Usar voor het eerst op bokt @ work!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Usar voor het eerst op bokt @ work!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:45

Je trekt hem te ver achter de loodlijn hij loopt erg 'opgepropt' aan de voorkant. Dat kan nooit goed zijn.

Verder ook niet je hakken optrekken als je aandrijft. Licht je kuit aanleggen zou voldoende moeten zijn als je paard goed aan het been is, anders moet je daar aan werken.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:20

x_Katja_x schreef:
Ik ben inderdaad hard aan het proberen om hem lager te rijden, maar hij vind dit best lastig.

Ik zou zeggen: laat die voorhand nu even voor wat die is en concentreer je vooral op tempo en de achterhand. Eens die achterhand goed is, komt die voorhand vanzelf!

Je zegt ook dat hij op de voltes nageeflijk is, probeer dan veel voltes te rijden, vergroten en verkleinen, speel er echt mee en probeer dan dat fijne gevoel mee te nemen naar het gewoon rijden op de hoefslag. Ga ook eens na waarom hij zo nageeflijk zou lopen op de volte. Ontspan je je dan beter? Ben je dan niet zoveel bezig met je binnenhand? Als je daar achter bent, probeer dan weer datgene wat je goed doet mee te nemen naar de rest van de piste.

Als hij niet goed aan je been is, rij dan heel veel overgangen, stap-draf, draf-halthouden, stap-galop, galop-draf, halthouden-draf. Laat er niet teveel tijd tussen, dus een paar pasjes stap is al genoeg. Als je zo even aan de gang bent, zal je merken dat je paard veel attenter wordt en alsmaar sneller en beter gaat reageren op je hulpen.
Probeer zelf ook meer te ontspannen. Rij dat neusje er meer uit en rij af en toe wat voorwaarts-neerwaarts dat hij net aan het 'stofzuigen is', zo ontspannen jullie allebei.

Ik lees ook dat je les hebt, loopt hij daar vele beter?
Let heel goed op tijdens je les, luister goed naar wat je instructeur/trice allemaal zegt en onthou dat allemaal zo goed mogelijk, zodat je dat allemaal kan toepassen wanneer je alleen aan het rijden bent. Na je les opschrijven wat er allemaal gezegd is kan ook goed helpen, doe ik nu ook soms nog. Dan kan je het allemaal nog eens rustig doorlezen en overdenken. Probeer ook zoveel mogelijk van je les toe te passen wanneer je alleen aan het rijden bent. Beeld je in dat je instructeur naast je staat en bedenk wat hij/zij je allemaal zou zeggen. Vraag tijdens je les ook genoeg uitleg, dat doe ik ook altijd en zo begrijp je de dingen allemaal veel beter. Kaart ook problemen aan waarop je stuit wanneer je alleen aan het rijden bent zodat jullie die samen kunnen oplossen.

En let vooral op je binnenhand, die leidt zoals je zegt nogal een eigen leventje.

Hopelijk heb je hier wat aan, allesinds veel succes! Lachen

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 13:50

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

@ Mientjeuh: bedankt voor je goede tips. Maar hij is juist op de lange zijden beter nageefelijk dan in de voltes, precies andersom dus. Knipoog

Deze foto's zijn van m'n les Knipoog trouwens wel van de eerste 20 minuten, hierna was hij beter ontspannen maar daar heb ik geen foto's van. Hij vind de andere paarden om hem heen nogal spannend! Knipoog Toen zei m'n instructice ook dat hij erg mooi liep! (dus meer richting een-na-laatste foto Knipoog) Heb ook tips aan haar gevraagd voor de voltes, dus dat word oefenen deze week Knipoog

Mijn beugels heb ik na die eerste foto 2 gaten langer gedaan, maar langer gaat niet hoor!

Het aan het been rijden gaat gelukkig al steeds beter door inderdaad veel overgangen enzo te rijden.

En ik doe hem inderdaad nog maar 4 weekjes, vind er zelf al veel verbetering in zitten Lachen

@ Tassie: Er is altijd wel op hem gereden, maar meer dan stap, draf, galop zat er niet echt op

Nogmaals bedankt, ik ga met de tips aan de slag en hopelijk op een tijd meer nieuwe (en betere natuurlijk Haha!) foto's!

Meer tips en reacties zijn natuurlijk altijd welkom Bloos

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:06

Oh ok, dat had ik blijkbaar verkeerd gelezen dan, van die voltes Haha!

Als het op de voltes niet goed gaat, heb je misschien hetzelfde probleem als ik had een jaar geleden. Ik werkte te fel in met mijn binnenhand en gebruikte m'n buitenhand te weinig, zoals op deze foto dus. Gevolg: paard ontspande niet, maar ging net onder me vandaan rennen en allemaal manieren zoeken om onder het werk vandaan te komen. Daar heeft m'n instructrice me een paar keren stevig op aangepakt en heeft me daar goed op gedrild en dat is er nu helemaal uit. Zo'n dingen zijn gewoon een kwestie van een slechte gewoonte doorbreken. Wat bij mij heeft geholpen is voltes rijden puur op je zit en je binnenhand helemaal naar voren geven zodat je daar niet aan kan zitten. Buitenhand gebruik je zoals altijd.
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen Ja

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 14:20

Dát is inderdaad het probleem! Ik zit in de volte continue met m'n binnenhand dingen te doen, terwijl ik juist de buitenteugel er meer bij moet pakken! Heb dit gister ook later in de les met m'n instructrice geoefend en toen ging het al gelijk beter! Dus daar wil ik deze week goed op gaan letten en aan werken.

Hebben jullie misschien ook nog tips om zijn neusje er meer uit te rijden en dat hij zijn achterhand er meer onder gaat zetten? (ik heb trouwens ook de neiging om m'n teugels in het begin wat te kort te houden omdat hij nogal eens wegschiet, maar vaak gaat dit na een kwartiertje rijden beter en "durf" ik hem ook meer teugel te geven waardoor hij ook verder kan zakken Bloos)

Bedoelen jullie dit idee een beetje met dat "stofzuigen":
http://www.mijnalbum.nl/Foto=CGIKML8P

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:40

Stofzuigen is nog dieper, praktisch met hun neus tegen de grond: http://img401.imageshack.us/img401/817/dsc06632vw0.jpg

Over dat voorwaarts-neerwaarts, het is geen kwestie van meer teugel geven of de teugels naar voren te geven. Wat gewicht op de teugels houden maar niet in de mond gaan zitten prullen, gewoon je paardje uitnodigen om dat hoofdje en de hals te laten zakken. Je handen een beetje naar voren geven (niet teveel!), zachtjes de druk op de teugels eventjes vermeerderen en dan weer verminderen, je moet het zelf een beetje aanvoelen. Zo'n dingen leer je beter hoe meer je ermee bezig bent.
Wanneer hij z'n hoofd weer naar boven brengt, neem dan rustig terug de teugels aan, zeker niet te bruusk!, en begin opnieuw. Maar nooit je teugels zomaar weggooien, er moet altijd contact met de mond zijn! Het verschilt van paard tot paard, dat zijn dingen die je een beetje zelf moet gaan uitzoeken. Het vorige paard dat ik reed panikeerde helemaal als ik ook maar 10 gram teveel druk verminderde op de teugels. Soms is het echt een kwestie van een grammetje meer of minder druk. Bij een van de paarden die ik nu rijd is het meer een kwestie van kilograms Haha!

Als je paard dan zakt, probeer dan die achterhand er goed bij te krijgen. Het is moeilijk uit te leggen hoe je zoiets doet, zegmaar met je zit je paard uitnodigen om dat bekken te kantelen en wat meer te gaan zitten. Mijn instructrice is heel goed in het uitleggen van zo'n dingen met gebaren Haha! Vraag het maar is aan de jouwe, die zal het zeker ook goed kunnen uitleggen!
Begrippen als vw-nw en achterhand erbij krijgen zijn overigens face to face veel makkelijker uit te leggen dan zo via internet, maar het zijn vooral dingen die je door ervaring opdoen leert.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:03

Citaat:
Hebben jullie misschien ook nog tips om zijn neusje er meer uit te rijden en dat hij zijn achterhand er meer onder gaat zetten? (ik heb trouwens ook de neiging om m'n teugels in het begin wat te kort te houden omdat hij nogal eens wegschiet, maar vaak gaat dit na een kwartiertje rijden beter en "durf" ik hem ook meer teugel te geven waardoor hij ook verder kan zakken )

als je je knieen wat meer in het zadel drukt, en je tenen naar binnen draait en je kuit iets meer erbij houden, denk ik dat ie zn kont er meer onder gaat zetten en zn neus er meer uit komt. voor zover ik van de foto's kan oordelen steek je je kuiten af. Naar mijn mening moet je hiervoor nog een gaatje langer gaan zitten, ik weet het het is in het begin vreselijk. ik heb het ook echt af moeten leren, maar nu vind ik het wel fijner worden uiteindelijk.
ik vergeet mn kuiten zelf ook regelmatig, met gevolg dat t paard in mn handen gaat hangen, waardoor ik ge sterk ga worden met mn handen. maar ben druk bezig dit af te leren.

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:21

Leuke foto's hoor! en het is idd al een stuk beter dan op de eerste foto... het idee dat ik van de foto's krijg is dat je hem heel erg vanuit je handen rond rijdt ipv met je benen Knipoog maar dat kan ook zo lijken probeer idd gelijke druk op je teugels te houden en hem goed van achter naar voren over de rug te rijden

succes!

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:22

CtjeLief schreef:
paard kijkt erg onprettig, lijkt alsof ie ergens last van heeft.. inderdaad meer ontspannen rijden en je paard goed in de gaten houden, zijn houding kan de ruiter veel vertellen! verder leuke combi, veel oefenen en dan komt het helemaal goed!

Dat was dus ook mijn eerste gedachte..
Enorm strenge binnenhand (paard kantelt hoofd) en hij loopt naar mijn idee niet ontspannen..
misschien ben je er al hard mee bezig maar ik vin dhet er toch niet fijn uitzien..
succes iig met je paard Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:28

x_Katja_x schreef:
Als hij z'n oren naar voren heeft ziet hij weer wat, en dan schiet hij regelmatig weg. Dus bij hem zijn die bewegende oren volgens mij wel concentratie Knipoog

Op sommige foto's staan zijn oren inderdaad wel erg plat naar achteren, is wel een punt om op te letten. Al houd ik hem sowieso altijd wel goed in de gaten hoor Knipoog

Het is op stal trouwens een super vrolijk, opgewekt paardje Lachen

als hij geconcentreerd is dan schiet ie ook niet weg Knipoog

leuk paard wel om te zien, maar ik denk dat je meer naar de ontspanning eerst moet rijden, dus vanachteruit. ook je benen zou je langer kunnen maken en niet optrekken. verder zou ik juist een lichte contactteugel houden zodat het paard jouw hand gaat zoeken in plaats van andersom. maar goed foto's kunnen erg vertekenen. veel succes met je leuke paardje!!

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:41

Jeetje sorry maar zie weinig verbetering..

Paard loopt ver achter de loodlijn en is totaal niet ontspannen ..

Ik zou hem als ik jou was eerst voorwaarts neerwaarts en naar de ontspanning rijden ..

En hem dan pas rond gaan rijden etc..

Tlijkt net een trek werk.. vooral op de foto boven de stilstaande foto~!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:49

Mooi paardje. Knipoog
Volgens mij rijd je met veel druk op je handen (dit is bijzonder goed te zien op foto 3 en 5)
mijn tip, probeer meer te geven met je handen, blijf je handen naar voren brengen/teugel geven tot je merk zo van "vanaf hier komt hij naar boven".
Verder op je benen letten en dan is het plaatje compleet.
Dit alles neemt niet weg dat het er netjes uit ziet. Dat gaat nog helemaal goed komen hoor, succes verder! Lachen

RaYmOn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:56

Toch alvast iemand kunnen vinden die foto's wil maken, leuk hoor Lachen Is ook vaak erg leerzaam.
Je hebt zo al een hoop reacties gehad! Ik zag inderdaad al dat je je beugels later wat langer hebt gedaan, zit al beter, mischien zelf nog een gaatje? Heb je het mooi stap stap voor stap kunnen doen want is altijd wel erg wennen Haha! En probeer dan vanuit je kuiten te 'drijven' dan hoef je je hakken niet zo op te trekken. Ik kan uit de foto's halen dat de hulpen wat meer vanuit je benen mogen komen in plaats dan uit je handen, en het recht stellen, hij kanteld graag zo te zien Lachen Maar dat is echt iets wat nog bij zijn 'onbehendigheid' hoort denk ik. Zoekenzoeken. Dus gewoon blijven corrigeren. Zal het vanzelf minder worden.

Het is moeilijk om vanaf foto's te oordelen (vind ik) Maar ik heb het voordeel dat ik weet en hoor hoe je bezig bent met lessen enz. dus dat gaat helemaal goed komen!

Ik wens je heel veel plezier met hem toe! Op naar je wedstrijd! En ik zie jullie 2 waarschijnlijk maandag of dinsdag?

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 20:06

Bedankt voor jullie reacties en tips!

@ klomp: Als hij zo veel met z'n oren beweegt is hij ook geconcentreerd, daarom zie ik daar geen probleem in Knipoog

@ pompompom: Ik zal voortaan wat beter op me kuiten letten Ja

Foto 3 en 5 vind ik zelf ook best erg, denk dat ik hem iets te graag naar beneden wilde rijden voor de foto Bloos Zal het niet meer doen!

Laatste half uur van de les ging het beter, hij zoekt dan zelf mijn hand op en ontspant dan, dit vond mijn instructice ook. Maar ik zal het eens over dat voorwaarts-neerwaarts met haar hebben.
Maar jullie advieren dus om hem meer lengte (teugel) te geven en dan meer door te laten lopen zodat de achterhand er meer onder komt?

En een gaatje langer zal ik proberen, maar vind dit al lang om goed mee te rijden Bloos

Even een domme vraag hoor: Maar waarom leer je een paard eerst om met z'n neus helemaal op de grond te lopen, om vervolgens meer helemaal omhoog te lopen? Is dat voor de ontspanning?

Ohja over dat kantelen, dit komt (volgens mij) omdat ik op deze foto's steeds de voltes instuurde met teveel binnenteugel. Later in de les heb ik dit geoefend (om rechts erbij te houden) en toen ging het al beter Lachen

(Offtopix: Enne Carol, even kijken wanneer m'n hoofdstel binnenkomt, die moet hij natuurlijk wel aan op de foto Haha! En vind je dekje echt super leuk staan! *krijgt bijna de neiging er ook een te halen*)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:17

Als hij eenmaal vw-nw loopt, dan moet je inderdaad de achterhand erbij krijgen. En zoals ik al zei, eenmaal de achterhand in orde is, komt die voorhand vanzelf. Ik werk meestal eerst naar vw-nw, dan de achterhand erbij en als dat in orde is, is die oprichting vele makkelijker omdat de achterhand dan meer draagt. Vw-nw kan je tussendoor ook altijd doen als je voelt dat jij of je paard zich teveel opspannen. Dan is het een ademruimte voor beide voordat je het werk weer opneemt.

Maar jij zegt dat hij je hand zelf opzoekt, dat is heel goed! Daar moet je naartoe werken Lachen
En alle vragen die je hier stelt, stel ze ook een keertje aan je instructrice bij je volgende les, zij zal je een hele duidelijke uitleg kunnen geven.

Edit: je vroeg nog waarom je je paard eerst laat ontspannen.
Wel, het scala van de dressuur (= zegmaar de 7 punten waarop dressuur steunt en niet zonder kan) bestaat uit:
- takt
- ontspanning
- aanleuning
- schwung
- rechtrichten
- verzameling
In die volgorde. Eerst zorg je dat de takt in orde is, dus dat je paard in een goed tempo en regelmatig loopt. Daarna werk je aan de ontspanning. Ontspanning kan je niet verkrijgen zonder dat er takt is. Eenmaal de ontspanning er is, kan je verdergaan naar aanleuning. Wederom kan dat niet zonder de vorige twee punten. En zo loop je het hele lijstje af tot alle punten in orde zijn. Als je een probleem hebt, kan je dat lijstje eens aflopen en bedenken of je met één van die punten problemen hebt.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is? Lachen Meer informatie hierover kan je vinden op http://www.hoefjes.be/klassieke_rijkunst.htm en http://www.hoefjes.be/het_scala.htm . Ik raad je aan om dat eens helemaal door te lezen, dat is geschreven door m'n instructrice en duidelijk uitgelegd. Heel leerzaam!

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 22:04

Bedankt voor je info Mientjeuh!

Heb het door gelezen, laat het nu allemaal even bezinken. Als ik het lees lijkt het allemaal zó gemakkelijk! Clown En ik lees nergens iets over kneepjes geven/spelen met de teugels. Je zal je paard toch duidelijk moeten maken dat hij naar beneden moet toch?

Maargoed dat snap die van mij wel. Ga voorlopig maar eens aan de slag met hem wat lager proberen te rijden en goed voorwaarts te houden (achterhand eronder) en dan kijk ik wel weer verder! Knipoog

En ik ga uiteraard aan de slag met mijn houding Lachen

Ik heb woensdag weer les dus dan zal ik eens wat dingen aan m'n instructrice vragen, maar vind het wel fijn om vast tips van jullie te krijgen waar ik deze week al aan kan werken.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:38

vw/nw is ook om de (rug)spieren in de bovenlijn op te rekken,vóór dat je gaat aanspannen mbv oprichting.. Verward

enne wat betreft dat spelen/kneepjes..ben ik niet zo weg van..tuurlijk kan je m een keer doorvragen naar een kant, maar dit wel met contact/druk op beide teugels en dus niet los-vast-lost-vast kneepjes geven..dan ben je de verbinding immers weer kwijt Knipoog

Of bedoel je andere kneepjes? Clown

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:40

x_Katja_x schreef:
Bedankt voor jullie reacties en tips!

@ klomp: Als hij zo veel met z'n oren beweegt is hij ook geconcentreerd, daarom zie ik daar geen probleem in Knipoog

maar hij is dan duidelijk niet op jouw geconcentreerd, anders zou hij er niet vandoor schieten toch?
als hij echt zo op jouw gefocussed is blijft hij namelijk bij je en doet netjes zijn oefeningen. hij is nu zoals jij het verteld, meer bezig met zijn omgeving...dus hij is geconcentreerd op alles buiten de bak behalve jou. Knipoog

is geen ramp op zich, alhoewel een paard op jouw moet letten, maar je kan moeilijk zeggen dat het niet zo is Haha!

is ook verder geen aanval, ik probeer het je enkel duidelijk te maken Haha!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:18

Born2BCrazy schreef:
enne wat betreft dat spelen/kneepjes..ben ik niet zo weg van..tuurlijk kan je m een keer doorvragen naar een kant, maar dit wel met contact/druk op beide teugels en dus niet los-vast-lost-vast kneepjes geven..dan ben je de verbinding immers weer kwijt Knipoog

Of bedoel je andere kneepjes? Clown

Ik bedoel niet echt los-vast hoor! Haha!
Gewoon de teugels in je handen 'kneden', het is meer gewone druk-meer druk-minder druk-gewone druk.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:28

hmm..dat is al iets beter..maar het woord kneepjes ligt me niet zo Clown

Ophoudingen klinkt dan al een stuk beter..al is dat meer mbt terugschakelen imo.

Mij werd/wordt altijd geleerd..handen sluit..'wachten op het knikje'...tot ie nageeft dus..en dan weer terug gaan naar je 'gewone contact' ..je handen dus daarna weer ontspannen, maar niet de verbinding verliezen..Soms is het sluiten wat langer..soms korter..
Bedoel je zoiets?
Dan bedoelen we nl hetzelfde Knipoog
En zo niet, moet je het even uitleggen..
(is best lastig om het zo concreet te typen..is meer een gevoel nl. wat je niet altijd 'bewust' doet.)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:40

Zoiets bedoel ik inderdaad, maar dat heeft denk ik meer betrekking tot het loswerken en aan de teugel rijden en ik probeerde vw-nw uit te leggen. Maar zoals je zegt vragen, als je paard nageeft jij ook nageven en dan altijd weer terug naar het 'gewone' contact.
Zo'n dingen zijn idd héél moeilijk uit te leggen..

FRIESELIEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:42

Wauw wat een knapperd, verbeter puntjes geef je zelf al aan!
Mooi paard heb je onder je kont Haha!

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:42

Leuke foto's Mooi paardje ook wat voor ras is het?

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:02

Misschien probeer je wel te veel stelling te vragen op een volte? Probeer hem anders eerst wat rechter te maken met je buitenhand en dan later om je binnenbeen heen te buigen. Zodra hij wil ontspannen moet jij je binnenteugel ontspannen! Dan gaat hij misschien ook wat minder kantelen. Succes met je mooie paardje!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:08

Mientjeuh schreef:
Zoiets bedoel ik inderdaad, maar dat heeft denk ik meer betrekking tot het loswerken en aan de teugel rijden en ik probeerde vw-nw uit te leggen. Maar zoals je zegt vragen, als je paard nageeft jij ook nageven en dan altijd weer terug naar het 'gewone' contact.
Zo'n dingen zijn idd héél moeilijk uit te leggen..

Oke dan bedoelen we ong hetzelfde Knipoog
Maar vw-nw..Daar heb je dus ook je benen bij nodig (voorwaarts)..Je geeft genoeg (dus niet teveel/te weinig been) zodat je voelt dat je voor contact hebt..en dat je paard in aanspanning loopt..
want als je voor 'niks' in je handen hebt,wordt het een lastig verhaal..

Nou dit was een moedige poging..
Misschien ook iets off topic..sorry Bloos
Maar misschien heb je er nog wat aan katja Knipoog