Afwisseling en uitdaging.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Re: Afwisseling en uitdaging.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 10:36

ikenindi schreef:
ik heb het ook niet over alleen naar het bos. ff goed lezen;)

maar kga verder nie mee in discussie over wel/niet, want dan komen we niet echt verder;)

Ik had je bericht nog niet gelezen, inmiddels heb ik daar ook op gereageerd. Ik ben niet bezig met een welles-nietes spelletje hoor, ik geef alleen aan dat elke dag hetzelfde doen in het bos of langs de weg, net zo 'saai' kan worden.

Het gaat erom wat je je paard aanbiedt. En hoe je op hem reageert.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 10:41

Mindfields schreef:
Ik combineer NH met dressuurrijden en vind het het ALLERbelangrijkste dat het paard zich lekker voelt. respect, gevoel en vriendelijk en duidelijk zijn staan bij mij voorop.
Je zegt: Het paard moet op jou blijven letten en reageren, en dat is dus eigenlijk al dressuur. Alleen gaat dressuurrijden er ook om dat je het paardzo sterk en los maakt dat het jou met gemak kan dragen en door veel belonen en ontspanning af te wisselen met wat harder werken, NOOIT dwingen, maar vragen stellen en het paard leren welk antwoord je daarop graag ziet(door dus te belonen met je stem, en ontspanning geven na een goed antwoord) is dressuur echt niet vervelend voor een paard. Want je vraagt mij hoe ik weet dat paarden dressuur leuk vinden, hoe weet jij of paarden het leuk vindenomvan hun vertrouwde stal af te gaan tegen zijn natuur als kudde-dier in?

Natuurlijk zijn er heel veel mensen die verkeerd dressuur rijden, en straffen en dwingen, maar ik weet zeker dat er in de NH net zoveel mensen zijn die denken dat ze aardig zijn voor hun paard, maar dat helemaal niet zijn. Bijvoorbeeld door te denken dat bitloos rijden zoveel vriendelijker is dan een bit. In elke discipline heb je mensen die hun paard totaal verkeerd behandelen.

ten eerste val ik jou niet persoonlijk aan, dus zou ik t fijn vinden als je dat bij mij ook niet deed;)

ten tweede: wie zegt dat mijn paard op stal staat? ik doe ook aan nh, en mijn paard staat dus 24/7 op het land met 4 andere ponys(hier heb je meer natuur en kudde dan in een stal)

tenm derde: over dat er bij nh ook foute dingen worden gedaan ben ik met je eens. alleen denk ik wel dat je zonder bit minder snel schade aan een dier aanricht dan met bit. tuurlijk, als je er goed mee rijdt zal het geen kwaad kunnen, maar daar gaat t hier helemaal niet over.

als laatste: zullen we niet afdwalen? ts vraagt hoe anderen afwisseling aanbrengen. nioet of rijden met/zonder bit beter is, of of dressuur beter of slechter is dan buiten rijden;)

en als allerlaatste: zullen we er geen ruzie om gaan maken?;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 10:50

ikenindi schreef:
Mindfields schreef:
Ik combineer NH met dressuurrijden en vind het het ALLERbelangrijkste dat het paard zich lekker voelt. respect, gevoel en vriendelijk en duidelijk zijn staan bij mij voorop.
Je zegt: Het paard moet op jou blijven letten en reageren, en dat is dus eigenlijk al dressuur. Alleen gaat dressuurrijden er ook om dat je het paardzo sterk en los maakt dat het jou met gemak kan dragen en door veel belonen en ontspanning af te wisselen met wat harder werken, NOOIT dwingen, maar vragen stellen en het paard leren welk antwoord je daarop graag ziet(door dus te belonen met je stem, en ontspanning geven na een goed antwoord) is dressuur echt niet vervelend voor een paard. Want je vraagt mij hoe ik weet dat paarden dressuur leuk vinden, hoe weet jij of paarden het leuk vindenomvan hun vertrouwde stal af te gaan tegen zijn natuur als kudde-dier in?

Natuurlijk zijn er heel veel mensen die verkeerd dressuur rijden, en straffen en dwingen, maar ik weet zeker dat er in de NH net zoveel mensen zijn die denken dat ze aardig zijn voor hun paard, maar dat helemaal niet zijn. Bijvoorbeeld door te denken dat bitloos rijden zoveel vriendelijker is dan een bit. In elke discipline heb je mensen die hun paard totaal verkeerd behandelen.

ten eerste val ik jou niet persoonlijk aan, dus zou ik t fijn vinden als je dat bij mij ook niet deed;)

ten tweede: wie zegt dat mijn paard op stal staat? ik doe ook aan nh, en mijn paard staat dus 24/7 op het land met 4 andere ponys(hier heb je meer natuur en kudde dan in een stal)

tenm derde: over dat er bij nh ook foute dingen worden gedaan ben ik met je eens. alleen denk ik wel dat je zonder bit minder snel schade aan een dier aanricht dan met bit. tuurlijk, als je er goed mee rijdt zal het geen kwaad kunnen, maar daar gaat t hier helemaal niet over.

als laatste: zullen we niet afdwalen? ts vraagt hoe anderen afwisseling aanbrengen. nioet of rijden met/zonder bit beter is, of of dressuur beter of slechter is dan buiten rijden;)

en als allerlaatste: zullen we er geen ruzie om gaan maken?;)

Ik val je zeer zeker niet aan hoor, ik probeer alleen te vergelijken met wat jij doet.
De discussie gaat wel een beetje om dressuur, kijk maar in het eerste bericht. Dressuur zou saai zijn volgens TS.
Wat ik bedoel met bitloos is het volgende:
De neus van het paard is huid met direct daaronder bot. Net zoals bij ons het scheenbeen. Stel je doet een neusriem met teugels om je scheenbeen en laat een ander daar wat druk op uitoefenen. Ik denk dat je het uitschreeuwt van pijn. En de neus van het paard bevat dan nog veel meer zenuwuiteinden dan je been zeg maar. Daarmee bedoel ik dus eigenlijk dat een bitloze optoming net zo scherp kan inwerken als een bit, het ligt aan de kundigheid van de ruiter of het ook scherp inwerkt.

Nogmaals, dit is absoluut geen persoonlijke aanval. Alleen in een discussie is het wel handig als beide kanten belicht worden.

Wat ik bedoelde met van het erf afgaan is dat paarden in de natuur nooit bij hun kudde weglopen, omdat onherroepelijk de dood betekent. Jonge hengsten scheiden zich wel af van de kudde om een eigen kudde te gaan zoeken waar ze zich kunnen voortplanten, maar voor een paard is het dus tegennatuurlijk om in zn eentje zijn erf/stal/weiland/kudde, te verlaten. Heb je dan genoeg vertrouwen opgebouwd dan is dat geen probleem, maar veel mensen snappen niet dat hun paard in zijn eentje niet van het erf wil, en dat heeft dus te maken met bovenstaand verhaal plus een gebrek aan vertrouwen van het paard in de eigenaar.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 10:54

Mindfields schreef:
Ik val je zeer zeker niet aan hoor, ik probeer alleen te vergelijken met wat jij doet.
De discussie gaat wel een beetje om dressuur, kijk maar in het eerste bericht. Dressuur zou saai zijn volgens TS.
Wat ik bedoel met bitloos is het volgende:
De neus van het paard is huid met direct daaronder bot. Net zoals bij ons het scheenbeen. Stel je doet een neusriem met teugels om je scheenbeen en laat een ander daar wat druk op uitoefenen. Ik denk dat je het uitschreeuwt van pijn. En de neus van het paard bevat dan nog veel meer zenuwuiteinden dan je been zeg maar. Daarmee bedoel ik dus eigenlijk dat een bitloze optoming net zo scherp kan inwerken als een bit, het ligt aan de kundigheid van de ruiter of het ook scherp inwerkt.

Nogmaals, dit is absoluut geen persoonlijke aanval. Alleen in een discussie is het wel handig als beide kanten belicht worden.

Wat ik bedoelde met van het erf afgaan is dat paarden in de natuur nooit bij hun kudde weglopen, omdat onherroepelijk de dood betekent. Jonge hengsten scheiden zich wel af van de kudde om een eigen kudde te gaan zoeken waar ze zich kunnen voortplanten, maar voor een paard is het dus tegennatuurlijk om in zn eentje zijn erf/stal/weiland/kudde, te verlaten. Heb je dan genoeg vertrouwen opgebouwd dan is dat geen probleem, maar veel mensen snappen niet dat hun paard in zijn eentje niet van het erf wil, en dat heeft dus te maken met bovenstaand verhaal plus een gebrek aan vertrouwen van het paard in de eigenaar.

ik denk toch dat je met bit meer schade aan kan richten dan zonder bit. natuurlijk ligt het er ook aan wat voor botloze optoming je kiest. een hackamore vind ik ook niet vriendellijk. ik rijd zelf met crb

en het erf verlaat ze niet in haar eentje, ze gaat met mij het erf af;) en in mijn geval gaan we vaak met 2 paarden en 2 mensen;)

ik doe ook aan nh, dus mijn paard vertrouwd mij goed. die loopt zo overal met mij mee. ik weet dat dat niet bij iedereen zo is idd. erg jammer;)

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 11:02

Even voor de duidelijkheid: Ik ben absoluut niet tegen dressuur, ik vind het prachtig om naar te kijken. En ik weet zeker dat het paard en de ruiter heel erg goed op elkaar ingespeeld moeten zijn om een goede proef neer te zetten!
Mijn vraag is alleen hoe iedereen hier tegenaan kijkt. Mij lijkt rondjes rijden in een bak saai voor het paard (ook al moet ik zeggen dat ik het nooit doe, dus misschien een verkeerd beeld er bij heb).
Ik rij met mijn IJslander niet op een ovaalbaan, maar ik denk dat dat af en toe ook geen kwaad zou kunnen (voor de afwisseling he Knipoog).
Verder wil ik hier ook geen ruzie, maar een goede discussie kan nooit kwaad!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 11:08

Mindfields schreef:
Wat ik bedoelde met van het erf afgaan is dat paarden in de natuur nooit bij hun kudde weglopen, omdat onherroepelijk de dood betekent.

Daar heb je een punt.
Maar daarintegen is het rijden op een paard ook niet natuurlijk, en het houden in een stal ook niet Knipoog. Dus wat dat betreft wordt een paard al lang niet meer echt 'natuurlijk' behandeld.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:23

wat versta jij onder dressuur? Mss komen we dan wat verder, want zoals ik het lees, is dressur bij jou gelijk aan rondjes rijden in de bak en dat is idd ontzettend saai.

@ikenindi, ik kan me zo al tig varianten bedenken voor een middellijn:
- A afwenden, C rechterhand
- A afwenden, X halthouden
- A afwenden, volte halve baan links, volte halve baan rechts (en keurig recht maken steeds!)
- A afwenden,sschouderbinnenwaarts, C links
- A afwenden, travers, C links
- A afwenden, 5 meter wijken links, 5 meter wijken rechts, linkerhand
- A afwenden, D gebroken lijn 5 meter links tot X, gebroken lijn 5 meter rechts tot G, rechterhand
- A afwenden, X galop links, linkerhand

en dan nog beweren dat dressuur saai is? Als je al deze oefeningen kunt rijden, is paard scherp aan de hulp en heel erg alert, want hij weet steeds niet wat er gevraagd kan worden.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:31

loveyoutoo schreef:
Mindfields schreef:
Wat ik bedoelde met van het erf afgaan is dat paarden in de natuur nooit bij hun kudde weglopen, omdat onherroepelijk de dood betekent.

Daar heb je een punt.
Maar daarintegen is het rijden op een paard ook niet natuurlijk, en het houden in een stal ook niet Knipoog. Dus wat dat betreft wordt een paard al lang niet meer echt 'natuurlijk' behandeld.

Dat klopt wat je zegt, alleen is het wel natuurlijk voor een paard om te wijken voor druk, om nageeflijk te zijn(ik bedoel hiermee dus voornamelijk geestelijke nageeflijkheid, hoofd laten zakken is kwetsbaar opstellen voor een paard)

Wat je als ruiter behoort te doen is de natuurlijke reactie van een paard begrijpen en je als ruiter aanpassen aan wat het paard je vertelt. Dan kun je samenwerken en plezier hebben, zelfs in de dressuur. Die natuurlijke reacties koppel je door training aan de antwoorden die je wil op bepaalde vragen die je je paard stelt. Als je dit op een vriendelijke en vooral positieve manier doet, is dit niet storend voor het paard. Helaas zie ik in de praktijk veel mensen die totaal niet begrijpen hoe een paard leert, interpreteert, voelt en denkt. En daar gaat het mis,en het maakt dan niet uit wat je dan doet, western, dressuur, pringen, longeren of buitenrijden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:33

Lielle schreef:
wat versta jij onder dressuur? Mss komen we dan wat verder, want zoals ik het lees, is dressur bij jou gelijk aan rondjes rijden in de bak en dat is idd ontzettend saai.

@ikenindi, ik kan me zo al tig varianten bedenken voor een middellijn:
- A afwenden, C rechterhand
- A afwenden, X halthouden
- A afwenden, volte halve baan links, volte halve baan rechts (en keurig recht maken steeds!)
- A afwenden,sschouderbinnenwaarts, C links
- A afwenden, travers, C links
- A afwenden, 5 meter wijken links, 5 meter wijken rechts, linkerhand
- A afwenden, D gebroken lijn 5 meter links tot X, gebroken lijn 5 meter rechts tot G, rechterhand
- A afwenden, X galop links, linkerhand

klopt, maar dat kan je buiten ook doen;)
Lielle schreef:
en dan nog beweren dat dressuur saai is? Als je al deze oefeningen kunt rijden, is paard scherp aan de hulp en heel erg alert, want hij weet steeds niet wat er gevraagd kan worden.

ho, ik beweer niet dat dressuur saai is, en de ts heeft het er alleen maar over gehad of het voor het paard niet saai is. zij stelde het als vraag...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:42

Dan is het dus ook voor het pard niet saai, want je blijft hem steeds verrassen met wat er gevraagd gaat worden. En dat kun je ook buiten doen idd, ben alleen erg benieuwd hoeveel mensen ook daadwerkelijk hun volte tien meter links en rechts rijden en kaarsrecht richten tussendoor, op een bospad. Ik kom ze niet tegen buiten, ik zie ze met een lang teugeltje slenteren.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:44

ook niet iedereen die in een bak rijdt doet braaf al die wendingen die jij voor schrijft;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:52

nee, maar je kunt dus niet in zijn algemeenheid zeggen dat dressuur saai is en buitenrijden niet Haha!

Overigens schrijf ik niets voor, ik geef alleen maar een voorbeeld van hoeveel afwisseling je kunt aanbrengen in een zo eenvoudig lijkend stukje als de AC lijn Haha!

Ik vind buitenrijden saai, laat mij maar thuis prutsen met een dressuurproef, of een crosstraining rijden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:53

ja, en zo heeft iedereen zijn eigen mening;) en paarden waarschijnlijk ook.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:57

maar ik ga niet lopen roepen dat buitenrijden saai en geestdodend is voor een paard, terwijl dat hier wel wordt gedaan over dressuren. Ieder zijn meug, en hoe minder mensen er gaan dressuren (of crossen), hoe korter de wachtlijsten Knipoog

Ik ben er overigens van overtuigd dat de meeste paarden alles wel leuk vinden, mits de ruiter het met enthousiasme en kunde brengt.

Het meest afgestompte en uitgebluste paard dat ik ooit heb gezien was een paard dat een vrijheidsdressuur demo gaf op de Equitana, incl een aantal zeer slecht uitgevoerde hogere dressuuroefeningen. Bij dat paard zou ik hebben gezegd, ga lekker veel buiten rijden en laat dat paard eens gewoon paard zijn. Ik had er diep medelijden mee.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:45

Is het niet zo dat als je altijd maar hetzelfde doet met je paard (wat dat dan ook is) dat dit vanzelf geestdodend is?

Als je een paard neemt waarmee je elke dag naar buiten gaat, elke dag hetzelfde rondje, elke dag hetzelfde stukje galop, hetzelfde moment omkeren Gaaaap.
Idem als je een paard in de bak hebt, elke dag losstappen, dezelfde oefeningen tot vervelends toe, nooit eens iets grensverleggends of iets nieuws.

Maakt niet uit wat je doet, je kunt het zo saai of spannend maken als je zelf wilt Lachen.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:40

Ik rijd Katinka ook alleen maar buiten, omdat ze al 25 is en al jaren geen bak meer heeft gezien. (We hebben ook geen bak aan huis daar, en de manegebak is meestal óf bezet óf ligt erg zwaar). Dusja, buiten wisselen we dan ook zoveel mogelijk af. De ene keer een staprondje, de andere keer een rondje bos, andere keer weer een ander rondje, maar onze grootste hobby blijft toch lekker crossen over het strand! Ook rijden we wel eens samen met anderen, wat het ook afwisselend maakt. Lachen