Buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChrissiejJJarig

Re: Buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:20

inderdaad heerlijk dat buiten rijden. Het doet zowel mij als mijn pony goed. Nu heb ik de laatste 2 weken helaas niet kunnen gaan omdat Dakota in de bokfase zit en de laatste keer was ze erg gevaarlijk in het bos. Nu ben ik weer rustig aan het trainen (wat overigens buiten is in de wei) en wandel heel vaak met haar aan de hand het bos in. Ik merk aan Dakota dat ze langzaam de energie van al die tijd weer kwijt is en vrijdag gaan we weer het bos in Haha! Ik merk toch dat ik dat mis en Dakota ook Tong uitsteken

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:22

Ik rij alleen maar buiten, tenzij het slecht weer is dan zoek ik soms nog wel eens de binnenbak op. (moet ik trouwens eerst ook 20 minuten door het bos om daar te komen)

Ik doe alles in het bos, dressuren, springen en gewoon wat rond hobbelen. Ik vind de bak maar saai (paard trouwens ook).

Lorenz1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:30

Wat wordt er hier precies bedoeld met buitenrijden? Echt op buitenrit naar bos/strand e.d? Of buitenrijden izv in het weiland/buitenbak?
Ikzelf rij namelijk altijd buiten, maar maak hooguit een paar keer per jaar een buitenrit. Dit omdat er hier weinig uitrijmogelijkheden zijn, en ik altijd een heel stuk langs een drukke weg moet.
Daarentegen staan mijn paarden 24/7 in een grote wei en paddock, dus aan buitenlucht komen ze niets tekort.
Ik ben het er dus wel mee eens dat het niet goed is om altijd maar met je paard in de binnenbak te trainen, daar de afwisseling goed is voor het dier.
Echter, niet iedereen beschikt over goede uitrijmogelijkheden (tenzij je met trailer en al op pad wil) maar in ieder geval niet naast de deur, en ik noem mijn paarden totaal niet zielig dat ik weinig een buitenrit met ze maak, omdat zo ook al benoeg afwisseling hebben en altijd buiten zijn. Dan vind ik het eigenlijk een stuk erger als een paard de hele dag maar binnen in zijn stal niets staat te doen en dan eens per week op buitenrit mag.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:30

Ik denk dat hier bedoelt word: het bos ingaan Ja

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:39

Vorig weekend nog heerlijk buiten gereden met een stalgenootje we hoeven maar een heel klein stukje weg over en dan hebben we een klein stukje bos en verder een heeeeel groot recreatie gebied. De paarden vonden het heerlijk, lekker met een lange teugel gestapt en een lekker drafje en als de één ergens niet langs durfde was de ander ineens stoer en durfde het wel en andersom.

Voor we het wisten waren we al 3 uur weg maar zowel wij als de paarden kwamen helemaal relaxed en blij terug Haha!

Hopen dat het weer snel meedoet zodat we meer buitenritten kunnen maken Tong uitsteken

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:35

Ik en mijn paardje zijn ook 'gek' op buitenrijden. Ik ben gewoon 'gek', maar helaas is paardje 'knetter'gek op buitenrijden Tong uitsteken Beetje over-enthousiast zeg maar. Op deze manier hebben we al een paar keer een soort van ongelukje gehad, die mijn enthousiasme en zelfvertrouwen wel wat getemperd hebben... In de winter ga ik dus niet zo vaak naar buiten (natuurgebied aan de overkant van de stal) maar in de zomer wel. heel veel! Heerlijk! Haha!

Bij mij op stal staan ook dure wedstrijdpaarden die nooit buiten komen. Niet eens in de paddock, alleen maar trainen in de binnenbak. Saaaaaaai voor het paard, maar blijkbaar nog steeds niet voor de eigenaren!

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 00:23

Tsja.
Mijn paard stond op een manege in een dorp, als ik buiten wilde rijden kon ik alleen maar langs de weg eigenlijk.
Bovendien, er waren niet zo heel veel mensen die ook met hun paard naar buiten gingen, dus moest ik nog in mijn eentje ook. En mijn paard liet het in haar eentje op een bepaald punt gewoon afweten. Knipoog Ging stilstaan en vertikte het om ook nog maar een stap te zetten, behalve als je terugging. Clown
Beschikking over een trailer had ik ook niet, dus "eventjes" paard inladen en naar bos/duinen/strand, was ook geen optie.
Buitenbak wel. Lachen In de buitenbak rijden vond ze héérlijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 08:02

marin16 schreef:
Daarom zou ik juist zoeken naar iemand die een braaf en betrouwbaar paard heeft om het zo proberen op te pakken.

Bij mijn paard werkt dat dus al omgekeerd, die is alleen veel stoerder buiten Lachen

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:47

Ik prijs mijzelf gelukkig dat ik aan de rand van het bos woon, want na een paar dagen in de bak rond rijden heb ik het vaak zelf al gezien en verlang ik naar de bossen Haha! Mijn paarden vinden het ook heerlijk, het is een goed alternatief en je kan ze buiten net zo goed trainen als in de rijbaan.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:53

op mijn manege stappen we in de laatste les vaak buiten uit! lekker even een kwartiertje, 10 minuten door de bosjes stappen! ook is er elke zondagochtend een buitenrit en soms gaan andere (gevorderde)lessen ook naar buiten. Ik vind het wel handig geregeld zo!

Mensen die hier omerkingen maken over manegepaarden die nooit buitenrijden; bij sommige maneges is er geen mogelijkheid om buiten te rijden i.v.m. grote wegen, woonwijken etc. Beetje vaag om daar een manege te beginnen maar toch, wel iets om rekening mee te houden bij dat soort uitspraken!

(dit geld natuurlijk niet altijd)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:42

Ik ga vaak na de les uitstappen in het bos samen met een lesgenootje. Naja, uitstappen, we zijn al gauw een stuk langer dan een half uur onderweg, we maken d'r vaak ook gewoon een buitenrit van, maar we rijden 's avonds, dus er zit alleen stap en kleine stukjes draf in, want je ziet niet zoveel.

We rijden vaak ook wel een stuk door de wijk, zijn verkeersmak, maar zo komen ze natuurlijk ook steeds nieuwe dingen tegen, als containers, bushokjes met nieuwe opvallende posters, rare winkels met uitgebreide reclame borden, enz. enz. is leuk ^^

Zomers maken we wel 'echte' bosritten met alles d'r op en d'r aan, dan zie je tenminste wat Haha! en is het weer ook gewoon lkkrder.

Heerlijk, buitenrijden Lachen

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:48

tja het valt mij ook steeds meer op dat de mensen alleen maar binnen rijden erg jammer voor de paarden, je kan best fanatiek zijn en trainen daarom kan je best lekker buiten in en uit stappen , of het lekker afwisselend houden door 2x per week een lekkere buitenrit te maken ,toen mij paard nog volop in training was voor de wedstrijden ging ik zeker 2x per week een buitenrit maken ,heerlijk voor beide ,

en nu nog maak ik zelden gebruik van de binnenbak , en als je het vaak doet die paarden weten niet beter , al waait het hard die van mij wordt er niet meer warm of koud van , is gewoon een kwestie van doorzetten

maar dat is mijn mening , en je hebt uitzonderingen uiteraard

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:16

Ik vind het heerlijk om buiten te rijden, en de paarden die ik tot nu toe heb gereden allemaal ook. Knipoog Met Odette ging ik regelmatig even naar het bos tussen al het gedressuur door, lekker lange stukken rechtdoor draven en galopperen, in plaats van steeds die rondjes in de bak. Als ik met haar naar buiten was geweest liep ze de dagen daarna ook veel fijner tijdens de dressuur!

Met de paarden die ik nu rij ga ik ook af en toe naar buiten voor de afleiding (en natuurlijk omdat het ook gewoon heerlijk is Haha!), ik probeer zowieso een beetje af te wisselen tussen dressuur, buiten rijden, springen en longeren, zodat de paarden zich niet gaan vervelen! Als ik heb gedressuurd laat ik ze ook wel eens een paar rondes lekker aan een los teugeltje op eigen tempo uit galopperen door de buitenbak (die is 45x60, dus daar is lekker de ruimte voor) dat vinden ze ook altijd heerlijk. Ook stap ik weleens lekker buiten uit enzo.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:41

Ik rij heel regelmatig buiten, zeker 2x per week. En dan zijn we nog 2 of 3x per week in de bak aan het werk.
Wij vinden het allebei heerlijk om naar buiten te gaan!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:46

Ik stap het erf af, steek een weg over en ik zit in een groot bos.
Ik ga de laatste tijd veel buiten stappen omdat ik op het moment niet mag trainen met mijn paard. Helaas gaan er niet zo heel veel mensen naar buiten zoals ik dat wil als mijn paard helemaal beter is draaf en galopeer ik namelijk veel(anders wordt ze vervelend). Die andere mensen doen het vaak rustiger aan en stappen veel. Ik ben afhankelijk van andere omdat ik niet in mijn eentje naar buiten mag. Ik ga proberen om meer naar buiten te gaan als ik weer ga trainen dus echt 2x p.w

Ik raad het iedereen aan want als je de volgende dag erop stapt lopen ze vaak zoveel beter en als je dat koppie ziet als je terug komt en ej zet ze terug op stal of in de wei.....echt onbetaalbaar!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:48

Ben het met je eens TS Ja

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 08:57

Ik ga eigenlijk best vaak met mijn paard buitenrijden. Hij heeft er echt geen zin in om dag in dag uit hetzelfde te doen. En aangezien hij niet meer mag springen (en ik ook niet Tong uitsteken ), ga ik voor de afwisseling vooral in de lente en herfst veel naar buiten. In de zomer ook wel, maar dan moet ie helemaal ingepakt vanwege de dazen. Nou scheelt het wel dat Jumper superverkeersmak is, zelfs als er grote tractoren en vrachtwagens langs hem heen denderen geeft ie niks om. Ik moet in ieder geval eerst een halfuur langs de weg en of over het spoor of over het viaduct van de snelweg dus dat moet ook wel. En ik heb het geluk dat ik hem ook zo op de trailer kan zetten (is ie ook heel makkelijk mee, kan hem alleen laden) en binnen 10 minuten in de staatsbossen ben. Ik ga meestal alleen want de meesten die ik ken durven niet naar buiten of hebben geen tijd... Soms ga ik wel eens met iemand anders en dat is wel gezellig, word er lekker veel gekletst... Jumper kan trouwens met die andere paarden ook prima opschieten en dan heb ik altijd het gevoel dat zij ook moeten 'bijbuurten'.
Ben benieuwd hoe het dadelijk met Lexie gaat. Dat is veel meer een paniekkip dan Jumper. Maar ook die gaat zo snel mogelijk mee naar buiten. En Jumper kan mooi als goed voorbeeld dienen...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:57

Ben het met de TS eens. Mijn paard wordt er niet beter van om alleen maar in de bak te lopen. Dat is trouwens nog een buitenbak hoor, wij hebben hier geen binnenbak. Het overgrote gedeelte rijden we dus buitenritten. Verder staat ze24/7 in het land, dus aan frisse lucht geen gebrek Knipoog

Maar inderdaad, je ziet het wel steeds meer. De manege waar ik vroeger reed, ging regelmatig in de zomer naar buiten, soms zelfs met een paar vrachtwagens vol paarden naar het bos! Geweldig was dat. Maar na een incident waarbij de hele groep buiten op hol sloeg en de helft van de paarden zonder ruiters terugkeerde, is het flink afgenomen met het buitenrijden.

Ben benieuwd hoe de hogere dressuur ruiters van bokt hier tegen aan kijken? Geloof niet dat ik die hier al voorbij heb zien komen. zowel, excusus Bloos Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:16

Ik geef heel weinig om een echte buitenrit, vind het saai en doe het zelden, mss een paar keer per jaar. Ik ga wel regelmatig buiten droog stappen, en daarnaast rijd ik veel cross(training)en en dat is per definitie buiten.

Ik denk dat het belangrijker is dat je voor afwisseling zorgt en dat kan op veel manieren.

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:59

Ik ben het er wel mee eens dat je na 7 jaar geen normale buitenrit kan vragen.
Maar als je het vanaf het begin af aan doet is het ook niet altijd 100% goed hoor.
Die van ons is 3 en we zijn met zijn 2e begonnen met buiten stappen.
Zelfs aan de hand is ie levens gevaarlijk.
In een groep en alles........Dus er zijn indd een paar uitzonderingen Tong uitsteken
Klinkt makkelijker gezegt dan gedaan...Ik snap wel dat het eng is.(ook voor de paarden)

hazelnootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:03

_June schreef:
Helpt het niet als er de eerste paar keer een wat meer ervaren, braaf paard met je meegaat?
Parkeer de jouwe daarachter als er iets engs aan komt. Scheelt vaak een hele hoop!

Dat heb ik toen ook gedaan, alleen toen stond er bijvoorbeel ineens iets engs in de wei waar we langs moesten, ik kon er net optijd afspringen anders had ik in de bomen gehangen. En in de zomer heb je ook wel veel last van vliegen, vooral bij ons in het bos, dus me paard werd helemaal gek daarvan. Maar ik ga in de lente met een ander paard mee, dat is ook het paard waar ze altijd mee los staat en zij is heel koel in haar hoofd, dus het moet lukken Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:05

ik denk dat je wel gelijk heb bij mij op de manege rijden de paarden eigenaaren 1 x per half jaar buiten. en denk 10 x per jaar in de buiten bak. nou ik doe eigelijk niet anders da buiterijden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:05

Ik probeer ook met alle paarden 1x per week buiten te rijden,maar ik moet wel zeggen dat het lijkt of het steeds drukker word in het bos.Ik heb best vaak gevaarlijke dingen door,aanspanningen die gewoon doordraven,auto's met aanhangers die langscheuren en brommers,loslopen honden die achter je paard aanrennen etc. Daarom vind ik het wel steeds minder leuk worden,mensen houden zo weinig rekening met elkaar.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:16

Hoi, op de stal waar ik sta met mijn superlieve Haflingertje hebben we 2 binnenbakken, een buitenbak, een stapmolen en een logeerring. Het bos is ook vlakbij, 5 min. over straat. Pling Het bos grenst aan het duin en strand, dus daar kom ik ook veel. Ja Als het goed weer is ga ik altijd naar buiten, heeeeeeerlijk !! OK dan! Mijn paard geniet daar ook veel meer van, zelf ben ik ook niet zo'n dressuurmuts en ben de bak na een paar rondjes wel weer zat. Misselijk Lekker relaxt buiten rijden, dagtochtje zo af en toe, over het strand galopperen.... Super !!! Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:25

maar ik ken ook best veel mensen (persoonlijk) die gewoon altijd met dressuur bezig zijn . en als ik dan zit te kijken dan zie ik eigelijk altijd een paard die zich dood ver veeld en alleen rondjes rijd. nou lijkt mij echt geen bal aan. om altijd alleen de bak de wei en de stal te zie Tong uitsteken. en dan kijken die mensen op hoe braaf mijn paarden buiten zijn en hoe "springerig die van hun. maar dat komt alleen omdat die paarden gewoon nooit buiten komen.