paardje van 2 jaar aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariska32

Re: paardje van 2 jaar aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:27

was ik weer Haha!
ik heb vandaag voor het eerst mijn merrie echt gelongeerd [bijna 3]
ik ben altijd veel met haar bezig geweest zoals eerder vermeld.
ik laat dit weten omdat wat ik vandaag meemaakte hier een aantal dingen tegenspreekt.
ik heb haar dus voor het eerst gelongeerd in mijn eentje!
als je de basis een beetje snapt heb je daar echt geen team voor nodig Knipoog
het ging super en snapt nu al het principe ervan
je pakt het echt wel snel op als ze de leeftijd heeft.
mijn advies [en dit bewijst toch wel wat] is lekker met je paard trutten,doe de dingen die jullie beiden leuk vinden.
vermijt nog belasting van pezen en gewrichten en volg verder je gevoel.
een paard hoeft echt niet tot 3 jaar in de wei te staan om veulen te wezen [oho,krijg straks het forum over me heen]
maar moet niet te veel voor zijn kiezen krijgen [dus geen 3 a 4 x in de week of te lang]
volg gewoon je gevoel je paard geeft zelf ook al veel aan en belast niet!
succes

p.s.je vraagt in elk geval advies Knipoog

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 22:55

heel erg bedankt!
Heb ergens gewoon schrik om iets verkeerd te doen, ik rij nu ongeveer 11,5 jaar, en voor alles is er steeds een eerste keer, en wat is er nu "leuker" dan je eerste eigen paardje, dat je kent van bij de geboorte, je plots en onverwachts gekregen hebt en een echte schat is zelf op te leren, en daar hoort natuurlijk veel geduld bij, maar ook veel schrik om iets verkeerd te doen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 23:38

daarom ook,gewoon lekker genieten van elkaar.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 23:55

als ze 2 is kan je echt al wel wat gaan doen hoor!
wij hebben de jonge paarden vant winter thuis gehad en al een longeersingel en zadel opgedaan en toen los in de bak. ook hebben ze een x los gesprongen en verder veel poetsen en benen afspuiten enz.
nu gaan ze voor 3/4 jaar de weide op en dan zijn ze 3geweest en beginnen we echt.
ze hebben dit ook een x NIET gedaan met een paard en dies nu 6 en nog steeds moeilijk!
moet je op die dressuur stallen zien!daar zijn de paarden 2,5 en kunnen al op zniveau lopen:S

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 23:56

3/4 jaar bedoel ik zo'n 9maand haha niet 3 of 4 jaar:)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:57

@kissmeB
op die dresuurstallen moeten ze geld opleveren,hoe eerder klaar hoe beter vaak.tijd is geld.
er is onderzoek geweest en daaruit blijkt dat het gemiddele sportpaard niet veel ouder word dan 7!!!.
waarom haasten als het je hobby is? wat later beginnen betekend vak ook dat het paard langer meegaat
als je een paard hebt voor hobby waar maak je je druk om dan?

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:10

mariska32 schreef:
@kissmeB
op die dresuurstallen moeten ze geld opleveren,hoe eerder klaar hoe beter vaak.tijd is geld.
er is onderzoek geweest en daaruit blijkt dat het gemiddele sportpaard niet veel ouder word dan 7!!!.
waarom haasten als het je hobby is? wat later beginnen betekend vak ook dat het paard langer meegaat

waat vaag dat dan alle grand-prix paarden dan ong. 11 zijn. Ga dan toch vraagtekens bij zetten of niet.

@TS: goed van je dat je om raad vraagt, kan je hier helaas niet mee helpen maar heb al goede tips gelezen. Ja

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:47

mariska32 schreef:
@kissmeB

7? Daar geloof ik niks van hoor.
Tellen ze dan de paarden soms ook mee die ingeslapen worden omdat ze "niet geschikt" zijn of niet gezond?

Ik denk dat men zich wel moet realiseren dat als je eens een keer wat doet met je jaarlinger of jonge paard er een groot verschil is tussen "belasten" (wat je b.v. doet als je een paard een kwartier rondjes laat draven) of "dingen aanleren". Jonge paarden zijn nieuwsgierig en kunnen best wat leren maar je moet het kort en vooral begrijpelijk houden. Van veel jonge paarden kun je nog niet verwachten dat ze rustig stil staan en goed op je letten. Maar een beetje met het jonge grut spelen en al doende wat manieren bij brengen dat kan m.i. best.

Dat lijkt me niet onder "belasten" vallen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 14:29

ZoekStalling schreef:
mariska32 schreef:
@kissmeB

7? Daar geloof ik niks van hoor.
Tellen ze dan de paarden soms ook mee die ingeslapen worden omdat ze "niet geschikt" zijn of niet gezond?

Ik denk dat men zich wel moet realiseren dat als je eens een keer wat doet met je jaarlinger of jonge paard er een groot verschil is tussen "belasten" (wat je b.v. doet als je een paard een kwartier rondjes laat draven) of "dingen aanleren". Jonge paarden zijn nieuwsgierig en kunnen best wat leren maar je moet het kort en vooral begrijpelijk houden. Van veel jonge paarden kun je nog niet verwachten dat ze rustig stil staan en goed op je letten. Maar een beetje met het jonge grut spelen en al doende wat manieren bij brengen dat kan m.i. best.

Dat lijkt me niet onder "belasten" vallen.

amen Knipoog

over dat 7 jaar worden heb ik niet verzonnen,dit komt er echt uit na onderzoek.
tuurlijk worden er veel ouder maar na berekening kwam dit echt naar voren.
het is dus een gemiddelde

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:24

ik had vorig jaar rond dezelfde periode twee tweejaarse hengsten die we van hun twee naar 2.5jaar één keer in de week en soms één keer om de veertien dagen eens longeerde. Dit 15 minutjes om dus de stap, draf en galop commando's aan te leren. Wij gingen in die 15 min ook gaan halthouden en achterwaarts gaan. Dus het was niet 15 minuten lopen. Wat wij wel gebruiken waren hulpstukken vb. Bijzetteugels en soms de pessoa, de pessoa diende omdat de paarden moesten gewoon raken aan dingen die achter hun kont gingen, ze moesten op hun 2.5 jaar geleerd worden voor de kar. Ook wandelingen maken aan de hand, in het centrum, langs de grote baan en op strand. Wij hebben ze dus op 2.5 jaar kant en klaar afgeleverd aan de profmenners die onze twee hengstjes dan hebben geleerd voor de koets. Ze hebben nu een halfjaar wekelijks in de koets gelopen en wekelijks gelongeerd waarvan één die we berijden(maar dit is een ander verhaal). Ik zou hem niet bereden hebben als ik de raad niet zou gekregen hebben van hem te berijden. De andere die dus even oud is rijden we niet mee, ik wil het ook niet, tot hij 3.5 jaar is. Dus nu zijn ze 3 en zullen we beginnen met de afstanden in de koets wat te lengen en mee te gaan op verplaatsing tussen de andere paarden enzovoort. Ze blijven hengst en is het dus ook aan te raden dat ze veel doen en meegaan naar evenementen om van jongs af aan alles gezien te hebben. Je kan trouwens een jonger paard(hengst) beter de baas dan een ouder paard die vb hengst is en nog alles moet leren.

De hulpstukken die ik gebruik tijdens het longeren zijn belangrijk geweest in de graad van africhting war ze nu lopen. De ene heeft er wel meer moeite mee dan de andere. Het valt ook niet in iedereen zijn smaak om een jong paard met hulpteugels te longeren. Ik ben er wel voor, maar doe het wel correct en je moet vooral er voor zorgen dat het niet te moeilijk wordt. De reden dat ik het doe met de hulpteugels is omdat de paarden vanaan de longe al leren nageeflijk te lopen beter achterhand te gebruiken of stilletjes aan beginnen te snappen dat het makkelijker is zo te lopen. Wij hebben ze altijd voorwaarts neerwaarts gelongeerd. De pessoa heeft ervoor gezorgd dat ze ontspannen voorwaarts neerwaarts lopen met een goed achterhand gebruik. De ene loopt prima en loopt ook in de koets voorwaarts neerwaarts en zelfs uit eigen wil aan de teugel. De andere heeft er meer moeite mee in de koets om voorwaarts neerwaarts te gaan.. hij gaar wel neerwaarts maar hangt op het bit. Dit is de reden waarom we met hem zijn gaan rijden omdat we het hem via benen en nemen en geven het hem duidelijker kunnen maken dat hij het bit moet loslaten en het lukt echt prima onder het zadel is ie in de stap en draf heel goed nageeflijk alleen de galop nog niet echt goed maar dat hoeft ook nog niet, hij is ook nog geen drie. Ik heb met hem nu een 10 tal keer gereden op het nageven en soeplesseoefeningen en steeds als hij dan terug in de koets loopt zie ik verbetering. Je zou ook kunnen zeggen, als hij op het bit hangt laat hem dan gewoon nog even stilstaan en op de weide want hij is niet sterk genoeg. Ja, goed. Maar ik kies voor het andere nl er iets aan doen op een aanvaardbare manier. Voor de ene is het aanvaardbaar en de andere niet.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:58

ik doe zelf ook wel rustig aab hoor:) mijnes is nu 15 en we gaan rustig richting m:) maar een x door de bak laten rennen of een x een kruisje springen kan geen kwaad..ze hebben een eigen binnenbak waar ze in de winter staan en daar ligt zo'n plastic buis daar springen ze zelf ook steeds overheen als ze aant donderjagen zijn!

weet ook wel dat die stallen voor het geld al met 2jaar gaan inrijden maar dan kan een x losspringen of onbelast een oud zadel op al helemaal geen kwaad

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:01

ik zou je paardje nog wel lekker veel in de wei zetten lekker jong laten wezen, maar lekker stappen, poetsen, knuffelen en beetje licht bezig zijn met hem vind ik absoluut niet slecht het verbeterd de band alleen maar meer.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 14:21

ik ga gewoon afwachten tot deze zomer. Dan heb ik veel meer tijd voor haar dan nu, en als ik dan op een bepaald moment niet weet wat doen dan kan ikk haar nog altijd eens aan de longe nemen. Kwaad zal het zeker niet kunnen, ik zeg niet dat het geen kwaad zou kunnen moest ik haar half uur lang rondjes laten draven, maar een een kleine 10 minuutjes langs beide kanten zal zeker geen kwaad kunnen...

@ fritas, mijn paardje staat altijd op de wei, ze heeft nog maar 1 keer in een stal gestaan en dat was na een operatie, dan heeft ze enkele weken binnen moeten staan, dan wel samen met haar moeder in 1 stal. Voor de rest kan ze schuilen wanneer ze dat wil, eten wanneer ze wil en lopen zoveel ze wil...

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:26

kissmeB schreef:
ik doe zelf ook wel rustig aab hoor:) mijnes is nu 15 en we gaan rustig richting m:) maar een x door de bak laten rennen of een x een kruisje springen kan geen kwaad..ze hebben een eigen binnenbak waar ze in de winter staan en daar ligt zo'n plastic buis daar springen ze zelf ook steeds overheen als ze aant donderjagen zijn!

weet ook wel dat die stallen voor het geld al met 2jaar gaan inrijden maar dan kan een x losspringen of onbelast een oud zadel op al helemaal geen kwaad

Kan dus wel degelijk kwaad....het paardje zijn botten en spieren zijn der nog helemaal niet op voorbereid je belast hem veel ste veel
Ik zou hem lekker in een groep in het land zetten en af en toe deruit halen en mee wandellen en poetsen.
Tis immers nog meer een baby

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 14:41

Dat het echt slecht is voor botten en spieren denk ik niet, als het niet iedere dag of zelfs iedere week gebeurt maakt dat echt niet veel uit. Ik loop stage bij dierenarts die voornamelijk paarden doet. Veronderstel dus wel dat hij er behoorlijk wat van weet, en toen ik hem vroeg of het te vroeg zou zijn om mijn paardje op 2-jarige leeftijd eens te longeren vond hij dat het niet echt te vroeg is. Hij zegt dat ze op hun 2 jaar echt wel al iets kunnen hebben, af en toe eens longeren kan dan dus geen kwaad. Zolang je niet gaat overdrijven en je naar je paardje luistert, als die aangeeft dat het duidelijk nog te vroeg is, dat je dan gewoon stopt en stapje terug neemt.