Wat is vriendelijker wielspoor of knopje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michel123

Re: Wat is vriendelijker wielspoor of knopje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:29

Norway_girl schreef:
Ik doe het als volgt als ik bijvoorbeeld een overgang van stap naar draf wil:
* vraag via de kuit om een overgang te maken
* reageerd het paard niet pak ik mijn zweep erbij om mijn kuithulp te verduidelijken.
* Dan vraag ik mijn paard terug naar de stap.
* Dan moet hij gelijk een overgang naar de draf maken zodra ik mijn kuit er weer aanleg. Reageerd hij dan nog niet krijgt hij een kleine por met mijn spoor en een tik met mijn zweep achter mijn kuit. Ik gebruik de spoor dan zo, dat hij netjes over het lichaam van het paard rolt. Niet erin hakken!

Maar ik gebruik liever alleen het zweepje Knipoog Ik heb vaak mijn spoor niet eens nodig om mijn paard voorwaards te rijden en dat wil ik ook zo houden Haha!

Heel netjes, hoor. Eindelijk eens iemand die de wieltjes in haar sporen op de juiste manier gebruikt !
Veel ruiters en amazones prikken, porren of schoppen hun wielen er in, en dat kan best een keer gebeuren natuurlijk, maar alleen in het uiterste geval.
Met jouw manier van rijden heb ik op mijn paard (1.82) trouwens een flink lange zweep nodig, haha. En die heb ik dus ook, eentje van 1.50 mtr, én eentje van zelfs 1.60 voor het losrijden als ik op concours ben.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 22:32

Wouw ik ben er verlegen van Pling Wat heb je dan een groot paard dan zeg!
Ik gebruik een zweep van 1 meter. Maar eigenlijk gebruik ik die liever zo min mogelijk, net als mijn sporen. De instructeur op de manege waar ik paard heb leren rijden zei altijd: "Sporen moet je verdienen en als je ze dan verdiend hebt, moet je ermee rijden alsof het hele scherpe spijkers zijn waarmee je en paard mee kan verwonden" En dat hb ik altijd in mijn achterhoofd gehouden Knipoog

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:50

Ik rij mijn paard of zonder sporen of met een groot glad wiel. Wiel is behoorlijk dik en voelt zacht aan als je ermee over je eigen arm rolt. Mijn paard is nogal een heethoofd en kan zich ontzettend druk maken. Hij is super aan mijn been, maar soms wil ik net even wat meer reactie.

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:12

JazzPony schreef:
Ik rijd met knopjes ..!
Wieltjes nog nooit geprobeerd maar wil eigenlijk wel eens proberen na al deze reacties.

dat heb ik nou ook Haha!

Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:39

Zoals met alles ligt het eraan hoe je ze gebruikt en hoe jou paard reageert op de verschillende sporen.
Mijn paard doet het super met wielspoortjes en waardeloos met knopjes.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:14

Lindavdwal schreef:
Ze zijn allebei i.i.g. niet paard-onvriendelijk wanneer je je spoor gewoon goed gebruikt. Welke beter is of vriendelijker zou ik niet weten. Ik rijd zelf met een knopspoor en doen dat op een paardvriendelijke manier.

Amen.
Ik ken een meisje en die gebruikt haar spoor op verkeerde manier.
daarom heeft haar paard ook veel wonden.
Maar ik ben zelf niet zo in voor sporen,omdat heel veel er mee willen rijden omdat het 'stoer' is.
maar als het goed gebruikt word heb ik er geen problemen mee

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:01

Ik gebruik gewone knopsporen, maar af en toe, heeft mijn paard even lak aan mijn beenhulp, en dan ook aan de sporen.. en dan rijdt ik hem even 1 dag met een wieltje, daar reageert hij heel fel op..

Dus ik denk dat wieltjes iets minder prettig zijn voor het paard. Want als ik daar 1 x mee heb gereden, is hij de weken erop weer super voor mijn been....

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 14:59

naam schreef:
Ik gebruik gewone knopsporen, maar af en toe, heeft mijn paard even lak aan mijn beenhulp, en dan ook aan de sporen.. en dan rijdt ik hem even 1 dag met een wieltje, daar reageert hij heel fel op..

Dus ik denk dat wieltjes iets minder prettig zijn voor het paard. Want als ik daar 1 x mee heb gereden, is hij de weken erop weer super voor mijn been....

Ligt er ook maar net aan hoe je ze gebruikt Knipoog En sommige paarden reageren er nu eenmaal feller op.

IkenVin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:57

ligt er aan hoe je ze gebruikt,vind ik ook

bont_jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:41

Michel123 schreef:
Norway_girl schreef:
Ik doe het als volgt als ik bijvoorbeeld een overgang van stap naar draf wil:
* vraag via de kuit om een overgang te maken
* reageerd het paard niet pak ik mijn zweep erbij om mijn kuithulp te verduidelijken.
* Dan vraag ik mijn paard terug naar de stap.
* Dan moet hij gelijk een overgang naar de draf maken zodra ik mijn kuit er weer aanleg. Reageerd hij dan nog niet krijgt hij een kleine por met mijn spoor en een tik met mijn zweep achter mijn kuit. Ik gebruik de spoor dan zo, dat hij netjes over het lichaam van het paard rolt. Niet erin hakken!

Maar ik gebruik liever alleen het zweepje Knipoog Ik heb vaak mijn spoor niet eens nodig om mijn paard voorwaards te rijden en dat wil ik ook zo houden Haha!

Heel netjes, hoor. Eindelijk eens iemand die de wieltjes in haar sporen op de juiste manier gebruikt !
Veel ruiters en amazones prikken, porren of schoppen hun wielen er in, en dat kan best een keer gebeuren natuurlijk, maar alleen in het uiterste geval.
Met jouw manier van rijden heb ik op mijn paard (1.82) trouwens een flink lange zweep nodig, haha. En die heb ik dus ook, eentje van 1.50 mtr, én eentje van zelfs 1.60 voor het losrijden als ik op concours ben.

ja zo hoord het!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:07

over het algemeen vind ik een wieltje veel fijner dan een stompe spoor. eigenlijk alle paarden die ik ken en wel eens gereden heb waren ook veel fijner te rijden met een wielspoortje en niet omdat die scherper zouden zijn, maar juist omdat ze afrollen als je je paard aantikt met het spoortje.

Uris rij ik ook met een groot grof wiel, hier loopt ze heel prettig op en ben dus ook niet van plan om dat te gaan veranderen ondanks dat ik er wel eens commentaar op krijg.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:54

Ik ben sowieso geen fan van sporen. Je hoort iedereen wel altijd zeggen hoe je ze juist gebruiken moet, maar de meeste mensen vervangen hun hele kuithulp met een spoor. Die afwisseling tussen beenhulp en spoorhulp schijnt bijna onmogelijk te zijn. Natuurlijk zijn er genoeg mensen die ze wél juist gebruiken kunnen, maar naar mijn idee wordt een spoor bijna vanzelfsprekend gebruikt en niet omdat het gewoon écht nodig is.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 18:30

Lizzle schreef:
Ik ben sowieso geen fan van sporen. Je hoort iedereen wel altijd zeggen hoe je ze juist gebruiken moet, maar de meeste mensen vervangen hun hele kuithulp met een spoor. Die afwisseling tussen beenhulp en spoorhulp schijnt bijna onmogelijk te zijn. Natuurlijk zijn er genoeg mensen die ze wél juist gebruiken kunnen, maar naar mijn idee wordt een spoor bijna vanzelfsprekend gebruikt en niet omdat het gewoon écht nodig is.

Ja idd ben ik wel met je eens. Veel mensen (bedoel eigenlijk pennymeisjes) die sporen om willen voor de show. dat ben ik met je eens. Misschien vinden een aantal dat interresant staan.

germus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:23

Ik rij ook met wieltjes, mijn paard reageert er erg goed op.
Momenteel rij ik m1 dus mag ik ook geen zweep meer gebruiken tijdens de dressuurproef, en is een wieltje wel fijn om hem effe attent te maken voor bv een moeilijke oefening.
Volgens mij zijn alle sporen wel vriendelijke tenminste als je ze goed gebruikt.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:50

Weet je wat ik niet snap, dat als een wielspoor zoveel vriendelijker zou zijn, waarom mag je daar dan niet meer mee rijden bij de pony's?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:00

omdat wielsporen alleen maar vriendelijker zijn bij een stille beenligging Knipoog en veel ponyruiters (no offense Tong uitsteken ) hebben die nog niet

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:55

LiSSy schreef:
omdat wielsporen alleen maar vriendelijker zijn bij een stille beenligging Knipoog en veel ponyruiters (no offense Tong uitsteken ) hebben die nog niet

Wat een onzin. Rolleyes
Ik zie genoeg ponyruiters (kinderen) beter rijden dan paardruiters (volwassenen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:57

LiSSy schreef:

ligt dat er aan of je een paard of een pony rijdt ja Vork ?

Ik rijd een pony, en zit daar zo stevig op dat ik heel stil met mijn been kan liggen hoor Ja
Als ik op een paard van 1.70 rijdt die hoog opgooit vliegt het alle kanten op denk ik Haha!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 18:28

ik zeg ook veel en niet alle Knipoog

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:30

Ik kon mijn benen op mijn pony ook niet altijd even stil houden, maar het deel dat ik niet stil kon houden hing een heel stuk onder mijn pony vandaag dus had het niet zo heel veel uitgemaakt welke sporen ik om deed. En dan nog, getalendeerde pony ruiters rijden vaak beter dat paardenruiters die maar met grof geweld een Z proefje kunnen door hobbelen en blijft het dus erg krom dat pony ruiters het niet zouden mogen en paarden ruiters wel!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 21:40

Ja nou ja, het is idd erg krom. Maar ja in iedere klasse heb je wel wat Clown

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:24

Ik heb ooit getest. wieltje en in me hand stompen en met een knop spoor..
Wat deed zeerder?? wieltje rolt weg.. knop spoor niet.

Dus mijn fisie is dat wieltjes vriendelijker zijn>

elke wezen vind "jeuk" erger dan beetje pijn. Dus reageren ze meer op een kieteling dan op een prik.

Mijn paard vind het gerinkel van die wieltjes DOOD eng Haha! Dus rijd zonder wat

Ik vlieg door de bak heen van rinkeldekinkel Haha!

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:38

Ik denk inderdaad ook dat wieltjes niet slechter zijn dan knopjes...
Maar mijn vraag: " mag je een E-pony met wieltjes starten of niet?" Omdat wieltjes toch niet onvriendelijker zijn? Dat je c-pony's niet met wieltjes rijdt, dat kan ik dan wel begrijpen met die kleine kindjes, maar E-pony's? In elke klasse? of alleen Z?

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:08

NAAR mijn weten mag je paarden in de B zeker ook niet mee starten.. ik dacht dat het vanaf de Z pas mocht.

maar ik zie op wedstijden deze wel altijd !! mensen rijden er mee in B Verward

Rijd je tussen paarden of ponys?? kan je Instructeur er niks op zeggen?? of ff bellen met KNHS. www.KNHS.nl

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:27

Ik rijd met knopjes.
Zijn wel paardvriendelijk zolang ik ze alleen gebruik zoals het moet Lachen

Mijn hulpen zijn dan:
- eerst bovenbeendruk
- geen reactie: bovenbeendruk en kniedruk
- nog steeds geen reactie: bovenbeendruk+kniedruk+kuitdruk
- Als hij dan nóg niet wegdraaft (maar dan is hij eigenlijk áltijd al weg) dan krijgt hij al die hulpen nog wat sterker
- daarna pas een tik met de zweep (als ik die heb) en anders een klein 'prikje' met mn spoor

Maar eigenlijk gebruik ik ze nooit, heb ze wel aan mn laars hangen.. Af en toe voor het wijken gebruik ik ze wel, maar dat doet hij eigenlijk ook wel op alleen kuitdruk. Maar hij neemt dan zijn kont wat beter mee Knipoog

Ik ga mn volgende les ook weer ff met mn instructrice bespreken of het nog wel nodig is, want ik vind het momenteel alleen maar onhandig.

Mijn benen zijn er wel van verbeterd (maar stil zullen ze nooit zijn, met mijn knieën --> ziekte) maar wel zodanig 'stil' dat ik hem niet elke pas drijf, ook al ziet het er zo uit

Wieltjes heb ik nog nooit aangehad, maar ik als ik ze zou proberen, dan wel het liefste met mn instructrice erbij, want ik expirimenteer zelf liever niet Haha!