Martingaal ja of nee ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje92

Re: Martingaal ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:00

Ik zou kiezen voor de bijzet, want die kan je op elke hoogte in zetten en op elke strakte instellen:) Alleen wel 1 ding;) Je meot m wel goed vastzetten fout vastzetten en hij schiet zo los:P En in dit geval had precies ehtzelfde als jou heb vroeger ook een paard gehad wat alleen omhoog ging en slingerde echt gek gewoon:P heb toen ook een bijzet gebruikt en na een paar maanden een heel mooi beeld van hem:D Perfect op de loodlijn en niet meer omhoog gooiend(ja alleen als ie wat vaags zag) succes verder;) als je nog info wilt hoor ik het wel;)

goeten Susanne

anouk_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 21:02

dankjewel, ben echt blij dat je me geholpen hebt Knipoog

groetjes priscilla Haha!

anouk_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 21:04

dan nog 1 ding haha, zit er nu pas overna te denken, weet je ook ongeveer de prijs van zo'n bijzetteugel ??

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:06

kijk op www.divoza.com en dan bij shop en dn bij hoofstellen en bij hulpteugels staan verschillende tussen plus een uitleg van de bijwerking:) alvast graag gedaan;)

anouk_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 21:07

haha oke dankje Tong uitsteken

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:08

Moet je even op site's kijken staat genoeg op.

Als je echt wat ontspannender wil gaan lopen is een Martingaal goed, althans zo kan je paard niet meer zo hoog z'n hoofd in de lucht smijten, je paard gaat er niet door vanzelf aan de teugel lopen, maar er is veel kans, dat hij hierdoor meer je hand gaat opzoeken, en zo dus door jou nageefelijk begint te lopen.

Dit gebeurt als je paard ontspannen is, en dit kan je bereiken, door op een aangename manier (voor beiden) te rijden, eventueel met les.

Veel mensen denken dat 'aan de teugel' rijden gewoon iets is dat mooi is. Maar in principe gebeurt het als je paard ontspannen is. Je hand op zoekt maar niet gaat hangen. Veel succes!

anouk_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 21:14

oke dankje
Soet schreef:
Moet je even op site's kijken staat genoeg op.

Als je echt wat ontspannender wil gaan lopen is een Martingaal goed, althans zo kan je paard niet meer zo hoog z'n hoofd in de lucht smijten, je paard gaat er niet door vanzelf aan de teugel lopen, maar er is veel kans, dat hij hierdoor meer je hand gaat opzoeken, en zo dus door jou nageefelijk begint te lopen.

Dit gebeurt als je paard ontspannen is, en dit kan je bereiken, door op een aangename manier (voor beiden) te rijden, eventueel met les.

Veel mensen denken dat 'aan de teugel' rijden gewoon iets is dat mooi is. Maar in principe gebeurt het als je paard ontspannen is. Je hand op zoekt maar niet gaat hangen. Veel succes!

anouk_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 21:16

weet je ook welke maat je nodig hebt bij welke lengte,
mijn pony is een D-pony. op www.ruitershoponline.nl staat een bijzetteugel van € 5,- , maar dat is maat full en dat is te groot toch ...?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:16

Je paard aan huis hebben is geen excuus om geen les te kunnen krijgen. Er zijn ook mensen die bij je thuis komen om les te geven.
Een paard gooit het hoofd omhoog door bv : pijn in de rug, niet passend zadel, mondproblemen, nooit geleerd hebben goed te lopen, of dat niet durven. Ook paarden die te jong zijn ingereden, of waarbij wat is misgegaan hierbij zetten heel gemakkelijk de rug vast uit zelfbescherming. Ga veel aan de hand aan de slag en heb minstens een jaar geduld, ipv naar de hulpteugels te grijpen. Echt aan de teugel komt vanuit de achterhand en brengt het hele lijf bij elkaar. In de krul kost alleen kracht van de ruiter, ipv geduld en ruitergevoel.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:17

Een full is te groot, Normaal zou dat een Cob moeten zijn voor jou. Als ik het juist heb
Laatst bijgewerkt door Ogrop op 20-02-07 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

anouk_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 21:19

oke dankje Knipoog

Soet schreef:
Een full is te groop, Normaal zou dat een Cob moeten zijn voor jou. Als ik het juist heb

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:20

tamary schreef:
Je paard aan huis hebben is geen excuus om geen les te kunnen krijgen. Er zijn ook mensen die bij je thuis komen om les te geven.
Een paard gooit het hoofd omhoog door bv : pijn in de rug, niet passend zadel, mondproblemen, nooit geleerd hebben goed te lopen, of dat niet durven. Ook paarden die te jong zijn ingereden, of waarbij wat is misgegaan hierbij zetten heel gemakkelijk de rug vast uit zelfbescherming. Ga veel aan de hand aan de slag en heb minstens een jaar geduld, ipv naar de hulpteugels te grijpen. Echt aan de teugel komt vanuit de achterhand en brengt het hele lijf bij elkaar. In de krul kost alleen kracht van de ruiter, ipv geduld en ruitergevoel.

Nou dit is echt zooooo kort door de bocht hoor! Kijk een paard kan ook z'n hoofd omhoog smijten omdat hij erg kijkerig is, zich vanzelf niet erg rap ontspant, zich niet zo goed voelt (bang?,Onzeker?) Of gewoon heel nieuwsgierig is naar dingen; En met name als je bv in een weide gaat rijden.

Mijn paard krijg je in de piste heel makkelijk nageefelijk, maar als ik in de weide train, dan zijn de koeien aan de overkant, of de fietsers toch wel intressant hoor. Op een buitenrit kijkt m'n paard echt heel graag rond naar dat hegje,naar die hond etc. Dat heeft echt niets met die feiten die jij noemt te maken!

Graaggedaan hoor Knipoog

anouk_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 21:23

haha dankje soet, je hebt gelijk, achter mijn huis is een opleidingcentrum van ptc paarden, en daar staan dus ook allemaal paarden, en mijn pony is gewoon nieuwschierig Knipoog

Soet schreef:
tamary schreef:

Nou dit is echt zooooo kort door de bocht hoor! Kijk een paard kan ook z'n hoofd omhoog smijten omdat hij erg kijkerig is, zich vanzelf niet erg rap ontspant, zich niet zo goed voelt (bang?,Onzeker?) Of gewoon heel nieuwsgierig is naar dingen; En met name als je bv in een weide gaat rijden.

Mijn paard krijg je in de piste heel makkelijk nageefelijk, maar als ik in de weide train, dan zijn de koeien aan de overkant, of de fietsers toch wel intressant hoor. Op een buitenrit kijkt m'n paard echt heel graag rond naar dat hegje,naar die hond etc. Dat heeft echt niets met die feiten die jij noemt te maken!

Graaggedaan hoor Knipoog

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:24

Een pony bij osn kijkt soms ook omhoog maar dat is omdat ie zo vrolijk is om al zijn vriendjes tijdens de les weer te zien:P

anouk_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 21:25

inderdaad !!

KhivkJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:25

Het paard waar ik op ryd heeft de laatste tijd ook de neiging om gewoon zijn hoofd in de lucht te doen en doet gwoon alsof er niemand op hem zit (komt omdat er de laatste tijd heel veel met pessoa op hem wordt gereden, en k rijd gewoon met normaal bitje, ik heb dus niet zoveel invloed meer op hem hiermee). Mijn instructeur vond dat ik weer met martengaal moest rijden, we hebben hem zo ingesteld dat hij zijn hoofd echt niet meer omhoog kon doen en dus met genoeg been eraan hij gewoon moest gaan nageven.
Nu gaat het ook weer een stuk beter.
Wat ook fijn is, is om met losse martengaal te ryden. Of je pony moet het niet zo fijn vinden om dat ding steeds te voelen zwiepen *zoals mijn paardje laatst vond, Tong uitsteken*
Maar elk paard is anders, succes ermee

anouk_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 21:25

D-pony » maat cob klopt dat ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:31

Soet schreef:
tamary schreef:

Waarom is een paard bang/onzeker/kijkerig, of hoe je het wil noemen?
Door gebrek aan vertrouwen in de ruiter. En als je paard er niet genoeg vertrouwen in heeft dat hij bij jouw veilig is, dan zal hij niet ontspannen en dus ook niet aan de teugel en netjes over de rug gaan lopen. Hij heeft daar nl de tijd niet voor, en zijn blikveld is dan kleiner, waardoor hij op jouw moet vertrouwen om op de omgeving te letten.
Andere mogelijkheid is inderdaad teveel energie of gebrek aan concentratie, maar dat ligt beide aan de ruiter en ook daar ligt de oplossing niet in eerste instantie in een hulpteugel.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:32

anouk_hvj schreef:
inderdaad !!

Haha lol:P Is echt hellemaal mee eens Tong uitsteken Haha! Knipoog

anouk_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 21:34

klopt ! Tong uitsteken haha, is beter toch, ik herken het in m'n eigen pony :p

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:34

Pas op tamary je moet dit niet op mij gaan vestigen; mijn paard loopt perfect nageefelijk, met of zonder martingaal. Waarom een paard onzeker is? Wat denk je van een nieuwe omgeving? Van nieuwe paarden?

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:35

Ohjah anouk een halsverlanger die bedoelde ik in plaats van een bijzet teugel sorry;) Die helpen pas goed:P Ik d8 volgens mij hoor de naam anders maar de halsverlenger is in 1 maat en werkt heeeeeeeeeeeeeeel goed sorrrry:$:$:P

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:37

maar een bijzet is ook goed;)

anouk_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 21:38

hahahaha, wat is een verschil dan tussen een halsverlanger en een bijzet ?:P
ik zit nu volop naar een bijzet te zoeken haha,
nah maakt niet uit hoor ! Tong uitsteken
en ik heet priscilla, m'n pony heet anouk Tong uitsteken

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:42

een halsverlnger zorgt ook voor een ophouding, maar verlengt de hals ook. Het is elastisch , zodat als je me strakt trekt het paard wle een klein stukje omhoog kan maar niet te ver:d en een bijzet zorgt meteen voor een goede aanleuning aan eht bit en geen omhoog springend hoofd