Rijtechnische problemen; Ligt het aan de jezelf of het paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mloesje

Re: Rijtechnische problemen; Ligt het aan de jezelf of het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:10

Yamcha schreef:
Dat kan idd, maar ook dat komt vaak bij de ruiter vandaan. Zeker vastzitten in de rug heeft een rijtechtnische oorzaak, komt door niet voldoende voorwaarts neerwaarts rijden. Een gevorderde ruiter kan je laten zien waar het vandaan komt, maar dan is het nog altijd de taak van de ruiter om daar wat aan te doen (onder goede begeleiding).
@ Mloesje: als je elke dag strech oefeningen doet, kun je jezelf loswerken voordat je paard gaat rijden. Mss een oplossing voor jouw probleem?

Ik ben al heel veel met onstpanning bezig!
Heb je nog tips voor bepaalde stretsch oefeningen? Bloos In ieder geval al bedankt voor deze tip!
Ik rijd op dit moment veel zonder zadel. En adem naar mijn buik toe! Binnenkort laat ik mijn paard kraken. Omdat ze sowieso altijd al erg stug is geweest.. (stijf, en vast) Er zit iets niet goed in d'r ruggenwervel, lijkt alsof hij scheef staat, en de laatste paar wervels voelen vreemd aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:32

Is sowieso een heel goed idee. Met je armen zwaaien van links naar rechts (en meebewegen in je rug) is een hele goede oefening. maakt je los in de rug. Daarna je tenen proberen aan te raken, je moet daarbij wel op je voeten staan, daarbij proberen de ontspanning in je rug te houden.
Dan ga je op twee voeten staan, voeten uit elkaar, en probeer je met je rechterhand je linkervoet aan te raken en andersom. Probeer dat ook in een zwaaiende beweging te doen, je rug wordt hier los van, je schouders en je bovenbenen. Wertk goed!

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 21:01

Ik ga het eens uitproberen!! Thanks!! Haha!

Roomys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:15

het ligt er bij mij maar net aan.

het paard dat ik rijd maakt zich snel sterk aan een kant, wat ook een gedeelte mijn schuld is..

vaak als ik hem maar een kleine kans geef om te gaan vervelend doet hij dat ook.. het komt wel een beetje van het paard zijn kant maar voor 80 % toch van mij uit bij problemen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:51

Ja dream on. Het komt echt niet bij het paard weg. Ook geen klein beetje. De enige paarden waar het voor een klein gedeelte bij de paarden wegkomt zijn hele scheve paarden die nodig op bezoek bij een fysio moeten. Hoe die paarden zo scheef komen? Waarschijnlijk door de ruiter. Tenzij het paard eens heeft vastgezeten ofis gevallen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:09

Rijtechnische problemen ontstaan imo altijd door de ruiter of medische problemen (die ook door het rijden ontstaan kunnen zijn). Zelfs een paard met een vreselijk moeilijk karakter kan braaf en fijn gereden zijn als de juiste ruiter erop zit. Een paard loopt zoals de ruiter hem rijdt.

Een goede ruiter speelt in op karaktereigenschappen, sterke en zwakke kanten van het paard en 'luistert' naar wat het paard aangeeft, zowel mentaal als fysiek. Een goede ruiter let goed op hoe een paard zich beweegt, welke spieren en gewrichten getraind moeten worden en zorgt ervoor dat de basis in orde is. Als dat in orde is, zijn zelfs de lastigste paarden gemakkelijk te rijden.

Paarden die onder het werk uit proberen te komen hebben daar een reden voor. De ruiter vraagt iets verkeerd en/of teveel. Als de basis van een paard in orde is, ongeacht het karakter, het paard goed in zijn vel zit en consequent behandeld en bereden wordt zal het ook niet in protest gaan. Paarden die wel in protest gaan doen dat om een reden. Het ligt aan de kwaliteiten van de ruiter hoe het daarop reageert en het oplost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:10

solvej, super uitgelegd!!
Niets meer aan toe te voegen

Roomys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:17

Marije1984 schreef:
Ja dream on. Het komt echt niet bij het paard weg. Ook geen klein beetje. De enige paarden waar het voor een klein gedeelte bij de paarden wegkomt zijn hele scheve paarden die nodig op bezoek bij een fysio moeten. Hoe die paarden zo scheef komen? Waarschijnlijk door de ruiter. Tenzij het paard eens heeft vastgezeten ofis gevallen.

toch is het wel degelijk zo dat het een gedeelte bij het paard vandaan kan komen..

Je hebt paarden die niet echt op je eigen fouten reageren.. maar paarden die dit juist heel sterk doen.. dus wanneer jij een fout maakt (ik zeg al 80 % van jezelf!) grijpt het paard gelijk de kans om er tegen in te gaan.. natuurlijk ligt de oorzaak bij jou.. en tuurlijk moet JIJ dit gaan oplossen, maar dit neemt niet weg dat het paard er ook een beetje aan deelneemt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:30

Roomys schreef:
Marije1984 schreef:

toch is het wel degelijk zo dat het een gedeelte bij het paard vandaan kan komen..

Je hebt paarden die niet echt op je eigen fouten reageren.. maar paarden die dit juist heel sterk doen.. dus wanneer jij een fout maakt (ik zeg al 80 % van jezelf!) grijpt het paard gelijk de kans om er tegen in te gaan.. natuurlijk ligt de oorzaak bij jou.. en tuurlijk moet JIJ dit gaan oplossen, maar dit neemt niet weg dat het paard er ook een beetje aan deelneemt

Nee, het paard reageert op wat er gebeurt en doet dat niet expres. Natuurlijk als je een paard al een poos op een verkeerde manier rijdt, gaat ie anticiperen op wat hij weet dat er gaat komen. Hij weet bijvoorbeeld dat je bij het aangalopperen aan de teugels gaat hangen, dus gaat ie bij de galophulpen meteen met zn hoofd in de lucht.

Maar je mag NOOIT het paard de schuld geven van dat soort ruiterfouten.

Het is actie-reactie.

Als ik jou elke dag een harde schop geef als ik je tegenkom, aan wie ligt het dan dat jij na twee keer bij voorbaat al de andere kant op gaat lopen als je mij aan ziet komen?

Roomys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:32

Citaat:

Citaat:
Nee, het paard reageert op wat er gebeurt en doet dat niet expres. Natuurlijk als je een paard al een poos op een verkeerde manier rijdt, gaat ie anticiperen op wat hij weet dat er gaat komen. Hij weet bijvoorbeeld dat je bij het aangalopperen aan de teugels gaat hangen, dus gaat ie bij de galophulpen meteen met zn hoofd in de lucht.

Maar je mag NOOIT het paard de schuld geven van dat soort ruiterfouten.

Het is actie-reactie.

Als ik jou elke dag een harde schop geef als ik je tegenkom, aan wie ligt het dan dat jij na twee keer bij voorbaat al de andere kant op gaat lopen als je mij aan ziet komen?

[/quote]
wat ik hiermee bedoel dat de achterliggende oorzaak (bijna) ALTIJD (als hij iets lichamelijks heeft niet altijd) bij de ruiter ligt

ik bedoelde hiermee ook actie=reactie.. maar sommige paarden geven sneller een reactie terugh dan andere.. en dat bedoelde ik daar mee Lachen

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:34

Dankjewel Haha!

Maar dan ligt het toch aan de ruiter hoe die daarop reageert en hoe de ruiter het paard aanvoelt en rijdt.
Voorbeeldje, mijn moeder heeft een Marlon x Dominard (ook nog een vosse merrie Knipoog ). Dat is al geen simpel bloed en een harde werker is het ook niet. Nu rijdt mijn moeder soms wat te afwachtend op haar en begint ze met kleine dingen zoals over de schouder weglopen, weinig reactie aan de hulpen waardoor ze uiteindelijk in protest gaat en gaat bokken. Dan is ze dus moeilijk te rijden. Wanneer ik haar dan een dagje gereden heb en aan het balans en rechtgerichtheid werk, verbeterd de reactie op de hulpen vanzelf. Doordat ze weer goed voor de hulpen is gaat ze ook niet meer in protest. Dan is ze weer heel makkelijk en fijn te rijden en wilt ze ook veel meer voor je werken en doet ze haar best. En zo kan ik nog tig voorbeelden geven van 'lastige' paarden.

Het maakt dus niet uit wat voor een karakter een paard heeft, het ligt aan de kwaliteiten van de ruiter hoe braaf en hoe makkelijk dat paard te rijden is.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:35

[quote="Roomys"wat ik hiermee bedoel dat de achterliggende oorzaak (bijna) ALTIJD (als hij iets lichamelijks heeft niet altijd) bij de ruiter ligt

ik bedoelde hiermee ook actie=reactie.. maar sommige paarden geven sneller een reactie terugh dan andere.. en dat bedoelde ik daar mee Lachen[/quote]

Sommige paarden(de meeste zelfs) sluiten zich door hun slechte ervaringen met ruiters, compleet af van hun gevoel en lopen compleet in zichzelf gekeerd rond, zodat ze het niet meer voelen.

De paarden die daar te gevoelig voor zijn, kunnen niet anders dan in opstand komen en ze hebben groot gelijk ook. Jammer dat veel ruiters er dan maar gewoon wat harder op slaan schoppen en trekken.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:37

Helemaal met Solvej's eerdere reactie eens..

Wel valt mij op dat tegenwoordig iedereen maar met hun paard naar de fysio gaan. Bij ons in Groningen lijkt het een hype te worden..

Roomys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:38

Solvej schreef:
Dankjewel Haha!

Maar dan ligt het toch aan de ruiter hoe die daarop reageert en hoe de ruiter het paard aanvoelt en rijdt.
Voorbeeldje, mijn moeder heeft een Marlon x Dominard (ook nog een vosse merrie Knipoog ). Dat is al geen simpel bloed en een harde werker is het ook niet. Nu rijdt mijn moeder soms wat te afwachtend op haar en begint ze met kleine dingen zoals over de schouder weglopen, weinig reactie aan de hulpen waardoor ze uiteindelijk in protest gaat en gaat bokken. Dan is ze dus moeilijk te rijden. Wanneer ik haar dan een dagje gereden heb en aan het balans en rechtgerichtheid werk, verbeterd de reactie op de hulpen vanzelf. Doordat ze weer goed voor de hulpen is gaat ze ook niet meer in protest. Dan is ze weer heel makkelijk en fijn te rijden en wilt ze ook veel meer voor je werken en doet ze haar best. En zo kan ik nog tig voorbeelden geven van 'lastige' paarden.

Het maakt dus niet uit wat voor een karakter een paard heeft, het ligt aan de kwaliteiten van de ruiter hoe braaf en hoe makkelijk dat paard te rijden is.

Hier heb je ook helemaal gelijk in.. maar wanneer je soms niet helemaal het gevoel hebt voor paardrijden (ja die mensen zijn er) en dan dus vaak te laat reageren of niet voelen dat het paard over de buitenschouder wegloopt, of je bent te afwachtend of net wat.. is het toch ook het paard dat de actie onderneemt om minder te gaan doen..

zo is mijn pony daar een voorbeeld van die reageert bijna niet op dat soort dingen.. het paard dat ik rijd meteen

natuurlijk heb ik dan liever het paard dat daar meteen op reageert.. je leert daar zelf meteen véél meer van.. want JIJ maakt de fouten

edit; over de fisio..

Had ik dan in feite ook al lang kunnen doen.. wat voor problemen wij al niet hebben ondervonden (door mijn fout).. maar door het rijtechnisch op te lossen hebben we nu eigenlijk nog maar een ding waar we hard aan moeten werken.. wat ook mijn probleem is..

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:39

Er zijn meer mensen zonder ruitergevoel dan met. Ze doen het niet expres, iedereen doet zijn best op zijn eigen manier maar dan ligt het dus toch echt aan de ruiter en niet aan het paard. Ook niet deels.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:40

Roomys schreef:
Hier heb je ook helemaal gelijk in.. maar wanneer je soms niet helemaal het gevoel hebt voor paardrijden (ja die mensen zijn er) en dan dus vaak te laat reageren of niet voelen dat het paard over de buitenschouder wegloopt, of je bent te afwachtend of net wat.. is het toch ook het paard dat de actie onderneemt om minder te gaan doen..

Nee, de ruiter ONDERNEEMT de actie, en het paard geeft de REACTIE. Het paard verzint dat echt niet zelf.

edit: Solvey, alweer met je eens.

Roomys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:40

Solvej schreef:
Er zijn meer mensen zonder ruitergevoel dan met. Ze doen het niet expres, iedereen doet zijn best op zijn eigen manier maar dan ligt het dus toch echt aan de ruiter en niet aan het paard. Ook niet deels.

De fout ligt ook bij de ruiter dat ben ik met je eens.. maar je hebt gewoon paarden die meer op je fout reageren dan anderen

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:45

@ Roomys, ik leg dat gedeelte net uit een paar berichten hierboven.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:48

hai,

mijne had het verleden week.
links niet erdoor te krijgen wat ik ook deed.
toen maar losgelaten niet meer aangezeten verder, doe je dat wel maak je het vaak alleen maar erger.
s'avonds is de masseur geweest en ze zat helemaal vast , ze is gemaseerd en de volgende dag geen last meer van gehad.

het is vaak een rijtechtinsch probleem.

als het aan blijft houden zou ik er een masseur bij halen en voila .

gr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:55

Roomys schreef:
Solvej schreef:

De fout ligt ook bij de ruiter dat ben ik met je eens.. maar je hebt gewoon paarden die meer op je fout reageren dan anderen

Maar dan ben jij degene die de fout MAAKT en is het paard degene die op jouw fout REAGEERT Knipoog
Het paard maakt de fout dus niet: die ligt bij jezelf.
Vandaar dat rijtechnische problemen niet bij het paard liggen, ook niet een beetje, want het is de ruiter die ze doet ontstaan.

Bijvoorbeeld: Ik heb soms de neiging om ipv gewoon aan te drijven zoals dat hoort, m'n hak erin te zetten- onbewust en ook maar heel af en toe, gelukkig.
Het ene paard zal daar gewoon op reageren alsof het gewoon netjes aandrijven is, maar het andere paard zal dat niet pikken en nogal geirriteerd reageren, door bijvoorbeeld een sprongetje weg te maken of een extreme reactie te geven.
Als ik iedere keer op de 'verkeerde' manier zou 'aandrijven' op het laatste paard kan ik nooit ontspanning krijgen onder het rijden en blijf ik met een gespannen paard zitten een uur lang. Dat lijkt me een redelijk vervelende situatie- maar ligt die aan het paard? Nee, die ligt eraan dat ik niet aandrijf maar 'trap'. Dat is mijn fout en daar heeft het paard toch echt geen aandeel in zoals jij beweert ("maar dit neemt niet weg dat het paard er ook een beetje aan deelneemt")

Ik ben 't eens met de mensen die vinden dat rijtechnische problemen bij de ruiter liggen (het woord zegt het toch eigenlijk al?), vooral met Solvej, die het naar mijn idee allemaal heel goed beschreven heeft in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:02

jarno schreef:
hai,

mijne had het verleden week.
links niet erdoor te krijgen wat ik ook deed.
toen maar losgelaten niet meer aangezeten verder, doe je dat wel maak je het vaak alleen maar erger.
s'avonds is de masseur geweest en ze zat helemaal vast , ze is gemaseerd en de volgende dag geen last meer van gehad.

het is vaak een rijtechtinsch probleem.

als het aan blijft houden zou ik er een masseur bij halen en voila .

gr

Als het aan blijft houden moet je les nemen (moet sowieso al) en afleren wat je verkeerd doet. Een masseur geeft even verlichting, maar die spierpijn (dat vastzitten) komt door je manier van rijden. En die moet je dus veranderen. Een masseur is nooit de oplossing, leren rijden wel.

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:13

Marije1984 schreef:

Hier ben ik het mee eens..
Ok mijn paard is ook voor een deel scheef, maar voor ik haar kreeg is ze een aantal jaren veel gelongeerd met bijzet.. En als ze erop reed, reed ze hem alleen met de hadn, en niet met achter eronder. En dus ook nog het probleem dat het zadel helemaal naar achteren lag. ondertussen al een nieuw zadel Knipoog Nu lijkt het dat d'r ruggenwervel scheef is, en een paar wervels staan erg ver naar boven (steekt een deel uit) en ja daar rust de achterkant van het zadel op! Verward Dus wordt een tijdje zonder zadel rijden, totdat ze gekraakt is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:19

Mloesje schreef:
Ik ga het eens uitproberen!! Thanks!! Haha!

Veel succes ermee... en sterkte voor je paard. Oh, wat domme ruiters toch voor een ellende kunnen veroorzaken....