me pony bokt op de zweep..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

901823

Re: me pony bokt op de zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:38

Cassidy schreef:
Laten we er van uitgaan dat ik oefeningen aan het doen ben in het zadel die wat gevorderder zijn dan wat jij opnoemt. Ik kan de voorhand middenhand en achterhand van mijn paard apart bedienen (opzij zetten), en zweep komt dan kijken bij het bedienen van de achterhand, als ik die opzij moet zetten.

Dat is waar, maar waarom probeer je daar nu niet een commando op te bedenken, die elke keer te zeggen als je je oefening doet, met zweep, en dan steeds meer afbouwen zonder zweep? Dan doet hij t ook op commando.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:39

LilianR schreef:
Cassidy schreef:
Laten we er van uitgaan dat ik oefeningen aan het doen ben in het zadel die wat gevorderder zijn dan wat jij opnoemt. Ik kan de voorhand middenhand en achterhand van mijn paard apart bedienen (opzij zetten), en zweep komt dan kijken bij het bedienen van de achterhand, als ik die opzij moet zetten.

Dat is waar, maar waarom probeer je daar nu niet een commando op te bedenken, die elke keer te zeggen als je je oefening doet, met zweep, en dan steeds meer afbouwen zonder zweep? Dan doet hij t ook op commando.

in de dressuur ring mag je niet eens met commando`s werken

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:40

odetteke schreef:
LilianR schreef:
Maar dat is anders, jij gebruikt hem als verlengde van je arm, ik vind bij andere, het zweep gebruik niet waarvoor de zweep bedoeld is.
Daar kan je niet over oordelen in principe tot je de anderen hebt zien rijden Haha!

Het hoofdstelloos rondrijden kan prima zonder zweep inderdaad, maar als je probeert serieus dressuur te rijden kan een zweepje soms gewoon heel handig zijn.. even bijtikkien om de achterhand wat meer te laten ondertreden, op de buitenschouder leggen als steuntje zodat hij niet over de buitenschouder wegloopt, bij onvoldoende reactie op het even allert maken etc.

Zoals ik jou reactie las, ging ik daar van uit, de TS reactie komt niet bij mij binnen als een verlengde van de arm zeg maar.

Wendyke: wel met beenhulpen.

Ik vind t ook niet erg zolang de zweep goed gebruikt wordt, als verlengde, maar niet zoals ik begrijp dat de TS er mee omgaat bijv.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:42

Nadeel van stemcommando's is dat ik ze niet altijd gebruiken mag, niet bij de discipline waar ik voor aan het trainen ben (western en reining). Mijn paard moet op twee dingen reageren, op een klikje om harder te gaan, en het woordje whoa om te stoppen, ongeacht hoe hard ze gaat en in welke gang je zit.

Stemhulpen zouden kunnen, probleem met stemhulpen is dat ze niet altijd consekwent gegeven worden, dat sommige geluiden te veel op elkaar lijken. Ik heb het al als ik "Goed zo" roep, dat mijn paard in de ankers gaat. Kan ik haar niet kwalijk nemen, want "Goed zo" lijkt wel heel erg op "Whoa"

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:42

Citaat:

je mag in de dressuur ring niet eens klikken want als ze dat horen staat het op de coupon

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:43

BEENhulpen is toch niet klikken?!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:44

Cassidy schreef:
Nadeel van stemcommando's is dat ik ze niet altijd gebruiken mag, niet bij de discipline waar ik voor aan het trainen ben (western en reining). Mijn paard moet op twee dingen reageren, op een klikje om harder te gaan, en het woordje whoa om te stoppen, ongeacht hoe hard ze gaat en in welke gang je zit.

Stemhulpen zouden kunnen, probleem met stemhulpen is dat ze niet altijd consekwent gegeven worden, dat sommige geluiden te veel op elkaar lijken. Ik heb het al als ik "Goed zo" roep, dat mijn paard in de ankers gaat. Kan ik haar niet kwalijk nemen, want "Goed zo" lijkt wel heel erg op "Whoa"

Daarom kies ik ook voor commando's die anders klinken tegenover elkaar zeg maar.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:45

LilianR schreef:

nee je hebt het over commando`s maar als je paard sloom op het been is moet je wel een zweep

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:45

Dan moet je hem snel(ler) maken op t been.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:46

wendyke schreef:
Citaat:

je mag in de dressuur ring niet eens klikken want als ze dat horen staat het op de coupon

Ik had het over beenhulpen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:46

LilianR schreef:

En hoe doe jij dat dan?
Gewoon interesse, niet dat het nodig is bij mijn race-monster Haha!

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:47

LilianR schreef:

actiever maken aan het been kun je dus dmv het gebruik van een zweep doen, je geeft 1x je beenhulp reageert hij of zij daar niet op dan geef je met de zweep een tikje ten hoogte van je been...als je dit een paar keer hebt gedaan worden ze wel wat scherper aan het been!

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:49

LilianR schreef:

ja je hebt gelijk en hoe maakt je een lui paard snel nou je weet het blijkbaar zo goed dus wil ik wel eens weten hoe jij dat zou doen zonder zweep want dat is denk ik waar jij niet mee werkt

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:55

wendyke schreef:
LilianR schreef:

ja je hebt gelijk en hoe maakt je een lui paard snel nou je weet het blijkbaar zo goed dus wil ik wel eens weten hoe jij dat zou doen zonder zweep want dat is denk ik waar jij niet mee werkt

Nounounou, kalm maar hoor. Ik doe dat sneller maken met mijn stem. Maar hierbij einde discussie, jullie willen het blijkbaar niet horen, atans Wendyke niet echt, dan laat ik t hierbij, heb in dit soort discussies geen zin, het werkt toch niet.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:06

Citaat:
Nounounou, kalm maar hoor. Ik doe dat sneller maken met mijn stem. Maar hierbij einde discussie, jullie willen het blijkbaar niet horen, atans Wendyke niet echt, dan laat ik t hierbij, heb in dit soort discussies geen zin, het werkt toch niet.

ik zeg niet dat ik het niet wil horen ik kan er niet tegen als mensen tegen de zweep zijn. Als je je paard er helemaal mee af slaat daar kan ik ook echt helemaal niet tegen maar een tik op zijn tijd geeft helemaal niks en ik heb in de winter dus ook een sloom paard en in de zomer niet en iedereen weet het altijd beter en het is helemaal niet gemakkelijk om een lui paard goed op je been te laten worden. En ik geef 2 keer been en als hij daar niet op reageerd na de 2de keer krijgt die een tik met de zweep en als hij daar vervolgens een bok op geeft krijgt hij er nog een.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:11

wendyke schreef:
Citaat:

ik zeg niet dat ik het niet wil horen ik kan er niet tegen als mensen tegen de zweep zijn. Als je je paard er helemaal mee af slaat daar kan ik ook echt helemaal niet tegen maar een tik op zijn tijd geeft helemaal niks en ik heb in de winter dus ook een sloom paard en in de zomer niet en iedereen weet het altijd beter en het is helemaal niet gemakkelijk om een lui paard goed op je been te laten worden. En ik geef 2 keer been en als hij daar niet op reageerd na de 2de keer krijgt die een tik met de zweep en als hij daar vervolgens een bok op geeft krijgt hij er nog een.

helemaal mee eens meid Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:24

LilianR schreef:

Whoa is ook geen beenhulp Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:26

LilianR schreef:
Nounounou, kalm maar hoor. Ik doe dat sneller maken met mijn stem.

Als sneller maken met de stem niet lukt, wat volgt er dan bij jou? Wat is jouw volgende fase in intensiteit van commando?

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:58

ik zou het paardje van TS longeren met zweep erbij en de zweep ook gebruiken tijdens het longeren. Als je de zweep gebruikt tijdens het longeren en je wilt in de draf vb gaan verruimen dan moet je eens proberen met je stem dus(klikkeren) en dan de zweep er even bij gaan hij ervan lopen dan neem je terug en probeer je opnieuw. Tijdens het longeren kan je het paardje goed gewoon maken aan de zweep op de kont, tussen de benen op de buik, onder de buik enzovoort.... . Ik tik mij paarden overal aan. Jonge paarden worden geleerd bij ons altijd met zweepgebruik zodat ze er nooit meer gaan tegen protesteren wanneer ik deze dan ga gebruiken tijdens het rijden of voor de koets.

Bij het halthouden ook de zweep gebruiken, strijken over het lichaam, het paard moet leren van niet te gaan lopen van een zweep maar gewoon van correct te reageren op de zweep. Of het nu consequent of als beloning is. Wij gebruiken ook de zweep in de koets voor tijdens een rit de dazen van hun kont af te vegen, dan moeten de paarden wel zweepmak zijn anders gaan ze aan de kletter. Of slaan ze de koets in stukken.

Ik gebruik een zweep tijdens het rijden of het nu onder het zadel is of voor de koets, als verlengde van mijn arm(corrigeren of richting aangeven) of om de achterhand bij te tikken.

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 18:56

hoi hoi,,
mijn paard deed dit ook altijd, in het begin had ik zoiets van dan maar zonder zweep, maar ze was voor geen meter vooruit te branden ook niet met sporen dus ben ik toch de strijd met haar aangegaan en net zolang doortikken tot ze geen bok geeft maar dan wel gelijk heel goed belonen, maar je moet dan wel stevig kunnen blijven zitten en geduld hebben want het kan even duren veel succes ermee