Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ik vind het zelf wel leuk om in een groep te rijden, maar als er niemand mee wilt, dan houdt het op. 

Narya schreef:Helaas is ze niet zo makkelijk terug te nemen. Een clubgenootje heeft aangeraden om dan een sterker bit te nemen, maar daar ben ik niet zo fan van. Maar aan de andere kant, het is ook niet fijn als ze totaal niet reageert als ik iets met de teugels doe :/
Het lijkt mij wel dat mensen begrip hebben voor het feit dat jij iets wil doen aan een probleem waar je mede stalgenoten zich aan ergeren.... Hulp vragen kan denk ik geen kwaad. Verder moet je zelf heel kalm blijven.. ga jij stressen, dan zal je paard dit ook doen. Leg een paraplu op de grond (een beetje zand erover zodat hij niet gelijk begint te klapperen) loop er met je paard op af en laat hem eraan ruiken... Doet hij niets.. dan ook niet belonen.. het is immers de gewoonste zaak van de wereld. Vervolgens pak je de paraplu vast en ga hier gewoon mee zwaaien (met een gesloten paraplu) Geeft hij hier niets om, dan kun je dit verder gaan uitbreiden met de paraplu openen en weer dichtdoen.. niet rustig, maar gewoon op de manier hoe je dit 'normaal' ook zou doen. Als je paard schrikt... niet gaan hangen aan touw of wat dan ook.. gewoon loslaten en opnieuw beginnen. Ben je zelf niet kalm (dus zenuwachtig oid) dan kun je het best een stukje met hem door de bak lopen... en dan weer opnieuw beginnen. Dit kun je ook doen met een plastic zakje, een grote boodschappentas en een kinderwagen.. Vraag bijvoorbeeld aan kinderen of ze aan de buitenkant van de bak herrie willen maken.. vinden de kinderen leuk en jouw paard leert hier heel veel van.. elsie1 schreef:als hij gaat dribbelen dan doe ik dressuur oefeningen vb. wijken van links naar rechts, appuyeren, traver, renver, schoudervoor, schouderbinnen.... en nu het laatste waar we mee bezig zijn is de spaanse draf vanuit dat dribbelen. Als hij dan zelf kiest om te gaan stappen dan laat ik hem NIET stappen maar nog even doorgaan en dan stappen, gaat ie weer dribbelen terug deze oefeningen.
Dus kort, hou hem bezig tijdens die wandelingen. Meer voorwaarts en terug nemen is beter dan ophouden en te moeten vechten.
. Nu rijden we met normaal bit, en wel meestal vooraan maar het gaan prima! veel oefenen en geduld
Misschien zal je paard nooit helemaal relax worden net zoals die van mij, maar het is nu eenmaal een heethoofd
, maar het kan best!! Succes!