Citaat:Een paard heeft zekerheid nodig qua leiderschap, dus zal uitproberen wie de leider is
Hier ben ik het dus niet mee eens. Een paard die zekerheid/leider nodig heeft, zal je niet "uitproberen", tenzij je geen goede leider bent. Dus de ruimte die jij 'm geeft, zal hij pakken, omdat hij daar onzeker door wordt. Dan doe je je werk als leider niet correct in zijn ogen.
Echter zal een leider uit de groep (opfok etc) jou idd niet gelijk willen als leider (omdat hij het zelf kan)
Bij die moet je als leider wat sterker in je schoenen moeten staan. Dan zal je (bijv eerst met grondwerk) het paard duidelijk moeten maken, dat zijn leiderschap verleden tijd is en jij beter bent als leider. Dan kun je wat verzet verwachten, maar daarna moet het over zijn.
Ik zie helaas teveel mensen blijvend in conflict zijn over het leidersschap.
goh, hou zou dat komen..?

) krijg je toch een vreemde blik en gaat het ge-rag lekker verder...

als je niet concequent bent, dan zal een paard blijven proberen om het baasje te worden...zo heb ik een pony gekocht waarvan ze zeiden dat ze heel erg dominant was en dus bleef uitproberen enz enz... ze heeft mij 1 keer uitgeprobeert en dat heb ik meteen afgekapt en nu is ze zo mak als een lammetje
en dan heb ik het nog niet eens over het rijden, maar puur over omgang...