Fleur 3-jarige shetlander aan de longeerlijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Re: Fleur 3-jarige shetlander aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 01:20

ik ben het eens met wildwings,
waarom zou je een pony een hoofdstel omdoen als het met een halster gaat?
ik vind het knap dat mensen ook echt wachten met het hele tuig en hun pony gewoon rustig voorbereiden met een halstertje, zo hoort het te gaan! helaas is dat niet altijd vanzelfsprekend meer.
en balkjes draven kan geloof ik geen kwaad als men het af en toe doet (ik weet niet hoe het met springen zit, daar heb ik geen mening over)

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 13:29

bedankt voor alle reacties. Jammer genoeg alleen tegenovergesteld maar ik denk dat hoe ik het nu doe goed is.
Ik longeer haar niet zo vaak en dit was de eerste keer dat ik balkjes met haar heb gelopen en ik ben niet van plan het heel vaak te gaan doen. En met springen wacht ik zeker nog wel even.

Ik ga haar onder het zadel beleren en misschien ook nog wel voor de kar maar dat zie ik later wel. Wat er met haar gaat gebeuren weet ik nog niet ik ben namelijk te groot om er op te rijden maar ja.

@nujaro
Ik snap wat je bedoelt ik denk iid ook dat het wel goed is om je paard op jonge leeftijd al aan dingen te laten wennen. Bijv. Balkjes lopen, aan een paraplu laten wennen van die kleine dingen die geen kwaad kunnen maar wel mooi meegenomen zijn wanneer ze daar al aan gewend zijn. Dat is later alleen maar in je voordeel.
Ik denk dat je het zo bedoeld Jeltien of niet?

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:34

Meis lekker met halster doen, altijd dat gezeur, met oh mensen gaan te snel dit kan toch niet! en dan nu moet je je ineens haasten...
Ik vind het echt een schatje, zo lekker wollig Haha!

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:44

WildWings schreef:
nujaro schreef:
daarnaast is het ook nog een feit: Jong geleerd, oud gedaan Knipoog als jij je paard/pony op oudere leeftijd nog aan balkjes en dingen moet laten wennen en hij vind het eng, is het veel moeilijker op te lossen dan wanneer zij er met jonge leeftijd goede ervaringen mee heeft gehad Knipoog

Wat een raar argument, en niet eens waar ook. Of een paard van 3 of een paard van 6 voor het eerst balkjes ziet, het is allebei even eng in het begin misschien en niet lastiger voor een 6jarige dan voor een 3jarige. Dat is echt onzin, het maakt niet uit.

Oh en bovendien, dus ik mag ook een paard maar op z'n 2,5 inrijden als het een Tinker is (zijn toch al stevig..) omdat ik heb dan beter aankan dan op zijn 6e (wat, als je naar gewrichten en de hele mikmak kijkt, een redelijke leeftijd zou zijn.. veeeel beter dan 3 iig) ?? Is dat niet egoistisch?

nou misschien moet ik je gelijk geven, want het is misschien een raar argument als je het verkeerd opvat Lachen zal het nog eens anders proberen te vertellen, misschien dat je dan beter begrijpt wat je bedoelt, want wat je zegt een driejarig paard is geen zesjarig paard Knipoog een jong paard is afhankelijker dan een paard dat al veel gezien heeft Lachen het paard is een kudde dier en beschouwd jou als iemand die bij die kudde hoort Lachen als een jong paard wat eng vind en jij loopt er langsheen, alsof je niets ziet, zal het jonge paard afhankelijker zijn en je misschien een beetje bang achteraan komen, maar komt wel Knipoog een wat ouder paard (natuurlijk blijft het een kuddedier) is ondanks dat minder afhankelijk en als hij wat eng vind zal hij sneller in staking gaan Knipoog
ik hoop dat je me goed begrijpt, want ik ben er absoluut tegenstander van om een dier als tinker, fjord, haflinger eerder te beleren omdat ze dan minder sterk zijn Knipoog ik laat ze liever nog een jaartje langer in de wei staan (mocht dat nodig zijn)
hoop dat dit beter beschreven is Knipoog

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:47

Suzanne_k schreef:
bedankt voor alle reacties. Jammer genoeg alleen tegenovergesteld maar ik denk dat hoe ik het nu doe goed is.
Ik longeer haar niet zo vaak en dit was de eerste keer dat ik balkjes met haar heb gelopen en ik ben niet van plan het heel vaak te gaan doen. En met springen wacht ik zeker nog wel even.

Ik ga haar onder het zadel beleren en misschien ook nog wel voor de kar maar dat zie ik later wel. Wat er met haar gaat gebeuren weet ik nog niet ik ben namelijk te groot om er op te rijden maar ja.

@nujaro
Ik snap wat je bedoelt ik denk iid ook dat het wel goed is om je paard op jonge leeftijd al aan dingen te laten wennen. Bijv. Balkjes lopen, aan een paraplu laten wennen van die kleine dingen die geen kwaad kunnen maar wel mooi meegenomen zijn wanneer ze daar al aan gewend zijn. Dat is later alleen maar in je voordeel.
Ik denk dat je het zo bedoeld Jeltien of niet?

dat klopt suus, das waar ik het over had Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:39

nujaro schreef:
nou misschien moet ik je gelijk geven, want het is misschien een raar argument als je het verkeerd opvat Lachen zal het nog eens anders proberen te vertellen, misschien dat je dan beter begrijpt wat je bedoelt, want wat je zegt een driejarig paard is geen zesjarig paard Knipoog een jong paard is afhankelijker dan een paard dat al veel gezien heeft Lachen het paard is een kudde dier en beschouwd jou als iemand die bij die kudde hoort Lachen als een jong paard wat eng vind en jij loopt er langsheen, alsof je niets ziet, zal het jonge paard afhankelijker zijn en je misschien een beetje bang achteraan komen, maar komt wel Knipoog een wat ouder paard (natuurlijk blijft het een kuddedier) is ondanks dat minder afhankelijk en als hij wat eng vind zal hij sneller in staking gaan Knipoog
ik hoop dat je me goed begrijpt, want ik ben er absoluut tegenstander van om een dier als tinker, fjord, haflinger eerder te beleren omdat ze dan minder sterk zijn Knipoog ik laat ze liever nog een jaartje langer in de wei staan (mocht dat nodig zijn)
hoop dat dit beter beschreven is Knipoog

Ik snap indd nu meer wat je bedoeld, maar de denkwijze komt op mij alsnog erg raar over eigenlijk Clown (Zie dikgedrukte zin)
Als een je een paard als 3jarige niets aanleert, heeft hij niet veel gezien en gedaan en zal hij 't op z'n 6e alsnog voor 't eerst zien, en dus alsnog afhankelijk zijn.

Of je nou 2 jaar eerder of later 'begint' met dit soort dingen maakt niets uit, want voor het eerst is voor het eerst.
Een paard dat 2 jaar langer op de wei heeft gestaan en dus bijv. 5 is ipv 3 als je ermee begint, is niet lastiger dan een 3jarige die gewoon op de wei heeft gestaan tot die leeftijd.

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:36

WildWings: Ik denk dat wij eigenlijk wel met de gelijke dingen zitten, alleen beide op een andere manier omschrijven zeg maar Knipoog snap goed wat je bedoelt en ben het er ook wel mee eens, alleen een ding van mij begrijp je volgens mij verkeerd en heb het idee dat ik het ook niet echt duidelijk op papier zet Lachen we houden het er maar op dat we beide op dezelfde lijn zitten oke Knipoog anders wordt het een discussie topic, terwijl we volgens mij er wel hetzelfde over denken, alleen anders beschrijven Lachen
zoals je al zegt de denkwijze van elkaar komt een beetje raar over, maar heb het idee dat ze wel gelijk zijn Tong uitsteken

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 20:23

Oke laten we nu dan maar weer ontopic gaan Tong uitsteken Jullie kunnen het altijd nog via pb bespreken. Ook al vind ik dit ook wel interressant.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:27

leuke shet!! doet ze al goed hé? Haha!

verder offtopic: ik denk dat een hoofdstel niet veel kwaad kan doen, maar als het prima gaat met een halstertje, waarom dan hoofdstel Verward ik zou zeggen, doe zo verder zolang ze het goed doet(en dat doet ze Knipoog ) OK dan! Hyper!

Starlett

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:38

tessyke schreef:
misschien een ideetje om volgende keer met een hoofdstelletje te longeren Knipoog
halstertje ziet er namelijk niet zo vriendelijk uit

mooie shet wel Lachen

Niet vriendelijk?

En aan zijn bit lopen leuren, dat is wel vriendelijk?

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 20:43

Ik weet niet maar is het misschien een goed idee om een longeerbitstukje te gebruiken dan kan het halster ook niet zoveel verschuiven lijkt mij?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:46

Ik vind het een leuk diertje..

Ik moet wel lachen om het commentaar dat dit niet vriendelijk zou zijn.. Ja oke het trekt wat, ach die pony heeft een wintervacht van min 10 cm dik en een zacht halster om.. Geloof me maar dat hij daar geen pijn aan heeft.
Een hoofdstel kan altijd nog, ik vind dat ook nog vroeg.. Maar dat is een offtopic discussie.

Leuk paard en het ziet er goed uit. Balkjes lopen is leuk voor de afwisseling Lachen

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 11:41

bedankt voor je reactie. Idd ze heeft zo'n dikke wintervacht dat het me stug lijkt dat ze er last van heeft.

Jorissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:48

Leuke shet..en goed van je dat je met halster longeert..
Ik zelf vind het altijd beter dan hoofdstel en mijn paard is dan wel 17, maar word nog steeds met halster gelongeerd..en nog steeds niks aan de hand..

succes met je leuke shet verder..

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 18:45

dank je.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:11

leuke shet! ik zou hem ook lekker met halster blijven longeren, hij heeft er geen last van en als je het met hoofdstel zou longeren, heb je alleen maar kans dat je hem een keer in zijn mond trekt als hij opzij springt o.i.d. ook van de balkjes zie ik het probleem niet in. alvast succes met het beleren!

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:15

ik vind het juist goed als je met hoofdstel longeerd Haha!
Mischien kun je het halster een heeeeel klein beetje straker doen, zodat het niet zo ver verschuifd.
Trouwens leuk ponytje! Veel succes er mee Haha!

loveballa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:17

Suzanne_k schreef:
_anton_love_ schreef:
Ziet er erg leuk uit. en ik zal inderdaat ook even wachten met het hoofdstel ik zal alleen nog niet met haar gaan springen of balkjes draven omdat ze nog jong is kan ze spier en gevricht pijn krijgen en kan later zelf niet meer goed komen!
Het is echt een leuke shet en nog veel plezier er mee Haha!

ik wil niet veel zeggen maar ik gevrichtpijn niet met een W??????? Verward
en nou niet gaan zeiken dat iedereen zpelfouten maakt he want dat weet ik ook wel Clown

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 17:07

beetje nutteloze reactie.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:18

Loveballa: zou je nou niet eens één keer een nuttige, niet totaal afkrakende reactie kunnen plaatsen? Al je berichten zijn alleen nog maar afkrakend geweest, of van het niveau kontgat. Lachen Op bokt word je meer gewaardeerd met opbouwende, inhoudelijke berichten.

Ik vind het er heel goed uitzien, en ook van mij complimenten dat je rustig de tijd neemt. Hoofdstel zou ik ook niet doen, want hij kan nog moeite hebben met het longeren door zichzelf in evenwicht te houden etc. Vind dit er veel beter uitzien dan een bit wat half door zijn mond word getrokken. Ga zo door! Hele leuke shet heb je ook zeg. Lachen

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:51

Even nog wat, iedereen heeft het erover van ja, normaal gaan ze altijd te snel en nu moet ze ineens haasten! Dat slaat nergens op, want tuurlijk moet je niet haasten, maar ik zou hem nu zo langzamerhand wel aan een bitje laten wennen, jong geleerd oud gedaan.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:53

Ik vind dat je jezelf tegenspreekt marlinH. Maargoed, WW heeft al keurig uitgelegd dat de regel: Jong geleerd is oud gedaan nergens op slaat. Lachen