Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Als je ermee kan rijden prima, maar anders moet je het in de kast laten hangen. 
Dabo schreef:Lara_Silver schreef:@Dabo: waarom is het zo slecht om die riempjes te gebruiken? (is geen aanval)
Een pelham rijd je met dubbele teugels. In principe rijd je op de bovenste teugel die aan de trensring (die grote) vast zit. Als je hem nodig hebt, pak je de onderste teugel erbij, en als je hem niet mer nodig hebt, kun je die weer laten vieren.
Als je nou van die riempjes gebruikt, verbind je bovenste en onderste met elkaar. Ga je dan rijden, en je hebt constante druk op de teugels, zal je paard ook constant gepest worden door druk op die onderste teugel, snappie? Beetje 'paardje pesten' zeg maar.
LoSiem schreef:Ik dacht dat pelham bitten ook wel gebruikt werden bij ponys die Z liepen, s&t zou teveel zijn voor hun mond. Sla me als ik het fout hebAls je ermee kan rijden prima, maar anders moet je het in de kast laten hangen.
runningkawa schreef:Dat verwonderd mij helemaal niets
Bij S&T hoor je eerst op de trens te rijden en dan pas de stang erbij te pakken
Met dit bit heb je direct te stang te pakken
elsie1 schreef:ben ik niet helemaal mee eens, want de druk ligt er dan tussenin. Het punt waar je teugels druk geven op die riempjes is in een driehoek en dit is altijd in het midden.
elsie1 schreef:Als je niet kunt rijden met dubbele teugels mag je imo niet eens aan een pelham denken. Je hebt dan je handen niet onder controle en bij een ongecontroleerde ruiter wordt een pelham een martelwerktuig. En buiten dat zou je zonder moeten kunnen. Je hebt heus geen pelham nodig. Ieder paard zou op een trens (in alle verschillende vormen en maten die een trens kan hebben) te rijden moeten zijn.Het is natuurlijk beter dat je een pellham rijdt met dubbele teugels maar niet iedereen kan het rijden met dubbele teugels. En mss toch zo'n bit nodig hebben.
elsie1 schreef:Als ik druk bezig ben met mijn paard om hem onder controle te houden met zijn pellham in, dan ben ik heel blij dat ik dit kan doen zonder vier teugels in mijn handen te hebben want correct gebruik daarvan is bij vele erg ver te zoeken.
Lara_Silver schreef:Daarom zijn die riempjes ook zo'n beroerd idee. Een pelham kán een heel fijn bit zijn. Moet je wel handen stil kunnen houden natuurlijk. Maar met die riempjes is het imo niets anders als een martelwerktuig.runningkawa schreef:Dat verwonderd mij helemaal niets
Hoeft niet persee, je kunt ze namelijk ook met dit bit op de trens rijden, je hebt alleen de neiging de stang er eerder bij te pakken, omdat het 1 bit is. (vooral met die riempjes, dan heb je trouwens ook geen keus)

Yamcha schreef:Maar dat plaatje is geen pelham, RK. Dat is een Thiedemann bit.
Dit is een pelham:
Je krijgt zonder meer altijd druk achter de oren, maar bij gebruik van de bovenste teugel hoort een pelham geen hefboom werking te hebbn.

ik zal beter lezen. runningkawa schreef:Dat verwonderd mij helemaal niets

gewoon met een dubbel gebroken 

Pradaatje schreef:Ik raar het je eigenlijk niet aan om met een pelham te gaan rijden.
Eerst mee leren om gaan.
Mijn paard is er mee ingereden en toen ik haar kocht na half jaar lichtelijk bereden te zijn daar met de pelham. Is die aardig verpest al.
Leer er eerst mee om te gaan en dan pas gebruiken.