Solvej schreef:Je kunt alle paarden (ook KWPN'ers) op hoog niveau spectaculair rijden en als ze van een beetje kwaliteit zijn kun je ze ook de pirouettes, piaffe en passage leren. Maar er zijn maar een paar paarden op de wereld die het correct over de rug doen.
Dat ben ik wel met je eens, wat dat betreft is menig Z-paard (helaas) ook een circuspaard waarbij het om het zicht gaat.
Toch heb ik voor hogeschoolsprongen altijd veel ontzag. Ik ken deze Spaanse mensen uit het filmpje natuurlijk niet, maar ben wel zelf in Lipica geweest en als je ziet wat eraan vooraf gaat... er zijn maar een paar paarden die dat topniveau halen van de échte hogeschool, een niveau lager zijn de paarden die piaffe en passage doen (dat zijn er al véél meer) en dááronder nog het niveau van galopwissels en appuyement, dááronder is niveau 1 het basisniveau. De meeste paarden beginnen voor hun tiende levensjaar niet aan de hogeschooloefeningen en hebben dan al een lange en zware training achter de rug.
Je zult vast wel nepperts hebben ook hierin, maar naar mijn idee is dit geen kwestie meer van faken maar van doen. Overigens weet ik niet in hoeverre je het schouder- en lendengebruik van barokke rassen kunt vergelijken met onze warmbloeden, want je hebt dan al een heel ander type paard als uitgangspunt. Maar goed nu begeef ik me op een terrein waar ik niet genoeg van weet
Bovendien heeft het niet echt iets te maken met het topic.