Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
x_Katja_x schreef:Ik ben inderdaad hard aan het proberen om hem lager te rijden, maar hij vind dit best lastig.

trouwens wel van de eerste 20 minuten, hierna was hij beter ontspannen maar daar heb ik geen foto's van. Hij vind de andere paarden om hem heen nogal spannend!
Toen zei m'n instructice ook dat hij erg mooi liep! (dus meer richting een-na-laatste foto
) Heb ook tips aan haar gevraagd voor de voltes, dus dat word oefenen deze week

) foto's!

)
Vraag het maar is aan de jouwe, die zal het zeker ook goed kunnen uitleggen! Citaat:Hebben jullie misschien ook nog tips om zijn neusje er meer uit te rijden en dat hij zijn achterhand er meer onder gaat zetten? (ik heb trouwens ook de neiging om m'n teugels in het begin wat te kort te houden omdat hij nogal eens wegschiet, maar vaak gaat dit na een kwartiertje rijden beter en "durf" ik hem ook meer teugel te geven waardoor hij ook verder kan zakken )
maar dat kan ook zo lijken probeer idd gelijke druk op je teugels te houden en hem goed van achter naar voren over de rug te rijdenCtjeLief schreef:paard kijkt erg onprettig, lijkt alsof ie ergens last van heeft.. inderdaad meer ontspannen rijden en je paard goed in de gaten houden, zijn houding kan de ruiter veel vertellen! verder leuke combi, veel oefenen en dan komt het helemaal goed!
x_Katja_x schreef:Als hij z'n oren naar voren heeft ziet hij weer wat, en dan schiet hij regelmatig weg. Dus bij hem zijn die bewegende oren volgens mij wel concentratie![]()
Op sommige foto's staan zijn oren inderdaad wel erg plat naar achteren, is wel een punt om op te letten. Al houd ik hem sowieso altijd wel goed in de gaten hoor
Het is op stal trouwens een super vrolijk, opgewekt paardje

Is ook vaak erg leerzaam.
En probeer dan vanuit je kuiten te 'drijven' dan hoef je je hakken niet zo op te trekken. Ik kan uit de foto's halen dat de hulpen wat meer vanuit je benen mogen komen in plaats dan uit je handen, en het recht stellen, hij kanteld graag zo te zien
Maar dat is echt iets wat nog bij zijn 'onbehendigheid' hoort denk ik. Zoekenzoeken. Dus gewoon blijven corrigeren. Zal het vanzelf minder worden.
Zal het niet meer doen!

En vind je dekje echt super leuk staan! *krijgt bijna de neiging er ook een te halen*) 
Meer informatie hierover kan je vinden op http://www.hoefjes.be/klassieke_rijkunst.htm en http://www.hoefjes.be/het_scala.htm . Ik raad je aan om dat eens helemaal door te lezen, dat is geschreven door m'n instructrice en duidelijk uitgelegd. Heel leerzaam! 
En ik lees nergens iets over kneepjes geven/spelen met de teugels. Je zal je paard toch duidelijk moeten maken dat hij naar beneden moet toch?

x_Katja_x schreef:Bedankt voor jullie reacties en tips!
@ klomp: Als hij zo veel met z'n oren beweegt is hij ook geconcentreerd, daarom zie ik daar geen probleem in

Born2BCrazy schreef:enne wat betreft dat spelen/kneepjes..ben ik niet zo weg van..tuurlijk kan je m een keer doorvragen naar een kant, maar dit wel met contact/druk op beide teugels en dus niet los-vast-lost-vast kneepjes geven..dan ben je de verbinding immers weer kwijt
Of bedoel je andere kneepjes?

Mientjeuh schreef:Zoiets bedoel ik inderdaad, maar dat heeft denk ik meer betrekking tot het loswerken en aan de teugel rijden en ik probeerde vw-nw uit te leggen. Maar zoals je zegt vragen, als je paard nageeft jij ook nageven en dan altijd weer terug naar het 'gewone' contact.
Zo'n dingen zijn idd héél moeilijk uit te leggen..