Verkeerd de teugels in de hand.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ZEJA

Re: Verkeerd de teugels in de hand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:26

Sentido schreef:
Femkee schreef:
je kunt het maar beter zeggen , want ik heb het vroeger ook verkeerd geleerd ik reed met mijn handen of ik op een paardenkar zat Tong uitsteken maar nu doet ik het weer goed, maar dat is moeilijk om af te leren dus direckt zeggen zodat ze er dan mee bezig kan.

dan heb je je handen wel heel raar gehad want geen van beide opties lijkt op de manier waarop je je handen houdt met mennen. (tussen pink en wijsvinger of onder je pink door)
daar heb je namelijk beide leidsels in een hand en trekt je de ene aan met je andere hand Knipoog

Jij hebt het over achenbach rijden.
Dan heb je inderdaad beide leidsels in een hand.
Maar zelf met achenbach kun je met beide handen rijden.
Dus iedere hand een leidsel.

Ik zelf vind het op de koets gewoon de leidsels in beide handen te hebben.
Tussen pink en ringvinger. Knipoog

Goofy44

Re: Verkeerd de teugels in de hand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:25

Als je goed dressuur leert rijden, dan leer je vanaf dag1 dat je met een vuist moet rijden. De teugel gaat tussen ringvinger en pink naar de mond van het paard en binnen door de vuist die rechtop staat met de duim aan de bovenkant. Dat heeft niets met leuk of prettig te maken, in die houding is de pols en de onderarm het meest ontspannen en kan je heel subtiele teugelhulpen geven. Het moderne spelen met de vingers om in te werken op de onderkaak van het paard is een manier om een paard langs mechanische weg (invloed van het spelen met de vingers) om een paard soepel contact te laten maken en nageeflijk te maken. In de meeste gevallen leidt dit tot sneller resultaat, maar het is geen spontane fysiologische reaktie van het paard om via contact op deze manier nageeflijk te worden. Als je de vuist draait en plat houdt (piano houding) dan kan er geen sprake van een goede verbinding van je schouders via je bovenarmen en onderarmen en pols naar het paard zijn. Dat veel ruiters dit doen, zegt niet dat het goed is. Het voelt misschien goed aan, maar is voor het paard en rijtechnisch gezien niet het voorbeeld dat je aan een serieuze ruiter moet meegeven. Teugel onder de pink door, geeft een groter moment (kracht x arm) via de hand om in te kunnen werken op de mond van het paard. Dat valt minder op, de inwerking is sterker en het geeft sneller een goed gevoel, dat voor het paard maar ook voor het rijden minder goed is.