Hoe kan dit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djamai

Re: Hoe kan dit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:52

Je pony heeft waarschijnlijk door al die buitenritten ontspanning gekregen en jij als ruiter ook. als je een paard goed nageeflijk wil hebben dan zorg je dat ze eerst lekker voorwaarts zijn. door je kuitdruk en je zit kan je het paard naar beneden krijgen. Helaas hebben de meeste ruiters hun handen nodig. Het volgende gevoel moet je in denken. je geeft gas en met de teugel (de rem) houd je iets tegen op dat moment krijg je weerstand als je dat krijgt geeft je meer been en dan zou theoretisch je pony naar beneden gaan. Het mooiste is zo min mogelijk hand en puur zit en been.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 00:42

en ik gok op de ruiter.... ik gok erop dat de ruiter eens anders dan anders heeft gereden, denk dan aan ontspannen/minder gespannen...

een keer kort de hand naar voren steken/doen ter controle heeft niets te doen met de hand wel of niet volgen, maar kijken of het paard op eigen en 4 benen lopen en niet op de teugels hangt...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 19:03

Djamai schreef:
Je pony heeft waarschijnlijk door al die buitenritten ontspanning gekregen en jij als ruiter ook. als je een paard goed nageeflijk wil hebben dan zorg je dat ze eerst lekker voorwaarts zijn. door je kuitdruk en je zit kan je het paard naar beneden krijgen. Helaas hebben de meeste ruiters hun handen nodig. Het volgende gevoel moet je in denken. je geeft gas en met de teugel (de rem) houd je iets tegen op dat moment krijg je weerstand als je dat krijgt geeft je meer been en dan zou theoretisch je pony naar beneden gaan. Het mooiste is zo min mogelijk hand en puur zit en been.

Mijn v.pony is anders heel snel maar als ik hem zo rijdt is hij hij veel rustiger

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:39

oosterhoff schreef:
jou paard loopt op dat moment denk ik achter de teugel. Je geeft aan dat je paard als jij de teugels los laat in dezelfde houding blijft lopen. Een nageeflijk paard dat in de goede aanleuning loopt zal de hand volgen en als jij de teugels dus losser doet zich lang maken in zijn bovenlijn en naar voren en naar beneden zoeken.
Het kan ook nog eens zo zijn dat ie bijvoorbeeld de tong over het bit heeft gegooit. dat kan soms heel licht en makkelijk voelen omdat ze zich dan ontrekken aan de aanleuning maar dat is niet de juiste manier.
Je moet er dus voor zorgen dat je paard de instelling aanneemt die jij vraagt en niet in een houding gaat lopen.

Hier dacht ik ook aan. Als hij echt aan teugel loopt en je geeft wat meer teugel dan moeten ze je hand volgen, dus wat meezakken, doe de mijne toch. dus goed vooruit gaan rijden als hij achter teugel loopt.

Djamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:39

saskiakefie schreef:
Djamai schreef:

Mijn v.pony is anders heel snel maar als ik hem zo rijdt is hij hij veel rustiger

Als jouw pony daar door rustiger loopt moet je hem zo rijden. Elk paard/pony moet anders gereden worden. Zorg wel dat jij je been er wel altijd bij houd. Dat als je een keer been moet geven je pony niet schrikt omdat er in een keer een been bij komt. Wij zeiden vroeger altijd als je je pony leert ik trek aan je linker oor dat hij dan moet draven dan kan het zijn dat die pony op z'n hulp gaat draven. maar natuurlijk moet je hem gewoon met been rijden en zo nu en dan een ophouding met de teugel moet kunnen maar zolang jij de teugel gewoon als aanleuning hebt dan ben je al een heel eind. En tot slot jij moet hem rijden dus rijdt je hem zoals jij denkt hem te moeten rijden. Beter er van afblijven dan hem in de stres en kreukels rijden. Ik weet niet of je wedstrijden er mee rijdt maar dat hoor ik wel.

Roos91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:56

Het kan maarzo kunnen, dat het paard zich meer heeft ontspannen door de buitenritten.
Voor het paard is het ook leuker, om wat wisseling te hebben. Om wat anders te zien, dan alleen maar de bordjes in de bak. Mijn rijden gaat ook beter wanneer ik het rijden afwissel met dresuur en springen. Het kan ook zijn, dat het paard je gewoon uit zit te proberen, kijken hoe je zal reageren.
Kan maar zo zijn, wanneer je gewoon doorgaat met buitenritten rijden, dat hij dan opeens niet meer aan de teugel wil. Ik denk dat het vooral goed is om hem nu ook juist te belonen. Zodat hij weet dat je dit braaf vind. Mischien zit je nou veel beter op het paard, waardoor het rijden beter gaat, en het paard beter aan de teugel kanlopen. Misschien ontspan je wel meer. Haha!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 18:47

Roos91 schreef:
Het kan maarzo kunnen, dat het paard zich meer heeft ontspannen door de buitenritten.
Voor het paard is het ook leuker, om wat wisseling te hebben. Om wat anders te zien, dan alleen maar de bordjes in de bak. Mijn rijden gaat ook beter wanneer ik het rijden afwissel met dresuur en springen. Het kan ook zijn, dat het paard je gewoon uit zit te proberen, kijken hoe je zal reageren.
Kan maar zo zijn, wanneer je gewoon doorgaat met buitenritten rijden, dat hij dan opeens niet meer aan de teugel wil. Ik denk dat het vooral goed is om hem nu ook juist te belonen. Zodat hij weet dat je dit braaf vind. Mischien zit je nou veel beter op het paard, waardoor het rijden beter gaat, en het paard beter aan de teugel kanlopen. Misschien ontspan je wel meer. Haha!

Ik rij wel atijd in de wei Knipoog Maar ik ben er ook wel achter gekomen dat mijn pony een zachte aanpak nodig heeft, dan ontspant hij zich veel meer, nu ik weer een tijdje alleen in de wei rijd, is hij toch weer wat sterker in zijn mond aan het worden en drukker.

Djamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:01

saskiakefie schreef:
Roos91 schreef:

Ik rij wel atijd in de wei Knipoog Maar ik ben er ook wel achter gekomen dat mijn pony een zachte aanpak nodig heeft, dan ontspant hij zich veel meer, nu ik weer een tijdje alleen in de wei rijd, is hij toch weer wat sterker in zijn mond aan het worden en drukker.

probeer het op te vangen met je been blijf been geven. Rijd voltes en probeer te wijken voor de een zijdige kuit. Als het tempo te hoog gaat en je wil niet aan zijn mond komen kan je proberen om langzamer te gaan lichtrijden. Daar worden ze ook langzamer van zonder dat jij je pony in de mond zit. Probeer het een paar keer misschien werkt het.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 19:43

Ja, bedankt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 20:51

als jouw pony zo gaat lopen he?
is hij dan nog wel goed voorwaarts?
de mijne doet het vaak ook,maar op dat moment is hij dus minder voorwaarts.
hij loopt echt precies met het hoofd net achter de loodlijn en valt enorm terug in tempo.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:33

Elisa2 schreef:
Dat staat hierboven,ik heb je prima begrepen. Hij loopt achter de teugel,dat is wat anders dan achter de loodlijn...en bij aan de teugel rijden hoor je in principe niet eerst halve ophoudingen te maken.

nou wat dan ? als jij uit een wending komt, moet je toen echt een halve ophouding maken als je paard eruit probeert te komen? of als je een tempo wisseling maakt, moet je ook een halve ophouding maken.. tenminsten bij mij wel, je rijd hem terug op je zit, maakt halve ophouding zodat zijn neusje er niet uitkomt.

ontopic..

ik denk dat jou paard meer ontspant en jij waarschijnlijk ook.!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 12:33

erg badankt voor julie reacties, nu mag er een slotje op