Yamcha schreef:Dat kan idd, maar ook dat komt vaak bij de ruiter vandaan. Zeker vastzitten in de rug heeft een rijtechtnische oorzaak, komt door niet voldoende voorwaarts neerwaarts rijden. Een gevorderde ruiter kan je laten zien waar het vandaan komt, maar dan is het nog altijd de taak van de ruiter om daar wat aan te doen (onder goede begeleiding).
@ Mloesje: als je elke dag strech oefeningen doet, kun je jezelf loswerken voordat je paard gaat rijden. Mss een oplossing voor jouw probleem?
Ik ben al heel veel met onstpanning bezig!
Heb je nog tips voor bepaalde stretsch oefeningen?
In ieder geval al bedankt voor deze tip! Ik rijd op dit moment veel zonder zadel. En adem naar mijn buik toe! Binnenkort laat ik mijn paard kraken. Omdat ze sowieso altijd al erg stug is geweest.. (stijf, en vast) Er zit iets niet goed in d'r ruggenwervel, lijkt alsof hij scheef staat, en de laatste paar wervels voelen vreemd aan..
). Dat is al geen simpel bloed en een harde werker is het ook niet. Nu rijdt mijn moeder soms wat te afwachtend op haar en begint ze met kleine dingen zoals over de schouder weglopen, weinig reactie aan de hulpen waardoor ze uiteindelijk in protest gaat en gaat bokken. Dan is ze dus moeilijk te rijden. Wanneer ik haar dan een dagje gereden heb en aan het balans en rechtgerichtheid werk, verbeterd de reactie op de hulpen vanzelf. Doordat ze weer goed voor de hulpen is gaat ze ook niet meer in protest. Dan is ze weer heel makkelijk en fijn te rijden en wilt ze ook veel meer voor je werken en doet ze haar best. En zo kan ik nog tig voorbeelden geven van 'lastige' paarden.
("maar dit neemt niet weg dat het paard er ook een beetje aan deelneemt")
Dus wordt een tijdje zonder zadel rijden, totdat ze gekraakt is..