pelham bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mbkaatje

Re: pelham bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:13

Ooit heb ik er eens mee gereden, onder begeleiding van een instructeur. Mijn paard had nogal een harde mond, maar reageerd hier goed op, waardoor ik mijn handen los en stil kon houden. Ik vond het erg fijn rijden, maar ben niet overgegaan tot aankoop omdat ik hetzelfde effect liever wil hebben met een gewone trens. Dat is later ook (redelijk) gelukt.

Floob

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:48

Hier worden ze altijd gebruikt voor 'showing shows' want zo hoort het kennelijk. Het is een sherp bit maar ik zie het liever dan een pessoa want je kan teminste ook gewoon de onderste teugel niet in speling brengen todat het echt moet.

Toen wij vorig jaar voor het eerst mee deden aan een showing klasse was het best eng in een gewoon watertrensje. Alle paarden moeten dan namelijk netjes in een groep achter elkaar stappen draven an galoperen en dan nog om de beurt individueel een paar figuren in stap draf en galop laten zien. Nou Tarquin knalde echt bijna uit z'n bol en dacht dat het een race was. Met in een groep galoperen liep hij bijna tegen de jury aan en individueel ginjg hij een beetje hard. Terwijl hij anders hartstikke fijn licht rijd (zelfs met de cross) op een watertrens.

Afbeelding

als we het nog een gaan doen dan mischien toch maar in een pelham. Maar dan wel na dat we eerst met instrictrice er mee gereden hebben.

ps dit paard kan ook met halster en halster touw bereden worden, zelfs in galop.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:30

ik zou zeggen rij hem alleen met pelham als het echt nodig is en spaar zijn mondje verder... is toch ook fijn als je hem alleen met halster en halstertouw kan berijden?

*edit* spelfoutje Haha!
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 19-04-07 21:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:40

hoezo bereiden? Ik weet niet wat jij met je paard doet, maar ik berijd hem liever Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:42

Haha! Haha! Haha!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:54

haha!!! *edit* Haha! Haha! Haha!

LoSiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:28

Ik dacht dat pelham bitten ook wel gebruikt werden bij ponys die Z liepen, s&t zou teveel zijn voor hun mond. Sla me als ik het fout heb Haha! Als je ermee kan rijden prima, maar anders moet je het in de kast laten hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:30

*bats* Haha!

Nee het mag ook niet bij pony's (n ook niet in de Z bij paarden)

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:25

Dabo schreef:
Lara_Silver schreef:
@Dabo: waarom is het zo slecht om die riempjes te gebruiken? (is geen aanval)

Een pelham rijd je met dubbele teugels. In principe rijd je op de bovenste teugel die aan de trensring (die grote) vast zit. Als je hem nodig hebt, pak je de onderste teugel erbij, en als je hem niet mer nodig hebt, kun je die weer laten vieren.
Als je nou van die riempjes gebruikt, verbind je bovenste en onderste met elkaar. Ga je dan rijden, en je hebt constante druk op de teugels, zal je paard ook constant gepest worden door druk op die onderste teugel, snappie? Beetje 'paardje pesten' zeg maar.

ben ik niet helemaal mee eens, want de druk ligt er dan tussenin. Het punt waar je teugels druk geven op die riempjes is in een driehoek en dit is altijd in het midden.

Het is natuurlijk beter dat je een pellham rijdt met dubbele teugels maar niet iedereen kan het rijden met dubbele teugels. En mss toch zo'n bit nodig hebben.

Ik heb ook een pellham van Myler bits, en dit is met een mondstuk die hetzelfde is als voor de koets. Dit hebben we gekozen omdat ons ene paard super loopt op zijn koetsbit en de pellham rijden we ook met die riempjes. De druk is tussen, zoals je de leidsel(koets) zou bevestigen in het tweede leidselgat. Ik gebruik enkel de pellham op grote buitenritten, het is zeker niet scherper dan het bit dat hij gewoon is van op te lopen maar dan voor de koets. Wij rijden hem voor de koets op het eerste leidselgat maar als ie heftig wordt door grote koetsritten te maken en te veel moeten volgen van andere koets dan gaat ie op het tweede leidselgat. Als ik druk bezig ben met mijn paard om hem onder controle te houden met zijn pellham in, dan ben ik heel blij dat ik dit kan doen zonder vier teugels in mijn handen te hebben want correct gebruik daarvan is bij vele erg ver te zoeken.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:27

LoSiem schreef:
Ik dacht dat pelham bitten ook wel gebruikt werden bij ponys die Z liepen, s&t zou teveel zijn voor hun mond. Sla me als ik het fout heb Haha! Als je ermee kan rijden prima, maar anders moet je het in de kast laten hangen.

de pellham is idd voor ponny's gemaakt die geen plaats hebben in de mond voor stang en trens. Dus het verwonderd mij dan wel heel erg dat de pellham niet mag gebruikt worden in de Z? Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:42

Dat verwonderd mij helemaal niets
Bij S&T hoor je eerst op de trens te rijden en dan pas de stang erbij te pakken
Met dit bit heb je direct te stang te pakken

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:04

runningkawa schreef:

Hoeft niet persee, je kunt ze namelijk ook met dit bit op de trens rijden, je hebt alleen de neiging de stang er eerder bij te pakken, omdat het 1 bit is. (vooral met die riempjes, dan heb je trouwens ook geen keus)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:54

elsie1 schreef:
ben ik niet helemaal mee eens, want de druk ligt er dan tussenin. Het punt waar je teugels druk geven op die riempjes is in een driehoek en dit is altijd in het midden.

De zogenaamde pelhariempjes maken dat je geen correct gebruik kunt maken van de hefboomwerking. Dat geeft naar het paard toe erg onduidelijke teugelhulpen. Dat in de eerste plaats. De pelham is een heel specifiek bit, wat de ruiter veel mogelijkheden geeft wat de inwerking betreft. Dat betekent heel simpel dat je toch behoorlijk goed moet kunnen rijden om een pelham goed te kunnen gebruiken. Met pelhamriempjes versimpel je het gebruik ervan voor jezelf, maar naar het paard toe wordt het erg ingewikkeld. Daardat het paard alles in een keer voelt, weet hij niet meer of hij moet nageven, meer moet verzamelen, wat dan ook... het is idd zoals Dabo zegt "paardje-pesten"

elsie1 schreef:
Het is natuurlijk beter dat je een pellham rijdt met dubbele teugels maar niet iedereen kan het rijden met dubbele teugels. En mss toch zo'n bit nodig hebben.
Als je niet kunt rijden met dubbele teugels mag je imo niet eens aan een pelham denken. Je hebt dan je handen niet onder controle en bij een ongecontroleerde ruiter wordt een pelham een martelwerktuig. En buiten dat zou je zonder moeten kunnen. Je hebt heus geen pelham nodig. Ieder paard zou op een trens (in alle verschillende vormen en maten die een trens kan hebben) te rijden moeten zijn.

elsie1 schreef:
Als ik druk bezig ben met mijn paard om hem onder controle te houden met zijn pellham in, dan ben ik heel blij dat ik dit kan doen zonder vier teugels in mijn handen te hebben want correct gebruik daarvan is bij vele erg ver te zoeken.

Nogmaals: als je niet correct met 4 teugels kunt rijden, moet je geen bit met dubbele teugels gebruiken. En een bit is niet bedoeld om het paard te controleren, dan zou je het om de benen moeten binden. Je controleert het tempo, het lichaamsgebruik en de richting met je zit, gewicht en je benen. Het bit is er alleen voor de aanleuning, maar de nageeflijkheid en controle komen uit de eerste plaats vanuit de achterkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:57

Lara_Silver schreef:
runningkawa schreef:

Hoeft niet persee, je kunt ze namelijk ook met dit bit op de trens rijden, je hebt alleen de neiging de stang er eerder bij te pakken, omdat het 1 bit is. (vooral met die riempjes, dan heb je trouwens ook geen keus)
Daarom zijn die riempjes ook zo'n beroerd idee. Een pelham kán een heel fijn bit zijn. Moet je wel handen stil kunnen houden natuurlijk. Maar met die riempjes is het imo niets anders als een martelwerktuig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:19

je hebt ook een lichte hefboomwerking als je het aan de bitring vast maakt.
Dit omdat het bakstuk niet kan glijden.

Afbeelding
Daarom is bijv ook zulk bit bij de dresuur niet toegestaan.
Ook voor de lichte hefboomwerking

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:24

Maar dat plaatje is geen pelham, RK. Dat is een Thiedemann bit.

Dit is een pelham:
Afbeelding
Je krijgt zonder meer altijd druk achter de oren, maar bij gebruik van de bovenste teugel hoort een pelham geen hefboom werking te hebbn.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:28

Yamcha schreef:
Maar dat plaatje is geen pelham, RK. Dat is een Thiedemann bit.

Dit is een pelham:
Afbeelding
Je krijgt zonder meer altijd druk achter de oren, maar bij gebruik van de bovenste teugel hoort een pelham geen hefboom werking te hebbn.

Ik geloof dat RK wel weet wat een pelham is, Knipoog
ze gaf alleen een voorbeeld van een bit dat evenwel ook niet is toegestaan in dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:30

Verkeerd begrepen... Bloos ik zal beter lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:31

runningkawa schreef:

Je hebt toch ook pelhams die enkel en dubbel gebroken zijn, dan zijn er nog dikte verschillen. Ik denk niet dat men zomaar met een pelham gaat rijden. Verbaasd me wel dat in het boek van Heather Mofat, verlichte rijkunst een pelham wordt aanbevolen. Zou dat bit in Engeland wat populairder zijn en daar door niet zo een weerstand geven? Het bitje zelf ziet er gewoon uit als een dik enkel gebroken bit, een dunnere zou beter voor een paardenmond met weinig ruimte kunnen zijn en niet specifiek om scherper te willen hebben. De druk op de 2e teugel werkt dan meer in, maar correct stang gebruik zie je toch ook niet bij elke Z ruiter? Daar zijn toch genoeg opmerkingen in andere topics over gemaakt, ook de top krijgt daar wel eens commentaar over als er foto's worden beoordeeld.

Ik heb zo een paard die je niet op een fatsoenlijk bitje kan rijden, hij heeft altijd haast en een ophouding daar reageert hij gewoon niet op, heeft hij gewoon geen zin in. Al ga je achterover liggen op je paard, hij stoomt door. Ik overweeg dus een pelham, maar voor in de bak gewoon zijn oude bitje. Hij hoeft niet aan de teugel buiten, maar ik heb wel graag het laatste woord en ik denk dat de meesten die rijden met een pelham dit probleem hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:33

Klopt dat is wat ik aan wil geven
Een bit met nog veel minder hefboom, omdat het bakstuk vast zit, wat zelfs niet toegestaan is om die reden
Dan kun je daar wel aan opmaken dat een pelham ook aan de bitring een hefboom werking heeft

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:35

Ik raar het je eigenlijk niet aan om met een pelham te gaan rijden.
Eerst mee leren om gaan.
Mijn paard is er mee ingereden en toen ik haar kocht na half jaar lichtelijk bereden te zijn daar met de pelham. Is die aardig verpest al.
Leer er eerst mee om te gaan en dan pas gebruiken.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:37

ik rij er alleen mee buiten met mn tinker..
zo kan ik er nog een beetje houden.. als ze is gaat rennen Tong uitsteken
maar in de bak niet hoor Knipoog gewoon met een dubbel gebroken Lachen

edit: hier mee loop ik buiten niet te trekken & te sjorren ofzo hoor Knipoog
maar als ze gaat, heb ik dr iets beter in de hand.. dus voor onze
veiligheid
Laatst bijgewerkt door femke_harley op 25-04-07 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:37

Pradaatje schreef:
Ik raar het je eigenlijk niet aan om met een pelham te gaan rijden.
Eerst mee leren om gaan.
Mijn paard is er mee ingereden en toen ik haar kocht na half jaar lichtelijk bereden te zijn daar met de pelham. Is die aardig verpest al.
Leer er eerst mee om te gaan en dan pas gebruiken.

o ja, ik ga er niet zomaar meteen mee naar buiten. Heb geen zin in verrassingen, maar ik heb sowieso een los teugeltje, een contactteugel is genoeg vind ik, maar we zitten niet op Duindigt en dat snapt hij nog niet zo na 11 jaar vrees ik Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:40

Maar het rare is dat ik er in werlijkheid maar weinig mensen ermee zie rijden met die contact teugel (niet op jou bedoeld russel, ken je rijden namelijk niet)
Want als iedereen dat nu zou doen dan was er denk ik nooit een discussie over dit soort bitten.

Maar vaak zie ik dan beginnende ruiters (ook al rijden ze 10 jaar, dat zegt niks)
Die hun paard simpelweg niet geschoold hebben.
Hem daarom niet kunnen houden en dan met dit soort bitten aan de gang gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:48

Dat bedoel ik dus. Er is niets mis met een pelham, net zomin als er iets mis is met S&T. Maar er is wel iets mis met de ruiters die denken dat ze hun paarden dmv dit soort bitten of combinaties onder controle kunnen houden. En dan wordt het bit een martelwerktuig, komen er discussies over, terwijl de het werkelijke martelwerktuig de ruiterhand is.
Overigens is een de gebroken versie van de pelham helemaal scherp omdat behalve de hefboomwerking, er ook nog een notenkraker effect optreedt...