dancer & blits 3e keer 2-span

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: dancer & blits 3e keer 2-span

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:11

coco25 schreef:
Heb je wel een koetsiersbewijs dat is tegenwoordig toch verplicht.Het is heel gevaarlijk om zo ff je pony in te tuigen en de weg op te gaan ze hadden vreselijk in paniek kunnen raken en wie weet wat er had kunnen gebeuren. Meestal met een vervelende afloop.Neem les in mennen of zorg dat een kundig persoon je helpt. Succes

Haha, waar haal je de wijsheid vandaan dat tegenwoordig het Koetsiersbewijs verplicht is? Het is namelijk (nog)niet verplicht Knipoog

Isabelliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:51

Leuke foto's!!
Ziet er leuk uit zo voor de span Lachen

bud_gloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 18:49

moeder en zoon! echt lief Haha!

Ik wil ook mee!

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:19

Wat een mooi spannetje je hebt maar weinig mensen die dit doen zo rustig aan.

die stoppen gelijk 2 onervaren pony`s voor een kar en gaan een menwedstrijd rijden.

En dit ziet er paardvriendelijk uit soms nog beter dan een shetje die voor een raar karretje is geknoopt.

En koetsiersbewijs is niet verplicht.. anders mag ik ook geen sgmw rijden toch???

ElsjeBrab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:28

shelltje schreef:
je hebt maar weinig mensen die dit doen zo rustig aan.

die stoppen gelijk 2 onervaren pony`s voor een kar en gaan een menwedstrijd rijden.

jahoor ik denk het ook schat

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:35

JoyCiej007 schreef:
coco25 schreef:
Heb je wel een koetsiersbewijs dat is tegenwoordig toch verplicht.Het is heel gevaarlijk om zo ff je pony in te tuigen en de weg op te gaan ze hadden vreselijk in paniek kunnen raken en wie weet wat er had kunnen gebeuren. Meestal met een vervelende afloop.Neem les in mennen of zorg dat een kundig persoon je helpt. Succes

Haha, waar haal je de wijsheid vandaan dat tegenwoordig het Koetsiersbewijs verplicht is? Het is namelijk (nog)niet verplicht Knipoog

Ik heb dat ook eens gehoord hoor, dus ik vind het niet zo raar dat ze dat zegt. Lachen

Ik vind het zelf wel onverantwoord wat je doet, maargoed, daar zijn genoeg woorden aan vuil gemaakt.
Vind het er wel leuk uitzien, ze lijken sprekend op elkaar.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:40

ElsjeBrab schreef:
shelltje schreef:
je hebt maar weinig mensen die dit doen zo rustig aan.

jahoor ik denk het ook schat

ja heb het al enkele keren gezien hoor.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 22:42

tjaah ik vind dat ik het goed voor elkaar heb met die 2
en we doen alleen maar lekker recreatie rondjes

en anouk jij mag ook mee hoor

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:55

coco25 schreef:
JoyCiej007 schreef:

Ik heb dat ook eens gehoord hoor, dus ik vind het niet zo raar dat ze dat zegt. Lachen

Ik vind het zelf wel onverantwoord wat je doet, maargoed, daar zijn genoeg woorden aan vuil gemaakt.
Vind het er wel leuk uitzien, ze lijken sprekend op elkaar.

Maar er is wel een verschil tussen wat je hóórt, en wat werkelijk waar is Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:58

shelltje schreef:
Wat een mooi spannetje je hebt maar weinig mensen die dit doen zo rustig aan.

En dit ziet er paardvriendelijk uit soms nog beter dan een shetje die voor een raar karretje is geknoopt.

En koetsiersbewijs is niet verplicht.. anders mag ik ook geen sgmw rijden toch???

Nou, volgens mij zit er niet zo veel verschil in de situatie voor de TS en jouw verhaal van een onervaren 2span op wedstrijd (lijkt me echt heeeel onwaarschijnlijk, maargoed). Bovendien kun je tijdens een wedstrijd alleen maar schade aan je pony's, je kar, je groom en jezelf aanrichten.

Met zo'n onervaren span als waar de TS mee rijdt op de weg loop je het, in dit geval, grote risico om ook dérden bij een eventueel ongeluk te betrekken..... Sigaar

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 23:54

wat jij wilt als ik weet wat er kan gebeuren dan doe ik het ook
niet hoor Scheve mond .
beetje raar dat je denkt dat ik mezelf zou laten verongelukken
incl. een 3e persoon.
beetje maf zoals ik al zei ik kan mijn paarden niet in een bak
beleren heel jammer.

En 2 onervaren pony`s hoe kom je daarbij die ene heeft meer dan een half jaar in training gestaan zowel in enkel als 2 span.
beetje onzin dat je der onervaren noemt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 00:34

Dancie schreef:
wat jij wilt als ik weet wat er kan gebeuren dan doe ik het ook
niet hoor Scheve mond .
beetje raar dat je denkt dat ik mezelf zou laten verongelukken
incl. een 3e persoon.
beetje maf zoals ik al zei ik kan mijn paarden niet in een bak
beleren heel jammer.

En 2 onervaren pony`s hoe kom je daarbij die ene heeft meer dan een half jaar in training gestaan zowel in enkel als 2 span.
beetje onzin dat je der onervaren noemt.

Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel dit helemaal niet banketstaaf of aanvallend. Ik heb ook niet gezegd dat ik dénk dat je een ongeluk zou krijgen, maar een ongeluk zit (helemaal in jouw geval denk ik) in een klein hoekje, zélfs met een ervaren span. Zelf men ik al een aantal jaren met een zéér makke, goed beleerde, 100% bomproove pony, maar tóch is ze een aantal keer (natuurlijk onverwachts) aan de kletter gegaan, en één keer is het mij (met passagier) overkomen dat ik om ben geslagen. Is je dit eenmaal overkomen, of je nu een ervaren of onervaren menner bent of dat je nu met een ervaren of onervaren span rijdt, dan denk je er wel iets anders over.

En ik weet inderdaad niet in hoeverre jij en je pony's onervaren zijn in uberhaupt het mennen of in het 2span, maar je beginpost doet toch vermoeden dat zeker één van je pony's niet echt ervaren te noemen valt. Knipoog

Ik probeer je alleen maar te waarschuwen dat áls het een keer mis gaat, dat het dan ook vaak góed misgaat, en dat risico wordt vaak onderschat, vandaar Knipoog Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 02:00

dikke pluim voor die ponies, hebben vast een engeltje op hun schouder. jij mag van geluk spreken, ik vind het heel onverstandig om zo de weg op te gaan, wat is er mis met eerst oefenen in een bak? straks had je een auto geraakt, of erger. nou goed, het is al wel gezegd. een mooi spannetje is het zeker!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 02:03

merrieveulen schreef:
dikke pluim voor die ponies, hebben vast een engeltje op hun schouder. jij mag van geluk spreken, ik vind het heel onverstandig om zo de weg op te gaan, wat is er mis met eerst oefenen in een bak? straks had je een auto geraakt, of erger. nou goed, het is al wel gezegd. een mooi spannetje is het zeker!

Tsja, de TS stelde mijn opmerkingen ook niet echt op prijs; maargoed, voor de TS: zie hier dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Als je geen bak tot je beschikking hebt, ga dan eens even ergens na vragen of je de bak (eventueel tegen een vergoeding) af en toe eens mag gebruiken, en ga dán pas de weg op.

Wat betreft de laatste zin van Merrieveulen: Dat het een mooi span was, daar ben ik het ook mee eens; ze staan er leuk bij elkaar, mooie wagen ook. @ TS: denk je eens even in dat er iets mis gaat op de weg, zo tussen al het verkeer met auto's e.d. Zou het dan niet zónde van je mooie pony's en wagen zijn? Lachen Hier denken wij namelijk wel aan, zo kun je zien dat onze tips en adviezen alleen maar goedbedoeld zijn Knipoog

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 07:48

Ik lees toch echt dat je 2 onervaren pony's voor de kar heb gezet.
Vreselijk gevaarlijk dus!! Vooral inclusief 2 personen erbij op de kar die (waarschijnlijk) ook geen verstand hebben van mennen of als er iets gebeurd wat ze moeten doen.

Je zult me wel de zoveelste predikant vinden, maar veiligheid gaat voor alles!

Superleuk dat je de 2 pony's voor de kar wil zetten, echt waar! Maar dit is gewoon 1 groot risico wat je neemt.

Je neemt wel het excuus dat je ze nergens anders kan beleren, maar denk dan even aan de gevaren die je veroorzaakt voor andere mensen die gebruik maken van de openbare weg!!

Jij kunt ze wel goed in de hand hebben, maar denken de pony's daar hetzelfde over?
Als ze opeens ergens van schrikken, ben je ze kwijt...hoe ervaren of onervaren jij of de pony's dan wel niet zijn!
Wat als ze op een kudde mensen inrennen? Of over een klein kind heen?
Zou jij dat jezelf kunnen vergeven omdat je niet de tijd neemt om ze op een andere plek te laten wennen?

2span rijden is niet zomaar 2 pony's voor de kar kwakken en als het goed gaat rijden maar...nee, daar gaan zowel voor jou als de pony's een hoop training aan vooraf!

Succes!

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 07:52

Dancie schreef:
coco25 schreef:

koetsierbewijs is verplicht maar veel mensen hebben hem niet.
Buiten lopen mijn paarden minder paniekering omdat ze zich in
de bak opgesloten voelen vandaar dat ik ze alleen buiten rijd.
en een ongelukje kan ook met een 10 keer meer ervaren paard
gebeuren dat kan altijd.

een broek hoeft niet persee dat heeft niet iedereen de broek wordt meestal als rem gebruikt toch..??
ik rijd er eerlijk gezeg nooit mee heb het wel gedaan maar daar schoot die van mij door in de stress.

By the way...lees je eigen reactie hierboven maar eens door...te gek voor woorden eigenlijk dat je steeds onder je eigen problemen vandaan loopt.
Stress door een broek??? Gewoon oefenen oefenen oefenen, das hetzelfde als:..misschien is je paard ook wel bang met teugels...ach dan rijd je toch zonder??
En dan erbij?: Hoe weet jij dat je paarden zich opgesloten voelen in een bak? Weer een teken dat de paarden nog niet getraind zijn in een 2span...ze moeten zich overal netjes gedragen klaar!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:22

De TS spreekt zichzelf steeds weer op een aantal punten tegen. Uit haar reakties kan ik gewoon opmaken dat ze niet zo ervaren is in het hele mennen als dat ze zelf doet voorkomen.
Daarnaast wordt het hele verhaal steeds veranderd: het ervaren paard krijgt steeds meer ervaring.
Ik ergerde me gewoon het meest aan de beginpost: die kwam neer op "ik verveelde me, dus knoopte ik twee pony's voor de wagen" Ik vind het gewoon belangrijk dat andere bokkers ook weten dat het normaal gesproken geen kwestie is van even doen. De risico's zijn aanwezig.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 09:31

die van mij zijn ook al een keer aan de kletter gegaan maar
zolang je zelf rustig blijft gebeurt er minder. Zelf vindt ik dat
er zelfs echt ervaren paarden met zijn 2en ervandoorgaan.

Die 3 jarige van mij daar kan je een bom naast afsteken en dan
reageert hij niet eens. De pony`s lopen dagelijks in een bak
hoor maar vinden het niet fijn ze lopen liever buiten.

Dat ze onervaren waren bedoelde ik mee nog nooit naast elkaar
voor de kar.

en ja napie dat kan je vinden maar dat was als geintje.
ik had al vanaf dat blits geboren werd gezegd dat als ze op
elkaar leken dat ze in 2 span gingen.

ik weet niet wat jij ervaren noemt maar ik heb 4 jaar meegedraait op een menstal
meegedraaid op wedstrijden bij beleren Met alles. Zelf heb ik mijn paard eerst wel
aan het tuig laten wennen. Maar ik heb geen ruimte om in een bak te mennen mijn
bak is zeer zwaar.

Ook denk ik dat iedereen wel snapt dat ik niet gelijk de 1e keer de echte weg op ging.
ik ben begonnen op een rustige weg bij de grienden. En ik vertrouw die merrie zo erg
samen met de ruin omdat ik ze al 4 jaar heb. De ruin vindt alles goed daarom dacht ik
"ik probeer het Haha! ." toen het goed ging heb ik het vaker gedaan en het gaat nu nog
steeds goed hoor.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 09:34

Ellebelletje schreef:
By the way...lees je eigen reactie hierboven maar eens door...te gek voor woorden eigenlijk dat je steeds onder je eigen problemen vandaan loopt.
Stress door een broek??? Gewoon oefenen oefenen oefenen, das hetzelfde als:..misschien is je paard ook wel bang met teugels...ach dan rijd je toch zonder??
En dan erbij?: Hoe weet jij dat je paarden zich opgesloten voelen in een bak? Weer een teken dat de paarden nog niet getraind zijn in een 2span...ze moeten zich overal netjes gedragen klaar!

die van mij zijn bij
Moderatoropmerking:
[edit] naam verwijderd [/edit]
ook buiten beleerd hoor en niet in een bak.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:07

Dancie schreef:
En ik vertrouw die merrie zo erg
samen met de ruin omdat ik ze al 4 jaar heb. De ruin vindt alles goed daarom dacht ik
"ik probeer het Haha! ." toen het goed ging heb ik het vaker gedaan en het gaat nu nog
steeds goed hoor.

dat je ze vertrouwt is een eerste, en een hele belangrijke. je denkt er wel over na, meen ik te begrijpen, maar met name de uitspraak 'ik probéér het' vind ik eng. je neemt wél een risico, en als jou of je paardjes iets overkomt, jammer. maar als je nu iemand aanrijdt? als er écht iets gebeurt? dat vind ik gewoon raar. als je écht zo zeker van je zaak bent is er van 'proberen' geen sprake.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 10:17

neej met proberen bedoelde ik gewoon van ja hij doet het
dus waarom niet proberen is ook niet het juiste woord ervoor.
ik dacht meer van okee ik doe het gewoon ik vertrouw die
2 zo erg en als je met twijfels met een kar weg gaat dat is niet
goed maar ga je zelfverzekerd weg dan weet je ook dat je
alles kan doen.

ik heb er zeker over nagedacht maar ik heb er moeite mee
om hier op bokt uit te leggen wat mijn gedachte erbij was Haha!

ik was er zeker van dat het lukte en het lukte ook een hele
week lang is het me gelukt. en ik ben super trots.
jullie punt snap ik ook want wat gebeurt er als je paard op hol
schiet en in dit geval heb ik 2 PK Tong uitsteken .
maar mijn paarden zijn op stem afgericht dus draf is draf stap is
stap. Ik heb zelf ook wel het idee dat je een goede band met
je paard moet hebben wil je dit gaan doen. Als je paard je niet
vertrouwt doet hij het echt niet zo goed.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:29

Mooi span met potentie.

Of ik 't op dezelfde manier had aangepakt: nee, dat niet.

Ik ken
Moderatoropmerking:
als mensen die erg netjes met hun paarden omgaan.

Een broek heet bij een tweespan een omloper en is niet noodzakelijk.

Een koetsiersbewijs is niet verplicht.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:48

Dancie schreef:
die van mij zijn ook al een keer aan de kletter gegaan maar
zolang je zelf rustig blijft gebeurt er minder. Zelf vindt ik dat
er zelfs echt ervaren paarden met zijn 2en ervandoorgaan.
Dus dat is pas gebeurt?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:57

Dancie schreef:
ik weet niet wat jij ervaren noemt maar ik heb 4 jaar meegedraait op een menstal
meegedraaid op wedstrijden bij beleren Met alles. .

4 jaar meegedraaid? Laat me niet lachen. Je rausde even met je eigen ponies of met die shetlanders die je kapotgereden hebt, en verder deed je weinig. Verder ben je maar een paar keer meegeweest op wedstrijden, en dan kwam je niet verder dan poetsen en een paardinspannen. Je doet net of je van alles deed met die paarden. Verder vind ik het erg sneu dat je steeds
Moderatoropmerking:
zwart probeert te maken. Je blijft maar sneren naar ze geven, terwijl ze altijd goed voor jou en je paarden geweest zijn.
Is Blits eindelijk niet meer kreupel?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:58

Ellebelletje schreef:
Ik lees toch echt dat je 2 onervaren pony's voor de kar heb gezet.
Vreselijk gevaarlijk dus!! Vooral inclusief 2 personen erbij op de kar die (waarschijnlijk) ook geen verstand hebben van mennen of als er iets gebeurd wat ze moeten doen.

Je zult me wel de zoveelste predikant vinden, maar veiligheid gaat voor alles!

Superleuk dat je de 2 pony's voor de kar wil zetten, echt waar! Maar dit is gewoon 1 groot risico wat je neemt.

Je neemt wel het excuus dat je ze nergens anders kan beleren, maar denk dan even aan de gevaren die je veroorzaakt voor andere mensen die gebruik maken van de openbare weg!!

Jij kunt ze wel goed in de hand hebben, maar denken de pony's daar hetzelfde over?
Als ze opeens ergens van schrikken, ben je ze kwijt...hoe ervaren of onervaren jij of de pony's dan wel niet zijn!
Wat als ze op een kudde mensen inrennen? Of over een klein kind heen?
Zou jij dat jezelf kunnen vergeven omdat je niet de tijd neemt om ze op een andere plek te laten wennen?

2span rijden is niet zomaar 2 pony's voor de kar kwakken en als het goed gaat rijden maar...nee, daar gaan zowel voor jou als de pony's een hoop training aan vooraf!

Succes!

Daarom; dat is ook precies wat ik probeerde duidelijk te maken met mijn vorige posts, maar ik krijg een beetje het idee, of wij nou vriendelijk of minder vriendelijk reageren, de TS heeft iedere keer wel iets om er onder uit te komen.... volgens mij is ze zich nog niet echt bewust dat wij alleen maar het beste met haar (en vooral met die pony's) voor hebben.... Slapen