Trainingschema om achterhand te trainen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyVal

Re: Trainingschema om achterhand te trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 17:58

LadyVal schreef:
onder het rijden vind ik het zelf belangrijk dat ze vanuit de ontspanning nageeflijk gaat lopen en probeer dan ook lang en laag met haar te rijden.
Naar mijn idee gebruikt ze dan haar achterhand actiever en loopt ze meer over haar rug.
Nu krijgt haar verzorgster les en krijgt ze te horen "dat het beter is kortere teugels en hals hoger proberen te krijgen en dan rond.. en dan binnen been er goed bij net zo lang tot dat ze los laat en nagevelijk is.. "
Wat is jullie idee hier over?
Ik ben het niet helemaal met de instructice eens Bloos

zouden jullie lang en laag of juist opgericht adviseren?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:19

eerst laag dan pas oprichten ivm de rug

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:49

Citaat:
Dag 1. bij goed weer: na 5 min. Longeren op buitenrit, veel overgangen en aan goede aanleuning werken, minstens 2 x in linkergalop en minstens 1 x in rechtergalop.

Bij slecht weer: aan de longeerlijn, beginnen op rechterhand, sprongetje maken (2e gaatje en over balkjes heen in stap en draf, minstens 1x in rechtergalop, na longeren evt. vrijspringen.

Dag 2. bij goed weer: 15 minuten rijden in de bak, daarna naar buiten, vandaag de galopovergang zeer goed oefenen (doorzitten, 1 been op singel en 1 been achter enz.).

Bij slecht weer: 30 minuten rijden in de bak, pionnen neerzetten en zeer goede wendingen rijden, licht teugelcontact, GEEN GALOP! Wel veel overgangen.

Dag 3. bij goed/slecht weer: sprongen neerzetten in de bak, vrijspringen, beginnen op 2e gaatje, eindigen met 4e.

Dag 4. bij goed weer: 15 minuten rijden in de bak, daarna naar buiten, vandaag de galopovergang zeer goed oefenen (doorzitten, 1 been op singel en 1 been achter enz.).

Bij slecht weer: 10 minuten vrij longeren, veel overgangen, 5 minuten met teugelbijzet
Daarna weer vrij longeren aan een lange lijn met een lekker stuk galop (evt. een sprong)

Dag 5. bij goed/slecht weer: rijden in de bak, veel overgangen, goede aanleuning!, na ong. 15 minuten de galop overgang oefenen, eerst goed op linkerhand, daarna op rechterhand (minstens 1x in de goede galop)

Dag 6. als aanspringen in galop de vorige dag goed ging: Buitenrijden met aanleuning, proberen aanleuning ook in draf en in het stukje galop te houden.

Als aanspringen in galop de vorige dag niet goed ging: naar buiten, vandaag de galopovergang zeer goed oefenen (doorzitten, 1 been op singel en 1 been achter enz.).

Dag 7. bij goed/slecht weer: rijden in de bak, veel overgangen, goede aanleuning!, na ong. 15 minuten de galop overgang oefenen, eerst goed op linkerhand, daarna op rechterhand (minstens 1x in de goede galop)

Dit is mijn programma voor mijn paard, het is wel afgestemd op de aandachtpunten en problemen bij mijn paard (bijv. héél slechte overgang galop, of géén galop - heel slecht springen - géén rechtergalop), verder staat er dag hiermee bedoel ik trainingsdag, natuurlijk doe ik na het werk nog veel meer met hem, het is niet de bedoeling dat ik hem even hard laat werken en dan weer hup de stal in gooi, na het werk nog wandelen enz.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Verder veel succes met je eigen paardje.

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 19:12

hey bedankt!
ik denk dat ik ook maar een schema ga maken en daar kan ik jou schema goed bij gebruiken!

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:22

dus als ik het goed begrijp is vooral dat schakelen naar de galop en terug ook goed voor de spieren.. ik heb het zelfde probleem namelijk, wanneer ik gallopeer voelt het als of we een koprol gaan maken.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:24

Veel in- en uitjes springen en schakelen in de galop zijn het beste om de achterhand te trainen.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:25

springen gaat helaas niet het schakelen gaan we aan werken. vind het echt moeilijk om haar op haar achterbenen te houden in de gallop.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:27

Gewoon blijven oefenen, dan komt het op een keer wel goed! Knipoog Vork