Slofteugel, martingaal of .....?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Re: Slofteugel, martingaal of .....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:14

Je zegt eerst dat je paard niet ''mooi'' hoeft te lopen, maar nu vind je het lelijk staan als je paard met zijn hoofd naar voren loopt? Sigaar

Wat ik me nu afvraag, wat vindt je belangrijker?
Dat je een bestuurbaar paard hebt of 1 die mooi loopt?

Edit: te vroeg op versturen gedrukt.
Laatst bijgewerkt door Nijn op 07-03-07 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

mhagenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 14:15

wacht ik kijk of ik een foto heb.

mhagenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 14:19

nee sorry heb ik niet maar ik ga d'r aan werken. ik weet wat ik moet doen. ik ga lessen nemen en ik zal vragen wat ze daar zeggen. zij zien mij immers dan rijden. Kunnen zij me waarschijnlijk wel helpen. in elk geval heel erg bedankt!! want zonder jullie was ik toch alleen met een martingaal gaan rijden. Ik zie nu ook echt wat beter in dat het meer aan mijzelf ligt. Ik ben niet van plan een hulpteugel te gaan gebruiken als het aan mijzelf ligt.. dat is natuurlijk onzin. Nogmaals bedankt

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:21

Succes ermee, ik ben benieuwd hoe het over een tijdje gaat Ja

mhagenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 14:24

sronnie schreef:
Je zegt eerst dat je paard niet ''mooi'' hoeft te lopen, maar nu vind je het lelijk staan als je paard met zijn hoofd naar voren loopt? Sigaar

Wat ik me nu afvraag, wat vindt je belangrijker?
Dat je een bestuurbaar paard hebt of 1 die mooi loopt?

Edit: te vroeg op versturen gedrukt.

Natuurlijk wil ik liever een paard dat bestuurbaar is. daarna komt of ze mooi loopt. maar ik dacht dat het misschien er iets mee te maken had of ik een slof en martingaal neem. dat ze zo met haar hoofd naar voren loopt. maar dat is nu toch niet meer aan de orde!!

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:25

Citaat:
nee sorry heb ik niet maar ik ga d'r aan werken. ik weet wat ik moet doen. ik ga lessen nemen en ik zal vragen wat ze daar zeggen. zij zien mij immers dan rijden. Kunnen zij me waarschijnlijk wel helpen. in elk geval heel erg bedankt!! want zonder jullie was ik toch alleen met een martingaal gaan rijden. Ik zie nu ook echt wat beter in dat het meer aan mijzelf ligt. Ik ben niet van plan een hulpteugel te gaan gebruiken als het aan mijzelf ligt.. dat is natuurlijk onzin. Nogmaals bedankt

erg goede beslissing! succes met je lessen en ik ben benieuwd hoe het gaat!.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:27

mhagenbeek schreef:
Ze is inderdaad best stijf.

Horizontale flexibiliteit is de basis voor verticale flexibiliteit. Ga je paard in de bak rijden, gymnasticeren, buiging en stelling vragen, dan kan ze ook makkelijker die hoeken door. Als je in galop het gevoel hebt dat je niet kunt blijven zitten, ga alleen vragen, veel voltes rijden, veel schakelen. Pas als je paard buigzaam is naar beide kanten (en daar kunnen een aantal weken overheen gaan) kun je er aan gaan werken om het paard naar beneden te vragen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:28

mhagenbeek schreef:
Ik rij met andere mensen samen. Hun fjorden hebben echt trukjes en gaan d'r vaak vandoor. omdat anna heel erg kudde gericht is gaat ze d'r altijd achteraan. Nouja en dan gaat dat hoofd omhoog, kan ik geen kant op met haar en galoppeert ze alleen maar.

Ik pluk even dit stukje eruit. Het lijkt me namelijk niet meer dan logisch dat jouw paard ervandoor knalt als de rest er ook vandoor gaat.

Dus niet meer met die mensen samen rijden, ze stevig toespreken dat ze hun paard moeten houden omdat jij normaal wilt rijden.

Gewoon opvoeden die hap, fjorden en fjordenruiters. Anders heb jij de problemen terwijl dat niet nodig zou moeten zijn.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:30

tuurlijk is het logisch dat een paard dan mee wil, maar ik wil mn paard dan toch wel graag bij me kunnen houden! ook in de gevallen dat er andere paarden vandoor gaan! ben van mening dat als het paard je vertrouwt dat ze ook bij je zal blijven.

mhagenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 14:32

Apple schreef:
mhagenbeek schreef:
Ik rij met andere mensen samen. Hun fjorden hebben echt trukjes en gaan d'r vaak vandoor. omdat anna heel erg kudde gericht is gaat ze d'r altijd achteraan. Nouja en dan gaat dat hoofd omhoog, kan ik geen kant op met haar en galoppeert ze alleen maar.

Ik pluk even dit stukje eruit. Het lijkt me namelijk niet meer dan logisch dat jouw paard ervandoor knalt als de rest er ook vandoor gaat.

Dus niet meer met die mensen samen rijden, ze stevig toespreken dat ze hun paard moeten houden omdat jij normaal wilt rijden.

Gewoon opvoeden die hap, fjorden en fjordenruiters. Anders heb jij de problemen terwijl dat niet nodig zou moeten zijn.

He je ook helemaal gelijk in. Maar ik kan niks voor hun veranderen. en geloof me, die fjorden zijn niet de makkelijkste. Hebben ook hun eigen wil. Maar dan zit er inderdaad maar 1 ding op. minder met ze rijden. ik zal kijken hoe het dan gaat

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:34

Als je je paard goed aan de hulpen hebt, zal het bij je houden ook wat makkelijker gaan. Begin met het soepel maken van je paard, daarna kun je weer samen met anderen gaan rijden (in de bak) en ga per definitie niet galopperen als anderen dat doen.
Buitenritten alleen maken met mensen die zich aan afspraken houden, en laat het galopperen buiten voorlopig dan ook maar zitten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:34

Pompompom: paarden zijn kuddedieren en de kudde zal vrijwel altijd sterker zijn dan het baasje.

Als je met zn drieen op pad bent en twee van de drie knallen er regelmatig vandoor, dan moet je als derde van heel goede huize komen om dan je paard bij je te houden.
Het wordt voor de paarden ook een gewoonte "oh we mogen knallen als we dat willen". Dan is er geen redden meer aan.
Gewoon opvoeden dus voordat je geen normale rit meer kunt rijden.

mhagenbeek: uiteindelijk is dat het gemakkelijkste Lachen. Als je niet afhankelijk bent van anderen voor je rit dan kun je ook alleen op pad Lachen. Of misschien eens met anderen rijden dan de vaste fjorden.

mhagenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 14:36

pompompom schreef:
tuurlijk is het logisch dat een paard dan mee wil, maar ik wil mn paard dan toch wel graag bij me kunnen houden! ook in de gevallen dat er andere paarden vandoor gaan! ben van mening dat als het paard je vertrouwt dat ze ook bij je zal blijven.

Omdat anna zo kudde gericht is gaat ze er altijd achteraan. Nouja dat is volgens mij echt natuurlijk gedrag.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:41

@ apple
ik ben het wat dat betreft niet helemaal met je eens, ik rijd een jong trekpaard die nog niet zo lang de weg op gaat, en dan ga ik ook altijd samen met een andere naar buiten. maar als zij voor mij weg gallopeerd wil ze er heus wel achteraan, maar ik kan haar toch bij me houden!.

@mhagenbeek
elk paard is kudde gericht natuurlijk, maar ik zou zoals je zelf eerder al zij zo af en toe ook alleen naar buiten gaan inderdaad. Misshien kun je dit in een bak / weiland oefenen met de fjorden erbij, van de fjorden weg galoperen, of bij je houden terwijl hun weg gaan.

mhagenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 14:43

pompompom schreef:
@ apple
ik ben het wat dat betreft niet helemaal met je eens, ik rijd een jong trekpaard die nog niet zo lang de weg op gaat, en dan ga ik ook altijd samen met een andere naar buiten. maar als zij voor mij weg gallopeerd wil ze er heus wel achteraan, maar ik kan haar toch bij me houden!.

@mhagenbeek
elk paard is kudde gericht natuurlijk, maar ik zou zoals je zelf eerder al zij zo af en toe ook alleen naar buiten gaan inderdaad. Misshien kun je dit in een bak / weiland oefenen met de fjorden erbij, van de fjorden weg galoperen, of bij je houden terwijl hun weg gaan.

ja inderdaad zou goed voor haar zijn. En voor mij eigenlijk ook.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 11:05

Apple schreef:
mhagenbeek schreef:

@ Apple: Ik ben dus 1 van die fjordenruiters! We doen het echt niet expres ofzo hoor, dat weggalopperen! Ik en de andere fjordenruiter rijden beide met een pessoa bit. Zo kunnen we de fjorden eerder terug krijgen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 11:30

Op zich kan ik het van jullie paarden goed begrijpen dat ze het erg leuk vinden om eventjes uit te razen, maar het is toch wel fijn als jullie dan ook nog wat te vertellen hebben.
Misschien dat jullie met z'n drietjes op les kunnen gaan? Clown
Als ik het tenminste goed begrijp, heeft dus niet alleen ts te kampen met ongewenste stuur- en remproblemen. Knipoog
Misschien kunnen jullie samen oefenen door bv. alleen een rondje te stappen, om het patroon te doorbreken. Als jullie paarden elkaar op die manier opfokken, is het misschien een idee om inderdaad een tijdje los van elkaar te rijden. En intussen allemaal proberen je paard goed te gymnastiseren en in de basis goed aan de hulpen te krijgen. Succes! Lachen

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 11:48

joy76 schreef:
Als ik het tenminste goed begrijp, heeft dus niet alleen ts te kampen met ongewenste stuur- en remproblemen. Knipoog

Sturen is helemaal geen probleem, remmen is wel een probleem. Maar ik heb mijn paard pas 5 maanden en het gaat iedere rit beter!

Tsja, onze paarden houden van wedstrijdjes! Wanneer we stappen is er niets aan de hand, draaft 1 van ons aan.. Begint de rest ook! Het is dus gewoon klieren met elkaar! In de bak is er niets aan de hand, kunnen we gewoon voor ons zelf rijden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 12:01

Vanuit de paarden bekeken is het heel erg normaal gedrag hoor, om gezamenlijk aan de scheur te gaan Knipoog Misschien kunnen jullie gaan oefenen op het onderdeel 'draaft 1 van ons aan...' Ze zijn er nu aan gewend dat er na 2 passen draf een rengalopje volgt, en misschien moet dat patroon maar eens worden doorbroken. Knipoog
Als nou inderdaad eentje rustig een (heel) klein stukje aandraaft (niet uit het zicht verdwijnt), en de andere twee rustig blijven stappen, en de eerste vervolgens wacht op de rest, dan zou het zo maar kunnen dat de lol er vanaf gaat. Misschien dit in het begin wel voor wat extra opwinding zorgt, maar met de manegepaarden van vroeger werkte deze truc wel. Ze moeten alleen even wennen aan de nieuwe afspraken. (Onnodig om te zeggen maar toch.. dit gaat een stuk gemakkelijker als je paard in de basis wel aan de hulpen is... *LOL*
Op een met elkaar afgesproken stuk is het natuurlijk voor de paarden wel fijn als je ze dan wel even de benen laat strekken.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 12:04

Ahaa nou bedankt voor je tip!
Ik denk dat t wel zal helpen!:D

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:07

2e fjordenruiter meld zich ook.

vrees dat dit een lang bericht gaat worden. Zo kan er even het e.e.a. rechtgezet en verduidelijkt worden. Als ik het zo bekijk is dat niet verkeerd Clown

Ik heb mijn fjord 6 jaar inmiddels. Ze moet en zal voorop lopen en wil altijd en eeuwig leider zijn.

De fjord van Willeke durft zich zo langzamerhand ook te laten gelden en probeert sneller te lopen dan wij. Dat heeft dus tot gevolg dat mijn leidersfjord ook weer wil versnellen. Vicieuze cirkel dus. Het is vooral het probleem met de fjorden. Ze hangen ontzettend aan elkaar maar geen van beiden wil zich gewonnen geven en de ander als leider accepteren. Ik heb er inderdaad ook een pessoabit in hangen met een extra teugel. Dit omdat ze me er 1x zodanig vandoor geschoten is dat ik dat niet meer wilde. Ze was dik anderhalve km niet tot stoppen te krijgen en ging recht op de provinciale weg af. Waarom is mij nog steeds een raadsel. Alle mogelijke manieren van remmen geprobeerd maar niks hielp. Sindsdien hangt die teugel eraan, zodat ik in echte noodgevallen die erbij kan pakken.

De fjorden zien in een kleine versnelling al snel een een wedstrijd. Als ze eenmaal vertrokken zijn heb je zo ook niet 1,2,3 terug. Voorkomen lukt vaak wel, maar niet altijd.

Erg vervelend en ik denk dat het ook een kwestie is van het leiderschap onderling even uit laten zoeken. Het is de bedoeling om zodra het weer mooi weer is ze even bij elkaar te zetten zodat de rangorde bepaalt kan worden. Hopelijk levert dat iets meer rust op. Uiteraard blijven we ook oefenen. Het is toch te gek dat je met 2 paarden niet normaal op pad kunt zijn?

Als de haflinger erbij komt loopt die inderdaad altijd achteraan, die vind het wel best. Mijn ervaring op haar is dat ze best wel te houden is als een ander het hazenpad kiest, maar je moet wel heel vlot reageren. Voordat zij ook aan de kletter gaat moet de ruiter het al voelen en actie hebben ondernomen. Dan is er totaal niks aan de hand.

Ik zou er in ieder geval geen teugel bij aan hangen. Je kunt ook buiten prima wat oefeningen doen. Schakelen, S bochten, scherpe wendingen etc. Ik denk dat als je de achterhand er wat meer onder rijd en wat meer speelt met de teugels Anna haar hoofd al in een heel andere houding zal houden.

Wat mij is opgevallen:
Je hebt niet verteld dat Anna ook nog voor de kar loopt. Er wordt dan op een andere manier iets van het lichaam gevraagd.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:23

Mijn haffie heeft dit probleem ook jaren gehad en ik kreeg toen het advies van mijn instructeur om met thiedeman te gaan rijden, maar na een tijdje had ze dat ook door en wat deed de trut, hoofd mooi na beneden en dan in het aangalopperen, heel hard het hoofd omhoog gooien, thiedeman over en dat ze 3 dagen achter elkaar, toen dacht ik nu ben ik het zat en heb het stangetje van voor de kar erin gehangen, je had dat koppie moeten zien toen ze het weer probeerde, ze zat bijna op haar kont. Nu ben ik sinds 2 weken van de thiedeman afgestapt en dat gaat eigenlijk nog beter dan met, ik merk namelijk dat je onbewust met heel veel kracht rijd met een thiedeman. Dus begin lekker niet aan hulpmiddelen, maar ga terug naar de basis, en voor mij geld dat ik niet samen rij met mensen wiens paard een machtsstrijd willen uitvoeren onder het rijden, geen van beiden paarden is namelijk de baas maar de ruiter.

Het voor de kar staan zorgt er bij mijn haf alleen maar voor dat ze soepeler loopt en meer van achter onder het lijf komt, dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:44

@fjordina: Tof dat je ook hebt gereageerd.
Ik weet dat het gemakkelijker is gezegd dan gedaan, maar zou het niet prettiger zijn als jullie paardjes jullie als leider zien in plaats van met elkaar de strijd aan te gaan waardoor jullie dan weinig in te brengen hebben? Volgens mij is het echt belangrijk basisafspraken met je paard te maken. En inderdaad de door jou genoemde oefeningen te doen.

Ter vergelijking: ik ga vaak rijden met een vriendinnetje. De twee pony's gaan continu met elkaar de strijd aan. Op zich wíl die van mij heus wel heel erg graag voorop, doet hij daar ook wel moeite voor, maar hij heeft nou eenmaal geleerd: ho is ho. De pony van mijn vriendinnetje wil ook voorop. Maar zodra hij dat op voor een voor haar onacceptabele manier doet, geldt ook voor hem: ho is ho. We gaan in elk geval nooit samen aan de kletter Knipoog

Het is wel van belang dat als jullie dit met z'n drieën willen oplossen, hier dus alledrie even alert op zijn totdat het is opgelost.

Wat betreft het gebruik van andere bitten/hulpteugels ben ik van nature erg geneigd het te zien als een zwaktebod, hoewel ik het me van jou ook erg goed kan voorstellen dat je een extra handrem wilt. Zolang het alleen maar wordt gebruikt omdat er op dat specifieke moment geen andere oplossing voorhanden is, en je er verder alles aan doet om te voorkomen dat je het moet gebruiken.. Knipoog

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:20

ja, natuurlijk moeten ze ons als leider erkennen. Ik weet van die van mij dat ze dat aan de hand doet en ook als we alleen op pad zijn. Dan is er niks aan de hand. Leider zijn is leuk, maar daarvoor moet je dus wel leren en dat leer je volgens mij alleen maar door te doen. Dus met meerderen op pad te gaan. Ik heb het een hele tijd geprobeerd om, als we in een groep reden, haar niet altijd helemaal vooraan te laten lopen. Het leverde mij iedere keer weer blaren en een gefrustreerd paard op, wat nog meer de neiging had om harder te willen lopen. Dat is dus ook geen optie. Ik heb hier op bokt een tijd geleden ook een topic hierover geopend. niemand had eigenlijk een antwoord waar ik echt mee aan de slag kon: Je paard is een leiderspaard hij zal dus altijd voorop willen lopen. Hartstikke mooi hoor, maar het blijft natuurlijk vervelend.

Ik wil de fjord niet in een uitzonderingspositie zetten, maar feit is wel dat ze erg sterk in de hals zijn en dat soms ook gebruiken. Daarbij zijn ze nog drammerig en erg volhardend. Dat is geen gemakkelijke combinatie.

Nina (mijn fjord) weet exact wat ho betekend. In een galop ho roepen? De achterhand komt er onder en even later trekken de sofwolken op. Punt is wel dat ze dit alleen doet als het in haar straatje te pas komt. Daar komt de eigenwijzigheid dus weer om de hoek kijken.

De pessoateugel zit mij ook helemaal niet lekker, het liefst zou ik bitloos gaan rijden, maar dat durf ik echt niet aan, met de acties die ze soms heeft. Ze kan heel impulsief zijn.

In een galopje bijv. ga je over een weg en zie je een zijweggetje. Jij gaat ervan uit dat je gewoon rechtdoor gaat, zij bedenkt echter even dat het toch het zijpad wordt en zwenkt op het allerlaatste moment om. Nu ken ik die streken en ben ik er ook wel alert op, je voorkomt het echter maar zelden omdat ze het echt op het laatste moment doet.

Als Marit en ik met zijn 2en rijden is er ook maar weinig aan de hand. Zeker op lange ritten loopt het prima, maar dan loopt Nina wel weer voorop.

Dat is nog zoiets, naast elkaar lopen is vrijwel onmogelijk. Dan is het ook van: heb jij of heb ik een neuslengte voorsprong.

En hoe los je dat dan weer op?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 23:26

Wat je nog kunt doen, gewoon echt heel suf, als je denkt dat zoiets kan gaan gebeuren achter elkaar blijven rijden Lachen.

Lijkt misschien saai, maar wel een manier om het tempo te kunnen controleren zonder het gevecht aan te gaan.