Fjord stermerrie hoogdrachtig en haflinger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anikaxvally

Re: Fjord stermerrie hoogdrachtig en haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:19

erniexnena schreef:
SPringen met een hoogdrachtig paard:O:O?? Dat vind ik niet normaal,, Sorry, kan er naast zitten,, ben ermee eens wat hier boven staat

mee eens!!!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:20

Het is idd niet bevorderlijk om met een hoogdrachtige merrie te springen, daar stap je hoogstens een paar rondjes mee.
als het veulen door zoiets verloren gaat (kan,hoeft niet,maar alles is zo teer) dan heb je spijt.

hoogdrachtig, en al een maand uier, is ene teken dat dat niet lang meer duurt.
als jij 8 maand zwanger bent,ga je ook niet meer hardlopen toch?

hafje ziet er leuk uit,kan ook leuk springen!

Rachel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:20

als je paard hoogdrachtig is ga je toch niet met je paard springen dan ben je wel ziek hoor Knipoog

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:21

Citaat:
Verwacht daarom ook niet dat ze super kunnen lopen helemaal omdat anneke nog aan het herstellen is van hoefbevangheid en dus nog erg zwaar en uit conditie. De meide komen nog maar een paar weken bij mij, maar zijn al super vooruit gegaan!

Dan zou ik al helemaal niet gaan springen.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:27

Springen met een hoogdrachtige merrie is niet handig nee. Maar als jullie over een balkje heendraven wat op 2 autobanden ligt (misschien 10cm hoog) springen noemen.. Het zadel van de merrie wordt door de dikke buik wel te ver naar voren gedrukt daar zie ik meer "probleem" in dan het draven over een balkje. Maar inderdaad springen met een paard wat herstellende is van hoefbevangenheid is voor mij ook not done maar ook dit is weer erg laag. Er komt dan bij de landing teveel druk op de voorhoeven naar mijn idee.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:32

Ben het met alle andere eens over het springen en je reacties vind ik ook wel erg heftig. Je weet als je zulke foto's hier plaatst van een hoog drachtige springt paardje dat je het nodige commentaar gaat krijgen

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:34

Leuke paardjes Lachen
Zou er niet mee gaan springen, vooral als ze hoogdrachtig zijn.. Knipoog

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:38

Laat haar toch lekker springen, ze weet zelf wel hoe ver ze kan gaan. Vanaf een foto kan niemand zien in welke conditie een paard is, oke; die fjord is hoogdrachtig. Een keertje cavaletti kan dan heus nog wel.. Scheve mond

Als er ooit een wedstrijd overdrijven is, zal er een bokker winnen; geloof me Nagelbijten / Gniffelen

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:40

leuke paardjes , en ben benieuwd wat er uit komt dan als ze door een bonte gedekt is , wel foto's dan ook laten zien hoor,
haffie is ook stoer , zit een mooi nekkie op !

erniexnena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:41

appelbolfan schreef:
Als er ooit een wedstrijd overdrijven is, zal er een bokker winnen; geloof me Nagelbijten / Gniffelen

mee eens, maar ik vind wel dat ze niet moet gaan springe, dat vin ik niet normaal mijn instructeur zou me eraf stampe dat wee tik toch zeker!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 11:41

De standaart bokt situatie op een paar na allemaal vreselijk aanvallende reacties, niets opbouwend commentaar nee gewoon met de kudde mee en er nog een schepje bovenop doen.

Over annekee, van haar voeten heeft ze geen last meer (gelukkig) wel is ze nog wat dik (zeker al 50 kilo kwijt sinds ze hier staat) en haar conditie gaat erg vooruit. Ze ging er namelijk ook 2 keer vandoor en sprong toen zelf, daarom zijn we even wat lage hindernisjes gaan springen.

En kunstjes leren, daar denk ik anders over, dat kan alleen met hele goede begeleiding, mijn shetje heft namelijk ook het buigen van een ander geleerd en zodra je een hand tussen haar benen doet bijt ze erin, heel snel in een reflex. Ik ben met de meiden 3 shetjes aan het beleren, eerst heb ik ze het het grondwerk geleerd, halthouden, stappen, blijven staan, komen, en stapje opzij voor jou. Nu zijn we begonnen met het longeren en na afloop er even op. Oja en voor we daar ook wer commentaar op hebben. De meiden zijn idd iets te lang, hun benen steken er iets onder uit, maar wegen rond de 30 kilo en het zijn grote shetlanders. 90 95 en 105 van 5, 6 en 10 jaar oud, dus ook oud genoeg en we doen nog heel rustig aan hoor, maar 2 keer per week wat met ze doen, want ja ze zijn eigelijk nog wat jong en in de groei.

Over een veulen dat verloren kan gaan, dat hoeft niet alleen door springen te gebeuren hoor! Misschien kunnen jullie (die het allemaal perfect voor elkaar willen hebben en willen dat andere dat ook doen) helpen in andere landen waar paarden als werkdieren gebruikt worden om die een beter leven te geven, of je inzetten om manege lessen te verbeteren en pony's een beter manege leven te geven, betere zadels en ander passend tuig, en ga zo maar door!

edit: zolang hier mensen niet gewoon reageren, waarom zou ik dat dan wel moeten doen?
als 1 iemand een nuttige reactie over het springen zou zetten goed onderbouwd en andere daar alleen aan toevoegen niet talloos herhallen en het erger maken dan dat de vorrige het liet lijken, dan zou ik daar ook normaal op kunnen reageren.

erniexnena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:42

Snackie schreef:
Het is idd niet bevorderlijk om met een hoogdrachtige merrie te springen, daar stap je hoogstens een paar rondjes mee.
als het veulen door zoiets verloren gaat (kan,hoeft niet,maar alles is zo teer) dan heb je spijt.

hoogdrachtig, en al een maand uier, is ene teken dat dat niet lang meer duurt.
als jij 8 maand zwanger bent,ga je ook niet meer hardlopen toch?

hafje ziet er leuk uit,kan ook leuk springen!

Mee eens Vork

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:43

wat een drukte gelijk weer, de pony loopt over een cavaletti.
De pony zal er echt niet over gaan als ze het niet wil, ik neem tenminste niet aan dat ze er over geslagen is Haha! .
Ik ben benieuwd naar het veulen! Plaats je foto's ervan?
Leuke haf ook, zal vast weer helemaal goed komen als hij lekker aan het werk wordt gezet (niet te zwaar, voor ik bokt over me heen krijg Knipoog )lekker bewegen is goed voor de doorbloeding van de hoef, dan worden de afvalstoffen afgevoerd.
Volgens mij kan hij heel leuk lopen!

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:45

Maak je niet te druk Knipoog . Je kent je eigen paarden het beste toch? Ik heb trouwens een kruising fjord x bont rijpaard gehad...als je nieuwsgierig bent kan ik je wel foto's laten zien.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:46

erniexnena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:46

lailapri schreef:
De standaart bokt situatie op een paar na allemaal vreselijk aanvallende reacties, niets opbouwend commentaar nee gewoon met de kudde mee en er nog een schepje bovenop doen.

Over annekee, van haar voeten heeft ze geen last meer (gelukkig) wel is ze nog wat dik (zeker al 50 kilo kwijt sinds ze hier staat) en haar conditie gaat erg vooruit. Ze ging er namelijk ook 2 keer vandoor en sprong toen zelf, daarom zijn we even wat lage hindernisjes gaan springen.

En kunstjes leren, daar denk ik anders over, dat kan alleen met hele goede begeleiding, mijn shetje heft namelijk ook het buigen van een ander geleerd en zodra je een hand tussen haar benen doet bijt ze erin, heel snel in een reflex. Ik ben met de meiden 3 shetjes aan het beleren, eerst heb ik ze het het grondwerk geleerd, halthouden, stappen, blijven staan, komen, en stapje opzij voor jou. Nu zijn we begonnen met het longeren en na afloop er even op. Oja en voor we daar ook wer commentaar op hebben. De meiden zijn idd iets te lang, hun benen steken er iets onder uit, maar wegen rond de 30 kilo en het zijn grote shetlanders. 90 95 en 105 van 5, 6 en 10 jaar oud, dus ook oud genoeg en we doen nog heel rustig aan hoor, maar 2 keer per week wat met ze doen, want ja ze zijn eigelijk nog wat jong en in de groei.

Over een veulen dat verloren kan gaan, dat hoeft niet alleen door springen te gebeuren hoor! Misschien kunnen jullie (die het allemaal perfect voor elkaar willen hebben en willen dat andere dat ook doen) helpen in andere landen waar paarden als werkdieren gebruikt worden om die een beter leven te geven, of je inzetten om manege lessen te verbeteren en pony's een beter manege leven te geven, betere zadels en ander passend tuig, en ga zo maar door!

edit: zolang hier mensen niet gewoon reageren, waarom zou ik dat dan wel moeten doen?
als 1 iemand een nuttige reactie over het springen zou zetten goed onderbouwd en andere daar alleen aan toevoegen niet talloos herhallen en het erger maken dan dat de vorrige het liet lijken, dan zou ik daar ook normaal op kunnen reageren.

meid, dit bedoelt niemand aanvallend ( anikaxvally en erniexnena niet inidergeval) Al zie je nu wel dat meerdere mensen het er niet mee eens zijn, je meot het allemaal zelf weten maar de meese mensen hebben wel goede ( weet niet meer hoe het heet :p) voor hun mening, Leuke pony's btw

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:48

erniexnena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:49

ladymagic schreef:
rivanalover schreef:
Die cavaletti is niet erg, maar dit vind ik ietsjes te hoog voor een hoogdrachtige merrie:

http://www.mijnalbum.nl/Foto=HV8JCLCB

Deze was toch ook niet drachtig?

ik wou net zegge Tong uitsteken Wel opletten he Tong uitsteken Tong uitsteken

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:53

lailapri schreef:
oja ik zal ook een mailtje sturen naar alle paardjes in het wild dat ze als ze drachtig zijn ze alleen maar stil mogen staan en grazen, niets anders want ja ze zijn nu eenmaal breekbaarder dan porselein.
Vluchten, nodige sprongen wegjagen van andere, etc etc kan allemaal niet.

In het wild word er geen zadel op gegooid, in het wild zit er niemand op ze die bepaald wat ze doen, in het wild kunnen ze zelf bepalen wat ze doen, in het wild is het nodig dat ze moeten vluchten.

Jouw paarden word een zadel op gegooid, jouw paarden zit iemand op die bepaald was ze doen, jouw paarden hoeven niet te vluchten.

Duidelijk genoeg?
Ik zou dus ook mooi niet gaan springen met een hoogdrachtige merrie, en dat smoesje; Ik weet niet wanneer ze uitgerekend is, JE WEET TOCH DAT ZE HOOG DRACHTIG IS!?

Sorry hoor,
Die Haflinger vind ik er erg leuk bij lopen, alleen die Fjord zou ik dus mooiop het land oid zetten, en niet onder het zadel aan het werk. Ga er mee wandelen...

Niet aanvallend bedoelt, hoop alleen dat je je merrie nu lekker drachtig laat zijn op wei, en lekker gaat wachten op het veulen, en niet laat rijden. Knipoog

anikaxvally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:54

het zijn mooie beestjes en zien er leuk uit alleen van dat springen dat had ik zelf ook niet gedaan dan hadden ze mij wat anders verteld maar ja.. het is jullie keus.. Knipoog maar al dat commentaar dat je misschien wel gek bent en zo vind ik wat te veel..

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:59

Moderatoropmerking:
Letten jullie er wel op dat jullie op een respectvolle wijze met elkaar blijven discussiëren?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 12:08

Joscaa schreef:
lailapri schreef:
oja ik zal ook een mailtje sturen naar alle paardjes in het wild dat ze als ze drachtig zijn ze alleen maar stil mogen staan en grazen, niets anders want ja ze zijn nu eenmaal breekbaarder dan porselein.
Vluchten, nodige sprongen wegjagen van andere, etc etc kan allemaal niet.

In het wild word er geen zadel op gegooid, in het wild zit er niemand op ze die bepaald wat ze doen, in het wild kunnen ze zelf bepalen wat ze doen, in het wild is het nodig dat ze moeten vluchten.

Jouw paarden word een zadel op gegooid, jouw paarden zit iemand op die bepaald was ze doen, jouw paarden hoeven niet te vluchten.

Duidelijk genoeg?
Ik zou dus ook mooi niet gaan springen met een hoogdrachtige merrie, en dat smoesje; Ik weet niet wanneer ze uitgerekend is, JE WEET TOCH DAT ZE HOOG DRACHTIG IS!?

Sorry hoor,
Die Haflinger vind ik er erg leuk bij lopen, alleen die Fjord zou ik dus mooiop het land oid zetten, en niet onder het zadel aan het werk. Ga er mee wandelen...

Niet aanvallend bedoelt, hoop alleen dat je je merrie nu lekker drachtig laat zijn op wei, en lekker gaat wachten op het veulen, en niet laat rijden. Knipoog

Niet bepaald niet aanvallend hè
ik vind dit geen gewone reactie.
Maar goed in mijn ogen staat een fjord vrij diht bij de natuur en in het wild gaat er ook niet na 1 keer een veulen dood en ook niet na 10. Soms wil het wel eens gebeuren, maar in mijn ogen valt dat onder natuurlijk sellectie, het had zo moeten wezen.

In het land.... ehm zeker nooit van zware klei gehoord en wat als ze daar gaat liggen bevallen?
Ik weet niet of je het ras fjorden kent, maar over het algemeen vrij eigenwijs. Willen ze iets niet doen ze het niet. En ik neem aan dat ook jij begrijpt dat zo'n klein licht meisje dan weinig te vertellen heeft.... Zij vind het gewoon lekker uit haar stal te mogen, soms is dat los in de groep. Soms is dat wandelen of beetje longeren en soms is dat rijden....

En nee ik weet niet wanneer ze moet, ze komt van de markt en die man zei alleen ze heeft in het land gelopen met een zwart bont rijpaard hengst en haar veulen van dit jaar heb ik net verkocht. Verder kregen we er weinig nuttigs uit. Vanaf het bgin heeft ze dus al uier, is een tijdje iets minder geweest en nu werd het weer meer, maar is al een maand zo. We hebben af en toe nog wel eens een merrie die erg vroeg uier begint te krijgen. Dit jaar nog een, en week geleden al, maar moet pas in juni. vorig jaar heeft er een 2 maanden met een dikke uier gelopen en een dis 2 weken heeft gekegeld en toe weer niet en toen weer een week, wij zwaar vermoeid van halve nachten wakker en op de dag half uurtje niet opgelet ligt er een mooi merrieveulen bij. Een uier hoeft dus niets te zeggen.... Hoogdrachtig vind ik al vanaf dat ze echt zwaar worden. Bij haar dus al 3 maanden bijna maar bij mijn andere 2 grote merrie's vind ik dat nog maar net, hoewel ze wel al over een maand moeten, die hebben gewoon een lief buije dat nu een beetje begint te groeien.

erniexnena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:11

mischien krijgt ze een tweeling:D

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:12

Niet?! Ik dacht van wel, met de titel enzo. Nagelbijten / Gniffelen
O sorry dan! Bloos

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:34

Ik heb in het begin toch echt een foto gezien dat de fjord over de hogere hindernissen springt. Volgens mij zijn die weggehaald!

Daarbij, als het uier al een maand vol is, dan betekend dat dat het nog maar 2 tot 4 weken duurt voordat het veulen komt..