brave paarden op bokt, of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 16:20

Dees schreef:
Tja, misschien geeft dat misschien een soort aanzien ofzo, en vertelt men graag over het paard als een bijzonder lastig probleem "maar zij als geweldige ruiter kan dat aan"...

Heel herkenbaar!

Persoonlijk vind ik het meer over iemands ruitercapaciteiten zeggen als ze hun paard zoveel vertrouwen hebben kunnen geven, en zo netjes aan de hulpen hebben staan, dat een ander er ook mee weg kan rijden.
Het blijft natuurlijk wel zo, dat sommige paarden minder geschikt zijn voor beginners.

Zelf ben ik nog wel eens iets te makkelijk daarmee. Ik dacht bv. dat het meisje dat bij ons wel eens op een aantal pony's reed, wel op mijn grote brave vos zou kunnen rijden terwijl ik op vakantie was. Van te voren hadden we het een paar keer uitgeprobeerd, en dat ging prima.
Toen ik terug kwam, bleek mijn allerliefste Kelanda zich toch niet zo vriendelijk te hebben gedragen. Iedere keer dat dat meisje er op stapte, begon Kelanda een beetje te rennen en te bokken. Niets spectaculairs of levensgevaarlijks, maar wel net over de grens wat dat meisje durfde. Resultaat was dat ze er niet meer op durfde, en ze Kelanda de rest van mijn vakantie maar gelongeerd heeft....

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 16:26

Dees"]
Ik heb als motto: de paarden mankeert het niet aan, je moet er mee om kunnen gaan
[/quote]
Zo is het maar net.

[quote="Dees schreef:
Ik zou op bokt zo maar 1 echt hopeloos geval kunnen opnoemen en dan nog heb ik mijn twijfels of het wel werkelijk allemaal aan dat paard lag.

Ik ken het paard niet, maar het ligt nooit aan het paard.

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 16:39

Nou daar kan ik heel simpel en eerlijk over zijn: mijn vorige was een vre-se-lijk sensibele Trakehner die van niks kon ontploffen. Achterwaarts was trouwens geen probleem en ik heb hem nooit met slof gereden maar ik vraag me af of dat gelijk tot problemen had geleid…ik vind het te kort door de bocht om een slof altijd maar als onding af te doen, het ligt er maar aan hoe je m gebruikt denk ik dan. Maar a la,.terug naar de Trak. K heb er zeker nooit iemand anders opgezet omdat hij zo moeilijk was en als hij ging bokken vloog ik meters door de lucht. Na een zware hersenschudding en wat andere gekneusde of verrekte ledenmaten en vervolgens nog een ongelukte met een derde persoon, heb ik hem verkocht. Ik was niet relaxed genoeg voor hem. Als hij beledigd werd of kwaad dacht ik ‘Oeps’ en werd ik afwachtend. Ik was dus niet de goede ruiter voor hem, hij wel het goede paard voor mij want op hem heb ik ein-de-lijk een beetje leren rijden!!! Blijft mijn grote liefde dus je ziet m nog op het icoon!!! Lovers

Wat mij opvalt is – nu ik zelf een écht heet paard heb gehad – mensen snel zeggen dat hun paard zo heet is. Of dan vertel ik over Muppet en dan zeggen ze ‘O die van mij is net zo’ en dan ken ik hun paard en denk ik ‘dacht het NIET!’.

Nu heb ik er dus één die vergeleken bij Muppet een eitje is! Bij hem ben ik juist vel doortastender en we vormen een goed team. Hij is ondeugend maar doet nooit echt gek. Houdt zijn koppie erbij. Dus ja volgens derden is hij weleens stout maar in mijn definitie en referentiekader is hij simpel en braaf…!!!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 16:52

Ik denk trouwens dat wat voor de 1 braaf is, voor de andere een "dood" paard is. Iemand die van een pittige paarden leuk vindt, zal niet snel zeggen dat het een wild dier is. Dit terwijl iemand anders er voor geen goud op wil omdat ie zo "druk" is. Komt bij dat je het gedrag van de begeleider terug ziet bij het paard. Soms heel snel, soms duurt het wat langer.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 17:06

Mijn pony is voor de helft New Forest, andere helft Engels volbloed. Soms is hij braaf, soms niet voruit te branden en andere dagen weer hyper en snel gestressed. Bij hem is het maar net hoe zijn pet staat, en je moet hem niet al te grof proberen te dwingen want daar schiet je echt niets mee op. De eerste keer met de slof werd ik er direct afgegooid. Hoofd tussen de benen, bokken en draaien maar... Terwijl ik hem alleen op maat nam. Tja, misschien schrok hij van dat ding tussen zijn voorbenen?
Soms als ik opstap moet ik de eerste paar minuten (en heeeeel soms de hele rit) heel goed oppassen op zijn zwiepende staart omdat dat een waarschuwing is voor mij van protest acties als omdraaien, wegsprinten, en een rodeo erachteraan. Gister nog... Hij zag een weide maatje een paar honderd meter voor zich toen we het erf af reden en wilde er achteraan... Dan heb ik echt mijn handen vol en ben toen eerst het erf weer opgegaan met hulp van mijn lieve vriend Knipoog om mijn chaps te pakken en mijn beugel een gat korter te maken... Tja, de tweede keer opstappen ging toen al beter en toen bleek dat het paard uit zicht was bleef het bij wat gedribbel en overhaast gestap...

Ik denk ook dat vooral uitersten gemeld worden. En misschien dat mensen zich soms beter voor willen doen dan in werkelijkheid omdat iedereen zo perfect lijkt? Zie maar eens de reacties bij rijtechnisch... Het ligt altijd aan de ruiter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 17:12

Kelan schreef:
Persoonlijk vind ik het meer over iemands ruitercapaciteiten zeggen als ze hun paard zoveel vertrouwen hebben kunnen geven, en zo netjes aan de hulpen hebben staan, dat een ander er ook mee weg kan rijden.

Betekent dus dat ik bijvoorbeeld weinig 'ruitercapaciteiten' heb, omdat mijn paard niet iedereen accepteert? Hmmmmmmm, ben ik het niet mee eens, want er zijn namelijk ook mensen die er zo mee wegrijden, al zijn die dan misschien in de minderheid.
Mensen die er zo mee wegrijden, of in ieder geval een uurtje prettig mee kunnen rijden, zijn een 'bepaald slag ruiter'. Rustig in de hand en met stille beenligging, en in evenwicht in het zadel.
Bij anderen gaat ze echt als een malloot door de bak heen, en ik weet nog steeds niet wat het nou is, pure ondeugd, of toch een stuk onzekerheid. Of zou het inmiddels een beetje een gewoonte geworden zijn???
Maar even concreet, bijvoorbeeld Miran hier van Bokt rijdt er zo mee weg want dat is een hele gevoelige ruiter. Maar iemand die "die pony wel es effe zal rije" die kan rodeo of erger verwachten.
Ligt dat dan aan de ruiter die dat dier dagelijks (netjes) berijdt???? Of zou het aan het niveau van de ruiters liggen waarmee de bak wordt aangeveegd???

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 17:19

In reactie op Romkabouter...'het ligt nooit aan het paard' is waar maar ook wel kort door de bocht.

Verder dat wat voor de een braaf is voor de ander dood...nee het hangt van je referentiekader af. Mijn paard is ondeugend, bokt af en toe, heeft nu het happen ontdekt Verward , wil als hij naar de wei gaat de begeleider wel even vertellen waar die wei is en laten zien hoe snel je er kunt komen, rukt zich graag los van de stapmolen, komt wel eens in het verzet of is juist iets te jolig, maar toch vind ik m braaf. Want hij weet wat goed en fout is en wat ja en nee betekent, hij probeert er wel eens onderuit te komen maar echt ruzie krijgen we nooit, er zit geen kwaad in en hij wil goed werken. 't Is ab-so-luut geen dooie Haha! maar ja, ik vind m braaf...!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 17:24

Citaat:
Maar even concreet, bijvoorbeeld Miran hier van Bokt rijdt er zo mee weg want dat is een hele gevoelige ruiter. Maar iemand die "die pony wel es effe zal rije" die kan rodeo of erger verwachten.

haha dat ken ik.
op Kawa (was toen nog niet van mij) heeft ook eens een meisje gereden die wel ff liet zien dat ze alles kon.
Ik stond met open mond te kijken dat ze een hele bok serenade kreeg tot ze eraf lag.
Dit had hij nog nooit gedaan.

Een tijd later rijd er een meisje op,wat eigenlijk minder zou kennen, maar wel een hele leuke spontane meid, die hem al rustig gepoetst en geknuffeld had en die rijd er zo mee weg.

Mijn insructrice heeft er eens opgezeten en die zou ook wel ff wat laten zien }>
Wat viel dat haar tegen.
Er kwam niks fatsoenlijks uit en ik kreeg daarna het compliment dat het er zo simpel uitzag.
Gelukkig had zij ervaring genoeg in paarden aanvoelen want ze zei nog, als ik hem wat door had gedrukt dan had ik alle hoeken van de bak gezien en ik weet zeker dat dat zo was, want dat koppie van Kawa Haha!

Dus ik denk wel dat sommige paarden zoiets hebben van, jij mij grof rijden, dan krijg je grof terug Extreme duivel

Nu is Kawa ondertussen 10 en nu denk ik dat iedereen er zo mee wegrijd.
het is zo'n ontzettende goedzak geworden, soms zelfs wel eens te braaf Lachen
dat ben ik ook weer niet gewend Gaaaap Knipoog

Maar dit is geloof ik vreselijk offtopic Schijnheilig

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 17:35

Sonja"]
Betekent dus dat ik bijvoorbeeld weinig 'ruitercapaciteiten' heb, omdat mijn paard niet iedereen accepteert?
[/quote]
Hmm, zo bedoelde ik het niet, excuus als het zo overkwam.
Wat ik bedoelde is dat ik me wel eens erger aan mensen die trots vertellen dat hun paard zo moeilijk is, en dat zij de enige zijn die er op kunnen rijden. Is dat nou iets om trots op te zijn, vraag ik me dan altijd af.
Ik zou er trotser op zijn, als ook een ander met mijn paard overweg kan. Voorwaarde is natuurlijk wel dat die ander netjes en rustig kan rijden. Dat had ik er eigenlijk even bij moeten zetten....

[quote="Sonja schreef:
Mensen die er zo mee wegrijden, of in ieder geval een uurtje prettig mee kunnen rijden, zijn een 'bepaald slag ruiter'. Rustig in de hand en met stille beenligging, en in evenwicht in het zadel

En dat mag je toch ook minimaal eisen als je iemand anders op je paard laat rijden.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 18:01

Flair is niet bepaald een braverik, maar er zijn wel zat mensen die haar veel beter kunnen rijden dan ikzelf. (aan de andere kant ook weer veel die het niet kunnen)

Flair pikt juist niet veel, als ik haar bijvoorbeeld teveel in de mond zit pakt ze haar bit vast en gaat ze rennen. Een tik met de zweep hoef ik haar al helemaal niet te geven want dan begint ze te bokken. Een slof rijd ik nooit mee dus daar heb ik geen ervaringen mee. Wel weet ik dat ik hem goed gebruik met longeren dus daar reageert ze dan juist weer heel goed op.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 18:03

Ik heb een goedzak, we zijn alleen allebei bang voor enge schaduwen....

daniel79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 18:36

Ik denk dat veel mensen het karakter van hun paard (hete donder of goedzak) beoordelen vanuit hun eigen beleving en rijervaring en dat ook zo onder woorden brengen. Ik vind mijn paard sterk en af en toe heet, maar er zullen ongetwijfeld hele hordes ruiters en amazones zijn die stukken beter rijden dan ik en vele malen meer ervaring hebben (die zijn niet zo heel moeilijk te vinden... Knipoog ) die daar misschien compleet anders over denken. Kortom, wie bepaald of een paard een hete donder of een goedzak is? Iedereen denkt daar anders over.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 19:06

Gelukkig is die van mij altijd braaf Knipoog

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 19:22

Hmmm... Ik heb er zo een die de meesten van jullie waarschijnlijk als een "dooie" zouden omschrijven.
Hij heeft weinig temperament, neemt alles van me aan, schrikt niet, protesteert niet... Is hooguit weleens ondeugend. Maar wat ben ik blij met hem!
Niet iedereen rijdt zo op hem weg. Als je hem niet bevalt, doet hij gewoon niks voor je. Hij zal je er niet afgooien ofzo, maar zal zich echt niet voor je inspannen. Je moet hem iets beleeft vragen, niet eisen.
Maar volgens mij is dat een regeltje dat voor alle paarden opgaat.

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 19:29

Jamy is gewoon een erg makkelijk en goed te rijden pony vind ik zelf, ze is erg relaxed en trekt zich niet snel ergens iets van aan. Het is geen heethoofd die bij elk bosje er vandoor gaat of bij elke oefening zich verzet of dwars word. Maar tuurlijk gaat het soms wel eens niet zoals ik wil en is ze wat dwars maar dat is dan een kwartiertje ofzo en dan geeft ze het op en soms misschien een dag, maar eigenlijk maak ik dat nooit mee met haar. Ze geeft weleens een bokje als ze niet doorloopt en ik geef haar een tik en ze reageert niet en geef haar een hardere tik dan krijg ik een bok maar niet hoog of gemeen.

Met slof rij ik niet is niet nodig, achterwaarts kan ze wel maar oefen ik eignelijk ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 19:30

Linda250 schreef:
Je moet hem iets beleeft vragen, niet eisen.
Maar volgens mij is dat een regeltje dat voor alle paarden opgaat.

Dit vind ik nu een geweldige uitspraak Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 19:47

jamaica kan ik in principe iedereen op zetten, alleen is ze nog erg aftastend (mag ik bij jou wel wat ik bij het vrouwtje niet mag??? Haha!)
Ze heeft absoluut haar kuren, maar ach, daar is ze jong voor

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 20:08

darmorah weet ook precies wie op d'r zit, maar ze zou nooit lelijk doen eerder andersom, bv. bij m'n moeder vertikt ze het om in galop te gaan, ze gaat ook niet hader draven ze doet alleen net of ze dat gekribbel in d'r buik niet voelt Haha! , 'n vriendin van m'n zusje reed er 'n keer op en toen ging ze gewoon stil staan, ik kon m'n ogen niet geloven, ik heb zo gelachen toen, zo iets zou ze bij mij nooit uithalen, maar bij mij durft ze best opeens als een idioot weg te spurten, tis een raar beest 'n paard

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 21:29

Ach, half bokt denkt dat ze kunnen rijden of een absolute cracke hebben die zo gigantisch kan lopen of super kan springen. Waar zij de lat leggen vraag ik me wel eens af als ik foto's zie of paarden i.r.l. Ik heb ook wel eens de indruk dat sommige mensen de indruk willen geven dat zij errug goed zijn, terwijl ik gewoon weet dat et weinig voorstelt. Je hebt ook positieve uitzonderingen natuurlijk, en ik weet/denk van een aantal mensen dat zijn best heel redelijk kunnen sturen maar ik denk dat de gemiddelde bokker voor geen meter kan rijden, ook al denken ze vaak van wel. Ikzelf rijd vnl. paarden voor handel, kunnen dus wel eens lastig zijn en soms een beetje raar doen, maar vaak zijn ze na een tijdje wel braaf, al heb ik er nog staan die soms echt kunnen ontploffen. Vaak ligt het aan je eigen manier van rijden hoe je paarden zijn. Een hele lastige zal nooit echt makkelijk worden maar als je hem goed rijd/aanpakt/behandelt zal het als het goed is wel een stuk verbeteren. En je kunt ook de meest brave paarden totaal gek rijden, en dat gebeurt ook nogal eens denk ik.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 21:37

Ik zal op Bokt nooit neerzetten hoe de mijne af en toe kan zijn...

Ik laat dat gewoon irl zien! Hè Steef *LOL* Knipoog

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 21:44

Ik ben dus zo eentje die absoluut niet denkt dat ze goed kan rijden,want dat kan ik nou eenmaal niet!
Ik heb een pony vanaf m'n 9de die zo mak is als een lammetje,af en toe wat drammerig op de terug weg (welk paard niet Tong uitsteken ) maar meer echt niet,doet alles wat je vraagt,geeft geen bok ,niks,de ideale kinderpony!
EN dat is ze,want ze is ook maar 1.20 Tong uitsteken
Ik heb in die 8 jaar geeneen keer les gehad of op andere paarden gereden(uitzonderingen daar gelaten,maar dat was ook niet echt RIJDEN,als je begrijpt wat ik bedoel Lachen )

Ik kan dus eigenlijk alleen op Michelle rijden,tenminste,als je dat hobbelen wat ik doe rijden noemt Haha! .
Op een ECHT paard kan ik absoluut niet rijden,behalve het standaard lichtrijden en figuurtjes rijden Tong uitsteken

Vind het ook absoluut niet erg hoor,het interesseert me echt niet,ik weet wel dat als ik ooit weer een nieuwe pony koop(een grotere uiteraard Haha! ) ik wel ga oefenen en proberen "ECHT"te gaan rijden,want dat mis ik soms toch wel een beetje hoor.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 21:46

Ach Omar is een brave goedzak, en samen hebben we nog veeeeeel te leren. Hij is heel lief, en zal nooit gemeen doen. Tenminste, als ik dat ook niet doe. Pas heeft hij de eigenaar getrapt, ik wil dan ook niet weten wat doe bij Omar heeft gedaan (O heeft nu ook een hekel aan de eigenaar).
Omar gaat wel in protest, maar zal NIET bokken of stijgeren, heeft hij ECHT nog NOOIT gedaan onder het zadel. Hij gaat alleen heeeeel hard rennen met zijn kop in de lucht.

Maar dat probeer ik te voorkomen, want dan doe IK iets FOUT.

Kom maar proberen Lachen

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 21:52

Ik denk dat wbt met anderen erop laten rijden nog wel meer meespeelt. Als ik iemand op mijn paard laat rijden die niet zoveel vraagt, gewoon een beetje 'aan de teugel' en kuieren, dan is ie zo braaf.
Maar zit je hem wat meer aan de broek, goed op het achterbeen, loslaten in de kaak, laag/rond/terug, dan wil ie weleens sputteren, om te onttrekken. Wat ik al schreef....hij is braaf, maar onttrekken doen ze zich allemaal.
Als ie niet echt aan het werk hoeft, dan vindt hij het wel best, je ziet hem bijna lachen.

Ik rijd ook weleens op paarden van mijn instructrice, maar de hele electrische, daar kom ik niet op. Dat is staatsgevaarlijk, die staan zo fijn aan de hulpen, en zijn zo snel beledigd, dat je bij een iets te grove hulp (en die is dan nog zo fijn dat je niks ziet) vliegles krijgt. Aangezien ik twee kleinde jongens heb, mag ik die paarden niet rijden van haar.
Aan de andere kant leer je daar wel van. Ik heb er ooit een gereden bij haar die echt pissig werd op terugwerken met de hand. Ik heb er nog wel eens een handje van om als het lastig wordt toch stiekum (en onbewust) te gaan priegelen met de binnenteugel. Ze waarschuwde nog. Twee tellen later ging het paard recht de lucht in. Reken maar dat je daarna heel wat bewuster bent met je hand.... Knipoog Vandaar ook dat ik erop moest, hahaha.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 21:54

Sjuimpje schreef:
Ik zal op Bokt nooit neerzetten hoe de mijne af en toe kan zijn...

Ik laat dat gewoon irl zien! Hè Steef *LOL* Knipoog

*LOL* Knipoog

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 22:53

Reddy007 schreef:
dan mag je wel eens op mijn paardje zitten hoor! die pikt een slof haast niet! die pikt geen strenge maatregelen met dressuur
met rijden kan het een kreng zijn! daarom ook niet voo beginners!
naja een beetje moeilijk uit te leggen vind ik!
ik heb er in ieder geval geen last van, als ik een probleem heb, is dat niet 1,2,3 zo op te lossen! en al helemaal niet met hulpteugel!!!!

hehe, Tabitha, niet alleen lijken Tobias en Gigi van uiterlijk op elkaar, van karakter zijn het ook precies dezelfde Haha!
Gigi is helemaaaaaal niet braaf!! Hij bokt (met 4 benen in de lucht), hij steigert en springt verder op zijn achterbenen en geregeld trekt hij de teugels uit mijn handen, in het parcours begint hij heel hard te rennen, en druk op de teugels kan hij niet hebben. Beginners moeten er dus zeker ook niet op. Maar ook niet alle gevorderden. Hij heeft op mijn vorige manege zowat iedereen deraf gebokt (ja mij ook Haha! ) maar een vriendin van me rijdt er dan weer zo mee weg...
Waarom ik hem heb gekocht en hem nog steeds heb??? Nuja, verliefd worden he Knipoog Haha! hihi. Het is een uitdaging om er aan te werken, en met goeie les nu, zitten we op de goeie weg Lachen