Hoe kun je, je onderbenen stilhouden, en voeten recht.?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

E_sther

Re: Hoe kun je, je onderbenen stilhouden, en voeten recht.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 15:32

zonder beugels en misschien eens zonder zadel Knipoog

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:13

Zonder beugels/zadel gaan rijden!
Ik zelf zal nooit een touwtje aan de beugels maken, zodat je wel je voeten stil moet houden.. Dan wordt je in een houding gedwongen, wat allemaal spanning oproept in je lichaam. Waardoor je misschien wel je benen stil houdt, maar de onstpanning bij je paard er niet in kan rijden!!

vivian2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:39

ik had het eerst ook, toen heb ik 2 weken lang bijna alleen maar op me benen en me voeten gellet
toen ging het al veel beter. ik had nog een tip gekregen dat is: maak je beugels vast aan de singel.
dat heb ik niet gedaan maar ik denk wel dat het kan helpen
groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:14

Als je ernstige ongelukken wilt krijgen is het wel een idee idd. Anders zou ik de beugels maar niet vastmaken.

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:19

Yamcha schreef:
Als je ernstige ongelukken wilt krijgen is het wel een idee idd. Anders zou ik de beugels maar niet vastmaken.

idd Ja

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:28

Dit is ook wel een goed topic voor mij Tong uitsteken Ik probeer er zelf nu zoveel mogelijk op te letten, en rijd veel zonder zadel, maar dat zonder zadel rijden helpt niet echt bij mij, dat werkt meer mee voor mn zit zegmaar.. Mrja, Ik blader dit topic nog weleens door Knipoog

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:31

Een vriendin van mij had het er van de week ook over.
Met touwtjes aan haar beugels, singel vastmaken!
Zelf ben ik hier geen voorstander van.
Je weet maar nooit, een ongeluk zit in een klein hoekje.

Veel zonder zadel, en vooral zonder beugels rijden
wil ook wel helpen. En er gewoon veel op letten tijdens het rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:53

Dat helpt alleen maar om steviger te zitten. Als je je onderbenen stil wilt houden en je voeten recht, zul je moeten leren om te ontspannen in je heupen... Eerder in dit topic heb ik ook uitgelegd hoe.

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:39

Zam schreef:
Ik zie ook wel eens dat ze met een touwtje de beugels aan de singel vastmaken, op deze manier kan je niet anders dan je benen stil houden !

Ja hier heb ik ook over gehoord. Het schijnt aardig goed te helpen maar er zijn wel meer opties dus ik denk dat je zelf moet kiezen welke methoden jij het fijnst vindt.
Ik zelf heb gewoon zoveel mogelijk geoefend door telkens te denken: voeten recht!! Tong uitsteken

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 07:31

Yamcha schreef:
Dat helpt alleen maar om steviger te zitten. Als je je onderbenen stil wilt houden en je voeten recht, zul je moeten leren om te ontspannen in je heupen... Eerder in dit topic heb ik ook uitgelegd hoe.

En daarbij je bovenbenen/knieen in het zadel, je onderbenen laten afhangen en idd ontspanning in heupen en rug!! probeer gewoon kleine stukjes want als je het te geforceerd gaat doen krijg je ook weer spanning in je lijf en spanning in je lijf is spanning in je paard Knipoog

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 07:38

Ik ben het met iedereen eens, die zegt dat je je zit en houding moet analyseren en verbeteren. Dat is niet makkelijk! Mountain Horse heeft laarzen en jodphurs met een rode ribbeltjes zool, en ze maken beugelblokjes met ribbeltjes. Als je met die combinatie rijdt, wordt je voet wel in de juiste houding "gedwongen", maar wel op een veilige manier. Misschien is dat iets voor je?

Mystique94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 10:03

Misschien moet je gewoon een keer een zitles nemen aan de longeerlijn.
En ben het verder helemaal eens met Cloris en Yamcha, ontspanning is heel erg belangrijk.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 10:06

Ik zelf, heb er niet zo'n problemen mee. Ja, soms. Bij het ene paard heb ik het meer dan by de andere. Maar, idd gewoon veel zonder beugels helpt al een hoop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:49

Melanieetjuh schreef:
Ik zelf, heb er niet zo'n problemen mee. Ja, soms. Bij het ene paard heb ik het meer dan by de andere. Maar, idd gewoon veel zonder beugels helpt al een hoop!
Dat helpt echt NIETS voor je kapstokjes en onderbenen. Je zult minder snel vallen als je dat vaak doet, maar voor je houding (en vooral de onderkant) helpt het niet. Dit helpt wel:
Yamcha schreef:
Je moet sowieso ontspannen in je heupen zijn. Gespannen zijn in je heupen en onderrug heeft kapstokjes en dus flapperende onderbenen tot gevolg. Je bekken iets achterover kantelen (veel mensen zitten nl met een holle rug op het paard) zodat je een rechte rug hebt(voelt aan als een bolle rug), zorgt ervoor dat je je heupen en bekken kunt ontspannen en dus je onderbenen stil kunt houden en je voeten recht.
Je moet niet je onderbenen krampachtig stil proberen te houden en je tenen heel fanatiek naar binnen draaien, dit heeft alleen nog meer spanning tot gevolg, je zou het probleem verergeren. Ontspan in je heupen en laat je onderbeen als een natte dweil tegen het paard aanliggen, terwijl je in je heupen soepel met de beweging meegaat. Bovenlichaam rechtop houden.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:00

Ik heb ook veel last van kapstokken, als ik erop let gaat het soms wat beter, maar ik rijd inderdaad ook meer zonder zadel dan eerst. Ik sluit mijn bovenbenen niet goed aan, maar dat is meer een zadelprobleem, ik ben dr te groot voor (en op zoek naar een nieuwe Knipoog )..

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:08

* leest aandachtig mee *
heb zo'n beetje hetzelfde probleem,
ik zit voor mijn gevoel netjes, (alles op 1 lijn) alleen mijn onderbeen die schuift steeds weer naar voren dus dan zit alles niet meer op 1 lijn. In stap denk ik er steeds aan maar ik draf lukt het niet om ze stil te houden.

iemand daarvoor tips ??? (sorry als het niet duidelijk genoeg is uitgelegd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:22

Draai je knie (wederom vanuit een iets gekanteld, ontspannen bekken) naar binnen, tegen de kniewrong aan, laat dan je onderbeen als een natte dweil afhangen. Hoe ligt je zadel? Als dat iets achterover ligt, krijg je dat namelijk ook, omdat je zelf dan teveel achterover gaat zitten en je rug hol maakt. En laat een zadelmaker eens naar de plaatsing van de beugelriemen rijden, bij veel vz- en sprinzadels zit de beugelriem te ver naar voren geplaatst, ook daar kan een oorzaak liggen.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:25

En probeer ook niet uit alle macht je hakken uit te drukken daardoor gaan vaak de benen ook naar voren, probeer je tenen omhoog te doen dan gaan je benen niet naar voren en krijg je ook geen spanning op de spieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:43

Klopt. Altijd de ontspanning in je houding houden, dat is de basis van je rijden. Als jij niet kunt ontspannen, kan het paard dat ook niet.
De basis van je houding (is misschien goed om uit te leggen) zijn je bekken en je onderrug/buik). Daar zit je natuurlijke zwaartepunt. Door het bekken iets achterover te kantelen, kunnen je heupen en je onderrug en buik ontspannen. Als je dat los kunt laten, kun je als vanzelf rechtop zitten, zonder een holle rug. Waarom dat zo belangrijk is: een holle rug kan niet meeveren, waardoor je hele lijf gespannen is, en je buikpijn krijgt bij doorzitten en galopperen. Vergeet niet je schouders iets naar achteren te doen en los te laten, daardoor kunnen ook je armen ontspannen zijn, onderarm in 1 rechte lijn met de teugel naar het bit.
Vanuit je onderrug en bekken kun je ook je heupen loslaten, waardoor je je knieën makkelijker kunt laten aansluiten (iets naar binnen draaien). Ontspannen bovenbenen en knieën = ontspannen onderbenen. Die laat je als een natte dweil tegen het paard aanliggen, waarbij je je tenen iets naarboven laat wijzen. En voilà: bye bye flapperende onderbenen, bye bye kapstokjes, bye bye buikpijn/rugpijn!

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:37

Goeie tips allemaal moet ik zeggen! ik ga zonder beugels rijden zelf ook even uitproberen! maar ik zou ook nooit mijn beugels vastmaken aan mijn singel.. dat lijkt me maar niks... :S

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:46

Mloesje schreef:
Yamcha schreef:

idd Ja

Helemaal mee eens.. en daarbij komt... Mocht je het touwtje weer weghalen, blijf je nog net zo klapperen...

Jennefer_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 00:11

veel zonder beugels of mess iets langer rijden

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:10

je benen stil houden werkt vaak door je tenen naar binnen te doen. Dan zit je meteen ook netjes Lachen idd zonder beugels rijden is ook een manier Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:01

Yamcha schreef:
Klopt. Altijd de ontspanning in je houding houden, dat is de basis van je rijden. Als jij niet kunt ontspannen, kan het paard dat ook niet.
De basis van je houding (is misschien goed om uit te leggen) zijn je bekken en je onderrug/buik). Daar zit je natuurlijke zwaartepunt. Door het bekken iets achterover te kantelen, kunnen je heupen en je onderrug en buik ontspannen. Als je dat los kunt laten, kun je als vanzelf rechtop zitten, zonder een holle rug. Waarom dat zo belangrijk is: een holle rug kan niet meeveren, waardoor je hele lijf gespannen is, en je buikpijn krijgt bij doorzitten en galopperen. Vergeet niet je schouders iets naar achteren te doen en los te laten, daardoor kunnen ook je armen ontspannen zijn, onderarm in 1 rechte lijn met de teugel naar het bit.
Vanuit je onderrug en bekken kun je ook je heupen loslaten, waardoor je je knieën makkelijker kunt laten aansluiten (iets naar binnen draaien). Ontspannen bovenbenen en knieën = ontspannen onderbenen. Die laat je als een natte dweil tegen het paard aanliggen, waarbij je je tenen iets naarboven laat wijzen. En voilà: bye bye flapperende onderbenen, bye bye kapstokjes, bye bye buikpijn/rugpijn!

Zonder zadel helpt niks. Het probleem van de klapperende onderbenen en kapstokjes zit in de heupen, daar moet je het dus oplossen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:07

Zam schreef:
Ik zie ook wel eens dat ze met een touwtje de beugels aan de singel vastmaken, op deze manier kan je niet anders dan je benen stil houden !

Toen ik op les zat bij een ene Peter wou hij dat ook bij mij doen.
Maar ik heb een fabricius ( een hele schrikachtige) en me ma vond dat dus niet goed en heeft die vent een grote bek gegeven.
dus ik hoefde dat niet.

Tip ( deze gebruik ik zelf ook).
Zet je voet wat schuiner naar binnen in de beugel of laat je hier bij helpen dat iemand anders hem schuiner zet. zo ga je minder met kapstokvoetjes zitten.