Join-up en draffoto's met dominante hengst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Re: Join-up en draffoto's met dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 08:52

Kimberly, wat een prachtig paardje !
van join-uppen heb ik geen verstand, dus daarover hou ik wijselijk mijn mond. Lachen

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:06

toen ik de titel zag dacht ik al niet weer zo'n Join-up...
gelukkig heb jij verstand van zaken en merk je echt verschil, ga zo door! Lachen

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:07

Ik kan het filmpje niet zien...

Verder ziet het er goed uit!

xxx Marleen

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:14

Wat is een join-up? Bloos Ik weet er dus niks van asf dus daar kan ik niks over zeggen, wel een stoer hengstje Haha!

Ik kan het filmpje ook niet zien Knipoog

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 09:27

Dankjullie voor het mooie commentaar!! Echt heel erg bedankt.

Alane, bedankt voor je inbreng, maar ik zou er toch iets over willen zeggen. Dit zijn momentopnames. Je kan niet zien wat hiervoor gebeurde, of hierna. Ik vind het verkeerd om daarop te oordelen. Een join-up perfect op foto vastleggen met een fotograaf die weinig kent van paarden, is gewoon erg moeilijk. Dat tongetje is ook een toevalstreffer Knipoog , maar wel een goeie.
Wat er gebeurd was op die foto is dat het hengstje, zoals in het filmpje, weer tegendraads deed, schopte, en probeerde te steigeren. Ik wou hem doen omkeren, maar hij liep lekker door. Dus ga ik voor hem staan, en ik zwaai met mijn arm met touw erin, terwijl ik hem HEEL streng aankijk. Vroeger deed ik dat onzeker en toen steigerde hij gewoon, maar nu ik dat fermer deed draait hij inderdaad en gaat hij gewoon de andere richting uit... Een wonder(tje) voor 'ons'.

Natuurlijk weet ik dat ik fout zit, ik heb inderdaad nergens gezegd dat HIJ fout is, mocht je de tekst hebben gelezen had je dat ook gezien: ik was er geen baas meer over, ik kon er niks meer mee aanvangen. Ik besef heel goed dat er nog veel werk aan is, maar dit is een goed begin imo.
Als je de wonden had gezien bij de andere hengsten, dan weet je dat hij dominant is. Hij gaat geen kans voorbij om iedereen te laten weten dat hij 'the man' is Haha!

zoetiej, join-up houdt in dat je een paard van je wegdrijft, zoals in de kudde ook zou gebeuren wanneer het paard een fout heeft begaan. Men probeert het instinct wakker te maken van 'oh jee, ze drijft me weg, en op mijn eentje ben ik een prooi...'. Als hij de juiste signalen geeft, tekenen van onderdanigheid (heel typisch eerst de aandacht op jou vestigen, dan likken en kauwen met het mondje, en ook het hoofd laten zakken), dan ga je hem minder hard opdrijven en laat je hem uiteindelijk naar je toekomen en je volgen, jij bent de leider.
Ik raad je zeker aan erover te lezen, want een join-up met verkeerde paarden of met een verkeerd doel kan veel schade aanrichten.

Ik zie deze join-up ook niet als een overwinning op hem, maar een sleutel voor een van de vele deuren om met hem een correcte band op te bouwen.

Iedereen bedankt voor de reacties! Lachen

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 09:28

De gebouwen zijn trouwens inderdaad van de faculteit Diergeneeskunde in Merelbeke. Dit hengstje is een van hun proefpony's Lachen

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:28

Oke, ik denk dat ik het meer bergijp Knipoog

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 09:36

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:39

Nu begrijp ik het ook meer, ik vind dat je het goed hebt gedaan zo Knipoog

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:44

ik vind het in ieder geval een hemelsbreed verschil. Ons Kimberly??? doet dat goed!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 13:22

Ik heb nog even teruggelezen en denk wel dat ik Alane's commentaar begrijp. Zij zag in de drie foto's die ze gequote heeft een sequentie, maar dat is het niet. Het is dus niet zoals jij zei Alane, mochten die drie foto's kort op elkaar volgen zou ik inderdaad heel slecht bezig zijn Haha! maar dat is niet zo Knipoog
Het zijn gewoon momentopnames, sommige om karakteristiek gedrag te tonen, en andere om mooie momenten te tonen, maar geen sequentie.
Over de hele lijn is er wel een positieve evolutie te zien, en zo was het ook in het echt Lachen

Dankje Sylvia, jij nog veel succes met Belleke, het zal wel goedkomen. Je kiest ook niet voor het makkelijkste ras he, typisch wat karaktertjes Haha!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:32

Nu ik het filmpje zie, vind ik dat je goed bezig bent!
Komt helemaal in orde Ja
ik ben ook aan de join-up begonnen met een pony die zeer dominant was als ze moest werken en ik had al heel snel het gewenste effect, nu ben ik de baas als ze moet werken Lachen

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:36

Ik vind dat de join-up hier in een juiste situatie wordt toegepast. Ga zo door.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:47

Hihi Hansje in volle actie. Ik heb er eigelijk nog niks mee gedaan dus ik ken hem niet. Maar ik vind hem wel mooi. Goed dat je even hebt laten zien wie het voor het zeggen heeft. Er zitten zo wel meer van die brutale kereltjes. Mooie foto's, leuk filmpje haha heel erg tevreden was hij niet. Komt hij gewoon recht voor je stijgeren Clown Ik hou het bij sultan, die is gelukkiig altijd happy!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 17:21

Nogmaals bedankt voor de reacties Lachen

Zitake, Sultan is inderdaad een echt schatje, ik heb hem ook een paar keer verzorgd en hij is echt gewoon heel lief.
Hans is een van die 7 hengstjes he van Verloskunde, wordt helaas vrij weinig mee gedaan buiten dekken. Ik heb er mijn werk mee, maar ik vind het echt superleuk om doen, zeker als er resultaten komen zoals dit hier, en soortgelijk met een pony die erg beet. Op een paar minuten helemaal omgedraaid, had ik zelf niet verwacht.
Maar ik blijf met mijn voetjes op de grond, er is nog veel werk aan, en ik raak hen ook ooit weleens kwijt...
Maar voorlopig amuseren we ons, en ik geloof dat als Hans zijn plaats echt kent, hij zich ook weer meer zal gaan amuseren Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:25

ponyzotje schreef:
Nogmaals bedankt voor de reacties Lachen

Zitake, Sultan is inderdaad een echt schatje, ik heb hem ook een paar keer verzorgd en hij is echt gewoon heel lief.
Hans is een van die 7 hengstjes he van Verloskunde, wordt helaas vrij weinig mee gedaan buiten dekken. Ik heb er mijn werk mee, maar ik vind het echt superleuk om doen, zeker als er resultaten komen zoals dit hier, en soortgelijk met een pony die erg beet. Op een paar minuten helemaal omgedraaid, had ik zelf niet verwacht.
Maar ik blijf met mijn voetjes op de grond, er is nog veel werk aan, en ik raak hen ook ooit weleens kwijt...
Maar voorlopig amuseren we ons, en ik geloof dat als Hans zijn plaats echt kent, hij zich ook weer meer zal gaan amuseren Lachen

Ja hij is super om mee te gaan wandelen. Ik wist wel dat hij daar stond (alles wat een beetje welsh is weet ik eigelijk staan Haha! ), maar ik heb er nog nooit iets mee gedaan. Ik denk ook wel dat een keer hij zn plek kent het veel beter zal gaan. Maarja logisch, die doen al jaren hun eigen willetje, en als ze in handen zijn weten ze dat ze mogen dekken, niet moeilijk dat ze een beetje gaan tegenpruttelen als kimberly gewoon eventje wil werken met hen. Hihi. Maar goed dat je je bezig houdt met hen. Idd heel leuk om te doen als je ziet dat het ook echt wat uithaalt, en ze apprecieren het ook heel erg denk ik dat ze even iets anders kunnen doen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 17:28

het enige nadeel is dat wanneer ik een van de hengstjes uit de groep heb gehaald, het heel erge ruzie is als hij na een uurtje weer terugkomt. Maargoed, als ze gaan dekken is dat ook het geval...
En ze vinden het zaaalig, zeker het buitenwandelen nu het zonnetje zich af en toe laat voelen Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:31

ponyzotje schreef:
het enige nadeel is dat wanneer ik een van de hengstjes uit de groep heb gehaald, het heel erge ruzie is als hij na een uurtje weer terugkomt. Maargoed, als ze gaan dekken is dat ook het geval...
En ze vinden het zaaalig, zeker het buitenwandelen nu het zonnetje zich af en toe laat voelen Lachen

Is net hetzelfde als je een van de drie pony's neemt die samenstaan (sultan, jeroentje en gertje), haal je er een uit en doe je hem terug bij de andere twee dan heeft hij het iig geweten dat hij wel weg mocht en zij niet. Maar ze vinden het idd heerlijk.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:38

Kimberley mag ik vragen welke richting je juist doet met NH? Ik bedoel baseer je je bv. enkel op Monty Roberts of iets anders???

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 17:39

ja inderdaad, zo heb ik ze ook al bezig gezien Haha!
Maar bij Hans was het precies nog een slagske erger. Als je er bent, moet je eens naar Marnik kijken, de grootste van de vossen. Dit lief welshje heeft vorige week zijn neusvleugel doorgebeten... Netjes gehecht, maar het zullen wel littekens blijven.

Ergens heb ik het gevoel dat doordat ik geen leider meer was, hij feller uitviel naar de andere pony's. Diezelfde dag was uit het kleine zwarte hengstje zijn onderlip ook een stuk verdwenen... Hopelijk worden ze nu wat rustiger in het algemeen. Maarja, er lopen weer vele interessante merries buiten die de hormoontjes op hol doen slaan Haha!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 17:42

Sjintoo schreef:
Kimberley mag ik vragen welke richting je juist doet met NH? Ik bedoel baseer je je bv. enkel op Monty Roberts of iets anders???

Dit is de eerste keer dat ik iets DOE met 'NH', al vind ik dit niet pure NH. Ik heb er vroeger heel veel over gelezen, van Klaus Ferdinand Hempfling over Monty Roberts naar Parelli en voest, TTouch, etc., enfin de klassiekers, maar ik had nooit de mogelijkheid om daar iets mee te doen aangezien ik geen eigen paarden had.
Nu deze situatie zich opdrong heb ik me ergens 'genoodzaakt' gezien om die kennis ook eens toe te passen, en wonder boven wonder werkt het. Ik probeer wel verschillende methoden te combineren, zo ga ik bv bepaalde spelletjes lenen uit andere methodes.
Monty Roberts zelf zal ik nooit volgen, maar ik filter er wel zijn principes uit en maak een samenraapsel dat het best past bij mij en het paard waar ik mee bezig ben.

Zo heb ik het me toch altijd voorgesteld als ik bezig was met de methodes, en zo ga ik nu ook met dit hengstje aan de slag. Ik denk wel dat het per paard verschillend is.
Voor Belleke zou ik eens verschillende methodes bekijken en zien welke het best bij haar past, en waar je resultaat mee verwacht Lachen

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:46

't is niet alleen voor Belleke hoor, maar ook voor Mieke!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:48

Ik denk dat ik wel snap waar alane op doelt eigenlijk. En ik ben het met haar eens.

Juist bij een join up, of bijvoorbeeld loswerken is het heel belangrijk om goed te blijven letten op jouw eigen lichaamstaal. Op verschillende foto's zie ik je de pony blokkeren met je schouder waardoor het de pony niet duidelijk is wat jij nu precies van hem wilt.
Eigenlijk heb je enorm veel geluk gehad dat dit goed is gegaan. Mijn eigen paard had jou waarschijnlijk getrapt omdat je hem in de war maakt.

Een join up is iets wat je absoluut niet moet doen zonder goede begeleiding zoals jij nu doet. Juist bij dit soort dominante dieren niet. Levensgevaarlijk.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 17:48

Sjintoo schreef:
't is niet alleen voor Belleke hoor, maar ook voor Mieke!

'k zeg het he, het ras!! Tong uitsteken ik spreek je nog wel over pb Lachen

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 17:50

Wendy schreef:
Ik denk dat ik wel snap waar alane op doelt eigenlijk. En ik ben het met haar eens.

Juist bij een join up, of bijvoorbeeld loswerken is het heel belangrijk om goed te blijven letten op jouw eigen lichaamstaal. Op verschillende foto's zie ik je de pony blokkeren met je schouder waardoor het de pony niet duidelijk is wat jij nu precies van hem wilt.
Eigenlijk heb je enorm veel geluk gehad dat dit goed is gegaan. Mijn eigen paard had jou waarschijnlijk getrapt omdat je hem in de war maakt.

Een join up is iets wat je absoluut niet moet doen zonder goede begeleiding zoals jij nu doet. Juist bij dit soort dominante dieren niet. Levensgevaarlijk.

ik vraag me af op welke foto's jij dat ziet? Op diegene die Alane quote, heb ik al gereageerd dat het geen sequentie is. 'k Zou graag zien wat je juist bedoelt, dat ik me kan verduidelijken. Het zou kunnen hoor dat ik nog fouten maak, het is de eerste keer. Maar ik weet niet welke je bedoelt.
Deze pony heeft me al genoeg getrapt, naar me gesteigert, en levensgevaarlijk gedaan. Ik heb bij hem geen verwarring gezien alleszins... Hij is toch niet meer omhoog gekomen en bij het bokken sloeg hij ook niet meer gericht naar mij... Op eerste zicht toch een verbetering?