Meningen gevraagd..............

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: Meningen gevraagd..............

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:38

loon_corr schreef:
Ja maar je rôpt toch geen bek open ?
hoe gek ben je.
Ik rop amber ook welles in de mond, maar geen hele harde ruk.
Je moet hem dan maar tegen een boom ofzo zetten ja.

ik vind er verschil in zitten tussen 'bek open 'roppen' ', en een harde ruk.

Heb jij ooit met een aanspanning op de openbare weg gereden?

Zo nee; dat weet je ook niet waar je het over hebt; ik zit veel liever óp een paard die aan de ketter gaan, dan er achter op een kar. En dan ga je niet denken, als je bijna van de bok wordt gelanceerd en bijna tegen auto's op botst; 'goh, laat ik wat zachter in mijn hand zijn, en maar geen grote ruk geven, want da's zielig voor zijn mondje' Slapen
Het is veel erger wanneer ik van de bok wordt afgeslingerd, paard met kar op zijn kant raast verder, en komt ergens tot stilstand, helemaal verstrikt in het tuig en wonden overal. Nee dán ben je lekker bezig. béter één keer een grote ruk in de mond om dit te voorkomen, dan dat paard in zijn eentje met kar en al verder gaat, en bijvoorbeeld ergens in het gangpad blijft hangen, dan kun je je paard met een beetje pech laten afmaken! Knipoog

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:45

ik weet heus wel waar ik het over heb.
en ik heb het helemaal niet over een karretje.
maar erop.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:47

loon_corr schreef:
ik weet heus wel waar ik het over heb.
en ik heb het helemaal niet over een karretje.
maar erop.

Ik zeg ook niet dat je niet weet waar je het over hebt.
Jij hebt het over ohz, ik over ohz en voor de kar.
Voor de kar heb je gewoon minder te vertellen, en zal je eerder een zogenaamde 'noodgreep' oftewel een ruk moeten geven om ze tot stilstand te krijgen.

ohz ben ik daar veel voorzichtiger mee.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:50

ja maar met de kar komt het ook minder erg over lijkt mij.
ik heb niks met paarden voor de kar.
alleen deze zomer komen er 2 voor de kar.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:54

loon_corr schreef:

Snap ik niet hoor, maar er zijn zát mensen die met een super harde hand mennen en alsmaar hardhandig in die mond zitten te plukken, terwijl het niet nodig is, dat komt écht niet minder erg over, het valt juist vaak nog meer op ook, omdat wij als menners in het algemeen wel wat 'scherpere' bitten gebruiken, vaak een liverpoolstang. Gesp je je leidsels in het onderste gat en dan gaan mennen met harde hand, ja, dán zit je pas in die mond te trekken en plukken!

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:56

JoyCiej007 schreef:
loon_corr schreef:

Snap ik niet hoor, maar er zijn zát mensen die met een super harde hand mennen en alsmaar hardhandig in die mond zitten te plukken, terwijl het niet nodig is, dat komt écht niet minder erg over, het valt juist vaak nog meer op ook, omdat wij als menners in het algemeen wel wat 'scherpere' bitten gebruiken, vaak een liverpoolstang. Gesp je je leidsels in het onderste gat en dan gaan mennen met harde hand, ja, dán zit je pas in die mond te trekken en plukken!

ik ehb het er niet over hoe het lijkt.
maar hoe het voelt bij het paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:33

waarom zou een ruk aan het bit minder erg voelen dan een ruk aan het bit?

Daar komt het op neer, of het paard nu voor de kar staat of dat je erop zit maakt echt niet uit hoor.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:23

loon_corr schreef:
ik ehb het er niet over hoe het lijkt.
maar hoe het voelt bij het paard.

Sorry; maar nu sla je echt klinklare onzin uit. Dus jij beweert dat in de mond trekken voor de kar niet zo veel uitmaakt, daar voelen ze minder van, maar ohz wél? da's echt onzin.

Daarbij rijden wij vaak ook (zoals al eerder gezegd) met een héel ander bit, dat, wanneer jij als menner dit wilt, een veel scherpere inwerking kan hebben dan gewoon een enkel gebroken trensje ohz. Daarbij wordt er in combinatie met stang en kinketting gewerkt, ook dít werkt scherper naarmate jij meer ''trekt'' met je handen.

Gezien je leeftijd en aangezien je dus geen ervaring met mennen hebt, vind ik niet dat je zulke uitspraken kunt doen als je er geen verstand van hebt..... Knipoog

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:24

nee ik vraag het me af.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:25

hoezo aangezien mijn leeftijd ?
Ik ben 13, maar daarom kan ik nog wel veel verstand van het rijden hebbeb.
Ik weet niet wat jij allemaal denkt.
Ik probeer alleen maar goed overte komen.
Ik zei ook dat ik niks wist van voor de kar.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:26

loon_corr schreef:
nee ik vraag het me af.

Oké, dan is het handiger als je je een beetje duidelijker kunt verwoorden; want dit schept natuurlijk misverstanden. Knipoog

Dit is dus níet waar, bij deze even een antwoord hier op Lachen Als je wilt, kun je zelfs met een stang en kinketting bij een paard/pony voor de wagen nog méér schade aanrichten als dat je met een enkel gebroken trensje ohz rijd en een keer flink in zijn mond zit. Dit is puur omdat het mennen (zoals al eerder gezegd) véél en véél risicovoller is, en je als menner zijnde minder te vertellen hebt als je paard aan de kletter gaat, dan dat je er als ruiter op zit. Vandaar hebben wij zulke 'noodmiddelen' Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:28

loon_corr schreef:
hoezo aangezien mijn leeftijd ?
Ik ben 13, maar daarom kan ik nog wel veel verstand van het rijden hebbeb.
Ik weet niet wat jij allemaal denkt.
Ik probeer alleen maar goed overte komen.
Ik zei ook dat ik niks wist van voor de kar.

Dat bedoelde ik niet banketstaaf, maar omdat je het niet erg duidelijk liet overkomen. het leek net alsof jij bewéerde dat het zo was dat paarden voor de kar er minder van voelen. zo las anneliesdj het ook. vandaar dat ik zo reageerde, omdat je het zó neerzette alsof je wilde zeggen dat wat jij zei prima klopte. Kijk, als je er daarna neer zet van 'nee maar ik vroeg het me gewoon af', kijk dan betekent dat heel wat anders. Knipoog

Als je nu eens wat duidelijker schrijft in je posts, dan krijg je ook niet van dat soort misverstanden en miscommunicatie's....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:26

JoyCiej007 schreef:
Dit is puur omdat het mennen (zoals al eerder gezegd) véél en véél risicovoller is, en je als menner zijnde minder te vertellen hebt als je paard aan de kletter gaat, dan dat je er als ruiter op zit. Vandaar hebben wij zulke 'noodmiddelen' Knipoog

Maar omdat het risicovoller is betekend het niet dat je er een lomp bit in moet hangen, het ligt grotendeels aan opvoeding. Ik stuurde mijn Tinker ook op een trensje door het verkeer, als hij schrikt en ervandoor wil doen ze dat toch wel, dan hou je ze ook niet met een stang.

JoyCiej007 schreef:
Als je wilt, kun je zelfs met een stang en kinketting bij een paard/pony voor de wagen nog méér schade aanrichten als dat je met een enkel gebroken trensje ohz rijd en een keer flink in zijn mond zit.

Mag ik je even corrigeren?
Als je wilt, kun je zelfs met een enkel gebroken trensje ohz nog méér schade aanrichten dan met een stang en kinketting bij een paard/pony voor de wagen als je hem een keer flink in zijn mond zit. Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:31

@ anneliesdj: met je voorgaande post ben ik het helemaal eens. Ik wilde met het eerste door jou gequote stukje ook helemaal niet impliceren dat je er gelijk een lomp bit in moet hangen, daar ben ik juist fel tegen. Maar sommigenn voelen zich wel veiliger met een liverpool; zo reed ik eerder altijd op een bokkebitje, nu met een liverpool waarbij ik vaak gewoon de leidsels in 1e gaatje of de bril heb zitten. Gaan we galopperen en ze gaat klieren, dan heb ik vaak net iets meer te vertellen met een liverpool een gaatje lager. Maar wat je zegt; gaan ze echt aan de kletter, dan houd je er niets aan, dat weet ik ook heel goed hoor Knipoog

corrigeren mag zeker; ook daar ben ik het mee eens. Ik wilde puur even loon_corr duidelijk maken dat je een paard die voor de wagen loopt óók wel flink in de mond kan zitten, en dat ook zón paard er last van heeft.

Ik bedoelde echter niet dat een stang met kinketting áltijd schadelijker is of scherper is als een trensje ohz hoor Knipoog

mijn mening: De scherpte van het bit, en de hardheid in de mond van de pony, ligt aan de harde of zachte hand van de menner of ruiter Knipoog

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:50

Sorry hoor Bloos Maar als mijn paard aan de kletter zou gaan dan zou ik aan één harde ruk niet genoeg hebben.. Ik vind het wel lief, leuk en aardig dat loon_corr het er niet mee eens is om in de mond te 'roppen', maar denk nou eens realístisch na. Het is een mooi principe natuurlijk. En het zou heel fijn zijn als je paard dan stilstaat, maar in het écht Knipoog Heb je er niet genoeg aan.
Enne, HALLO! Je paard gaat aan de kletter hoor!! Dat is hartstikke gevaarlijk!! En áls hij dan al pijn in z'n mond heeft van het rukken, had ie te éérste maar eerder stil moeten staan... en ten tweede is dat minder erg dan belanden óp of ónder een auto.

Nogmaals; ik vind het een práchtig principe Ja

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:39

JoyCiej007 schreef:
@ anneliesdj: met je voorgaande post ben ik het helemaal eens. Ik wilde met het eerste door jou gequote stukje ook helemaal niet impliceren dat je er gelijk een lomp bit in moet hangen, daar ben ik juist fel tegen. Maar sommigenn voelen zich wel veiliger met een liverpool; zo reed ik eerder altijd op een bokkebitje, nu met een liverpool waarbij ik vaak gewoon de leidsels in 1e gaatje of de bril heb zitten. Gaan we galopperen en ze gaat klieren, dan heb ik vaak net iets meer te vertellen met een liverpool een gaatje lager. Maar wat je zegt; gaan ze echt aan de kletter, dan houd je er niets aan, dat weet ik ook heel goed hoor Knipoog

corrigeren mag zeker; ook daar ben ik het mee eens. Ik wilde puur even loon_corr duidelijk maken dat je een paard die voor de wagen loopt óók wel flink in de mond kan zitten, en dat ook zón paard er last van heeft.

Ik bedoelde echter niet dat een stang met kinketting áltijd schadelijker is of scherper is als een trensje ohz hoor Knipoog

mijn mening: De scherpte van het bit, en de hardheid in de mond van de pony, ligt aan de harde of zachte hand van de menner of ruiter Knipoog

Ben het helemaal met je eens hoor!

En dat de Tinker op een trensje loopt komt gewoon door het simpele feit dat ze dwars door een liverpool heen rent, totaal geen reactie erop. Heb wel geprobeerd haar ermee te beleren maar toen bleek dat er geen rem op zat heb ik de trens maar geprobeerd, immers, daar loopt ze onder het zadel ook prima mee. En wat bleek, voor de kar ook een paard wat vreemd genoeg ineens heel licht in de mond is!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:45

_Martine_ schreef:
Sorry hoor Bloos Maar als mijn paard aan de kletter zou gaan dan zou ik aan één harde ruk niet genoeg hebben.. Ik vind het wel lief, leuk en aardig dat loon_corr het er niet mee eens is om in de mond te 'roppen', maar denk nou eens realístisch na. Het is een mooi principe natuurlijk. En het zou heel fijn zijn als je paard dan stilstaat, maar in het écht Knipoog Heb je er niet genoeg aan.
Enne, HALLO! Je paard gaat aan de kletter hoor!! Dat is hartstikke gevaarlijk!! En áls hij dan al pijn in z'n mond heeft van het rukken, had ie te éérste maar eerder stil moeten staan... en ten tweede is dat minder erg dan belanden óp of ónder een auto.

Nogmaals; ik vind het een práchtig principe Ja

Daarom; als ik moet kiezen tussen het paard eens flink in zijn mond rukken of met paard en al in het verkeer belanden en mezelf laten verongelukken, dan trekt ik nog liever die mond tot bloedens toe kapot, dat gaat wel weer over, dan dattie dwars overal doorheen denderd; paard kan afgemaakt worden, ik zal als kasplantje verder gaan. (mogelijk rampscenario even ter voorbeeld hoe gevaarlijk iets kan zijn) in zo'n situatie ben je meer bezig met 'overleven' en veiligheid, dan aan het 'árme' mondje van je paard denken Knipoog

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:38

_Martine_ schreef:
Je paard is buiten met geen mogelijkheid te remmen en jij gaat er niét met je volle gewicht aanhangen? Sorry hoor, maar dan maak je het er zelf naar. Je moet gewoon een paar keer flink sterk zijn en als dat betekent vol aan het bit hangen, jammer dan.

Ik vind dit echt een afzichtelijk slecht advies. Dat het stom is om aan de teugels te hangen heeft werkelijk geen reet met SIELUG te maken maar met HERSUNS. Ieder paard zal tegen het gewicht gaan hangen. Steeds meer tot op het punt dat hij alleen met jouw volle gewicht in een welgemikte, goed uitgevoerde harde ruk, nog tot stilstand komt. Paarden willen kosten wat het kost WEG van de pijn, ik heb het nog niet eens over de schrikreactie van het paard op de pijn. Een paard dat schrikt in het verkeer krijgt er nog een goede ruk bij, en klaar ben je: een gestresst paard (bravo, waarom is er geen 'applaussjessmiley')

Wat ik verder van de TS niet snap is: "Hij is echt heel nuchter in zijn hoofd, zal nergens zomaar van schrikken, maar als hij het in z'n bol krijgt................................"

Hij schrikt eigenlijk nergens van, maar als... dan?

Dit is wel een lastig probleem. Sommige paarden zijn nu eenmaal wat hupseriger in het verkeer, kijk ook naar je eigen stress, klemmende benen, alles waardoor hij jouw minder kan vertrouwen in het verkeer. Bouw het op, laat iemand meerijden of meelopen met een longe vast zodat jullie beide kunnen ontspannen. Een goed opgevoed paard maakt zich niet sterk tegen de ruiter in, die moet gewoon BETROUWBARE (en dus niet lekker 'rechtvaardig' strrrrrrrreng in de mond rukkende) leiding krijgen. Wat is dat toch met paardeneigenaren die denken dat ze hun dier 'de baas' moeten zijn??? Een echte goede 'baas', reageert adequaat om het dier te kalmeren waar nodig is, en op te peppen waar nodig...

Ik vind de TS-er goed bezig, geen zwaarder bit inhangen, gewoon zachtaardig blijven zijn tegen je paard... Dat je leeftijd mensen aantrekt die even betweterig tegen je willen banketstaaf en je de mond snoeren omdat je 13 bent is rot, maar je hoeft niet te luisteren (naar mij trouwens ook niet Haha!)
Laatst bijgewerkt door Yabloko op 09-03-07 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:48

Een op hol geslagen paard rem je door het bit om de benen te doen.

Zo zeggen ze het wel eens.

Als er een bij mij aan de kletter gaat krijgtie ook een ruk hoor, daarnietvan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 13:34

Paraat schreef:
_Martine_ schreef:
Je paard is buiten met geen mogelijkheid te remmen en jij gaat er niét met je volle gewicht aanhangen? Sorry hoor, maar dan maak je het er zelf naar. Je moet gewoon een paar keer flink sterk zijn en als dat betekent vol aan het bit hangen, jammer dan.

Ik vind dit echt een afzichtelijk slecht advies. Dat het stom is om aan de teugels te hangen heeft werkelijk geen reet met SIELUG te maken maar met HERSUNS. Ieder paard zal tegen het gewicht gaan hangen. Steeds meer tot op het punt dat hij alleen met jouw volle gewicht in een welgemikte, goed uitgevoerde harde ruk, nog tot stilstand komt. Paarden willen kosten wat het kost WEG van de pijn, ik heb het nog niet eens over de schrikreactie van het paard op de pijn. Een paard dat schrikt in het verkeer krijgt er nog een goede ruk bij, en klaar ben je: een gestresst paard (bravo, waarom is er geen 'applaussjessmiley')

Ik vind dit idd ook een erg vreemde uitspraak, eraan hangen heeft geen nut, een ruk geven in sommige gevallen wel maar hangen... Tuurlijk, je paard gaat op hol dus je wilt hem stoppen maar een paard wat op hol gaat is bang en als jij dan met je 60 kg(?) aan de liverpool gaat hangen wordt hij alleen maar banger omdat hij ook nog eens vreselijk veel pijn in zijn mond heeft. Bovendien, als je gaat hangen maken ze zich even sterk en rennen er vervolgens weer doorheen.
Betere manier is dan om te 'zagen' of een rukje, loslaten, rukje, loslaten enz. of op de volte of tegen een boom aanzetten(hoewel dat ook gevaarlijk kan zijn).

Misschien nog beter om gewoon te voorkomen dat je paard op hol slaat...

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:15

Hangen, zagen, rukken. Ik noem het liever 'contact nemen'. En dat niet omwille van het klinken, maar omdat de betekenis nogal anders is Haha!
Remmen doe ik uiteindelijk met mijn benen, en niet met het bit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 19:03

Op een kar remmen met je benen?

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 16:02

Paraat, als je even mijn andere stukje leest..
Je kan het nog zo'n afzichtelijk slecht advies vinden, maar ík ben benieuwd hoe jij remt met je benen Ja

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 01:10

_Martine_ schreef:
Paraat, als je even mijn andere stukje leest..
Je kan het nog zo'n afzichtelijk slecht advies vinden, maar ík ben benieuwd hoe jij remt met je benen Ja

klemmen? Clown en dan toe kijken hoe je paardje nog harder gaat Knipoog Nee, ik zou ook niet weten hoe je dit wilt doen. bovendien; hoe wil je dat op de kar doen? enige wat je hebt is leidsels en zweep in je hand, en je stem.

overtuigend hooooooooooooooooooooooooooooooooooooo maar roepen tot je er bij neervalt werkt vaak niet, paard gaat toch wel door. met de zweep kun je hem hoogstens nog even wat harder laten gaan, blijft over; de leidsels. wat doe ik daar mee? niet aan gaan hangen (denk dat martine dit ook niet bedoeld; wie weet nu niet dat constante druk het 'touwtje trekken idee' met zich mee brengt en dat paard dit altijd wint?) maar gewoon een paar keer flínk rukken, en als er bomen in de buurt zijn; kop tegen de boom. Toch ruk ik liever mijn paardje een keer flink in zijn mond met als gevolg misschien een paar geirriteerde mondhoeken of wat bloedende lagen, dan een paard dat zó eigenwijs is dattie nog niet eens voor een muur of boom stopt. (denk aan hersenschudding of erger) Knipoog

Edit: typefoutje

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:08

Om passend adviesd te geven ga ik van het standpunt van de TS-er uit; hem bereden door het verkeer moet leiden.

Als ik afrem met mijn paard is dat; gewicht naar voren, knieen tegen het zadel drukken, (kuiten van de buik af) en tenen naar binnen. En stil staat het paard.

Niks te maken met 'zwaar maken in het zadel' of de teugels zelfs vasthouden... Ik ben echt niet van 'paardenmondje heilig' en trekken is sielug, maar slecht advies is stom.