mijn ijslander op training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

i_horselover

Re: mijn ijslander op training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 18:05

ja weet ik wel, maar dat was veel te gevaarlijk geweest verder, daar was Iris het mij over eens, wat ze nou allemaal met hem aan het doen is. ze is wel blij dat ik niet zelf ben begonnen want dat zou waarschijnlijk verekeerd gegaan zijn

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:06

ik vind het niet te vroeg hoor, ze heeft er toevallig net een keer opgezeten, dat betekend niet dat ze intensief elke dag gaat rijden Rolleyes

wat ik me alleen afvraag, is die eerste foto,

jij fietst er echt zo achter van "wacht op mij !!! "
haha wat was er daar aan de hand?

i_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 18:07

enn...............ik deed ook gewoon allerlei dingen met hem, geen grondwerk, maar spelletjes, maar toch merkte ik dat hij zich verveelde. dat zouden jullie toch ook merken bij je eigen paard en daar dan iets mee doen?

i_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 18:08

hahah dat ben ik niet, dat is Iris de trainster hahahaha
ze doet dat zodat Gandalf leert om op zichzelf te lopen.
ze liet hem los lopen dan achter hem lopen om hem vooruit te laten lopen
Laatst bijgewerkt door i_horselover op 06-04-07 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:09

Ik zou dat ook merken ja,
dan zet ik hem snel weer bij zijn maat zodat hij kan spelen Haha!

i_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 18:10

haha, ja maar Gandalf is zijn maatje kwijt geraakt toen ik hem kocht, wel zielig eigenlijk. daar moest hij mee leren leven Tong uitsteken

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:16

i_horselover schreef:
enn...............ik deed ook gewoon allerlei dingen met hem, geen grondwerk, maar spelletjes, maar toch merkte ik dat hij zich verveelde. dat zouden jullie toch ook merken bij je eigen paard en daar dan iets mee doen?

Ja dat ga je merken idd. En daarom zijn er nog zoveel andere dingen die je naast het paard kunt doen. Grondwerk is iets heel anders dan spelletjes. En waarom zou het anders te gevaarlijk worden? Maar het is jou paard dus je moet zelf weten hoe vroeg je er mee wil beginnen natuurlijk.. Knipoog:)

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:24

i_horselover schreef:
haha, ja maar Gandalf is zijn maatje kwijt geraakt toen ik hem kocht, wel zielig eigenlijk. daar moest hij mee leren leven Tong uitsteken

Dan breng je hem naar een wei met andere jonge paarden Pling Ik heb ook een jonge merrie het is niet leuk dat ze niet zo dichtbij staat maar ik weet dat het gewoon het beste voor haar is dat ze tussen jonge paarden staat Lachen

Verder wel een heel leuk paard trouwens Haha!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:30

i_horselover schreef:
wel 3 nog niet eens 4

Bedoelde ik natuurlijk Knipoog

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:35

Woow, waar gaat dit heen? Straks vinden mensen het vroeg als je je paard met 8 inrijd. Ik vind 't er goed uitzien, en zolang je er niet elke dag intensief op rijd kan het makkelijk! En ik denk dat je zelf wel weer wat goed voor je pony is. Veel succes en plezier nog met 'm. Haha!

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:35

Mooi paardje! Lachen
Mooie baan ook indd!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:36

Suziej schreef:
Woow, waar gaat dit heen? Straks vinden mensen het vroeg als je je paard met 8 inrijd. Ik vind 't er goed uitzien, en zolang je er niet elke dag intensief op rijd kan het makkelijk! En ik denk dat je zelf wel weer wat goed voor je pony is. Veel succes en plezier nog met 'm. Haha!

IJslanders worden meestal pas rond hun 5e ingereden. Ze zijn laat volwassen omdat ze nog een langere tijd van hun jeugd kunnen genieten worden ze taaier en meestal leven ze ook langer.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:39

LauraMc schreef:
Suziej schreef:

IJslanders worden meestal pas rond hun 5e ingereden. Ze zijn laat volwassen omdat ze nog een langere tijd van hun jeugd kunnen genieten worden ze taaier en meestal leven ze ook langer.

Als de TS merkt dat haar paardje zich verveelt, en ze denkt dat hij er klaar voor is lijkt het me toch niet erg. En aangezien er ook een instrucrice bij is, die zal toch wel helemaal weten wat ze doet. Knipoog

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:42

Als het paard zich gedraagt als 1 van 8, zullen de botten vast ook wel helemaal volgroeid zijn toch? Slapen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:51

Leuk paardje Ja
Maar paar dingen vind ik toch niet fijn...een (jong)paard los laten lopen met al zijn tuig op en iemand erachter fietsen... levensgevaarlijk Clown
Opstappen op een jong paard wat net onder het zadel is zonder het zadel in balans te houden vind ik ook niet juist (tenzij er iemand achter staat die ik niet zie)
Verder nog wel een tikje aan de jonge kant...als een paard met maatjes in de wei loopt hoeft hij zich niet te vervelen...helemaal niet als je 1 á 2 x in de week hem bezig houd met grondwerk ed.
Maar goed....mijn mening Bloos

Groetjes,Tinky

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:56

Jammer dat veel mensen die niks van ijslanders weten reageren dat het prima kan met 3. Ijslanders zijn nu eenmaal laat volwassen en ik vind dit dan ook echt te vroeg om in te rijden. Het excuus "Anders wordt ie irritant of te gevaarlijk" vind ik nergens op slaan Als je het dier van jongs af aan leert dat jij hoger in rangorde staat en het nodige respect bijbrengt maakt het niet uit of ie 8 of 15 is met inrijden. Is maar net hoe je zelf met het dier om gaat. Ik vind het ronduit triest dat je 'm op zn 3e al moet overrompelen omdat het anders te lastig word. Maja, veel plezier met je paardje en ik hoop dat het diertje er geen last van gaat krijgen op latere leeftijd Scheve mond

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:58

*
Laatst bijgewerkt door PoelieWoelie op 06-04-07 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:58

Nou wat zijn we weer gezellig met zn allen. Het is goedbedoeld dat weet ik zeker, maar welgesteld, het paard is bijna 4, ik ken veeeel ijslanders die met 4 beleerd worden. En die zijn allemaal 'jarig' op 1 januari, ongeacht de geboortedatum.
Vaak gaan ze daarna de wei op, of wordt het verder heel rustig aangedaan, geen zware belasting, gewoon een goed bevestigde basis. En dan bij 5 jaar vol aan de bak.

Het paard is en blijft van de TS en meningen zijn verdeeld, maar zij moet zelf bepalen wat ze ermee doet. Ze is samen met haar instructrice tot deze beslissing gekomen en zorgt voor goede begeleiding.
Het plaatsen van een topic is niks aan als iedereen met hetzelfde commentaar komt. Daarnaast denk ik ook niet dat dat enig nut heeft, want ze gaat nu heus niet ineens het paard stilzetten.

Ik zou overigens wel ergens een vakantie van enkele maanden inlassen Knipoog Kan hij alles rustig verwerken en heb jij (TS) nog jaaaren een leuk rijpaard Lachen

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 19:00

@LauraMc, dat was sarcastich bedoeld Tong uitsteken

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 19:02

mexxje schreef:
@LauraMc, dat was sarcastich bedoeld Tong uitsteken

Haha ja ik zag het net. Ook weer weggehaald dus.. Ik met mn brakke hoofd weer Clown

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:18

leuk ding hoor!!
(ga niets zeggen overleefdtijd, eigen keuze.)

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:25

Citaat:
hoi mensen hier zijn een paar foto's van mijn ijslander Gandalf in de training, de eerste keer dat hij bereden werd, na 1 week.

Hoezo eerste keer, na 1 week?
Vind het te vroeg voor "training"

een 3-bijna 4 jarige lekker aan het werk aan de longe met af en toe een zadeltje en hoofdstelletje, Oké..
Maar om volledig te gaan rijden Verward
Vind het zonde van zo'n mooi paardje..
Er zit kans in dat je hem hierdoor kapot rijdt ..

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:55

De ijslanderstatements zijn hier toch wel een beetje overdreven... Ze zijn inderdaad iets later volwassen dan andere paarden, maar dit is een nette leeftijd om al met wat werk te beginnen. Als de eigenares, die haar paardje zeer goed kent, aanvoelt dat dit paardje er stabiel en sterk genoeg voor is (en dat spreekt uit de foto's, hij vindt het helemaal niet erg), dan is dit echt de beste manier!
Mooi gewacht, rustig aan het werk, met goede instructie, het paardje inderdaad op zichzelf leren lopen, zijn evenwicht onder het zadel leren vinden (dit is gewoon net hetzelfde als longeren, maar op de ijslanderbaan!)...

Ga zo door, vanzelfsprekend volgt er een pauze na de eerste intensieve (daarom niet 'zware') leerperiode, en daarna heb je er een superpaardje aan!

Succes Lachen

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:00

Citaat:
(dit is gewoon net hetzelfde als longeren, maar op de ijslanderbaan!)...

Vind je mening enzo prima Knipoog
Maar nee, dit is niet hetzelfde..
Ze zijn later volgroeid.. Aan de longe kwak je er geen gewicht op, als je dr op zit wel, Zo vergroot je de kans op rugklachten later

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:02

ik had het over die ene foto hoor marjo Knipoog bij het 'vooruit laten lopen', dus niet met het gewicht natuurlijk. Sorry als dat niet duidelijk was.