Zitles: zinvol of zinloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Re: Zitles: zinvol of zinloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:16

Ik heb meer dan 20 jaar, 5 dagen in de week 20-30 minuten zitles gehad. Niet omdat ik een slechte zit had, maar omdat de zit in alle omstandigheden het belangrijkste bij het rijden is. Met een echte zit, kan je het beste uit een paard naar boven laten komen. Je hoeft het paard dan niet technisch te rijden, om het er beter uit te laten zien. Dat is iets wat tegenwoordig schering en inslag is. Je bent meer één met je paard, op den duur gaat alles vanzelf. Wij gaven elkaar als instructeur, africhter elkaar elke dag longe lessen. We hadden ook afspraken waarop we bij elkaar zouden letten met rijden en de mogelijkheid om te zeggen waar het op staat. Dat gaf nooit problemen. Met je zit doe je eigenlijk bijna alles als vanzelf, je hoeft er niet over na te denken. Het begint met nadenken en begrijpen, uitproberen en ervaren en dan doorgroeien naar automatische reflexen. Ontspannen zitten met de juiste ontwikkelde en soepele spieren is een fantastisch gevoel. Je hebt er geen kracht voor nodig, je hebt een enorme invloed op het paard. Het resultaat ervan ligt ook aan de manier van africhten, trainen en rijden. Heel veel zaken die tegenwoordig technisch worden opgelost, kunnen met beter zitten, eenvoudig worden voorkomen of worden opgelost.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:49

Ik heb af en toe ook zitles van mijn instructrice, eigenlijk doe ik het te weinig...

Het is zo zinvol, je leert echt beter te zitten waardoor je paard super gaat lopen. Je leert (zoals eerder vermeld) manieren om je paard te helpen, ondersteunen en corrigeren.

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 13:25

Ik heb wel eens zitlessen gezien en het is we zinvol hoor!
Als je al niet goed op je paard zit kan je al helemaal vergeten dat het rijden goed gaat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:50

Ik vind zitles zeker zinvol!
Ik ben nog altijd op zoek naar een adresje!

h0rsesgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:29

ik heb niet echt zitlessen gevolgd , ik heb er gewoon zelf heelveel bij geoefend op mijn paard,,vroeger zat ik altijd heel erg naar voor.. en kon ik mijn benen niet stil houden enzo. Maar toen ben ik gewone lessen gaan volgen , waarbij er opmerkingen werden gegeven ,, waardoor ik op die bepaalde punten ging letten,, en uiteindelijk heeft dat geholpen en zit ik nu eindelijk recht zonder mijn benen te bewegen.

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:08

ik heb het niet gedaan maar volgens mij is het wel zinvol

Feel_Free

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:26

ik vidn het wel zinvol en het is leuk

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:27

Ik ga binnenkort op mijn verzorgpaard ook zitlessen volgen Lachen
Nu kan ik er daarom ook nog niet over zeggen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:01

Zitles voor een correct inwerkende zit prima. Zitles voor een optisch mooie zit niet. Er zijn veel mensen die voorh et oog niet mooi zitten, maar toch heel goed in kunnen werken bij het paard en niet hinderen. En er zijn mensen die supermooi zitten, maar niet goed in kunnen werken.
Mensen die optisch niet mooi zitten, maar wel goed inwerken heb ik niet zo veel moeite mee. Sommige van deze mensen kunnen ook niet optisch mooi zitten omdat het te veel belemmert.
Het probleem van zitlessen is vaak dat men alleen voor de optisch mooie zit gaat. In mijn ogen leer je niets van handen in je zij, beugels uit, hakken laag en zitten terwijl een ander longeert. Bij een goede zitles leer je voelen, wat gebeurt er als je je evenwicht verplaatst, wat gebeurt er als je je schouder draait, enz.
Ik zou overigens ook niet weten waar je zitlessen kunt volgen, hier in de buurt kan het niet.

Valerie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:50

Zeker Zinvol Lachen
ik heb er een hele hoop aan gehad in iedergeval Lachen
dus zeker een aanrader Lachen

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:03

germie schreef:
Zitles voor een correct inwerkende zit prima. Zitles voor een optisch mooie zit niet. Er zijn veel mensen die voor het oog niet mooi zitten, maar toch heel goed in kunnen werken bij het paard en niet hinderen. En er zijn mensen die supermooi zitten, maar niet goed in kunnen werken.
Mensen die optisch niet mooi zitten, maar wel goed inwerken heb ik niet zo veel moeite mee. Sommige van deze mensen kunnen ook niet optisch mooi zitten omdat het te veel belemmert.
Het probleem van zitlessen is vaak dat men alleen voor de optisch mooie zit gaat. In mijn ogen leer je niets van handen in je zij, beugels uit, hakken laag en zitten terwijl een ander longeert. Bij een goede zitles leer je voelen, wat gebeurt er als je je evenwicht verplaatst, wat gebeurt er als je je schouder draait, enz.
Ik zou overigens ook niet weten waar je zitlessen kunt volgen, hier in de buurt kan het niet.

Helemaal mee eens! Je ziet weleens mensen die stiekem een klein stukje boven hun zadel zweven. Eigenlijk heel gespannen, alles strak gezet om maar zo stil mogelijk te zitten. Soms ook wel rechtop maar toch aan de teugels hangend met een hele strakke doodstille hand. Ruiter zit voor het beeld in de juiste houding en zit superstil. Maar goed inwerken lukt niet, en het paard voelt niets dan spanning. Je hebt ook mensen die bv hun knieen strak aanknijpen om stevig te zitten, maar dit belemmert wel je paard enorm in beweging ook als zit je zo misschien optisch mooier.
Neem bv. Edward Gal, idd hij heeft een beetje kapstokken en een onrustig onderbeen. Maar hij zit wel in zijn paard en zit goed mee. En hij heeft wel zoveel balans dat hij goed in kan werken en kan mooi zijn hand mee laten gaan. Optisch niet de mooiste zit, maar wel veel praktischer en effectiever dan de zit van veel mensen die optisch mooier zitten.

LAURA_SHE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:31

Zitles is zeker zinvol Ja Knipoog

M_nimco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:40

zeker zinvol Ja
het is beter voor jezelf het is beter voor je paard wat wil je nog meer Knipoog

Lieski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:05

Volgens mij is het zeker zinvol !
Ik heb het zelf niet gevolgd , maar een kennis heeft verteld dat het haar zeker heeft geholpen ! Ja

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:17

Volgens mij is het zeker zinvol.. in die mate dat je er wel onstpannen op zit!
Zitles in de zin dat je leert ontspannen op je paard, maar toch rechtop zit! Knipoog

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 10:25

Zinvol. Sommige zullen het echter met zinles nooit leren!

gjalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 07:58

ik denk dat zitles juist heel zinvol is wat je zit is zo belangrijk op het paard want hoebeter je zit hoe mooier en stabieler het er uit ziet ook!!!!
groetjes gjalt en kim

kimdevos87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:25

heeeeel zinvol. je bent nooit uitgeleerd Knipoog

gjalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 21:56

dat vind ik ook!!!!!!
groetjes

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 22:01

Zitlessen zijn altijd zinvol, ongeacht je niveau of eventuele lichamelijke ongemakken. Zelfs de hoge meneren van de Spaanse Rijschool hebben regelmatig zitles. Lachen

Ishtar13

Re: Zitles: zinvol of zinloos / Centered Riding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 23:11

Centered Riding leert je optimaal je lichaam te gebruiken tijdens het rijden. Er wordt dus ook aandacht aan houding en zit besteedt.

Ik ben op zoek naar een enthousiaste ruiter met een E pony die 3 dagen wil deelnemen aan een Centered Riding driedaagse in ruil voor inzet van haar pony voor een medecursist. De ruiter is bekend met Centered Riding en komt voor de instructeurstraining. Data 27, 28 en 29 april.

Wie het eerst komt........ Een zeer leerzame 3 daagse. mail info@alona.nl
Overnachting en eten is incl.

Lyster

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 23:16

Mijn instructrise heeft het gedaan en het toeval wil dat ik net dezelfde klachten heb als zij had. Schouders die gespannen waren na het rijden, nek/hoofdpijn. Ze is er nu vanaf, en leert mij op dit moment ook anders zitten, en met de weinige lessen die ik al gehad heb, kwam ik zonder pijn van men paard af. Lachen Denk dus dat het zeker wel nuttig kan zijn!

Viteske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:10

zinvol!
tenminste ik ben er beter door gaan zitten

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 15:55

Mijn houding is heel mooi om te zien, maar mijn zit kan beter. Iemand die ik ken heeft zitles gevolgd op Donja, omdat ze als een "stoel" zit, gewoon met een voltige singel en een shabrakje. En ik zie echt dat je er een betere zit van krijgt, ik ga er binnekort ook aan beginnen moet alleen nog even een voltige singel aanschaffen,

xxromeoxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 15:58

ik vind zitles ook zinvol