Mill (shetje) @ "mennen"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilse_89

Re: Mill (shetje) @ "mennen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 21:51

Saskiaatje schreef:
Misschien wachten totdat hij een jaartje of 3/4 is en dan fatsoenlijke spullen kopen.

Dat hoeft inprinciepe niet hoor.
Hij wordt nu voornamelijk met stemcommando's vooruit gedreven en tot stilstand gebracht.
en met sturen hoef je het maar heel zacht te vragen.
En hij heeft er veel plezier in.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:51

Joonsel schreef:
Je kunt ook gerust bitloos mennen. Scheve mond Maar oké.

Ziet er vriendelijk uit! Hij wordt niet extra belast of iets dergelijks en dit is een leuke afwisseling. Natuurlijk niet elke dag doen, laat 'm nog wel een beetje 'kind' zijn he! Lachen

Ik zeg toch ook "naar mijn mening"? Ik zou mennen met een hoofdstel.

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 21:53

Joonsel schreef:

Ziet er vriendelijk uit! Hij wordt niet extra belast of iets dergelijks en dit is een leuke afwisseling. Natuurlijk niet elke dag doen, laat 'm nog wel een beetje 'kind' zijn he! Lachen

dit is voor hem werken.
Hij wordt nu 1 keer in de week gelongeerd.
En dat "mennen" proberen we nu ook 1 keer in de 1 of 2 weken te doen.
natuurlijk staat hij lekker op de wei/stal met vriendinnetjes.
Er wordt mee gewandeld geknuffeld en natuurlijk lekker geborsteld.
Dus wat dat betrefd hoeft hij maar 1 keer in de week 1 uurtje te werken.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:55

Ik snap het probleem ook niet zo, je wandelt toch ook met veulens? Dit mennen wat ze doen is in principe niet zo veel anders..

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:55

xxLientjexx schreef:
Saskiaatje schreef:
Misschien wachten totdat hij een jaartje of 3/4 is en dan fatsoenlijke spullen kopen.

Even een vraagje: Wat vind jij aan die spullen niet fatsoenlijk? Ik zie geen scherpe randen en dat soort dingen dus... Nors opkijken

Ik denk dat ze echt men spullen bedoeld.

Verder zou ik nog eventjes wachten tot ie ietsje ouder is?
Het ziet er vriendelijk uit en ga zo door! Lachen

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 21:59

BTW:
Op de foto zien jullie hoe groot mill al is voor zijn leeftijd als je hem vergelijkt met mij...
Ik ben zelf 1.80..

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:01

Inge_ schreef:
Ik snap het probleem ook niet zo, je wandelt toch ook met veulens? Dit mennen wat ze doen is in principe niet zo veel anders..

Precies. En waarschijnlijk vindt de pony dit nog leuker ook, is weer is wat anders.

Ik zou hier lekker mee door gaan hoor (mits het hierbij blijft).

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:10

Maar je longeert ook al 1x per week? En hij is 1? Sorry, ik vind het niet kunnen! Beetje wandelen wel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:12

voor logeeren is hij idd echt te jong want het is heel erg belastend voor zijn peesjes om te logeeren daar moet je echt nog een tijd mee wacht veder ziet het er erg leuk uit

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 22:26

We longeren hem zo'n 10 á 20 minuten per week.
Dan is het voor hem geen hard werken, maar hij moet leren om in en rondje te lopen om ons heen.
Hij stapt dan alleen maar, en daar belast je hem totaal niet mee.
We zitten allebij al een aantal jaren (tussen de 10 en 15 jaar) tussen de paarden.
Dus we weten echt wel waar we mee bezig zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:29

ilse_asmil schreef:
Dan is het voor hem geen hard werken, maar hij moet leren om in en rondje te lopen om ons heen.
We zitten allebij al een aantal jaren (tussen de 10 en 15 jaar) tussen de paarden.

ow dan valt het wel mee ik dacht namelijk echt logeeren wat je met een paard van 6 ook zou doen dus stap draf galop eenn uur lang

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 22:33

Anoniem schreef:
ilse_asmil schreef:

ow dan valt het wel mee ik dacht namelijk echt logeeren wat je met een paard van 6 ook zou doen dus stap draf galop eenn uur lang

Voor het "echte" werk is hij indd nog te jong.
Maar wat wij met hem doen (wandelen, "longeren", achter hem lopen) kan echt geen kwaad.
Inprinciepe is dat longeren wat wij doen en dat "mennen" precies het zelfde als wandelen.
Alleen staat/lopen we dan ergens anders;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:34

ilse_asmil schreef:
Anoniem schreef:

Voor het "echte" werk is hij indd nog te jong.
Maar wat wij met hem doen (wandelen, "longeren", achter hem lopen) kan echt geen kwaad.
Inprinciepe is dat longeren wat wij doen en dat "mennen" precies het zelfde als wandelen.
Alleen staat/lopen we dan ergens anders;)

idd!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:36

Allereerst; wat een práchtbeestje Lachen Mooi bont afgetekend, en al lekker groot voor zijn leeftijd.
Even een aantal dingetjes Lachen
- 'Mennen' kun je dit niet noemen; dit is puur wat men noemt 'werk aan de lange lijnen', of gewoon kortweg 'langelijnen'.
- Jij bent van mening dat je de 'leidsels' beter onder de dekensingel heen kan doen, maar dat is nou juist wat je níet moet doen. Zo heb je geen volledige controle, en kun je minder goed sturen. Daarbij glijden de 'leidsels' ook moeilijk tot niet heen en weer, dus kan je hem niet meer ruimte geven met de leidsels als dit nodig is, en is er een kans dat je hem teveel (onbedoeld) in zijn mond zit.
Hoe dit op te lossen? níet de leidsels onder de dekensingel doen; laat je moeder desnoods 2 stevige ringen bovenop aan weerszijden maken, zodat de leidsels daar doorheen kunnen, dan kun je wél goed sturen. En anders; gewoon even investeren in een schofttuigje.... Kijk anders even in mijn profiel hoe de leidsels zitten als ik mijn merrie voor de kar heb staan; zo horen ze ook bij het werk aan de lange lijnen.
- Over het te dicht erachter lopen: inderdaad, de klap komt harder aan als jij een stukje verder van hem vandaan loopt. Er zijn verschillende methodes: zo kun je er schuin achter/naast lopen, half erachter half ernaast dus, zo is er ook een methode dat je echt tégen zijn kont aan loopt (meeste paarden zijn hier niet zo van gecharmeerd, en het staat ook niet echt serieus) Knipoog Je weet dat je het risico loopt om een trap te krijgen; wat je daar verder mee doet, moet je zelf weten Knipoog
- Beter dit vaker in de week oefenen, dan 1x per week of zelfs paar keer per maand longeren. Daar is hij nog écht te jong voor, zelfs als hij allang 2 was.... je belast zo zijn pezen en spieren veels te veel (door longeren) en daar zijn ze op zo'n jonge leeftijd nog niet aan gewend, en erg gevoelig...

Dan wil ik nog even iemand quoten die meent dat je 'gerust bitloos kan mennen':

Joonsel schreef:

Joonsel: heb jij werkelijk menervaring en verstand van mennen? Dan zou je waarschijnlijk wel weten dat het gros van de menners dit ten stelligste afwijst, puur om de veiligheid... Verder ga ik er geen discussie over voeren, want dit topic gaat nu eenmaal niet over het wel/niet bitloos mennen.

Wil je een aantal argumenten? Lees dan eens dit topic door op AR: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=21&t=743453&hilit=
(Ook handig voor TS trouwens, als 'waarschuwing') Knipoog

Edit: longeren, hard werken of niet, het is gewoon niet goed. Dat je 10/15 jaar in de paarden zit zegt niets (sorry, niet banketstaaf bedoeld) maar er zijn zat mensen die bijv. 'al' 10 jaar rijden, maar als je ze eens op een andere, minder brave knol zet, dan zul je zien dat ervaring in aantal jaar niet alles zegt. Misschien is het longeren geen hard werken voor hem, en heeft hij er plezier in, niet moe, niet zweten. Maaaar, dit zegt echter niets over wat er ónder zijn vacht gebeurd, in zijn pezen en spieren. Die krijgen telkens een soort 'klap' te verwerken, en voor jonge pezen en spieren is het héél belastend om telkes maar rondjes te lopen. Wil je hem laten bewegen aan de longe, ga dan desnoods meelopen en zorg dat hij stukken rechtuit loopt en alleen in de hoeken buigt.

Als jullie zo veel paardenervaring hebben, dan MOET je toch weten dat op zón jonge leeftijd longeren écht niet goed is. Paardje is nog niet eens 2! kijk, op bijna 3 (kwart jaar voordat hij 3 wordt bijv.) is nog wat anders, maar dit is echt nog een jaarling, een baby, die zowel fysiek als geestelijk het nog niet aankan, hard werken of niet Knipoog

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 22:41

JoyCiej007 schreef:
Allereerst; wat een práchtbeestje Lachen Mooi bont afgetekend, en al lekker groot voor zijn leeftijd.
Even een aantal dingetjes Lachen
- 'Mennen' kun je dit niet noemen; dit is puur wat men noemt 'werk aan de lange lijnen', of gewoon kortweg 'langelijnen'.
- Jij bent van mening dat je de 'leidsels' beter onder de dekensingel heen kan doen, maar dat is nou juist wat je níet moet doen. Zo heb je geen volledige controle, en kun je minder goed sturen. Daarbij glijden de 'leidsels' ook moeilijk tot niet heen en weer, dus kan je hem niet meer ruimte geven met de leidsels als dit nodig is, en is er een kans dat je hem teveel (onbedoeld) in zijn mond zit.
Hoe dit op te lossen? níet de leidsels onder de dekensingel doen; laat je moeder desnoods 2 stevige ringen bovenop aan weerszijden maken, zodat de leidsels daar doorheen kunnen, dan kun je wél goed sturen. En anders; gewoon even investeren in een schofttuigje.... Kijk anders even in mijn profiel hoe de leidsels zitten als ik mijn merrie voor de kar heb staan; zo horen ze ook bij het werk aan de lange lijnen.
- Over het te dicht erachter lopen: inderdaad, de klap komt harder aan als jij een stukje verder van hem vandaan loopt. Er zijn verschillende methodes: zo kun je er schuin achter/naast lopen, half erachter half ernaast dus, zo is er ook een methode dat je echt tégen zijn kont aan loopt (meeste paarden zijn hier niet zo van gecharmeerd, en het staat ook niet echt serieus) Knipoog Je weet dat je het risico loopt om een trap te krijgen; wat je daar verder mee doet, moet je zelf weten Knipoog
- Beter dit vaker in de week oefenen, dan 1x per week of zelfs paar keer per maand longeren. Daar is hij nog écht te jong voor, zelfs als hij allang 2 was.... je belast zo zijn pezen en spieren veels te veel (door longeren) en daar zijn ze op zo'n jonge leeftijd nog niet aan gewend, en erg gevoelig...

Dan wil ik nog even iemand quoten die meent dat je 'gerust bitloos kan mennen':

Joonsel schreef:

Joonsel: heb jij werkelijk menervaring en verstand van mennen? Dan zou je waarschijnlijk wel weten dat het gros van de menners dit ten stelligste afwijst, puur om de veiligheid... Verder ga ik er geen discussie over voeren, want dit topic gaat nu eenmaal niet over het wel/niet bitloos mennen.

Wil je een aantal argumenten? Lees dan eens dit topic door op AR: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=21&t=743453&hilit=
(Ook handig voor TS trouwens, als 'waarschuwing') Knipoog

Edit: longeren, hard werken of niet, het is gewoon niet goed. Dat je 10/15 jaar in de paarden zit zegt niets (sorry, niet banketstaaf bedoeld) maar er zijn zat mensen die bijv. 'al' 10 jaar rijden, maar als je ze eens op een andere, minder brave knol zet, dan zul je zien dat ervaring in aantal jaar niet alles zegt. Misschien is het longeren geen hard werken voor hem, en heeft hij er plezier in, niet moe, niet zweten. Maaaar, dit zegt echter niets over wat er ónder zijn vacht gebeurd, in zijn pezen en spieren. Die krijgen telkens een soort 'klap' te verwerken, en voor jonge pezen en spieren is het héél belastend om telkes maar rondjes te lopen. Wil je hem laten bewegen aan de longe, ga dan desnoods meelopen en zorg dat hij stukken rechtuit loopt en alleen in de hoeken buigt.

Als jullie zo veel paardenervaring hebben, dan MOET je toch weten dat op zón jonge leeftijd longeren écht niet goed is. Paardje is nog niet eens 2! kijk, op bijna 3 (kwart jaar voordat hij 3 wordt bijv.) is nog wat anders, maar dit is echt nog een jaarling, een baby, die zowel fysiek als geestelijk het nog niet aankan, hard werken of niet Knipoog

Zoals ik al eerder zei:
Met longeren bedoel ik bij mill
Dat hij alleen STAPT om ons heen.
En ook de commando's beter gaat begrijpen bij het zo genoemde lange lijnen.
Met "longeren" stapt hij dus alleen en houd hij zo af en toe een keer halt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:45

oh, oké, zo had ik het longeren niet begrepen.

Maar heb je wat aan mijn tips? een échte don't bij het lange lijnen is de 'leidsels' ergens onder doen.... Probeer het de volgende keer eens anders, dit werkt zo echt niet. (al ben jij er van overtuigd dat het zo wél beter gaat)...

Ik heb ruime menervaring (en dan bedoel ik écht mennen, met een koetsje) Knipoog dus ik weet waar ik het over heb Knipoog

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 22:47

JoyCiej007 schreef:

Maar heb je wat aan mijn tips? een échte don't bij het lange lijnen is de 'leidsels' ergens onder doen.... Probeer het de volgende keer eens anders, dit werkt zo echt niet. (al ben jij er van overtuigd dat het zo wél beter gaat)...

Ik heb ruime menervaring (en dan bedoel ik écht mennen, met een koetsje) Knipoog dus ik weet waar ik het over heb Knipoog

Tips zijn er natuurlijk om aan te werken.
Dus ik ga eens overleggen met joyce (GAM @ bokt)
Dit is haar shetje dus vandaar het overleg.
Maar erg bedankt voor je tips!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:50

ilse_asmil schreef:
JoyCiej007 schreef:

Tips zijn er natuurlijk om aan te werken.
Dus ik ga eens overleggen met joyce (GAM @ bokt)
Dit is haar shetje dus vandaar het overleg.
Maar erg bedankt voor je tips!

Geen dank; voor tips ben ik natuurlijk een bokker Tong uitsteken fijn dat je even gaat overleggen; wens jullie dan ook nog veel succes met deze leuke shet. En wie weet zien we over een jaar of 2/3 wel een stel mooie foto's van jullie shet voor de wagen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:51

als je een logeer sing heb kun je die om doen maar dan super los en met een dik dekje er onder zodat hij het bijna niet voel dat hij het op zijn rug heeft

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 22:55

Anoniem schreef:
als je een logeer sing heb kun je die om doen maar dan super los en met een dik dekje er onder zodat hij het bijna niet voel dat hij het op zijn rug heeft

Die hebben we helaas (nog) niet.
Ik zie ze eigenlijk vrijwel nergens op internet staan oo.
Misschien iemand tips, hoedat ik aan een shetland/pony longeersingel kan komen?:D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:56

Anoniem schreef:

Een singel super los? sorry, maar wat een waardeloze uitspraak. En als je een zadel op een jong paard legt moet die ook maar super los, zodat hij het niet voelt?

Meiden; een singel moet goed strak zitten, helemaal bij het werk aan de lange lijnen. anders gaat het schuiven, en dát is veel vervelender voor je pony,krijgt hij ook nog eens wondjes en schuurplekken van! . een normaal zittende singel heeft niets vervelends voor zo'n pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:56

bij onze ruiter shop hebben ze ze voor maar 15 euro. of gewoon even op bokt kijken bij een maal ander maal ................ verkocht

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:57

ilse_asmil schreef:
Anoniem schreef:

Die hebben we helaas (nog) niet.
Ik zie ze eigenlijk vrijwel nergens op internet staan oo.
Misschien iemand tips, hoedat ik aan een shetland/pony longeersingel kan komen?:D

Als je toch iets wilt aanschaffen, waarom niet gelijk een schofttuigje? enkel een schofttuigje en staartriem (anders schuift hij naar voren, heb je nog niets aan) dan heb je dat alvast Knipoog en die zijn er ook nog eens speciaal voor gemaakt ook Lachen 2 ringen waar de leidsels precies doorheen kunnen 'glijden'. Bij een longeersingel zitten ze vaak te laag, of kunnen ze niet goed verkorten en verlengen.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:09

Er zo dicht achter lopen: Eigen keus: Maar voor je moeder en vader is het geen eigen keus om zo een eigenwijze dochter te hebben die straks misschien wel dood is!

Sorry maar van dit soort reactie's krijg ik het echt helemaal hoor, paarden zijn dieren, het zijn vluchtdieren, Ookal is dit een shetlander: 1 slag en het kan gedaan zijn! Ookal vertrouw je Mill voledig; aub denk na en wees verstandig!

Ik vind het er ook best vriendelijk uitzien, maar wacht nog lekker even, laat Mill lekker genieten van z'n jeugd Lachen

En de hoefjes lijken me echt te kort, met Rusty gebeurt dit ook bij veel draven over de weg oid, let hier een beetje op, probeer veel gras te lopen. Hou het goed in de gaten.

Groetjes, (Sorry voor de iets aanvallende reactie, maar denk eens aan wat er zou kunnen gebeuren, en welk verdriet de omgeving dan bij dit soort dingen zou hebben. Hopelijk heb je er iets aan)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:24

Je spreekt jezelf heerlijk tegen

Citaat:
je werkt 1 keer per week 1 uur

dus dat is 1 uur werken en daarna beweer je
Citaat:
dat je 1 x per week 20 minuutjes longeert in stap

tja wat is het dan? ten 2e hij is nog geen eens 2, wacht nog dik een half jaar en ga dan lekker met m prutse, wandelen op een andere dan gebruikelijk manier zijn lichamelijk mss niet zwaar, maar geestelijk wel!!! laat m lekker van zn jeugd genieten.

Bitloos mennen.. tja je hebt kamikaze piloten, maar voor de veiligheid van jezelf en omgeving is als je alleen al een bit hebt om een paard te stoppen dit zeker niet vervangen door een touw over de neus. maar goed dat is je eigen keus.