paard heeft streken of paard doet niks zonder reden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: paard heeft streken of paard doet niks zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:50

Citaat:
Een paard heeft zekerheid nodig qua leiderschap, dus zal uitproberen wie de leider is

Hier ben ik het dus niet mee eens. Een paard die zekerheid/leider nodig heeft, zal je niet "uitproberen", tenzij je geen goede leider bent. Dus de ruimte die jij 'm geeft, zal hij pakken, omdat hij daar onzeker door wordt. Dan doe je je werk als leider niet correct in zijn ogen.

Echter zal een leider uit de groep (opfok etc) jou idd niet gelijk willen als leider (omdat hij het zelf kan)
Bij die moet je als leider wat sterker in je schoenen moeten staan. Dan zal je (bijv eerst met grondwerk) het paard duidelijk moeten maken, dat zijn leiderschap verleden tijd is en jij beter bent als leider. Dan kun je wat verzet verwachten, maar daarna moet het over zijn.

Ik zie helaas teveel mensen blijvend in conflict zijn over het leidersschap. Verdrietig

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:52

superwoman schreef:
Citaat:
Een paard heeft zekerheid nodig qua leiderschap, dus zal uitproberen wie de leider is

Hier ben ik het dus niet mee eens. Een paard die zekerheid/leider nodig heeft, zal je niet "uitproberen", tenzij je geen goede leider bent. Dus de ruimte die jij 'm geeft, zal hij pakken, omdat hij daar onzeker door wordt. Dan doe je je werk als leider niet correct in zijn ogen.

Echter zal een leider uit de groep (opfok etc) jou idd niet gelijk willen als leider (omdat hij het zelf kan)
Bij die moet je als leider wat sterker in je schoenen moeten staan. Dan zal je (bijv eerst met grondwerk) het paard duidelijk moeten maken, dat zijn leiderschap verleden tijd is en jij beter bent als leider. Dan kun je wat verzet verwachten, maar daarna moet het over zijn.

Ik zie helaas teveel mensen blijvend in conflict zijn over het leidersschap. Verdrietig

Mee eens. Ja
En daar word je niet vrolijk van, van zulke conflicten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:54

Citaat:
Ik zie helaas teveel mensen blijvend in conflict zijn over het leidersschap.

idd Ja

En de mensen die altijd maar weer, op welk paard ze ook zitten, de fout bij het paard zoeken.
En dan durven ze ook nog te zeggen, ja ik val op paarden die dat of dat doen, want dat heb ik nu altijd.... Scheve mond goh, hou zou dat komen..?

Terwijl het paard bij de vorige eigenaar dat niet had, of als een ander erop stapt...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 19:09

runningkawa schreef:
Citaat:

idd Ja

En de mensen die altijd maar weer, op welk paard ze ook zitten, de fout bij het paard zoeken.
En dan durven ze ook nog te zeggen, ja ik val op paarden die dat of dat doen, want dat heb ik nu altijd.... Scheve mond goh, hou zou dat komen..?

Terwijl het paard bij de vorige eigenaar dat niet had, of als een ander erop stapt...

Het woord "uitproberen" en "vervelend" én "streken" komen voor sommige érg (té) goed uit.

"de baas zijn" is ook zoiets wat mensen als zijnde excuus gebruiken om het paard te slaan of wat dan ook.
Een leider is wat een paard nodig heeft, geen "slechte baas". Een leider weet hoe hij het paard moet motiveren om voor hem te werken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 19:16

Imo is bij alles wat vanuit protest komt de oorzaak te vinden bij de ruiter, ook wanneer het paard protesteerd bij het 'moeilijk vinden' van de oefening. Dan is het aan de ruiter de taak om de oefening zo eigen te maken en het paard te gymnastiseren dat het niet meer moeilijk wordt Knipoog

Een ander geval is het bokje/sprongetje/sprintje e.d. uit joligheid... elk paard is weleens fris, en zoiets kan dan uit het paard zelf komen. Wanneer dit het geval is en het is niet al te heftig zal ik het trouwens ook niet bestraffen, enkel negeren Haha!

Maar helaas wordt de oorzaak veel te vaak bij het paard gezocht...
Hoe vaak hoor je niet: Hij pakt rechts het bit vast!
Terwijl ik: Hij zet zich vast op rechts omdat ik teveel vast hou... wil horen Slim

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 19:19

Dat vind ik ook altijd zo bijzonder om te zien, he; hoe een paard bij de een prima rijdt en bij de ander gaat 'uitproberen'. Ik zie zo vaak dat ruiters zo onduidelijk zijn en dan hoor je ze maar klagen dat hun paard het 'fout' doet. Met alle gevolgen van dien. Ik hoor veel instructrices vaak roepen 'jij bent de baas over het paard'.
Ja, maar als de ruiter nou veel onbewuste fouten maakt (wat zo vaak gebeurt)??? Ik mis vaak dat stukje inzicht op maneges e.d. Leer die mensen ook eens dat zij vooral degenen zijn die fouten maken en niet het paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 19:23

Dan komen ze niet meer terug Nadya. men wil niet horen dat men het fout doet Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 19:24

En waar je tenen dan helemaal bij krom gaan staan en de tranen je in de ogen springen, dat als ze gezien hebben dat het zonder slof en strenge bitten kan, ze 2 dagen proberen en dan die hele rommel er weer aanhangen. Met een smoesje waarom hij toch weer vervelend is.. Verdrietig

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 19:29

Maarrrr Pling

Met alle tierelantijnen loopt die bij hun ook weer lekker ontspannen en nageeflijk Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 19:32

zelfs dat niet...
Nog wat harder trekken en schoppen, want hij is echt vervelend hoor Ja
Rotbok....

En nog niet snappen dat iemand met geduld en op het juiste moment consequent hem gewoon met een lang teugeltje kan rijden, zo naar benden rijd enz.
Maar ligt aan het paard hoor...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 19:38

Tsja... jammer genoeg begrijpen de meeste mensen het gewoon niet
En als je goed bedoelt advies geeft (natuurlijk in de vorm van prachtige positief gebrachte feedback Schijnheilig ) krijg je toch een vreemde blik en gaat het ge-rag lekker verder...
Of we hangen er nog even een stangetje in, zijn mond is zooooo gevoelloos Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 19:39

En offtopic
Dat zelfde geld met paarden laden

Sommige laden elk paard, jong paardrecht uit de wei, huppa erop, geen problemen
Andere hebben bij elk paard laad problemen.
Maar ook niet de oorzaak gaan zoeken waarom dat bij elk paard zo is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 19:49

Klopt... had een stagiaire een hele tijd terug bij mijn paard.
Bij haar ging ze altijd rennen als ze richtig stapmolen ging, en ik kreeg te horen dat ik een onopgevoed druk paard had.
Sorry hoor... ik heb een oude (wel pittige ) merriemuts van 26 die ik zelfs als het moet, los naar de molen kan brengen Clown Dat ze bij haar niet luisterde is mijn probleem niet Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:36

Tja, heel triest. Ligt het nou aan mij of is het overgrote deel van de ruiters nou zo? (gevaarlijke stelling, ik weet het, maar het valt me zo op in het echte leven). Clown

Dat is namelijk een van de redenen dat ik per se een eigen paard wilde, omdat ik geen zin meer had in die eeuwige discussies van eigenaren van paarden, die maar blijven roepen dat het niet aan henzelf ligt. Terwijl ik toch echt zie dat 9 van de 10x het echt aan hun houding en techniek ligt en zo'n paard gewoon niet snapt wat diegene bedoelt.
Ik moet ook nog een hoop leren, hoor, maar ik hou dat wel voor ogen als ik met zo'n paard bezig ben.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:56

Tsja... je blijft naar mijn idee altijd meer mensen met paarden dan paardenmensen houden Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:23

Gelukkig zijn er ook veel ruiters anders
Ik heb op een stal gestaan waar er met gewone bitten gereden werd en een slof kende ze niet.
Daar kwam dan wel eens zo'n trek monster voorbij, maar die was dan echt in de minderheid.

En op de handelsstalletjes waar ik reed was het ook Niet zeiken maar leren rijden Lachen

Alleen die trekkers vallen op, omdat het er gewoon niet uitziet (al denken ze zelf geweldig te zijn)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:15

Ik moet bekennen dat bij ons het percentage wat hoger ligt... al zegt onze manege/stal eigenaar er direct iets van als er iemand loopt te raggen... er is zelfs iemand van het terrein af gezet met een wedstrijd. Die overigens ook als argument had dat haar pony aan het puberen was Slim

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 09:59

Ik heb nu mijn paard te koop staan... (helaas, omdat ik er eigenlijk te veel heb Verdrietig )
heb laatst iemand weggestuurd (voornamelijk haar instructrice)
Die het nodig vond om mijn super nagevelijke paard, met zeer lichte laanleuning,-> Met een vaste hand in de (denk ik) LDR houding (wat het moest voorstellen) moest trekken. Het was namelijk meer;
"kin op de borst trekken en vasthouden"
Om mijn paard volgens haar zegge meer nagevelijk te maken. Verder wou ze niet in discussie. Misschien ook doordat ik zei dat de ze mijn paard niet mocht kopen als ze zo gereden zou worden.
Maar goed, als je achter je methode staat, moet je dat uit kunnen leggen.
Degene die mijn paard wou kopen, was nog nooit uit de B gekomen..... en haar doel was de M.
Zij vertelde me eerst over haar vorige paard, die vond dressuur niet leuk, zeker als je ging "doorvragen"
Hoezo plaat voor der kop? Ze gelooft heilig in haar instrucrice Verdrietig
Ik hoop dat ik haar heb wakker geschud, maar ben bang van niet...

Dit heeft niet lang geduurd, trouwens. Heb zeer snel gezegd dat ze mocht stoppen en afstappen Rolleyes

Mijn vriend gaf me groot gelijk. Ze gaat alleen naar een goed tehuis en anders niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:11

Zo ben ik vorig jaar naar een jong paard gaan kijken om te kopen
Dan vertellen ze aan detelefoon, goed aan de hulpen, zacht in de mond.
En dan ben je daar en zit je op een een paard dat niet luisterd aan het been en een mond van beton heeft
Loopt lekker hè, zeggen ze dan.
Ik wil echt niet weten hoe daar een zwaar paard aanvoelt.
En dan al zo verpest en dan pas 4 jaar oud ofzo Verdrietig

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:24

echt erg!
tegenwoordig zie ik echt alleen maar mensen om me heen die hun handen vastzetten en terug werken. (behalve mijn instructice en mijn 2 verzorgsters) Op de wedstrijd (L1)afgelopen zondag ook Verdrietig

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:27

Heel herkenbaar allemaal! Wordt er af en toe zo moedeloos van al die niet paardenmensen met paarden. Koop dan een hobbelpaard die voelt tenminste niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:33

superwoman schreef:
Citaat:

Ben het helemaal met je eens, en met het bovengenoemde van RK e.a. ook.
Maar ik bedoel eigenlijk meer in de situatie dat bv een nieuwe bijrijder komt voor je paarden. En OF er uitgeprobeerd wordt... Zelfs door de paarden met eigenlijk een heeeeeel fijn en braaf karakter.
Mijn merrie maakt er a la minute een feestje van. Die heeft bij het poetsen en zadelen al lang door of het werken wordt of een lolletje. Als mijn trainer opstapt doet ze geen enkele poging tot lollig zijn. Maar bij haar nieuwe bijrijder is ze een volmaakte actrice en doet ze alsof ze volslagen achterlijk is en zelfs het verschil tussen links en rechts niet meer weet. Echter, ga ik erbij in de bak staan om instructie te geven, dan is het een engeltje en werkt ze keurig mee. Alleen wel continue met 1 oor op mij gericht.

Mijn jonge paard is heeeeeeel lief en gevoelig, en heeft een enorme wil om te pleasen. Is echter wel wat onzeker. Wel erg braaf. Mijn eigen vriend en mijn buurmeisje kunnen 'm gewoon longeren als ik er eens niet ben. Niets aan het handje. Maar de vorige bijrijder van Milena kon er werkelijk helemaal niets mee. Hij stond alleen maar recht tegenover 'm, OF hij ging als een debiel in het rond en bokte zelfs. Iets wat 'ie anders NOOIT doet in het werk...

DAT bedoelde ik eigenlijk met zekerheid zoeken. Eigenlijk is het een soort van kleine staatsgreep die een paard dan pleegt; stomweg omdat hij direct merkt of iemand het overwicht heeft of niet. En zo niet, dan moet er uitgemaakt worden wie de beslissingen gaat nemen.

Als je eigen paard dat met je doet, dan ehhhhh... is er iets niet helemaal goed zal ik maar zeggen (*snif-smiley, maar heb geen smileys hier op m'n werk...)

Verdrietig Verdrietig Verdrietig
(edit: ja goed gegokt in de codering, toch de bedoelde smiley)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-03-07 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:35

aerdenhout1 schreef:
Heel herkenbaar allemaal! Wordt er af en toe zo moedeloos van al die niet paardenmensen met paarden. Koop dan een hobbelpaard die voelt tenminste niets.

Het aantal paarden in nederland is in 15 jaar verdubbeld. Zorgelijk, want de rijders van het oorspronkelijke aantal waren al voor een groot deel 'mensen met paarden' en het toegenomen aantal zal sporadisch nog maar een 'paardenmens' bevatten, aangezien het toch de nodige tijd (wat is nou 15 jaar?) vergt naast talent om 'paardenmens' te zijn/worden.
De conclusie kan niet anders zijn dan dat het aantal 'mensen met paarden' enorm is en dat is zeker niet in het belang van het paard.
Daarnaast is dat ook nog vaak een soort mens dat te eigenwijs is om zelf in te zien dat slechts het lezen van een boek van Monty Roberts onvoldoende is om ook maar in de buurt te komen van het zijn van een 'paardenmens'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:39

Maar toch, LDRD, ik wilde DAT ze eens de moeite namen om dergelijke boeken te lezen, dat zou ik al heel wat vinden....

Er zijn nog steeds mensen die denken dat ik een heks ben omdat ik m'n paarden los kan longeren en ZIJ niet zien welke commando's ik geef. Om maar even een voorbeeldje te noemen.

Of de mensen die langs de bakrand staan als je aan het rijden bent, en die er geen barst van snappen hoe dat paard nou toch weet wat ik wil, want ik doe NIETS (volgens hen). De teugel hangt los, ik beweeg volgens hen niet, en TOCH doet het paard van alles...

Is triest, want er zijn ook echt wel mensen die WEL zien wat ik doe. En die WEL zien dat ik wel degelijk stuur, aanwijzingen geef, en ook corrigeer. Maar dat laatste hoeft niet met strakke teugels en open monden. Corrigeren is niet hetzelfde als je paard op z'n flikker geven. Corrigeren is bijsturen naar hetgene wat je wilt bereiken...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:54

ik denk dat je hoe langer je met paarden omgaat je steeds beter ziet hoe of wat er aan de hand is en hoe je het het beste kan oplossen... maar goed sommige blijven een bord voor hun kop houden Clown

superwoman schreef:

en dan maar niet toegeven dat het hun eigen schuld is Sigaar als je niet concequent bent, dan zal een paard blijven proberen om het baasje te worden...zo heb ik een pony gekocht waarvan ze zeiden dat ze heel erg dominant was en dus bleef uitproberen enz enz... ze heeft mij 1 keer uitgeprobeert en dat heb ik meteen afgekapt en nu is ze zo mak als een lammetje Clown naar mijn idee kan je een paard in het begin beter iets te strak houden en dat je later gaat kijken of je em wat losser kan laten, dan dat je em eerst vrijheid geeft en daarna mag gaan vechten omdat het toch niet zo goed uitpakt Ach gut en dan heb ik het nog niet eens over het rijden, maar puur over omgang...