discussie: liever goede houding, of liever goed lopend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Egni

Re: discussie: liever goede houding, of liever goed lopend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:45

Optie 1

Optie 2 zou wel eens een houten klaas kunnen zijn als het paard niet goed loopt..... Bloos

Tammii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:48

eerst aan de houding werken Pling
daarna kan je het paard mooi laten lopen;)
teminste dat vind ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:05

Idd Urielle en Kawa, kijk maar naar de nodige westernruiters die dingen voor elkaar krijgen zonder dat ze zitten alsof ze een bezemsteel hebben ingeslikt.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:07

Volgens mij heeft het met elkaar te maken. In ieder geval is het niet zo dat je als slecht zittende ruiter niet goed moet gaan zitten omdat je paardje toch wel loopt.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:11

Ik heb me paardje liever lekker aan het lopen! Het moet natuurlijk niet zo worden dat je een beetje hangt in het zadel, maar ik vind de houding niet zo belangrijk. Tenzij je ook wedstrijd rijd en er voor traint enzo.

Ik zie liever een ontspannen paard lopen met een ruiter die een minder goede houding heeft, dan een paardje die met ze hoofd in de lucht loopt met een ruiter erop die zich teveel bezig houd met netjes zitten en daardoor het paardje maar een beetje laat lopen.

Ik vind het wel netter eruit zien als je er goed op zit. Maar goed, niet iedereen is een Anky Knipoog .

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 19:04

runningkawa schreef:
Idd urielle
En dan heb je nog een groep
Je moet denk ik niet vergeten dat elk mens ook zijn eigen natuurlijke houding heeft.
Als ik bijv kijk naar mezelf, zit (op een stoel) en sta ik ook met net een knikje naar voren.
Wil ik helemaal rechtlopen merk ik dat ik niet ontspannen loop.
Dat heb ik dus ook op een paard.

dat heb ik dus precies hetzelfde, ik zit altijd iets naar voren... ook loop iet ietsje naar voren gekantelt vanuit mijn heup. verder is mijn rug wel recht. op de meeste paarden heb ik dat met het rijden dus ook.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:05

Urielle schreef:
strakke armpjes en naar voren zitten hoeven niet samen te gaan, in tegendeel, meestal zie je bij de springruiters die ook dressuurmatig nog iets verlicht zitten veel meer ontspanning in de ellebogen en schouders dan de dressuurprikkers die koste wat het kost recht willen zitten met alle spanningen vandien

Klopt zeker ja!
Bedoelde het ook niet echt als combo eigenlijk.
Je hebt natuurlijk wel 2 marnieren van naar voren zitten hé..
Het onbewust naar voren zitten, of het béwsust naar voren zitten, zoals als eerder genoemd als een paard wat bokkerig of jolig is.
Bij marnier 1 heb je het zelf niet in de gaten, en gaat vaak alleen je bovenlichaam naar voren.
Bij marnier 2 doe je het bewust, om wat makkelijker de bewegingen op te vangen o.i.d. en steun je vaak ook iets in je beugels om de rug te ontlasten. Zoals ook bij verlichte zit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 01:21

Misschien wel leuk om naar te kijken (als jullie er tenminste open voor staan en even vergeten dat het hier om driejarige paarden gaat): filmpjes van de finalisten van de NRHA Futurity Reining vind je op http://www.paardentv.com .
Kijk onder Reining, en dan onder NRHA Futurity Finals van 2003, bekijk het filmpje en beoordeel de houding van nummer drie, twee een een van de finale....

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 02:00

ik ben het met RK en urielle eens.
ik ga ook voor optie 1.

pas als ik het paard goed voor elkaar heb, kan ik zelf ook lekker gaan zitten en met mijn houding bezig.
als het paard gespannen of wat loopt, kan ik ook niet lekker gaan zitten.

dus optie 1, eerst het paard voor elkaar, en dan jezelf Lachen

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 07:53

Cassidy schreef:
Misschien wel leuk om naar te kijken (als jullie er tenminste open voor staan en even vergeten dat het hier om driejarige paarden gaat): filmpjes van de finalisten van de NRHA Futurity Reining vind je op http://www.paardentv.com .
Kijk onder Reining, en dan onder NRHA Futurity Finals van 2003, bekijk het filmpje en beoordeel de houding van nummer drie, twee een een van de finale....

@Cas, ik heb het bekeken (zonder geluid overigens) en vraag me toch écht af wie 1, 2 en 3 zijn geworden dan. Nu moet ik er wel even bij vertellen dat ik er de ballen verstand van heb en het er al heel goed uit vond zien (omdat ik dus wél ook even ernaar keek met de wetenschap dat het 3-jarige paarden zijn en me verbaasd heb over het recht-zijn van deze paarden)...
Ik zie geen wezenlijke verschillen in de houding van de 3 genoemde ruiters (met nadruk op wezenlijk)...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 10:18

Ik hanteer in mijn lessen altijd de regel dat ik een goed lopend paard belangrijker vind en dus vooral op de houding werk als deze het goed lopen van het paard belemmert.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:14

Trouwens, de meeste top-ruiters beginnen eerst bij de ruiter/amazone. Die moet een goede houding hebben. Dan pas het paard.

Als ik kijk naar mezelf, ben een scheetje beef gebouwd, kan ik geforceerd rechtop gaan zitten, maar vervolgens mijn paard volledig kwijtraken. Of ik concentreer me meer op het paard, zodra hij door zijn lijf swingt, zit ik ook vanzelf beter.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:18

Randy01 schreef:
ik heb het bekeken (zonder geluid overigens) en vraag me toch écht af wie 1, 2 en 3 zijn geworden dan.

De eerste werd derde, de tweede werd tweede, en de palomino was eerste van de Futurity.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:39

Ik kies ook voor het goed lopende paard. Je kan imo geen (jong) paard trainen en er ook nog volgens het boekje opzitten! Dat is maar voor ontzettend weinig mensen weggelegd. Als jij je paard 'beter aan het maken bent', kan het zijn dat je houding niet helemaal optimaal is. Dit wil niet automatisch zeggen dat je je paard ook in de weg zit! Daarvoor verwijs ik ook nog een keer terug naar de springruiters. Als een springruiter op een stuiterbal zit, zal hij meer ontspannen blijven door zn zit te verlichten of wat dan ook dat het plaatje minder mooi maakt. Ik denk dat een dressuurruiter eerder kiest voor het plaatje en gedwongen en geforceerd gaat rijden als hij in een bok of springsessie zit. Door de 'stress' van de ruiter zal dit paard ook minder snel weer ontspannen denk ik.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:07

Kit_for_ever schreef:
Ik kies ook voor het goed lopende paard. Je kan imo geen (jong) paard trainen en er ook nog volgens het boekje opzitten!

Sorry maar dit vind ik echt onzin!
Dit kan heel goed, als jij je houding en zit al (redelijk) voor elkaar hebt, is deze echt niet opeens anders op een jong paard hoor. Tuurlijk zit je iets meer naar voren als je er voor de eerste keren op zit. Maar uit jou zin begrijp ik dat je bedoeld, het trainen van een een (jong) paard. Als je het hebt over trainen, ben je vaak al wat verder. En dan lijkt het me onzin dat dat een reden is, om niet goed te zitten Verward

Kit_for_ever schreef:
Dit wil niet automatisch zeggen dat je je paard ook in de weg zit! Daarvoor verwijs ik ook nog een keer terug naar de springruiters. Als een springruiter op een stuiterbal zit, zal hij meer ontspannen blijven door zn zit te verlichten of wat dan ook dat het plaatje minder mooi maakt.

Hier hebben we het dus weer over bewust verlicht zitten, of gewoon onbewust naar voren en niet op je kont zitten. Dat is heel wat anders. En wie zegt dat het plaatje dan minder mooi is?
Heb je wel eens een foto gezien van een eventing ruiter in verlichte zit in de cross? Kan een heel mooi plaatje zijn hoor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:12

Lovely1 schreef:
Ik zie liever iemand met een goede houding op een paard dat wat minder loopt. Die persoon zit dan waarschijnlijk ook het paard niet in de weg. Een persoon die niet goed zit kan zijn paard vervelend in de weg zitten.

Lijkt me dat als het paard gruwelijk goed loopt, de ruiter hem niet echt in de weg kan zitten Knipoog als dat zo zou zijn, zou die niet gruwelijk goed lopen.

Ik zie liever een goed lopend paard met een ruiter met mindere houding, dan een ruiter die er perfect op zit maar een paard heeft dat zijn rug weg drukt, gespannen is enz enz.

Kit_for_ever; dat vind ik regelrechte onzin en een veralgemening van hier tot in timboektoe. Dit is de overbekende visie van springruiters die zeggen dat dressuurruiters angst hazen zijn. Ik ben dressuurruiter en als mijn paard in een bok/spring sessie zit, zit ik er net zo ontspannen op, misschien nog wel meer ontspannen, dan de gemiddelde springruiter! Als je dat niet kan zegt dat meer over je rijkunsten, dan over het niveau dat je rijd of de tak van de paardensport die je gekozen hebt.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-03-07 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:13

Je hebt op zich ook wel gelijk. Maar ik beweerde ook absoluut niet dat het helemaal niet mogelijk is. Dit is maar voor weinig mensen weggelegd! Ik had het eigenlijk meer over de dressuur. Hoe het komt weet ik niet, maar bij het springen en inderdaad de eventing kan een verlichte zit onwijs mooi zijn!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:15

Omdat je bij dressuur gewoon iemand verwacht die op zijn/haar kont zit, je kan de takken vd paardensport niet vergelijken. Dat is vrij nutteloos gezien er bij elke tak op andere punten gelet word.

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:16

tesss schreef:
Ik denk meer dat het één een gevolg is van de ander... als ik beter ga zitten, gaat mijn paard ook beter lopen. Dat is mijn ervaring tenminste...

juist!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:19

Maar iemand die zit volgens het boekje heeft niet direct he paard goed aan het lopen Lachen

Daar is wel meer voor nodig Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:21

inderdaad rk. Maar denk wel dat een beter lopend paard uit daagt tot beter gaan zitten. Een paard dat het bit mooi loslaat (lees; niet hangt) en lekker soepel is in die rug is makkelijker om op te zitten dan een paard met een rug en mond van beton.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:24

Klopt
Maar dat paard is daar te krijgen als de ruiter fijn rijd.
En ik ken heel wat ruiters die geen zit hebben volgens het boekje maar de paarden wel lekker los door het lijf krijgen en daardoor ook lekker aan de voorkant.
Geef mij dat maar Lachen
Net dat extra beetje op houding letten komt dan wel als er perse proeven gereden moeten worden Lachen

Vlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:29

Het liefst natuurlijk beide Haha!
Maar als ik toch moet kiezen, optie 1.
Het gaat er tenslotte om dat je je paard netjes aan het lopen hebt. Maar ik denk niet dat het één zonder het ander kan. Als iemand als een zoutzak op z'n paard hangt denk ik niet dat dat paard zo geweldig zal lopen...

Pasjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:31

Ik denk dat als je houding heel beroert is je paard niet eens echt goed kan laten lopen, want vaak zit je je paard toch in de weg en snapt die misschien je hulpen niet.
Maar ik zou ook voor optie 1 gaan.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:37

ik heb liever een goede houding en dat het wat langer duurd voordat mijn paard netjes loopt dan dat mijn paard netjes loopt en ik er bagger op zit. Het werkt misschien wel er bagger opzitten en het paard netjes laten lopen maar op den duur kom je je vanzelf weer tegen dan (mijn mening).