Citaat:
Dag 1. bij goed weer: na 5 min. Longeren op buitenrit, veel overgangen en aan goede aanleuning werken, minstens 2 x in linkergalop en minstens 1 x in rechtergalop.
Bij slecht weer: aan de longeerlijn, beginnen op rechterhand, sprongetje maken (2e gaatje en over balkjes heen in stap en draf, minstens 1x in rechtergalop, na longeren evt. vrijspringen.
Dag 2. bij goed weer: 15 minuten rijden in de bak, daarna naar buiten, vandaag de galopovergang zeer goed oefenen (doorzitten, 1 been op singel en 1 been achter enz.).
Bij slecht weer: 30 minuten rijden in de bak, pionnen neerzetten en zeer goede wendingen rijden, licht teugelcontact, GEEN GALOP! Wel veel overgangen.
Dag 3. bij goed/slecht weer: sprongen neerzetten in de bak, vrijspringen, beginnen op 2e gaatje, eindigen met 4e.
Dag 4. bij goed weer: 15 minuten rijden in de bak, daarna naar buiten, vandaag de galopovergang zeer goed oefenen (doorzitten, 1 been op singel en 1 been achter enz.).
Bij slecht weer: 10 minuten vrij longeren, veel overgangen, 5 minuten met teugelbijzet
Daarna weer vrij longeren aan een lange lijn met een lekker stuk galop (evt. een sprong)
Dag 5. bij goed/slecht weer: rijden in de bak, veel overgangen, goede aanleuning!, na ong. 15 minuten de galop overgang oefenen, eerst goed op linkerhand, daarna op rechterhand (minstens 1x in de goede galop)
Dag 6. als aanspringen in galop de vorige dag goed ging: Buitenrijden met aanleuning, proberen aanleuning ook in draf en in het stukje galop te houden.
Als aanspringen in galop de vorige dag niet goed ging: naar buiten, vandaag de galopovergang zeer goed oefenen (doorzitten, 1 been op singel en 1 been achter enz.).
Dag 7. bij goed/slecht weer: rijden in de bak, veel overgangen, goede aanleuning!, na ong. 15 minuten de galop overgang oefenen, eerst goed op linkerhand, daarna op rechterhand (minstens 1x in de goede galop)
Dit is mijn programma voor mijn paard, het is wel afgestemd op de aandachtpunten en problemen bij mijn paard (bijv. héél slechte overgang galop, of géén galop - heel slecht springen - géén rechtergalop), verder staat er dag hiermee bedoel ik trainingsdag, natuurlijk doe ik na het werk nog veel meer met hem, het is niet de bedoeling dat ik hem even hard laat werken en dan weer hup de stal in gooi, na het werk nog wandelen enz.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Verder veel succes met je eigen paardje.