Goede ruiter.. Geen sperriem nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Goede ruiter.. Geen sperriem nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 09:05

Yamcha schreef:
runningkawa schreef:
Mensen die een sperriem of neusriem gebruiken om de mond op elkaar te snoeren zijn simpelweg erg verkeerd bezig.
Een paard opent de mond om te laten zien, hey, er is wat mis met de aanleuning.
Als ruiter moet je daar dus RT aan werken.
De mond dichtsnoeren is alleen maar zorgen dat je het niet meer ziet, het aanleuningprobleem is niet opgelost.

Klopt wel, en in die zin heeft je instructeur wel gelijk, een sperriem zou niet nodig moeten zijn. Stillere, vriendelijker handen zijn in dat geval de oplossing, een sperriem niet.
Ook het probleem van het bit door de mond trekken, vraagt imo om een rijtechnische oplossing.

Klopt, voor al deze dingen is het niet
Allemaal een Rt probleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:56

In principe zou een Engelse neusriemgenoeg moeten zijn. Merk ook dat de meeste paarden dat erg prettig vinden. Mijn verzorgpaardje ( half Anglo-Arabier) heeft vrij grote neusgaten, ik merk bij haar heel veel spanning als die sperriem erop gaat, het zal haar waarschijnlijk belemmeren in de ademhaling.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:35

Vroeger mocht je niet eens met sperriem starten vertelde mijn moeder laatst.. Je mocht alleen met lage of hoge neusriem starten en niets anders.

Imo is een sperriem vrij overbodig, het verdoezelt alleen een RT probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 08:20

Van mij zouden ze het zo ook weer in mogen voeren, het starten zonder sperriem Ja

Zou je tenminste zien wie trekhandjes heeft en wie niet

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:39

Van mij ook RK!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:52

Ik zie dan liever controle van de neusriemen, op hoe strak of los ze zitten. Anders krijg je gewoon weer van die lui die de africhtingsneusriem lekker vastsnoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:52

Dat mag van mij zeker ook Ja
En doe er dan ook maar een bitten controle bij Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:19

Idd. Als ze de africhtingsneusriem nou ook zouden verbieden... stuk eerlijker naar het paard toe imo.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:21

Ik denk ook dat de stelling klopt.
Maar mensen denken, hoe strakker hoe beter die sperriem, maar dat is natuurlijk van de zotten! Dat riempje is er om het bit boven in de mondhoeken te houden zeg maar. Ik ben geen voorstander van strakke sperriemen, neusriemen, keelriemen, enz. Ik los het liever rijtechnisch op, en dat is ook zoals het hoort. Ja

Bitten en sperriem controle zou super zijn denk ik. Je hebt van die lui, die zouden zelf eens een africhtingsneusriem met stang moeten dragen. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:31

Nou, idd. Maar het bit boven in de mondhoeken moeten houden met een sperriem is imo ook dikke nonsens. Dan moet je de bakstukken goed afstellen. En dan nog... een bit kan ook te hoog in de mond hangen. Geeft ook serieuze problemen met een goede aanleuning. Als ik soms op de manege rondkijk, krijg ik het idee dat veel mensen niet begrijpen wat al die riempjes doen (heeft natuurlijk ook te maken met de instructie), en bevondien de helft niet begrijpt hoe je een hoofdstel goed moet afstellen. Keelriem te strak, neusriem te strak... bit te hoog of te laag in de mond... en dan een strakke sperriem om te verdoezelen dat ze hun handen niet stil kunnen houden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:33

Toch vind ik de sperriem ook goed om het bit stiller in de mond te houden.
En daarbij bedoel ik ook dat de sperriem het bit in de mondhoek drukt.
Klopt, dat je daarvoor de bakstukken beter kort kan maken, maar veel mensen rijden met het bit te laag, zo heeft het paard er iig minder snel last van Lachen

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 00:59

ik reed een hle tijd met sperriem, maar toen ze een schuurplekje had heb ik hem weggelaten. en ik merkte geen enkel verschil. ik snap ook niet helmaal hoe het moet zorgen dat het bit stiller ligt. de ruiter bepaald toch hoeveel het bit beweegt? ik kan me niet voorstellen wat een sperriem daat mee te maken heeft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 01:08

Ik gebruik alleen een sperriem omdat hij nu eenmaal aan het hoofdstel zit en ik zo'n lusje zonder sperriem lelijk vind staan Tong uitsteken. Daar komt bij dat het bit er stiller van ligt dus kan nooit slecht zijn.

Als ik hem eraf haal rijd ik nog net zo makkelijk, geen probleem. Af en toe heb ik een paard wat het niet prettig vind om een sperriem om te hebben en dan rijd ik dus zonder maar normaal gesproken zit hij eraan.

Ik denk dat het idd voor een groot deel aan de ruiter ligt, aan de andere kant, zoals een paard soms een hekel heeft aan een sperriem zo kan een paard ook juist beter lopen met een sperriem, dus het ligt ook voor een deel aan het paard.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 01:24

Ik rij altijd zonder neusriem/sperriem of whatever, oke, ik rij western (na 13 jaar engels), maar dressuurmatig doe ik nu een 'engels' paard, ook zonder neusriem. Mijn ervaring is dat een paard alleen zijn/haar mond open doet als ik/of ruiter verkeerd bezig is met zijn of haar handen/benen (het blijft de combinatie van), ben je goed bezig, gaat de mond niet open, en heb je de neusriempjes dus niet nodig. Ik vind het erg prettig als een paard zijn of haar mond open kan doen, dat corrigeert mij in mijn handgebruik. En natuurlijk heb je paarden die dit snel in de gaten hebben...
Je kunt hoog of laag springen, een paard doet van nature zijn/haar mond niet open, dus al die excuses van riempje hier, riempje daar, die zijn gebaseerd op onze wensen van het dier en niet de wensen van het dier zelf. De vraag die je jezelf het beste kunt stellen is dus; wat wil IK bereiken met dit dier, en op WELKE KOSTEN ga ik dit doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 09:27

Stiller liggen moet je niet zien van links naar rechts
Maar dat de sperriem het bit tegen de mondhoeken drukt
(maar dat is hierboven al eens aangehaald Lachen )

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 12:17

Ik rijdt altijd met een lage neusriem eigenlijk. Bevalt me prima. Maar wat ik nu afvraag als er vroeger alleen met een lage of hoge neusriem gestart mocht worden waarom zijn dan die sperriempjes gekomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 12:21

dat is een combinatie van die 2 hoofdstellen Lachen

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:28

volgens mij was het eerst vooral voor springruiters. dan hadden ze een hoge neusriem om de vaste martingaal aan vast te maken, maar ook een riempje om de mond dicht te houden voor als het paard op zijn neus viel. heb ik ooit ergens gelezen, geen idee of het echt zo is hoor.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:51

Petra_O schreef:
volgens mij was het eerst vooral voor springruiters. dan hadden ze een hoge neusriem om de vaste martingaal aan vast te maken, maar ook een riempje om de mond dicht te houden voor als het paard op zijn neus viel. heb ik ooit ergens gelezen, geen idee of het echt zo is hoor.

Dat kan nooit goed zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:38

Nee, daar heb ik nooit van gehoord. Ik heb altijd gehoord dat de sperriem is uitgevonden om sowieso de mond dicht te houden. Kwam er later achter dat de paardenmond alleen maar open gaat als je er als een idioot in zit te trekken. Conclusie: als je je handen stil kunt houden en met zachte hand kunt rijden, gaat die mond niet open en heb je er dus geen nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:43

Een sperriem kan inderdaad gebruikt worden om het bit stiller te laten liggen.
Toch kan ik me niet voorstellen dat een sperriem altijd nodig is.. het lijkt wel alsof veel mensen ermee rijden zonder te weten waarvoor het hele ding dient. Clown

Als je een sperriem gebruikt om de mond aan te snoeren doe je echt iets flink verkeerd IMO.
Een sperriem zal je in dat geval ook niet helpen je aanleuning te verbeteren, gezien je alleen maar het probleem verdoezelt ipv op te lossen. (Bovendien gaat de aanleuning alleen maar ten koste van een te strakke sperriem, gezien 't paard de kaak zelf niet fijn meer kan bewegen (kauwen bv.) en deze dan ook minder fijn kan ontspannen)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:45

mn friese hengst trekt op een of ander manier altijd het sperriempje kapot hij vind het maar vreselijk. Dus voor hem geen sperriempje meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:51

@ WildWings: ik heb sowieso nooit echt gezien hoe de sperriem de aanleuning zou kunnen verbeteren. De meeste paarden die ik heb gereden vonden hem vreselijk en liepen beduidend ontspannener met alleen een Engelse neusriem.
De theorie is dat de sperriem het bit stiller in de mond laat liggen, en daardoor de aanleuning verbetert. Maar dat het bit niet stil ligt, is een rijtechnisch probleem, en je kunt dat verdoezelen met een sperriem, je kunt ook je eigen rijkunst verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 08:49

Een bit dat niet stil ligt kan ook komen omdat het te laag hangt
Of paarden die er overdreven mee spelen, gewoon al zonder ruiter

Maar de rest is idd rijtechnisch en je moet het idd ook nietnegatief merken als je het eraf gooit

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 22:54

anneliesdj schreef:
Petra_O schreef:

Dat kan nooit goed zijn...

als een paard valt met zijn mond open, en hij komt met open mond op de grond terecht, kan hij zijn kaak breken.
ik hbe even de site opgezocht waar ik het heb gelezen. het is wel in het Engels.

Imagine that a horse and rider come galloping across a field. In the middle of the field there is a huge log tied stuck between two trees. They are to jump this natural obstacle. The horse slips on take-off and does not manage to get the forelegs over the log, so he and the rider stoops over and down on the other side. Now, horsey has a noseband on, and even though his rider has lost all control, and is pulling on the reins with his whole weight to keep his balance, horsey cannot gape open. Such luck! Because on impact, the nose is first and it takes a real blow, but then the neck bends to the side and the horse rolls over on the side. The rider is somewhere in orbit.
If the noseband had not been there, the horse might have hit the ground with its mouth wide open, and dug the dirt like a shovel. The risk is high that the weakest part may have given in, and the horse have broken its jaw, instead of just jarred his whole head before rolling over to the side. This was actually not uncommon in the times of Udu Bürger, as he relates in his book "The Way to Perfect Horsemanship".

en dit specifiek over de sperriem:

It was "invented" for jumpers, where they wanted the control over the mouth of the dropped cavesson, but to keep the english cavesson part for attaching the standing martingale to.
http://www.sustainabledressage.net/tack ... p#noseband

ik weet verder ook niet of het waar is, maar het klinkt best logisch....