Sjors de fjord voor het eerst op bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

901823

Re: Sjors de fjord voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:23

_Marjon_ schreef:
Istie echt zo moeilijk?
Een mexicaanse neusriem, pelham bit (lijkt het?) en een bijzet?
Z'n kleurtje is leuk Ja

Ja, mee eens. Ben benieuwd... er zijn andere manieren...

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 14:04

Een bijzetteugel aan een bitstukje en vervolgens tussen de benen door is een vrij normaal gebruik van deze teugel hoor. Menig manege gebruikt de bijzet zo in de ponylessen. En hij staat los afgesteld, dus je paard over de kop trekken lijkt me ietwat overdreven. Als het bijzetje je zo het nodige vertrouwen geeft, laat die er dan voorlopig gewoon lekker aan. Alleen dan wel in combinatie met een gewoon bitje. De bijzet steeds een stukje losser doen en voor je het weet, kun je gewoon zonder bijzet en zonder gecross door de bak heen sturen.

Succes meis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 14:09

maaikemuis schreef:
Een bijzetteugel aan een bitstukje en vervolgens tussen de benen door is een vrij normaal gebruik van deze teugel hoor. Menig manege gebruikt de bijzet zo in de ponylessen. En hij staat los afgesteld, dus je paard over de kop trekken lijkt me ietwat overdreven. Als het bijzetje je zo het nodige vertrouwen geeft, laat die er dan voorlopig gewoon lekker aan. Alleen dan wel in combinatie met een gewoon bitje. De bijzet steeds een stukje losser doen en voor je het weet, kun je gewoon zonder bijzet en zonder gecross door de bak heen sturen.

Succes meis!

wel bij de manere's hier heb ik het nog noooooooooooooit gezien!! alleen aan de neusriem vastgemaakt welke ook super los gaat dat alleen als het paard de hoofd in de lucht doet dattie het dan pas merkt!

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 15:45

Ik zou je de tip willen geven om de bijzet te ruilen voor een martingaal.. ik had namelijk eerst ook altijd een bijzet er tussen hangen maar nu ik met martingaal rijd is ze zo anders met rijden veel ontspannender en rustiger.. je hebt wat ik hoor best een pittig fjordje onder je probeer zelf met veel losse teugels te rijden en bij jezelf de ontspanning te zoeken, doe net alsof je geen zin heb in rijden en alsof je thuis gewoon lekker relax in een stoel hangt.. ben jij ontspannen is je paard dat ook.. als je met losse teugel rijd en ze springt weg niet de teugels gelijk kort pakken maar los houden en heel licht een teugel erbij pakken en zelf gaan licht rijden binnen no time is ze dan weer terug.. heel moeilijk maar is zeker het proberen waard..

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:01

_inge_ schreef:
@spaqunel Ja kort zit ik omdat ik dan steviger zit en me veiliger voel omdat die vaak nog wel wegrent daardoor is eigenlijk die bijzet ook. Op stal en met poetsen en in de wei kunnen we het goed met elkaar vinden alleen met rijden is het soms niet altijs beste vriendjes maar daar word aan gewerkt.

@astridastrid Hellaas staat die te koop, omdat ik graag verder wil met wedstrijden en sjors vind het leuker om lekker buiten te rijden.

Wat ik niet snap, ik begrijp uit je eerste berichtjes bij de foto's dat je sjors pas hebt en later schrijf je (zie quote) dat hij helaas te koop staat omdat je verder wilt met wedstrijden ???
Ik neem aan dat je wist hoe hij is toen je hem kocht en dat je toen ook al wist dat je wedstrijden wilt gaan rijden.
Volgend mij kun je er nu het beste voor kiezen gewoon een goede instruktie te zoeken en weer vanaf de basis te beginnen zonder allerlei poespassen aan je paard en dan kijken hoe hij reageert.
Of gewoon zo snel mogelijk verkopen en zorgen dat hij bij iemand komt die er wel mee aan de slag kan.

bembem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:21

Mooi hoofdstel welk merk? enw aar heb je het gekocht en voor hoeveel die wil ik nml ook wel Haha!

jettiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:39

een bijzet teugel is ook niet bedoeld zodat je pony er niet vandoor gaat, en zon hefboom stangete ook niet hihi

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:42

Waarom ga je je fjord verkopen ???? zo'n leuk beestje.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:56

_inge_ schreef:
@astridastrid Hellaas staat die te koop, omdat ik graag verder wil met wedstrijden en sjors vind het leuker om lekker buiten te rijden.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:42

Wat een leuke fjord om te zien! Ik vindt het echt een schatje.
Vervelend dat hij niet naar je luistert.
Ik denk dat hij met het bit wat je gebruikt nu,en de bijzet misschien alleen maar gestresst raakt.Je hebt een bit wat erg scherp inwerkt,dat is voor je paardje echt niet fijn.Ik zou je bijzet inruilen voor een martingaal,dan kan hij nog wel z'n hoofd meer bewegen,maar hem niet helemaal meer omhoog gooien.
Je bit zou ik inruilen voor een pessoabit,dat is een minder scherp bitje,wel met hefboomwerking maar je kan zelf kiezen hoeveel inwerking je wilt hebben door te kiezen aan welke ring je je teugels hangt.
Ik zou ook veel met hem gaan oefenen in de bak,overgangen rijden,stil laten staan,en weer weg rijden,van stap naar draf en van draf weer naar stap etc..
Misschien is het ook een idee om wat grondwerk met hem te gaan doen,in de richting van natural horsemanship.
Is je paardje ook nagekeken door een dierenarts,tandarts of evt een osteopaat? Weet je zeker dat hij geen lichamelijke klachten heeft waardoor hij misschien gaat rennen?
Als je dat kunt uitsluiten dan is het verder heel belangrijk dat je lekker les gaat nemen met je paardje,als je iemand hebt die jou goed kan begeleiden en jou kan helpen om dat rennen eruit te krijgen dan heb je straks weer een heel fijn paard dat gewoon naar jou luistert.
Heel veel succes met je paardje,ik hoop dat je eruit kan komen met hem.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:18

Dat rennen had ik met mijn Haflinger ook. In stap en draf niet zo, maar in galop wel. Dat probleem ligt echter niet bij het paard (tenzij hij idd lichamelijke klachten heeft, zoals Jordy zegt), maar bij de ruiter. Als jij al gespannen op je paard zit, en al die rommel eraan hangt om hem toch maar bij je te houden, is het toch logisch dat je paard gestresseerd geraakt en zo gaat rennen. Een paard hou je sowieso toch niet tegen met een bit, als je paard echt weg wil, is hij ook weg. Wat je wél moet doen is diep gaan zitten en met je ZIT het paard tegen houden. Daarvoor moet je de beugels wel een pak langer doen (2 à 3 gaatjes), zo kan je je benen lang maken, losjes langs zijn lijf en diep in het zadel gaan zitten, billen aanspannen en je niet laten meenemen door zijn bewegingen. Ik zou toch sterk opteren voor les, want alleen krijg je dat echt niet opgelost. Ik zou meteen die bijzetteugel eraf doen en een minder scherp bit erin doen, want zo heeft je pony er absoluut geen plezier aan.
Succes ermee!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:50

Een meisje dat ik kende van de manege had ook zo een heethoofd van een paard, doe qua bouw enzo eigenlijk wel op de jouwe lijkt.
Pony hield ook meer van buitenrijden enzo maar toch reed zij heel veel dressuur en was ze heel streng, op het laatste hing er alleen nog maar een martingaal om, en een ietsjes scherper bit geloof ik.
Dus consequent zijn en dan gaat het wel lukken.
Jammer dat je je pony wil verkopen want deze kan zeker ook de dressuur in hoor, ik zou het persoonlijk zien als een uitdaging, van zoiets leer je heel veel. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 07-04-07 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:53

Dit topic kan dan wel op slot als het paard toch te koop staat.. ik tem even..

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:00

MissDonna schreef:
JUIST een ander bit er in, en al die andere troep weg laten! Die neusriem is ook heel sterk inwerkend! Als jij met een gewoon trensje rijd, en les neemt. en rustig gaat lichtrijden als hij hard gaat went hij daar aan. Neem in iedergeval les en probeer met een gewoon bitje.

ROFL
Een mexicaanse neusriem HEEEL sterk inwerkend?
God laten we die discussie weer eens beginnen *LOL*

Stang en bijzet is geen fantastische combinatie, de pony is wel gaaf zeg *LOL*
En mensen mogen best foto's plaatsen van paarden die te koop staan?

En ze verkoopt hem nu toch ook al, zodat iemand anders er mee aan de slag kan? Zo is het makkelijk commentaar geven, als ze het al doet..
Laatst bijgewerkt door Flabbergast op 07-04-07 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:01

duikpaardje schreef:
_inge_ schreef:
@spaqunel Ja kort zit ik omdat ik dan steviger zit en me veiliger voel omdat die vaak nog wel wegrent daardoor is eigenlijk die bijzet ook. Op stal en met poetsen en in de wei kunnen we het goed met elkaar vinden alleen met rijden is het soms niet altijs beste vriendjes maar daar word aan gewerkt.

Wat ik niet snap, ik begrijp uit je eerste berichtjes bij de foto's dat je sjors pas hebt en later schrijf je (zie quote) dat hij helaas te koop staat omdat je verder wilt met wedstrijden ???
Ik neem aan dat je wist hoe hij is toen je hem kocht en dat je toen ook al wist dat je wedstrijden wilt gaan rijden.
Volgend mij kun je er nu het beste voor kiezen gewoon een goede instruktie te zoeken en weer vanaf de basis te beginnen zonder allerlei poespassen aan je paard en dan kijken hoe hij reageert.
Of gewoon zo snel mogelijk verkopen en zorgen dat hij bij iemand komt die er wel mee aan de slag kan.

Helemaal mee eens.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:11

Allereerst wil ik zeggen dat het een erg mooie Fjord is om te zien.

Als tweede sluit ik me toch echt aan bij het merendeel van de mensen die hier al hun commentaar hebben gegeven. Als je geen commentaar wilt op je rijstijl moet je hier geen foto's plaatsen vind ik. Verkoop van je paard is daarbij ook geen goed argument. Dan zul je ervoor moeten kiezen om het probleem helemaal uit de weg te gaan en het paard zo lang het niet verkocht is te gaan longeren zodat z'n conditie op peil blijft.
Zo voorkom je frustraties voor zowel jezelf als voor je paard en degene die 'm eventueel later weer mag gaan corrigeren. Je zegt dat hij graag buiten rijdt, als ik eerlijk ben denk ik dat er niemand zal zijn die graag met zo'n paard een buitenritje wil gaan maken. Hij luistert nu al niet, laat staan buiten z'n vertrouwde omgeving met allerlei onverwachte obstakels. Dat terzijde:
Een sterk paard moet je vooral niet gaan rijden met allerlei toeters en bellen en al helemaal niet met een bijzetteugel die tussen zijn benen wordt vastgeknoopt om er voor te zorgen dat hij niet gaat rennen. Een Fjord heeft van zichzelf al een ontzettend gespierde hals, door hem op zo'n manier te gaan rijden kweek je mooi zijn halsspieren en verdwijn je steeds verder in de vicieuze cirkel.

FJAL_HL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:52

Mee eens van het bit..enz..
Maar toch ook op je houding letten:
schouders naar achter
hakken omlaag
je handen moet dragen en niet laten rusten op het zadel(zo ziet het uit)
verder een leuk beestje Knipoog

tia_maria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:56

ik vind het niet zo passen.
je beugels mogen 4 gaten langer
en hoezo rij je met stang en bijzet

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:49

leuk paardje heb je,

jammer dat de meeste zo zeuren, ik denk dat je zelf wel het beste weet wat je kunt met je paardje, veel succes nog met hem!

groetjes michelle

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:20

Wij zeuren niet, zij zegt dat ze een probleem heeft met haar paard en wij geven tips en suggesties om het eventueel op te lossen.
Dat is wel wat anders dan zeuren.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:36

tia_maria schreef:
ik vind het niet zo passen.
je beugels mogen 4 gaten langer
en hoezo rij je met stang en bijzet

Kind, ze zijn hier al het hele topic over aan het discussieren en nog maak je zo'n idiote opmerking. Als je het dan toch zo goed weet , zeg dan hoe ze wel moet.

Ik ga niet zeuren over je stang en bijzet, ik zie dat je verstandig genoeg bent om zelf te weten wat je met je pony aan moet.

Verder, Bokt, weeral doen jullie ontzettend poedersuiker! Zien jullie niet dat deze meid plezier met haar paardje heeft, ze is trots en zet hem er voor de eerste keer op. Je mag echt trots op je zelf zijn , dat je deze fun verbrod hebt. Gaaaap
En de mensen die opbouwende commentaar geven: Geweldig, toch surfen hier nog normale mensen rond Knipoog

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:38

laat ik het zo zeggen:
al het tuig wat nu op je pony ligt, zou ik in eerste instantie in de kast gooien om er wat anders op te leggen...
je kunt allicht een keer proberen er een ander zadel en hoofdstel op te leggen, dan hoef je dat nog niet meteen aan te schaffen....

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:43

Wij hebben ook zo'n leuk heethoofd, het is minder gewoorden doordat ik er gewoon zodner zadel op ben gaan zitten, ging ze rennen , lekker laten rennen daarna lukte het gewoon zonder zadel Knipoog nu rent ze niet meer weg Knipoog Ik vind het er geod uitzien, laat hun gewoon maar met hun eigen paardjes bemoeien! En degene die geen paard noch ervaring hebben moeten al helemaal hun mond dicht houden Knipoog

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:46

Als je onzeker bent of zelfs bang op je paard , is het geen oplossing om hem helemaal op te sluiten van voren. Het ziet er erg gespannen uit je paardje wordt van voren opgesloten door 3 scherpe hulpmiddelen. Je berijkt er niks mee, neem les en laat al die troep weg, gooi het weg zodat je ook niet in de verleiding komt om het te gebruiken.
Je verpest je pony ermee en dat is hij niet waard! Doei, doei

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:58

1 tip: als hij begint te rennen, laat hem dan maar gewoon rennen!

Hoe meer jij trekt hoe harder hij gaat trekken en een touwtrekwedstrijd met een fjord van ... kilo win je echt niet.

Blijf er gewoon lekker rustig opzitten, geef hem de lange teugel (wel zorgen dat hij nergens tegenaan knalt) en laat hem gewoon rennen, al moet je er een half uur op zitten.

Een pony beschikt niet over eeuwige energie dus na een tijdje is deze ook op, en dan kun je aan de slag.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt want ik zou het echt zonde vinden als je hem zou verkopen want jullie zijn een leuke combi. Knipoog