Circuspaard "aan de teugel"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Louisee

Re: Circuspaard "aan de teugel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:58

pharagirlke schreef:
Ik denk dat wanneer deze dieren in de krul getrokken werden ze de oefeningen niet echt correct konden uitvoeren. Immers Salinero kan ook geen pirouette als hij niet nageeflijk is.Daarbij komt nog dat circusdieren wel een zwaar leven hebben maar zeker geen slecht leven. Lachen Er word echt wel goed gezorgd voor zulke dure paarden waarzoveel tijd en moeite in steekt!

Hier ben ik het mee eens!
Die paarden kunnen niet als ze in een krul lopen allemaal van die kunstjes doen!

edit; Denk ik!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:09

Vaak begint het al met longeer werk.
Dat is de basis van de trainning.
Die bijzets zijn meer sier dan dat ze effect hebben.

Vandaag was er op het nieuws ook weer ophef over circussen Slapen

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:57

Ook ik denk dat als die paarden rijtechnisch fout gereden worden (vooral over het in de krul trekken dan) dat ze dan niet zouden kunnen presteren wat ze nu doen.

@ barcelano: ging het daarin ook over de paarden of ...?

OP

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:31

Als je goed kijkt naar veel Spaanse Rijschool-acts o.a die van het circus en je kijkt écht goed naar de bewegingen, spieren en welke gewrichten die paarden gebruiken dan is het vaak om te huilen! Korte, gespannen passen met vaak een boel tactfouten. En niet alleen bij de Spaanse Rijschool, ook in de hedendaagse dressuur op hoog niveau. Vooral de Grand Prix van de landen die (uiteraard) slecht scoren. Kijk maar eens naar franse Grand Prix paarden bijvoorbeeld, veel Nederlandse Z ruiters hebben hun paarden correcter voor elkaar.

Dat een paard die trucjes kent en spectaculair loopt wilt niet zeggen dat ze correct en fijn over de rug lopen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:37

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:47

Ik vind circuspaarden het leukst als ze gewoon 'kaal' in de piste lopen, maar het blijven natuurlijk allemaal kunstjes. Het gaat daar niet om de houding of aan de teugel zijn of wat ook, maar puur om de presentatie van die kunstjes.

Solvej schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=AZ6FPEGDeNQ
Spaanse Rijschool, ziet er misschien spectaculair uit maar let eens op de tact en de ontspanning. Die is ver te zoeken!

Dat is ook niet wat er hier van ze gevraagd wordt.
Reken maar dat je met deze paarden ook netjes een rondje kunt lopen/rijden, ontspannen en mét tact, maar dat is hier even niet aan de orde. De oefeningen die hier gedaan worden vergen enorm veel kracht en concentratie en de paarden moeten zich echt oppompen bijvoorbeeld een capriole neer te kunnen zetten.

Wel gaaf filmpje trouwens Lachen

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:53

Alle oefeningen die je goed uit wilt voeren vragen enorm veel concentratie van de combinatie, de kracht wordt alleen groter naarmate er meer verzameling wordt gevraagd. Maar dat wilt niet zeggen dat ze niet correct en fijn over de rug kunnen bewegen. Kijk maar eens wat er in de heupen gebeurd, die worden omhoog gedrukt, zelfs in het dalen. Waardoor de rugspieren verkeerd aangespannen worden.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:56

Hier is een filmpje met meer ontspanning, maar ook daar gebruiken de meeste hun rugspieren niet goed, er komt dan ook bijna geen beweging vanuit de lendenen en schouders.
http://www.youtube.com/watch?v=Qsgvg4Mc ... ed&search=
Je kunt alle paarden (ook KWPN'ers) op hoog niveau spectaculair rijden en als ze van een beetje kwaliteit zijn kun je ze ook de pirouettes, piaffe en passage leren. Maar er zijn maar een paar paarden op de wereld die het correct over de rug doen.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:22

Solvej schreef:
Je kunt alle paarden (ook KWPN'ers) op hoog niveau spectaculair rijden en als ze van een beetje kwaliteit zijn kun je ze ook de pirouettes, piaffe en passage leren. Maar er zijn maar een paar paarden op de wereld die het correct over de rug doen.

Dat ben ik wel met je eens, wat dat betreft is menig Z-paard (helaas) ook een circuspaard waarbij het om het zicht gaat.

Toch heb ik voor hogeschoolsprongen altijd veel ontzag. Ik ken deze Spaanse mensen uit het filmpje natuurlijk niet, maar ben wel zelf in Lipica geweest en als je ziet wat eraan vooraf gaat... er zijn maar een paar paarden die dat topniveau halen van de échte hogeschool, een niveau lager zijn de paarden die piaffe en passage doen (dat zijn er al véél meer) en dááronder nog het niveau van galopwissels en appuyement, dááronder is niveau 1 het basisniveau. De meeste paarden beginnen voor hun tiende levensjaar niet aan de hogeschooloefeningen en hebben dan al een lange en zware training achter de rug.

Je zult vast wel nepperts hebben ook hierin, maar naar mijn idee is dit geen kwestie meer van faken maar van doen. Overigens weet ik niet in hoeverre je het schouder- en lendengebruik van barokke rassen kunt vergelijken met onze warmbloeden, want je hebt dan al een heel ander type paard als uitgangspunt. Maar goed nu begeef ik me op een terrein waar ik niet genoeg van weet Haha! Bovendien heeft het niet echt iets te maken met het topic.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 07:55

Tuurlijk zijn deze type paarden niet op dezelfde kwaliteiten en bewegingen gefokt als onze KWPN'er bijvoorbeeld. Ze bewegen vooral verticaal in de schouder, maar ze zijn wel degelijk ook ruimer en ontspannender te rijden. Daar heb ik veel praktijkvoorbeelden van gezien (en gevoeld). Maar goed, mijn punt is wel duidelijk denk ik Haha!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:50

Het is ongelooflijk dat veel meer paarden dan die enkele geselecteerden hogeschoolsprongen aankunnen... niet?
Als ze op de juiste manier getraind worden, zonder de fouten die Solvej beschreef, kunnen veel meer paarden zo ver komen.

Wil niet zeggen dat ze alles fout doen, anders heb je geen paard meer over voor je aan de hoge school toekomt. Maar het ligt niet aan de paarden dat het er maar enkele kunnen Lachen

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:42

Je moet natuurlijk wel een paard hebben van een beetje kwaliteit om op dat niveau te komen/presteren.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 15:31

ponyzotje schreef:
Het is ongelooflijk dat veel meer paarden dan die enkele geselecteerden hogeschoolsprongen aankunnen... niet?

Nee denk ik niet, het ene paard heeft nu eenmaal meer talent dan het andere. Het zijn (in Lipica dan) ook allemaal hengsten, met de meeste merries wordt niet eens dressuur gereden - op enkele uitzonderingen na - die worden gebruikt voor de fok en aangespannen werk.

Ik denk dat het een combinatie is van bouw, karakter, temperament en intelligentie. Er zijn daar ook paarden die niet verder komen dan niveau 1 (basis) en die worden gewoon op dezelfde manier getraind als alle andere. Die paarden worden over het algemeen ook verkocht Haha!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 18:38

Solvej en Ronja, ik bedoel net dat er veel meer paarden zijn die effectief die sprongen aankunnen. Het soort paard heeft er niet veel mee te maken, er zijn Shets die het ook kunnen (dan wel niet onder de man Haha! ), maar evengoed hele grote paarden.

Talent geloof ik dat ieder paard bezit. Het komt er misschien wel niet altijd evengoed uit Knipoog . En natuurlijk zullen er ook wel verschillen in intelligentie bestaan tussen paarden, net als tussen mensen. Maar ik ben ervan overtuigd dat VEEL paarden Haute École aankunnen. Zij het dan niet op de manier van Lipica, maar door alternatieve trainingsmethoden met een veel algemener succes Lachen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 18:56

Ik denk wel degelijk dat een paard talent moet hebben voor sprongen... en dat kan een shet evengoed hebben als een andaluus.
Zoals je ook niet van ieder paard een olympiadespringer maakt.

Terug op die bijzets: in een krulletje lopen op een bijzet is wel degelijk een kunstje. Er komt verder niet veel lichaamsgebruik aan te pas, paard kan dat goed zonder rug/achterhandgebruik. Gewoon een knikje, zeg maar.
Paard zoekt gewoon een makkelijk houdingkje waarin de bijzet hem niet hindert.
Paard kan zo heel oud worden. Knipoog

Zelf vind ik circus 'met zonder' tuig veel mooier dan dat traditionele met tuigjes.
Voordeel: zijn vaak hengsten in een circus, met bijzet bijten ze elkaar net even lastiger.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:22

Circuspaarden worden wel degelijk zorgvuldig getraind en zoals al eens iemand eerder zei , ze kunnen die moeilijke oefeningen niet zonder nageefelijkheid.
Ik heb ook een filmpje gevonden over de spaase rijschool, maar hierbij (kan ook aan mij liggen) loopt het paard wel onverwaardelijk in de krul, ik zie immers geen actief achterbeen gebruik.
http://youtube.com/watch?v=HElKHf_NwG0