Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Alane schreef:Kostolany schreef:Stelling en sturen er zit nog al een verschil in en het is veel simpeler dan de meeste mensen uitleggen!
- Stap 1: Leg je binnenhand tegen de hals (niet van de hals want dat is sturen en ook niet naar achter want dat is trekken.)
- Stap 2: Doe je buitenhand iets naar voren.
- Stap 3: Leg je buitenbeen achter de singel (klein verschil maar niet overdrijven)
Dat is stelling rijden.
Jong paard wat het niet kan. Vraag je het naar de muur toe zodat hij nooit om kan vallen naar binnen. Wees blij in het begin met klein stukje.
Wat is dan sturen?
- Stap 1 doe je binnenhand van de hals (als of je je hand voor fiets uitsteekt)
- Gelijk tijdig doe je buitenhand stukje naar voren.
Rest is zelfde als stelling. Let wel blijf niet trekken aan je binnenhand als paard niet reageerd. Doe dan je hand een keer snel terug en opnieuw. Moet jij eens op letten hoe soepel je paard de bocht neemt.
Dat is nu het verschil in stelling en sturen wat vele ruiters niet weten. Neem dit aan van een jury lid.
ga helemaal met je mee.. hou het simpel en gemakkelijk, duidelijker voor het paard fijner voor de ruiter :J
__Marloes schreef:__elise__ schreef:binnenbeen aangesloten houden.
en je binnenhand iets van de hals af. af en toe heeft ze niet erg zin en leg ik me hand bijna op me knie.
ze loopt dan wel mooi.
Ik ook! dan lopen ze te minste stelling ipv dat ze dan der hoofd kantelt

Petra_O schreef:ik houd mijn binnenbeen aangesloten, binnenhand iets van de hals, maar niet te veel. buitenteugel tegen de hals en knijpen en loslaten op de binnenteugel. met de buitenteugel als het nodig is de buitenschouder begrenzen. de fout die ik vaak maak is de binnenteugel niet ondspannen, en dan ga ik dus scheef met de buitenschouder eruit de bocht door.....
Goofy44 schreef:De vraag is eigenlijk: waarom vraag je en geeft een paard stelling ? Waarom vraag je dat, waarom doet een paard dat en wat bereik je daarmee ? Van dat begrijpen uit kan je dan de vraag stellen: hoe vraag je stelling en bereik je dat ?
Goofy44 schreef:Goed rijden is wat anders als wat aanmodderen met "oplossingen" en "methoden" die de indruk moeten wekken dat het rijden beter gaat.
germus schreef:Binnenhand van de hals af richting je knie en de buitenhand tegen de hals.
jasmijn78 schreef:germus schreef:Binnenhand van de hals af richting je knie en de buitenhand tegen de hals.
![]()

ladylay schreef:het is een TRAINING, dus dat is bevorderen van het rijden.
dus niet in wedstrijd houding, handen laag, in principe op je been en naar binnen je hand, alsof je een krant op slaat, en dan vragen en loslaten...

jasmijn78 schreef:ladylay schreef:het is een TRAINING, dus dat is bevorderen van het rijden.
dus niet in wedstrijd houding, handen laag, in principe op je been en naar binnen je hand, alsof je een krant op slaat, en dan vragen en loslaten...
![]()

Starbreeze schreef:Zie jij A kader ruiters met hun hand op hun been rijden dan?
ladylay schreef:je kan wel zo reageren, maar ze weten wel degelijk wat ze hier doen.
Starbreeze schreef:Zie jij A kader ruiters met hun handen een halve meter uit elkaar naast hun been rijden dan?
ladylay schreef:open slaan, naar binnen, okay naast je been over duidleijk...niet OP been
ladylay schreef:Starbreeze schreef:Zie jij A kader ruiters met hun hand op hun been rijden dan?
heb je het tegen mij ?
en ikheb het over de training

Citaat:Zeg, bij wie train je? Want ik realiseer me nu dat ik toch niet helemaal goed bezig ben...

Citaat:Oh ik las het alsof jij dat wedstrijdhouding noemde. In het losrijden zet ik mn handen ook wel wat breder en lager, maar voor de rest in de oefeningen, training of niet probeer ik ze netjes naast elkaar te houden en ze allebei evenver naar binnen te brengen, de ruimte tussen mnn handen is dan net zoveel als wanneer ik rechtdoor zou rijden.