Skafti (ijslander) serieus aan de dressuur!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: Skafti (ijslander) serieus aan de dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:52

Mooie foto's weer Haha! En dat is dus je nieuwe dekje? Staat super op hem! Knipoog

Maar jeej, ik heb je wel beter op een paard zien zitten dan dit, weet dat je het kan Lachen

@ Siebjelover: fijn dat je haar wat tips geeft, maar ze trekt echt niet. Vind ik ook aardig knap als je dat vanaf foto's kan beoordelen (tenminste, vanaf déze foto's in kwestie).... Verder heb ik haar meerderemalen zien rijden, ook op deze pony, en júist op Skafti is ze heel erg rustig en voorzichtig met haar handen en in zijn mond. Ik zou het dus absoluut geen trekken willen noemen, vind dit een beetje verkeerd verwoord.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:53

Ik zeg niet dat ze trekt, ik zeg dat het er ongemakkelijk uit ziet en dat het paard veel te gespannen loopt in de tolt. Dat kun je aan zijn hele houding zien. Vergelijk het maar eens met die foto die ik heb geplaatst Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:58

Siebjelover schreef:
Ik zeg niet dat ze trekt, ik zeg dat het er ongemakkelijk uit ziet en dat het paard veel te gespannen loopt in de tolt. Dat kun je aan zijn hele houding zien. Vergelijk het maar eens met die foto die ik heb geplaatst Knipoog

Hier even een quote van jouw van de vorige pagina:

Siebjelover schreef:
Ik snap het...Knipoog was ook bedoeld om det TS duidelijk te maken dat ze haar paard niet zo moet trekken. Het toltplaatje ziet er erg ongelukkig uit en het paard loopt erg gespannen, waardoor je nooit een goede tolt kunt ontwikkelen! Knipoog

Knipoog Je zegt het dus wel, maar misschien bedoel je het niet zo. Maargoed, dat even terzijde... Ik heb er absoluut niet zo veel verstand van, hoe ze moeten/horen te lopen. Wel rijd ik vaak samen met Mirjam, en heb ook diverse foto's/filmpjes e.d. voor ogen gehad waarop ze juist die 'oprichting' hebben, hoofd hoog. Ook haar andere ijslander loopt zo met het hoofd hoog, heb daar zelf ook wel eens opgezeten in tolt en dat voelde totaal niet gespannen (vond het meer een 'kamelengang', maarja, raak er een beetje aan gewend nu Clown )

Verder doe ik geen uitspraken over hoe een ijslander nou in tolt moet lopen, dat weten ijslanderfans beter dan dat ik dat weet Bloos

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:01

ik vind het er wel lekker ontspannen uit zien en een mooie combinatie Haha! ik vind je paardje helemaal geweldig, en van die houding: Niet iedereen is meteen een Anky of iemand die meteen de perfecte houding heeft Knipoog ach met een beetje oefenen lukt het je wel hoor Knipoog Haha!
Goed zo ga zo doorr!!!! Haha! Knipoog OK dan!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:02

Het ziet er gewoon erg ongelukkig uit....en vanaf de foto lijkt het net alsof ze haar paard in de mond stoort. Ze heeft haar handen zo hoog dat ze wel in de mond van haar paard moet zitten.

Overigens wil ik de ts absoluut niet afkraken hoor Knipoog

Een goede tolt krijg je door je paard van achter naar voren te drijven, je zelf ontspant en je zorgt dat het paard ook ontspannen is.

Dat bezorgt een prettiger plaatje dan een stijve houterige tolt Knipoog

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:06

ik vind het absoluut geen stijve houterige tolt, en ik vind het er ook niet ongelukkig uitzien hoor! Bloos maar dat is mijn mening... ach, het lukt de ts vast wel om er te komen, en natuurlijk moet iedereen oefenen. er zijn er zooo veel die misschien de teugels te strak hebben maar ik denk bij deze plaatjes niet zo hoor, ik zie genoeg foto's waar de teugels wat losser zijn. Knipoog Tong uitsteken Haha! geef anders maar tips hoe ze het volgens jullie wel goed kan doen dan Knipoog daar heeft ze meer aan Knipoog

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:08

Ziet er leuk uit, zeker leuk paardje!! *LOL*

Máár, let écht op je houding!! Het ziet er niet zo netjes uit als ik eerlijk mag zijn. Áchterover ZITTEN en niet leunen als een zak zand;) Je handen ook niet vooruit steken maar nét boven de manekam bij het zadel. Enne, tenen naar binnen, maak eens touwtjes aan je beugels aan de singel, dan leer je het ut snelste!:D

Sucses!!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:08

Laatst bijgewerkt door Coconut op 02-04-07 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

hanneLkayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:10

Hmmm.... leuk paardje Vingers aflikken het is niet zo heel erg dat je niet zo netjes rijdt komt vanzelf wel weer Haha! .
Als je zo veel last van je rug hebt moet je een seat saver of save seater kopen(weet niet hoe het precies heet) Bloos .
Ik had veel last van mijn staartbeen (stuitje) en van mijn rug ik heb er 1 gekocht en de pijn is weg.
Ik heb een echte lamsbont bij de divoza gekocht voor 65 euro wel een beetje duur maar goede kwaliteit.

Nog veel plezier samen he! groetjes! Doei, doei

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:10

Siebjelover schreef:
Het ziet er gewoon erg ongelukkig uit....en vanaf de foto lijkt het net alsof ze haar paard in de mond stoort. Ze heeft haar handen zo hoog dat ze wel in de mond van haar paard moet zitten.

Een goede tolt krijg je door je paard van achter naar voren te drijven, je zelf ontspant en je zorgt dat het paard ook ontspannen is.

Dat je de TS niet wilt afkraken geloof ik best hoor Knipoog Zijn goedbedoelde tips, maar komt een beetje ongelukkig over Knipoog Bovendien zeg je eerst wel dat ze trekt, dan weer niet, en dan weer wel Knipoog Maargoed, daar ga ik verder geen discussie over aan... Dat ze het paard in de mond stoort en het er erg ongelukkig uitziet vind ik super meevallen; denk dat je het het beste in real life kan beoordelen Knipoog Denk dat Skafti wel het karakter er naar heeft dat als zij hem te veel in de mond zou zitten, hij daar op zou reageren. Doet hij dus niet.....

Jip_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:12

Leuk beestje! Mooi ook!

Commentaar is volgens mij genoeg gegeven, maar je geeft zelf ook al je neg. punten aan. Ik vind dat je IJslander mooi loopt hoor, voor die tijd onder het zadel!
Volgens mij mag je zadel idd wel nog ietsje naar achteren.
En je zegt dat hij nogal moeite heeft met de gangen. Dat is bij een vijfganger/vierganger idd ook vaak lastig. Maar in de draf zit je nog aardig ver achter op je zadel, waardoor je paardje niet precies weet of jij nou tölt of draf bedoeld. Ik zou proberen meer naar voren + rechtop in je zadel te zitten, zo kan je straks (wanneer hij draf en tölt goed kent) alleen met je zit hem in de tölt of draf krijgen.

Succes, en erg leuk beestje! Lekker vrolijk!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:16

JoyCiej007 schreef:
Siebjelover schreef:

Dat je de TS niet wilt afkraken geloof ik best hoor Knipoog Zijn goedbedoelde tips, maar komt een beetje ongelukkig over Knipoog Bovendien zeg je eerst wel dat ze trekt, dan weer niet, en dan weer wel Knipoog Maargoed, daar ga ik verder geen discussie over aan... Dat ze het paard in de mond stoort en het er erg ongelukkig uitziet vind ik super meevallen; denk dat je het het beste in real life kan beoordelen Knipoog Denk dat Skafti wel het karakter er naar heeft dat als zij hem te veel in de mond zou zitten, hij daar op zou reageren. Doet hij dus niet.....

Het zal wel zijn dat het beter in real life is te beoordelen, maar ik zeg dat het plaatje er op dat moment er gewoon erg ongelukkig uitziet.

Mijn paard heeft ook karakter en veel temperament en die had mij er allang afgegooid als ik haar zo zou rijden in tolt.

Maar goed...geef alleen maar tips, doe het ook voor het paard...

Heb je les TS? Want dat lijkt me wel heel erg nuttig n.a.v. de foto's Knipoog

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:20

Leuke Ijss Haha! Haha! Lovers
Let vooral op je benen, verder netjés!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:22

Siebjelover schreef:
Moet je eens kijken hoe het paard hier zijn hoofd heeft:

http://i74.photobucket.com/albums/i258/mirjam_k/Skafti23-03-07023.jpg

Hij kantelt hierbij zijn hoofd, vind het plaatje er gewoon erg ongelukkig uitzien! Kan me niet voorstellen dat het paard op dat moment ontspannen loopt! De houding van de ruiter is daar ook om te huilen Bloos

Sorry, je zult het inderdaad allemaal goed bedoelen, maar jeej, kun je het niet iets 'aardiger' en vriendelijker brengen? 'trekken' 'ziet er erg ongelukkig uit' 'houding om te huilen'.....
Vind dat niet echt subtiel klinken, bovendien weet ze zelf ook dat haar houding momenteel niet super is, en ik weet zelf ook dat als je last van je rug hebt, je houding daar vaak onder lijd (vaak genoeg zelf meegemaakt). En normaal gesproken vind ik haar houding juist goed, daar kan ik soms nog een hoop van leren Knipoog

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:29

gaaf paardje
na een tijdje krijg je hem mooi aan het lopen.
en inderdaad als je zelf ook meer echt gaat zitten komen je tenen van zelf
verder zite het er goed uit het commentaar dat is al gegeven
groetjes xxflamon

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 17:36

Pfff veel reacties, sommige reacties kan ik niet veel mee, andere heel veel Lachen

Even wat vragen beantwoorden:

- wat betreft het hoog rijden in tolt/het gespannen zijn:

Ik heb nu les van Els van Weel, daar heb ik geleerd om hem rustig omhoog te kneden. Ik trek hem absoluut niet. Hij vind de tolt moeilijk en vooral als hij ook nog bochten moet tolten. In de bak is hij daarom ook wat gespannen en loopt hij vanalles door elkaar te gooien. Skafti is er echt nog niet aan toe om hoog opgericht aan de teugel te lopen en ook nog eens te tolten.

Bij els heb ik ook geleerd om zeker in het begin wel geheel verlicht te zitten, dit kan later wel minder. Maar dit om goed het onderscheid te maken in de gangen.

Hij is overgens al ingetolt (komt bij Aldenghoor vandaan), hij is een vijfganger en aan de telgang begin ik nog niet( pas als hij 9 is) dus eerst deze 4 gangen er goed in. Bij aldenghoor reden ze hem zo dat hij zelf zijn gang mocht kiezen ik ben dit nu onder begeleiding dus aan het veranderen. Vandaar soms wat protest vanwege het niet goed snappen wat ik nou vraag. Maar we komen er wel Lachen

Ik heb niet veel gespannen momenten gehad die dag met Skafti, hij weet soms niet precies wat hij moet doen en reageerd dan sterk op been.

- Wat betreft het zadel:

Gelijk, ik ga hem vandaag wat naar achteren doen.

- Houding:

Had ik zelf ook al aangegeven, maar heb dus enorm last van mijn rug en schouders waardoor ik idiote houdingen aan neem (wat ik zelf niet eens door heb....dus goed om af en toe foto's van jezelf te zien Lachen ) Maar ik ga de beugels een gaatje korter doen en er meer op letten.

- Als laatste:

Het paard is jong, dus mag van mij nog even lekker aankloten. Ik kan van hem niet (en van mezelf niet) verwachten dat nu al alles perfect gaat.Ik heb les, ik ga werken aan mijn houding.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:39

En je onderschrift sluit ook mooi aan Tong uitsteken

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 17:40

haha altijd handig he Tong uitsteken

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:43

Hoef je nooit meer te denken aan de laatste punt om je laatste zin mee af te sluiten Tong uitsteken

Maargoed; on-topic nu weer Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:01

Je paard mag best opgericht lopen in de tolt, maar zo'n hoge hoofdhouding dat is niet zo goed voor je paard. Dat bedoel ik te zeggen, ook al kwam het anders over Knipoog

Ken een paar IJslanders die op deze manier in de tolt werden gereden met als gevolg dat ze helemaal vast kwamen te zitten in hun hals, dus ervaring heb ik er zeker mee...

On-topic

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:23

Malou_Fenja schreef:
Siebjelover schreef:
Het is juist niet goed om je paard in de tolt te "trekken" door je handen hoog te doen. Een ijslander kan zo nooit goed tolten met zijn hoofd omhoog. Bovendien vind ik het plaatje er ook niet mooi uit zien, erg gespannen.

dat is juist wel goed...
MAAR TREKKEN INDERDAAD NIET.. een ijslander kan alleen maar tolten met zn hooft omhoog...anders kan die het gewoon eg nie..:S

* kuch........gooit ook even d'r mening over het beeld..

Als een ijslander tolt, is het de bedoeling dat het gehele front omhoog rijst, en de achterhand eronder kruipt...dus niet alleen het hoofd en/of de hals.
Daarom heeft het ook geen zin om je handen hoog te houden, aangezien je dan alleen het hoofd omhoog sjort, en niet de rest van het front.
Een dergelijke houding drijf je vanuit de zit, zoals ook in de gebruikelijke dressuur gebruikt wordt.
Een ijslander kan prima aan de teugel lopen en tolten.
Alleen als er in een stevig tempo wordt getolt wordt de houding wat aerodynamischer en strekt de hals zich erboven op.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:25

Amen Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:56

Goh mir je hebt wel een hele discussie te weeg gebracht over de manier van lopen in de tolt Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:57

ja, maar tolt is ook een erg belangrijke takt Knipoog die moet goed gereden worden Ja

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:57

Roane schreef:
Je kan ook zeggen; je kan iets meer achterover gaan zitten in draf, dat staat wat netter. De tenen kunnen inderdaad ook naar binnen en af en toe moet je op je handen letten dat ze niet te ver naar boven gaan. Ik vind dat je een hele leuke ijslander hebt.

Je zit is bagger vind ik nou ook weer overdreven...

Zo had ik het indd ook kunnen zeggen maar niet gedaan.
Werk eerst aan jezelf en dan aan je pony. Ik vin dhet en een supper mooie ijslander Lachen