Zoelaine voor het eerst @ Work!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ieniemienie

Re: Zoelaine voor het eerst @ Work!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 12:00

Lieke_88 schreef:
Hey Ien,

Kom ik jou hier ook eens tegen!!! Lache man.

Leuk paardje.

Groetjes Lieke

Hey, ja je ziet mij ook overal,... hoe is het met jou verder!
Ik zie dat je nu lekker door bent gegaan!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 12:09

Kijk dat je begint met longeren, dat vind ik logisch. Probeer haar zo groot mogelijke voltes te laten lopen. Waarom die pessoa eraan? Zet dan een deel van de bak af als je denkt je paard niet te kunnen houden. Met de pessoa ga je al vragen of ze ronder willen lopen en de buikspieren willen gebruiken en daar is je paard echt nog te ongetraind voor. Longeer anders ook met kaptoom, dan laat je de mond nog met rust en kun je toch inwerken op de neus indien nodig.
Het probleem met het bit moet je met geduld oplossen, niet met een praam. Heb je al eens geprobeerd het bit warmer te maken in een bakje water? Niet te warm natuurlijk!

ieniemienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 12:12

Even voor iedereen,

Misschien klinkt het niet echt diervriendelijk op deze manier voor jullie.

We hadden de bak wel kleiner gemaakt door middel van een persoon die meer effect had dan een longeerlijn of iets anders.

We hebben vaak zat onze vingers in haar mond gehad, maar als je met een bit aan komt gaat ze slaan met haar hoofd. Ze wilt er onderuit komen en dit is geen angst. We kennen het paard al langer dan vandaag.
Doormiddel van de praam werd ze rustig, en sloeg ze eigenlijk niet meer met haar hoofd, zodat wij rustig haar bit in konden doen. Zonder stress. Hierna accepteerde ze het voorbeeldig.

Die pessoa, was meer dat ze iets om haar heen heeft zitten. Hij werd niet gebruikt zoals je kunt zien. We proberen elke keer een paar dingen zodat ze er aan kan wennen. Ze was in ieder geval lekker voorwaarts, en het belemmerde haar absoluut niet.

Sinds ze bij ons staat is ze al heel erg veranderd en rustiger geworden. Ze luisterd steeds beter als je kijkt hoe ze was toen ze net kwam.

Het is geen makkelijk paard. Maar wij hebben alle geduld van de wereld. We zijn hier al heel lang mee bezig. En nu vonden wij het gewoon tijd om het bit in te krijgen, en het heeft hierdoor op een rustigere manier goed uitgepakt.

Dit is gewoon onze keuze. Je mag best je mening geven. Maar wij vonden dit op dat moment het beste. En nog steeds na echt alles geprobeerd te hebben, verdeeld over een lange tijd.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 12:19

En hoe gaan jullie de volgende keer het bit in doen??

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 12:22

Jee, sommigen hier denken dat paarden de breekbaarste broze wezens zijn op aarde. Niet dus, mensen. Als het paard wel een touw inneemt, maar niet het bit, lijkt me dit niet echt 'angst' te zijn, maar gewoon koppigheid. Jullie hebben vanalles geprobeerd, maar het hielp niet, dus in dit geval is een praam de juiste keuze, jullie waren er al een maand mee bezig. Een weekje langer wachten zou bij dit dier helemaal niet geholpen hebben lijkt me. De praam is geen marteltuig, het stuurt verlammende prikkels naar de hersenen zodat het paard rustig wordt. Of het pijn doet, dat kunnen ze ons helaas niet vertellen.
Een driejarige moet inderdaad nog wat groeien en ontwikkelen, maar wil dat zeggen dat je hem niet mag laten lopen? De pessoa is inderdaad vroeg, maar een paard keuringsklaar maken doe je niet door er niks mee te doen. Jullie overwegen duidelijk een aantal opties en kiezen niet voor de kortste weg. Dat is de juiste ingesteldheid. Ik vind jullie op een verantwoordelijke manier bezig en hier zijn ook een aantal nuttige tips gegeven. Succes op de keuring!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 12:40

Ziet er fijn uit Trudy Lachen

Ik snap het probleem niet zo... heeft iemand ook naar de foto's gekeken? Ik zie foto's met pessoa die nergens inwerkt. Wat is dan precies het grote probleem? Lachen

En bit in doen met praam? Tja is niet het eerste wat je doet.... maar dat was het ook niet bij dit paard als ik het zo lees. Als het paard met praam op een rustige manier ervaart dat het allemaal zo erg niet is, lijkt mij prima Lachen

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 12:50

Oke, dan begrijp ik het. Dan moet je inderdaad even iets hardhandiger wezen en laten zien wie de baas is Ja.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 12:52

hey,
ik wil ook een wat zeggen, dat iedereen niet zo comentaar moet hebben!
ik wed dat de helft van de mensen die gerageerd heeft er niet eens verstand van heeft!
ik vind wel dta veel wat gelijk hebben over dta ze wat te snel gaan,
maar het is hun manier en hun paard
als je nou tips hebt! okey maar comantaar vind ik niet echt op zijn plaats.

trudy hier een tipje Knipoog
ik zal ook lekker rustig aan doen en met je hand veel bij de mond komen, als dit echt een probleem is zal ik het met de praam gewoon nog een tijdje aan proberen, dat hebben ze ook bij een veulen bij mij op stal gedaan en dat ging heel goed! uitijndelijk,
op de foto's zie je nuiet dat het haar 1e x is, ze pakt het (zo te zien) goed op!

ga zo door!!

xx lotte

Liesbethje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 12:57

Knappe Zoe, ze wordt al echt een braaf paardje, ik moet ook zeggen dat ik haar steeds mooier vind worden, doet haar goed dat jullie lekker met haar bezig zijn, komt vast helemaal goed Haha!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:05

bit doe je de eerste keer in over het halster. Je neemt alleen een kopstuk zonder frontriem en neusriem. Dan kun je de boel in 1 keer over het hoofd trekken als het bit inzit.
En wat ook wel eens wil werken is een bit met 2 klipjes. 1 kant aan het halster vastmaken. Dan voorzichtig door de mond halen en andere kant vastklippen.
Je doet nog niets met bit, gaat er alleen om dat het paard went dat er iets in de mond komt.
Een compleet hoofdstel is gewoon lastiger om te doen. Je moet snel zijn en al die extra leertjes zitten dan wel eens in de weg.
Longeren doe je eerst aan het halster zonder hulpteugels. Dan gaat het bit in over het halster en longeer je weer aan het halster.
Pas als dit allemaal geaccepteerd wordt ga je weer een stapje verder.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:18

Lottehorse waar heb je in godsnaam een praam bij nodig bij een veulen?!
@ TS je hebt mij PM denk ik wel gelezen en ik ben het met de uitleg van de rest eens, dat was ook de stekking van mijn verhaal: bak afzetten (nog kleiner dus blijkbaar) en dan KAN ze niet te sterk zijn. Verder schoot me nog een tip te binnen: je zegt dat ze touw wel accepteerd maar het bit niet; zodra ze het ijzer voelt houdt ze haar kaken stijf. Kun je het niet eens met een rubber bit proberen? Wellicht dat ze daar wel "intrapt".

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:29

Citaat:
Het is geen makkelijk paard. Maar wij hebben alle geduld van de wereld

Citaat:
Dus naar mijn idee ging het zo dus vlugger dan zonder praam

tegenstrijdig..... Heb het idee dat jullie teveel en te snel willen, het lijkt mij belangrijker dat het paard fijne ervaringen opdoet, ik krijg bij het verhaal een ontzettend gedwongen gevoel. Geef het tijd en het lukt echt zonder dwang en praam etc..

succes.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:32

Citaat:
ik wil ook een wat zeggen, dat iedereen niet zo comentaar moet hebben!
ik wed dat de helft van de mensen die gerageerd heeft er niet eens verstand van heeft!
ik vind wel dta veel wat gelijk hebben over dta ze wat te snel gaan,
maar het is hun manier en hun paard
als je nou tips hebt! okey maar comantaar vind ik niet echt op zijn plaats.

Daar is het een forum voor.. en bovendien geef je vervolgens zelf ook commentaar.. Bloos
en mensen bedoelen het alleen maar goed, dus lijkt me niets mis mee, zo leer je van elkaar.. dus adem in en adem uit.. RELAX...... en bovendien worden er heel veel tips gegeven, misschien even goed doorlezen meid! Knipoog

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:38

Ik heb niet alles precies gelezen, even vluchtig enkele reacties.

Je zegt dat ze een stuk touw wel zo neemt, misschien eerst met een lerenbit proberen? Toen een paard wat ik reed aan het wisselen was heb ik zelfs met dat bit gewoon gereden, geen enkel probleem. Ja
Verder lijkt het me verstandig om de volgende keer de passoa weg te laten, eventueel inderdaad een kaptoom te gebruiken maar in ieder geval een ruime cirkel/round-pen afzetten en haar daarin longeren, dan kan ze niet weg, heeft steun aan de buitenkant en zal ze zich misschien ook minder onzeker voelen.

Succes ermee Lachen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 14:18

Och, och, ik wil wedden dat de helft die hier zo fel reageert(sommigen reageren rustig en doordacht, anderen beginnen gelijk over een paard verkloten)nog nooit zelf een jong pard beleerd hebben. Ik had vroeger ook van die ideale gedachten over beleren, met veel liefde, bloemetjes, vlindertjes en veeel roze!!! In de praktijk moet je soms echt anders! Ik vind dat de TS goed nadenkt over wat ze doet, als ze nadenkt en kunt beredeneren wat je doet ben je al een heel eind op de goede weg vind ik. Als je vast houd aan vaste regeltjes ga je vaak verkeerd.
Wb die praam: niks geen drama voor dat dier, door die praam komt er een stof vrij in het bloed die rustig maakt en een prettig gevoel geeft. Resultaat: geen paniek en dat bit hangt erin. Da's een betere keus dan erop meppen of 300 jaar wachten tot je paard eindelijk wil doen wat je vraagt.
Ben wel benieuwd hoe het nu gaat met het bit. Ik ben zelf destijds begonnen met kaptoom en vond dat eengeweldig ding, daarna heb ik er bakstukken aan geknoopt en het bit via de zijkant ingedaan. Viel ook even niet mee maar als ik met mijn vingers bij die van mij de mond opendeed lukte dat wel.
Succes met je jongedame!!!(Wat zijn merrie soms toch mutsen he!!)

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 14:19

anniee schreef:
Lottehorse waar heb je in godsnaam een praam bij nodig bij een veulen?!
@ TS je hebt mij PM denk ik wel gelezen en ik ben het met de uitleg van de rest eens, dat was ook de stekking van mijn verhaal: bak afzetten (nog kleiner dus blijkbaar) en dan KAN ze niet te sterk zijn. Verder schoot me nog een tip te binnen: je zegt dat ze touw wel accepteerd maar het bit niet; zodra ze het ijzer voelt houdt ze haar kaken stijf. Kun je het niet eens met een rubber bit proberen? Wellicht dat ze daar wel "intrapt".

om dat we bezig waren met hem alvast wat dingen leren voor dta hij weg gign naar de nieuwe eigenaar,, de praam was vooral voor
het bezig zijn met de benen,, aangezien hij telkins ging trapen als je in de buurd van de benen kwam,, erg gevaarlijk!

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:35

Leuk paard, nog wel jeugdig voor een driejarige, maar ze is ook groot zat dus zal nog wel gaan uitzwaren lijkt me zo. Ik zou voortaan ook even de bak afzetten dan heeft ze wat steun en aanleuning en hoef je ook niet bang te zijn dat ze gaat trekken. Doe het paard voortaan wel peesbeschermers om, lijkt me wel heel belangrijk!! Verder die pessoa, ach hij werk niet echt in hij zit door het halster..... zo ernstig lijkt mij het niet. (zou het zelf niet zo doen, maar echt gemeen of slecht inwerken doet die pessoa ook niet op deze manier) En het bit de eerste paar keer over het halster heen indoen, dan gaat het wrs wel wat makkelijker. Succes met haar!!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:02

ik vind dat je goed luisterd naar wat er gezegt wordt en ook uitleg probeerd te geven. Ik hoop dat je het ook echt doet. Succes

vlooiebaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:23

Citaat:
We hebben vaak zat onze vingers in haar mond gehad, maar als je met een bit aan komt gaat ze slaan met haar hoofd. Ze wilt er onderuit komen en dit is geen angst. We kennen het paard al langer dan vandaag.
Doormiddel van de praam werd ze rustig, en sloeg ze eigenlijk niet meer met haar hoofd, zodat wij rustig haar bit in konden doen. Zonder stress. Hierna accepteerde ze het voorbeeldig.

Waar wil het paard onderuit komen dan, als hij of zij nog nooit een bit in heeft gehad weet ze toch ook niet wat het is, lijkt mij, of is ze helderziend en weet ze wat er gaat gebeuren.

Wat die pessoa betreft, waar ben je mee bezig, als je een jong paard hier mee train gaan ze de verkeerde spieren in de rug ontwikkelen om er onderuit te komen.
Vraag maar eens aan een oesteopaat hoe hun over een pessoa denken.

En voor degene die het commetaar belachelijk vinden, ik denk dat de meeste die hier commetaar op geven wel deglijk weten waar ze mee bezig zijn, omdat het commetaar gewoon klopt.

En wat die keuring betreft, het is zo'n groot en slap paard zou je niet nog een jaartje wachten, en nog even laten groeien op het land, kapot rijden kan altijd nog.
En als sterke 4 jarige maak je meer kans dan met een slappe 3 jarige.

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 17:28

vlooiebaal schreef:
(aparte naam heb je Clown )
En wat die keuring betreft, het is zo'n groot en slap paard zou je niet nog een jaartje wachten, en nog even laten groeien op het land, kapot rijden kan altijd nog.
En als sterke 4 jarige maak je meer kans dan met een slappe 3 jarige.

Ze is jeugdig, absoluut niet slap of iets. Het is een kwestie van spieren trainen. Keuring is begin juli, dus wat dat ten gaat hebben we nog wel tijd.
We zullen ter zijner tijd zien of ze sterk genoeg ontwikkeld is om deel te nemen aan de keuring. Dat is iets waar ik mij nu nog niet heel erg druk om maak.
Maar dat is wel de reden waarom wij haar nu willen beginnen met trainen.

Nogmaals: Pessoa was voorlopig eenmalig. We gaan nu verder met het longeren en het bit.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:58

Ik ben ook mijn paard aan het beleren.
Ik vind dat als iets zo veel problemen geeft (met het bit) dat het paard op een of andere manier toch niet goed is voorbereid.
Als je alles met veel geduld en veel voorbereiding doet vind een paard het heel gewoon dat er weer een volgende stap komt!
Maar dat is mijn ervaring, Haha!

Wat wilde je in je pb vertellen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 18:04

Mijn god!!! IK lees toevallig dit topic! Een PRAAM om het bit in te krijgen???? Waar in godsnaam zit jullie verstand! ARM DIER!!
Ga een fietsenstalling beginnen, die hebben geen gevoel n.l!

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 18:25

Jolynn schreef:
Ik ben ook mijn paard aan het beleren.
Ik vind dat als iets zo veel problemen geeft (met het bit) dat het paard op een of andere manier toch niet goed is voorbereid.
Als je alles met veel geduld en veel voorbereiding doet vind een paard het heel gewoon dat er weer een volgende stap komt!
Maar dat is mijn ervaring, Haha!

Wat wilde je in je pb vertellen?

We zullen nu moeten afwachten hoe ze reageerd op weer opnieuw het bit. Ik ben niet van plan het te blijven proberen met de praam, zeker niet. Maar nu weet ze dus dat een bit helemaal niet eng is. Aangezien het er een stuk rustiger aan toe ging.

Pb, was niets meer dan wat hier nu staat, sorry.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 18:36

Heb je het bit nog niet weer ingehad? Zoiets kun je gewoon dagelijks doen. Halster om, hoofdstel om, vastzetten aan halster en borstelen. Zo ben je met de dagelijkse verzorging bezig en leert het paard ook wat.

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 19:22

Nee, vandaag nog niet geprobeerd.
De reden daarvan is dat ik het niet alleen wil proberen. Stel dat ze weer met haar hoofd gaat schudden en ik het bit niet in krijg, dan blijft ze dat doen.
Maar wat jij zegt, om het zo te doen is inderdaad goed!