Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

WildWings schreef:nujaro schreef:daarnaast is het ook nog een feit: Jong geleerd, oud gedaanals jij je paard/pony op oudere leeftijd nog aan balkjes en dingen moet laten wennen en hij vind het eng, is het veel moeilijker op te lossen dan wanneer zij er met jonge leeftijd goede ervaringen mee heeft gehad
Wat een raar argument, en niet eens waar ook. Of een paard van 3 of een paard van 6 voor het eerst balkjes ziet, het is allebei even eng in het begin misschien en niet lastiger voor een 6jarige dan voor een 3jarige. Dat is echt onzin, het maakt niet uit.
Oh en bovendien, dus ik mag ook een paard maar op z'n 2,5 inrijden als het een Tinker is (zijn toch al stevig..) omdat ik heb dan beter aankan dan op zijn 6e (wat, als je naar gewrichten en de hele mikmak kijkt, een redelijke leeftijd zou zijn.. veeeel beter dan 3 iig) ?? Is dat niet egoistisch?
zal het nog eens anders proberen te vertellen, misschien dat je dan beter begrijpt wat je bedoelt, want wat je zegt een driejarig paard is geen zesjarig paard
een jong paard is afhankelijker dan een paard dat al veel gezien heeft
het paard is een kudde dier en beschouwd jou als iemand die bij die kudde hoort
als een jong paard wat eng vind en jij loopt er langsheen, alsof je niets ziet, zal het jonge paard afhankelijker zijn en je misschien een beetje bang achteraan komen, maar komt wel
een wat ouder paard (natuurlijk blijft het een kuddedier) is ondanks dat minder afhankelijk en als hij wat eng vind zal hij sneller in staking gaan 
ik laat ze liever nog een jaartje langer in de wei staan (mocht dat nodig zijn)

Suzanne_k schreef:bedankt voor alle reacties. Jammer genoeg alleen tegenovergesteld maar ik denk dat hoe ik het nu doe goed is.
Ik longeer haar niet zo vaak en dit was de eerste keer dat ik balkjes met haar heb gelopen en ik ben niet van plan het heel vaak te gaan doen. En met springen wacht ik zeker nog wel even.
Ik ga haar onder het zadel beleren en misschien ook nog wel voor de kar maar dat zie ik later wel. Wat er met haar gaat gebeuren weet ik nog niet ik ben namelijk te groot om er op te rijden maar ja.
@nujaro
Ik snap wat je bedoelt ik denk iid ook dat het wel goed is om je paard op jonge leeftijd al aan dingen te laten wennen. Bijv. Balkjes lopen, aan een paraplu laten wennen van die kleine dingen die geen kwaad kunnen maar wel mooi meegenomen zijn wanneer ze daar al aan gewend zijn. Dat is later alleen maar in je voordeel.
Ik denk dat je het zo bedoeld Jeltien of niet?
nujaro schreef:nou misschien moet ik je gelijk geven, want het is misschien een raar argument als je het verkeerd opvatzal het nog eens anders proberen te vertellen, misschien dat je dan beter begrijpt wat je bedoelt, want wat je zegt een driejarig paard is geen zesjarig paard
een jong paard is afhankelijker dan een paard dat al veel gezien heeft
het paard is een kudde dier en beschouwd jou als iemand die bij die kudde hoort
als een jong paard wat eng vind en jij loopt er langsheen, alsof je niets ziet, zal het jonge paard afhankelijker zijn en je misschien een beetje bang achteraan komen, maar komt wel
een wat ouder paard (natuurlijk blijft het een kuddedier) is ondanks dat minder afhankelijk en als hij wat eng vind zal hij sneller in staking gaan
ik hoop dat je me goed begrijpt, want ik ben er absoluut tegenstander van om een dier als tinker, fjord, haflinger eerder te beleren omdat ze dan minder sterk zijnik laat ze liever nog een jaartje langer in de wei staan (mocht dat nodig zijn)
hoop dat dit beter beschreven is
(Zie dikgedrukte zin)
snap goed wat je bedoelt en ben het er ook wel mee eens, alleen een ding van mij begrijp je volgens mij verkeerd en heb het idee dat ik het ook niet echt duidelijk op papier zet
we houden het er maar op dat we beide op dezelfde lijn zitten oke
anders wordt het een discussie topic, terwijl we volgens mij er wel hetzelfde over denken, alleen anders beschrijven
Jullie kunnen het altijd nog via pb bespreken. Ook al vind ik dit ook wel interressant.
ik zou zeggen, doe zo verder zolang ze het goed doet(en dat doet ze
)
tessyke schreef:misschien een ideetje om volgende keer met een hoofdstelletje te longeren
halstertje ziet er namelijk niet zo vriendelijk uit
mooie shet wel

Suzanne_k schreef:_anton_love_ schreef:Ziet er erg leuk uit. en ik zal inderdaat ook even wachten met het hoofdstel ik zal alleen nog niet met haar gaan springen of balkjes draven omdat ze nog jong is kan ze spier en gevricht pijn krijgen en kan later zelf niet meer goed komen!
Het is echt een leuke shet en nog veel plezier er mee
Op bokt word je meer gewaardeerd met opbouwende, inhoudelijke berichten.