Gescheurde mondhoeken voorkomen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gescheurde mondhoeken voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:58

Rubberen bitringen helpen níet tegen velletjes! Want ze zijn in het midden gewoon open, dus kan het bit nog steeds "bijten" in de mondhoeken.

Een goede oplossing is een duurder bit, dat géén speling heeft, zodat de mondhoeken niet 'gevangen' kunnen worden in de speling tussen de ringen.

En probeer er aan te werken dat je uiteindelijk met een lekkere losse teugel op pad kan. Dat kan wel wat maanden of soms jaren duren, maar uiteindelijk is dat toch met ieder paard mogelijk Knipoog

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:42

het is niet altijd mogelijk van een paard ontspannen te gaan rijden waanneer het paard nerveus type is en op buitenritten sterk voorwaarts is. Ik kan ervan mee praten. Maar het is dan zeker ook niet goed van zo'n paard in zijn mond te gaan trekken want daar kunnen ze nog meer van opgehitst worden. Nemen en geven, praten tegen je paard, kalmeren al duurt het een ganse rit. Ik vraag de mijne aan de teugel, kzet hem aan het werk en pas als hij kalmeerd geef ik teugel. Begint hij terug te trippel of nerveus te worden dan vraag ik terug enzovoort....... . Lukt bij mijn paard wel maar niet optimaal dat hij relaxed gaat gaan lopen. Wel dat hij zijn best doet om toch iets rustiger te gaan worden. Ik heb dit paardje nu vier jaar en hij is gewoon niet kalm te krijgen zoals je sommige andere brave rustige paarden zit die zich niet veroeren. Ik heb er mij bij neergelegd (ik maak er het beste van)en ben zeer tevreden van wat hij wel goed kan. Zo'n paarden zijn ook niet echt geschikt voor dressuur paarden, vanaf niveua M kan mijn paardje niet meer geconcentreerd blijven en is niet geduldig genoeg voor deze oefeningen uit te voeren. Wij doen ze wel maar op onze manier dan Haha! .(vliegmachine)

Die velletjes zijn volgens mij gewoon een afweeksel van speeksel. Zoals je bv ook te lang in uw bad hebt gelegen dat er velletjes loskomen.

Die scheurtjes is volgens mij door meerdere malen per week te rijden en te moeten gaan trekken. Met een weke mond heb je niet veel nodig om te scheuren. Ik zou het paardje eerst laten genezen van die scheurtjes eer je terug begint.

Mss nog een tip is van uw handen laag te houden zodat het bit werkt op de lagen. Als je handen te hoog gaat houden dan krijg je meer werking in de mondhoeken en dan kan ik mij wel voorstellen dat het gaat scheuren en het paard is daar niet zo gevoeling als op de lagen en kan je blijven trekken zonder resultaat.

veel succes Knipoog

GranAmor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 21:16

Elke keer voor het rijden calendula of uierzalf op de mondhoekken doen