hoe training en getraindheid voelt.
Daarbij ook wat je doet wanneer je iets moeilijk vindt om te doen in de training. Push jij jezelf in een training altijd tot het uiterste, vraag je van jezelf steeds iets moeilijkere/zwaardere oefeningen of balanseer je op het randje van makkelijk/moeilijk of houdt je het liefst niet te zware oefening/training te doen?
Dan kan je kijken hoe je dit aan je paard vraagt. Doe je dit hetzelfde of anders en waarom?
Weet je waar je op "traint" bij je paard en nog meer nog wat je traint? Train je uberhaupt wel (wanneer noem je iets training)? Of ben je eigelijk te hard aan het trainen?

Denk dat je alleen de antwoorden kan weten en je paard beter begrijpt tijdens het rijden als je zelf ook bewust bezig bent met je lijf een paar x per week.

Melissa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:53

* 4 a 5 x per week rij ik mijn paard (ongeveer een uur per keer)
* 1 x spinnen (3 kwartier)

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 10:49

Ik doe 1 a 2 keer in de week Bodycombat op de sportschool.

Ik doe het eigenlijk om beide redenen. Ik wou extra aan mijn conditie en lichaamscoordinatie
werken.

Dit was wel 1 van de redenen. Maar vooral ook om beter in mn vel te zitten.

- Wat is jullie mening over het belang van zelf een goede conditie en ritme te hebben als ruiter/amazone?[/quote]
Je dient een goede coordinatie en balans te hebben. En ik denk dat je dat met andere sporten kunt ontwikkelen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 10:41

Ik vind het leuk te horen dat er toch nog behoorlijk wat mensen zijn die trainen naast het paardrijden. SUPER!
Ik ben zelf ook weer aan het opbouwen.
Sportse en rijsse verder!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 11:54

Ik loop al een hele tijd hard en sinds kort fiets ik samen met mijn vriend veel met de ligfiets (zooooooo leuk Haha! ). Hardlopen is iets waar ik helemaal niet zonder kan...als ik tegen mezelf zeg: "Vanavond even rust....", loop ik meestal een paar kilometertjes verder dan normaal Nagelbijten / Gniffelen

Gemiddeld loop ik zo'n 6 dagen per week, ik loop rondes van om en nabij de 10 km...maar wil gaan opbouwen want zit er over te denken om marathons te gaan lopen Haha!

Ik vind dus dat ik definitief genoeg sport naast het hele paardrijgebeuren Knipoog Bovendien zie ik paardrijden (mits je echt even een uurtje goed traint) ook als een echte sport Pling

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:29

Ik train elke ochtend een half uur op mijn crosstrainer voor een betere conditie en ik doe daarnaast elke dag buikspieroefeningen.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:30

Ja ik fiets dagelijks naar de wei en weer terug. Clown