achterwaarts als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 20:44

misshcien is dit al eerder gezegd maar ik heb niet alles gelezen...
achterwaarst gaan voor een persoon is onderdanig voor een paard. kijk maar eens in de wei, als een paard onderdanig is voor een ander loopt hij altijd achteruit weg de 1e paar passen.
dus als ik er naast sta en hij ziet mij even niet meer als zijn meerdere moet hij zonder pardon een paar passen achteruit.
als ik erop zit doe ik dat echter niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 21:38

Sonja
Ik vind de oefening achterwaarts idd wel goed.
Maar als straf toch iets heel anders.
Op het moment dat een paard hevig in verzet is kan ik me bijna niet voorstellen dat hij dat rustig doet, en rij je weer weg is bij een boos paard dat achterhand gebruik die je blijkbaar alleen voor elkaar kreeg door achterwaarts te gaan zo weer weg.

En zoals Steef, jippe en ik ook al aangaven is achterwaarts bij een paard dat op dat moment niet luisterd zoals het moet een kamikaze poging.
Ik ken er tenminste wel een paar die ik daarmee alleen maar recht omhoog zou trekken, waaronder mijn eigen Kawa'tje Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 08:20

runningkawa schreef:
Ik ken er tenminste wel een paar die ik daarmee alleen maar recht omhoog zou trekken, waaronder mijn eigen Kawa'tje Lachen

Een goede ruiter trekt niet Bloos

celinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 10:49

Mijn paard stopt heel veel op buitenritten e ndan krijg ik hem er niet meer langs alleen achteruit....maar dat helpt ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 10:52

Nee idd een goede niet.
Maar ik vraag me af hoeveel ruiters er niet trekken als een paard dramt.
En een keer trekken heb ik dan niet eens zo'n probleem mee, als je weet wat je doet,e als je meteen daarna maar weer ontspant.
Maar daar gaat het bij de meeste toch fout.
Laat staan dat ze dan een paard ook nog achterwaarts moeten krijgen.

En ik geef eerlijk toe dat b.v Kawa in een dram bui niet op de normale manier achterwaarts te krijgen is.
Wel als ik 10 sec stil heb gestaan om allebei bij zinnen te komen. Lachen
Zou ik hem voor die 10 sec naar achter wilen krijgen zou dat niet anders gaan dan met te veel druk van voren.
En die druk zal eindigen in omhoog gaan.

En ik heb heb vaag vermoeden dat heel erg veel paarden zo reageren.
ik heb er immers een aantal meer gereden die zo reageerden. Lachen

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 11:04

Op de rem trekken en achterwaarts dwingen als straf, heeft imo niets met paardrijden te maken. Je maakt dan alleen dat het paard angst krijgt voor die oefening. Sowieso vind ik een paard op de rem trekken en al dat geruk en gepluk niets met paardrijden te maken hebben. Als je zo rijdt heb je geen zelfbeheersing en je paard wordt er imo ook echt niet beter van.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 11:50

Ik deed het met robin wel eens als ie eruit naaide, dan zette ik hem zo snel mogelijk stil en als ie dan nog aan het drammen was (dat ie naar voren wilde) moest ie een paar passen achterwaarts van mij dan wastie weer rustig. Haha! Maar dat is niet als echte straf vind ik.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 11:58

Maar wat doe je dan bijvoorbeeld als je paard na het opstijgen meteen wegstapt? Ik zet hem dan achteruit. precies zoveel passen als hij heeft gedaan. Dit gebeurt ongeveer 1 x per maand en dan onthoudt hij het weer een maand.

Als een paard zover is dat HO geen HO meer is, maar hij gewoon doordramt dan kan ik me ook voorstellen dat hij moet begrijpen dat een ophouding betekent dat hij terug moet. Dus als hij halt houdt en dan een ophouding krijgt zonder been, dan moet hij naar achteren. Ik vind dit geen straffen. Het werkt bij Maddox wel goed.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:36

Volgens mij associeert een paard dat achterwaarts gaan niet met dat jij wilde dat hij bleef stilstaan. Dus dan kan je hem volgens mij beter laten halthouden en stil laten staan of opnieuw opstijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:38

Helemaal mee eens jura
stilstaan is stilstaan, ook geen achterwaarts.
Daar gewoon consequent in zijn.
Ik kan me ook niet voorstellen dat een paard dat samen associeert .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:55

Absoluut wel !

Jij bent degen die bepaald dat je daar opstijgt , en niet 2 meter verder , nog eens 2 meter verder.....dan sta je het weglopen toch min of meer toe...

Maar dit is weer net zo'n onderwerp als waarvan er zo ontzettend veel zijn , er zijn verschillende manieren die allemaal prima kunnen werken.

Bij mijn paardje werkt het goed als ze door mijn ophouding heen wil lopen , om haar er weer alert op te maken door achterwaarts te vragen.
Die oefening daarbij laat ze los , daarbij gaat ze terug zonder dat ik mijn teugels er flink bij moet pakken.
Dus dan heb ik weer wat ik wil en kan ik weer vanuit een goede uitgangspositie beginnen.

Ik kan haar wel naar halt toetrekken in zo'n geval , maar dan heb ik nog niet bereikt dat ze terugkwam op een heel licht hulpje.
Dat heb ik pas als ik haar achterwaarts laat gaan.

Is toch voor elk paard verschillend Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 13:55

Als mijn paard 1 pas van mij pikt, pik ik er 1 terug. Bij opstijgen of halthouden 1 pas doorlopen? Dan 1 pas terug en op het punt waar ik al HO had gezegd, zeg ik weer HO. Staat ze daar dan dus braaf stil, volgt daarna BRAAF. Prima leerschool, want BRAAF daar gaat ze voor, is na worteltjes en appeltjes haar favoriet. Wat een etterbakkie het ook kan zijn, BRAAF is het beste om te horen voor die gekke fjordenoortjes!

Jammer dat jullie een paard stilzetten en achterwaarts vragen allemaal associeren met op de rem trekken en terugschoppen. Geen compliment voor de ruiters in jullie omgeving. Kom eens kijken zou ik zeggen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 14:21

Sonja schreef:
Jammer dat jullie een paard stilzetten en achterwaarts vragen allemaal associeren met op de rem trekken en terugschoppen. Geen compliment voor de ruiters in jullie omgeving. Kom eens kijken zou ik zeggen Haha!

bij jou associeer daar ook geen gepluk bij. Haha!
Maar halt is bij mij gewoon halt, niet terug, niet vooruit, maar halt.

Maar zoals gezegd leiden er meer wegen naar Rome en dat is maar goed ook.
Zolang het idd maar op een beetje normale en goed nagedachte wijze gebeurt is dat ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 14:28

Hehe, 't duurt effe maar dan zijn we 't wel weer eens *LOL* *LOL* *LOL*

Gabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 21:49

pmarena"]
[quote="Gabbertje schreef:
pmarena---> Maar hoe zit dat dan als je het in de dressuurproef moet doen? Dan denkt je paard toch ook dat het als straf bedoeld is.

Dat zeg ik dus , dat je moet oppassen dat het niet een naar iets wordt.
Je begrijpt me verkeerd Tong uitsteken

Ik heb een nerveuze , rennerige pony.
Als zij door me heen wenst te drammen op haar zeik-momenten , en ik heb al een paar keer rustig & duidelijk gecorrigeerd en ze blijft telkens weer enthousiast proberen en doordreinen (eigenwijs Haha!) , dan ben ik het op een gegeven moment wel zat natuurlijk.

Dus dan even concentratie , HO , paar passen achterwaarts , koppie erbij , netjes luisteren, even stilstaan , ademhalen , relaxed worden.

Even een nieuw begin , nog eens proberen of het nu normaal kan.

Maar zoals ik in m'n eerste berichtje hierboven dus al zei :
Je moet oppassen dat de oefening achterwaarts op zich geen straf wordt.
[/quote]

haha ik had al het vermoeden dat ik het niet helemaal goed begrepen had! Schijnheilig Maar we zijn het dus wel eens iig!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 22:21

xXIreenXx schreef:
Helemaal met Zwelgje eens, paarden gaan van nature niet achteruit,

En wijken en passageren en verzamelen ook niet helemaal van nature, wel dan???
Ze zullen ook eerder om een hindernis heen lopen dan erover springen, dus wat is wel natuurlijk wat we met onze paarden doen?

Ik laat mijn paard ook vaak achterwaarts gaan als correctie, niet als straf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 13:32

Citaat:
passageren en verzamelen ook niet helemaal van nature, wel dan

Dit doen ze wel vanuit de natuur Lachen
Alleen niet op comando.*LOL*

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 14:03

JA wat dacht je van vliegende wissels? Die kan ieder paard wel van nature, alleen op commando onder het zadel niet........
Zelf gebruik ik het achterwaarts vaak als concentratieoefening en als oefening voor de rug......een paard dat correct achterwaarst gaat gebruikt zijn rug goed........

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 14:45

Jura schreef:
Volgens mij associeert een paard dat achterwaarts gaan niet met dat jij wilde dat hij bleef stilstaan. Dus dan kan je hem volgens mij beter laten halthouden en stil laten staan of opnieuw opstijgen.

Klopt helemaal. Nogmaals: alles naar VOREN oplossen. Een paard kan die associatie niet maken dat hij omwille van het drammen achterwaarts moet. Ik heb zelf ook een rammer en een drammer tegelijk! Niet leuk!
Ik moet dus echt niet proberen om zoiets op te lossen door hem naar achteren te zetten. Veel overgangen rijden en halthouden helpt het beste. Als ik hem tijdens een drambui naar achteren zet dan lig ik er net zo snel vanaf als hij naar achteren gaat. Mijn paard doet namelijk iets heel aparts als hij achterwaarts gaat en hij is niet ontspannen genoeg. HIj heeft totaal geen moeite met het achterwaarts gaan, integendeel, hij kan megahard naar ACHTEREN rennen!!!! Daar word je niet blij van kan ik je wel vertellen! Dus als ik hem daar straf ben ik dus de pineut.
Mijn motto is en blijft: alles naar voren oplossen en meteen de ontspanning weer nastreven. Dat klinkt zo makkelijk natuurlijk want wie heeft soms niet de neiging om uit pure frustratie eens goed de rem er op te trekken en sterker te worden dan eigenlijk zou mogen. En hoeveel geven toe aan die frustratie.... iedereen op zijn tijd! Zolang je eerlijk blijft zie ik er ook nog niet zoveel slechts aan als het in ieder geval niet de manier van rijden wordt want dan ben je gruwelijk fout bezig. Ik moet bij mijn drammertje zo nu en dan ook wel eens de noodrem aantrekken want HO is HO!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 15:48

Lees je nou niet of wat ? Boos!

Als het bij jouw paard niet werkt om netjes achterwaarts te gaan als concentratie-oefening , is dat nog niet voor alle paarden op de wereld zo.

Lees de bovenstaande reacties nou nog eens na , want je begrijpt er duidelijk geen fluit van.

Ik respecteer jouw manier , wees zo beleefd om niet meteen onze manier af te zeiken , okee ? Lachen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 22:45

Ik kom net van les (gewoon manegepaard hoor, maar waar ik wel vaak op rijd) en dat is dus een paard wat heeeel erg voorwaarts is. Op zich niet erg, maar soms een beetje tè. Vaak gebruik ik dan als correctie om hem halt te laten houden. Dat lukt ook altijd wel. Maar soms loopt ie dan zo te drammen dat hij niet meer wacht tot ik zeg dat hij weer verder mag stappen/draven maar dat doet ie dan gewoon uit zichzelf: Echt zo van: nou ik sta een sec. stil en dat is wel genoeg. NIET DUS!!!! En als hij dat dus vaak doet dan laat ik hem dus meestal ook nog een paar passen achterwaarts doen. Dan weer halt en dan weer voorwaarts. Ik gebruik het niet zo zeer als straf, maar ik merk dat dit paard er veel oplettender van word. In het begin heeft hij zo iets van: ok halthouden, daarna volgt weer stap/draf (afhankelijk wat de rest doet Knipoog), dus ik ga alvast maar. Maar na een paar keer afwisselen met achterwaarts. Staat hij keurig stil zodra ik halt houd, want op dat moment weet hij niet meer wat ik ga vragen. Dan wacht hij dus echt af wat ik wil gaan doen. En hij gaat dan dus ook pas weer voorwaarts als IK dat zeg.
Op zo'n manier heeft het achterwaarts gaan, zodra het paard dramt voor mij wel zin.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 10:38

pmarena schreef:

Als het bij jouw paard niet werkt om netjes achterwaarts te gaan als concentratie-oefening , is dat nog niet voor alle paarden op de wereld zo.

Lees de bovenstaande reacties nou nog eens na , want je begrijpt er duidelijk geen fluit van.

Ik respecteer jouw manier , wees zo beleefd om niet meteen onze manier af te zeiken , okee ? Lachen

Wie is er nou onbeleefd? Jij begint meteen met verwijten te gooien. Ik zeik niemands manier af, iedereen doet wat hij wil maar ik denk dat je zelf eens even beter moet KIJKEN want ik gaf puur een reactie op Jura met wie ik het helemaal eens ben.
En als jij je paard liever achterwaarts corrigeert moet je dat vooral doen, het zal mij een rotzorg wezen!
Lees het stukje er nog maar eens goed op na en dan zal je zien dat er helemaal niemand afgezeken wordt . En ook al zou ik een paard hebben dat niet zou flippen bij het achterwaarts gaan dan zou ik het nog niet als STRAF maatregel gebruiken wel als gewone oefening natuurlijk.
Dus lees het nog eens goed en probeer de volgende keer niet zo fel te reageren als je niet helemaal weet waar het over gaat of mijn reactie niet snapt. Je kan het ook gewoon vragen Haha! Knipoog Cool

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 11:27

Zwelgje schreef:
Klopt helemaal. Nogmaals: alles naar VOREN oplossen. Een paard kan die associatie niet maken dat hij omwille van het drammen achterwaarts moet. Ik heb zelf ook een rammer en een drammer tegelijk! Niet leuk!

Mijn motto is en blijft: alles naar voren oplossen en meteen de ontspanning weer nastreven. Dat klinkt zo makkelijk natuurlijk want wie heeft soms niet de neiging om uit pure frustratie eens goed de rem er op te trekken en sterker te worden dan eigenlijk zou mogen.

Precies, mijn instructrice zegt ook altijd: je moet je paard nooit 'pakken'. Alles naar voren oplossen.
Mensen hebben ook vaak de neiging om te doen alsof paarden denken als mensen, maar paarden denken heel anders en associeren dingen gewoon niet zoals wij. Daarom vind ik het niet goed als je iets afstraft met iets heel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 11:34

Achterwaarts wordt ook vaak als controle-oefening gebruikt om te zien of het paard aan de hulpen is. Je ziet het vaak bij springruiters voordat ze naar de startlijn rijden, even controleren of het paard erbij is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 18:00

Zwelgje"]
[quote="pmarena schreef:

Wie is er nou onbeleefd? Jij begint meteen met verwijten te gooien. Ik zeik niemands manier af, iedereen doet wat hij wil maar ik denk dat je zelf eens even beter moet KIJKEN want ik gaf puur een reactie op Jura met wie ik het helemaal eens ben.
En als jij je paard liever achterwaarts corrigeert moet je dat vooral doen, het zal mij een rotzorg wezen!
Lees het stukje er nog maar eens goed op na en dan zal je zien dat er helemaal niemand afgezeken wordt . En ook al zou ik een paard hebben dat niet zou flippen bij het achterwaarts gaan dan zou ik het nog niet als STRAF maatregel gebruiken wel als gewone oefening natuurlijk.
Dus lees het nog eens goed en probeer de volgende keer niet zo fel te reageren als je niet helemaal weet waar het over gaat of mijn reactie niet snapt. Je kan het ook gewoon vragen Haha! Knipoog Cool
[/quote]

Kijk , nou doe je het dus WEER Haha!

We leggen net een aantal berichtjes terug uit dat het niet als STRAF bedoeld is , maar als oefening om de concentratie er weer bij te krijgen.

Dus niks STRAF , maar even aan de hulpen zetten.

Net als dat je een paard rijdt dat niet echt lekker vlot wil lopen , dan rijd je wat overgangen.
Da's toch ook geen straf ?

Dat is net dat je het niet begrijpt / niet wil begrijpen blijkbaar.
Het woordje straf is wat me erg dwarszit......

Het achterwaarts is gewoon een oefening net als zoveel andere , die je kunt gebruiken om iets te corrigeren.

Als jij de hele bedoeling niet begrijpt hoeft het nog niet slecht te zijn , en
is het ook niet echt aardig om te roepen dat het fout is.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden , en als iemand de oefening achterwaarts gebruikt om het paard fijn aan de hulpen te krijgen dan is daar niks mis mee.

Niet alle paarden over 1 kam scheren Knipoog

Nog even voor de duidelijkheid , vooral dit stukje zit me dwars :

Citaat:
Jura schreef:

Klopt helemaal. Nogmaals: alles naar VOREN oplossen. Een paard kan die associatie niet maken dat hij omwille van het drammen achterwaarts moet.

Ten eerste ben ik het er al niet mee eens dat een paard niet zou begrijpen dat als hij bv. 3 stappen van mij pikt , ik er weer 3 terugpak.
Dat begrijpen ze dondersgoed hoor , dan leren ze dat zeer niks mee opschieten omdat ze weer terug moeten naar de plek waar ze moesten blijven staan.

Een beetje paard heeft dit zo door.

Je kunt natuurlijk ook tegen een paard dat stiekum wat stapjes naar voren zet , zeggen dat hij halt moet houden.
Kan ook prima , maar dan heeft hij ondertussen toch z'n zin gehad en staat niet meer op de plek waar je hem wilde hebben staan. Het stiekum weglopen heeft dus zin gehad........zet je hem weer terug dan is hij niks opgeschoten Lachen

Heel veel paardenzullen aan zo'n correctiegenoeg hebben om het wegsluipen "af te leren" , het dier begrijpt het wel degelijk.

Heb ik een Rena bv. , die soms wat rennerig is en ineens slecht reageert op een ophouding(die ik normaal gesproken nog niet eens nodig heb omdat ze op stem & gewicht al hoort te reageren, en ik wil mijn fijnafstelling weer terug , dan zet ik haar halt en vraag achterwaarts wat ze eigenlijk altijd netjes doet.

Het maakt mij dan geen kaassoufleeuit of ze het achterwaarts gaan ziet als iets dat voortkomt uit "ongehoorzaamheid" , daar GAAT het helemaal niet om , het gaat erom dat ze weer netjes bij de les is en weer alert op mijn terugvragende zachte hulp. Daar doe ik het voor , niet om haar te straffen maar om weer een fijn ritje te kunnen maken zonder dat ik hoef te sjorren aan m'n teugels om reactie te krijgen Lachen

Ik hoop dat ik het nu goed uitgelegd heb , ik zoek geen ruzie maar vind dat je reacties te kort door de bocht zijn , en ook iets te kortzichtig.

Ik bedoel , leg jij eens uit hoe je het naar voren op wilt lossen , een erg zenuwachtig en loperig paard dat ineens niet meer op een zeer zacht hulpje terugkomt ?

Ik heb het dmv achterwaarts in een paar seconden pico bello voor elkaar dat ze weer heel licht reageerd , daar zit echt geen kwaad in Lachen

Hoe wil je dat voorwaarts oplossen als je op een paard zit dat ECHT graag wil , en hard ook ?