Allereerst; wat een práchtbeestje

Mooi bont afgetekend, en al lekker groot voor zijn leeftijd.
Even een aantal dingetjes

- 'Mennen' kun je dit niet noemen; dit is puur wat men noemt 'werk aan de lange lijnen', of gewoon kortweg 'langelijnen'.
- Jij bent van mening dat je de 'leidsels' beter onder de dekensingel heen kan doen, maar dat is nou juist wat je níet moet doen. Zo heb je geen volledige controle, en kun je minder goed sturen. Daarbij glijden de 'leidsels' ook moeilijk tot niet heen en weer, dus kan je hem niet meer ruimte geven met de leidsels als dit nodig is, en is er een kans dat je hem teveel (onbedoeld) in zijn mond zit.
Hoe dit op te lossen? níet de leidsels onder de dekensingel doen; laat je moeder desnoods 2 stevige ringen bovenop aan weerszijden maken, zodat de leidsels daar doorheen kunnen, dan kun je wél goed sturen. En anders; gewoon even investeren in een schofttuigje.... Kijk anders even in mijn profiel hoe de leidsels zitten als ik mijn merrie voor de kar heb staan; zo horen ze ook bij het werk aan de lange lijnen.
- Over het te dicht erachter lopen: inderdaad, de klap komt harder aan als jij een stukje verder van hem vandaan loopt. Er zijn verschillende methodes: zo kun je er schuin achter/naast lopen, half erachter half ernaast dus, zo is er ook een methode dat je echt tégen zijn kont aan loopt (meeste paarden zijn hier niet zo van gecharmeerd, en het staat ook niet echt serieus)

Je weet dat je het risico loopt om een trap te krijgen; wat je daar verder mee doet, moet je zelf weten

- Beter dit vaker in de week oefenen, dan 1x per week of zelfs paar keer per maand longeren. Daar is hij nog écht te jong voor, zelfs als hij allang 2 was.... je belast zo zijn pezen en spieren veels te veel (door longeren) en daar zijn ze op zo'n jonge leeftijd nog niet aan gewend, en erg gevoelig...
Dan wil ik nog even iemand quoten die meent dat je 'gerust bitloos kan mennen':
Joonsel schreef:Je kunt ook gerust bitloos mennen.

Maar oké.
Ziet er vriendelijk uit! Hij wordt niet extra belast of iets dergelijks en dit is een leuke afwisseling. Natuurlijk niet elke dag doen, laat 'm nog wel een beetje 'kind' zijn he!

Joonsel: heb jij werkelijk menervaring en verstand van mennen? Dan zou je waarschijnlijk wel weten dat het gros van de menners dit ten stelligste afwijst, puur om de veiligheid... Verder ga ik er geen discussie over voeren, want dit topic gaat nu eenmaal niet over het wel/niet bitloos mennen.
Wil je een aantal argumenten? Lees dan eens dit topic door op AR:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=21&t=743453&hilit=(Ook handig voor TS trouwens, als 'waarschuwing')

Edit: longeren, hard werken of niet, het is gewoon niet goed. Dat je 10/15 jaar in de paarden zit zegt niets (sorry, niet banketstaaf bedoeld) maar er zijn zat mensen die bijv. 'al' 10 jaar rijden, maar als je ze eens op een andere, minder brave knol zet, dan zul je zien dat ervaring in aantal jaar niet alles zegt. Misschien is het longeren geen hard werken voor hem, en heeft hij er plezier in, niet moe, niet zweten. Maaaar, dit zegt echter niets over wat er ónder zijn vacht gebeurd, in zijn pezen en spieren. Die krijgen telkens een soort 'klap' te verwerken, en voor jonge pezen en spieren is het héél belastend om telkes maar rondjes te lopen. Wil je hem laten bewegen aan de longe, ga dan desnoods meelopen en zorg dat hij stukken rechtuit loopt en alleen in de hoeken buigt.
Als jullie zo veel paardenervaring hebben, dan MOET je toch weten dat op zón jonge leeftijd longeren écht niet goed is. Paardje is nog niet eens 2! kijk, op bijna 3 (kwart jaar voordat hij 3 wordt bijv.) is nog wat anders, maar dit is echt nog een jaarling, een baby, die zowel fysiek als geestelijk het nog niet aankan, hard werken of niet