3 jarige merrie.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elsie1

Re: 3 jarige merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:48

het is zo dat het moeilijker gaat met een jong paard. Dat is gewoon zo en je moet wachten tot ze sterker zijn om er goed en soepel mee te kunnen rijden.
Toch ben ik het niet altijd eens met sommige bokkers Knipoog .
Ik ben van mening dat je sommige paarden in sommige gevallen beter wel aan de teugel kunt gaan rijden waar je andere beter niet aan de teugel laat komen. Dit is niet in alle gevallen gelijk....zeker niet.
Wat wel voor elk paard gelijk is dat 3 jaar gewoon te jong is om deftig te kunnen dressuren maar dus wel niet onmogelijk. Ik vind het helemaal niet verkeerd om af en toe met een 3jarige te rijden en deze de benen en het sturen bij te brengen. Jonge paarden kennen idd het been niet wat niet wil zeggen dat ze er dan ook niet naartoe luisteren, als je druk geeft gaan ze opzij of gaan ze sneller samen met klikkergeluiden of wat dan ook, hoe je ze grondwerk hebt bijgebracht.

Verwacht gewoon niet teveel en elke keer je rijdt en er is verbetering, hoe klein dan ook, wees daar blij mee.
Rij ook niet te veel 1 keer in de week is genoeg en dit maximum een halfuur waarvan het grootste deel in de stappen met duidelijke hulpen voor het sturen(benen en teugels). Je kan dan ook nog eens 1 keer in de week longeren en dan nog eens 1 keer in de week even een wandeling maken aan de hand op straat of bos of eender waar dan ook. Dat is dus drie maal in de week en dit is echt genoeg voor een 3 jarige. Knipoog

succes