Saar4 schreef:Wat gaf Albert Voorn voor aanwijzingen? wat moest er volgens hem veranderen?
Tjee, ik weet niet of ik dat zo goed kan uitleggen. Een paar weken terug heeft hij een flink artikel in de Hoefslag gelezen waar nogal wat ophef over is geweest. Ik heb geprobeert dat artikel terug te vinden op i-net maar helaas.
De basis is volgens hem bij 99% van de ruiters en paarden verkeerd. Hij is van mening dat wanneer je een paard terug laat komen in tempo het paard zijn rug omhoog moet kunnen doen waardoor hij meer op het achterbeen komt en als hij zijn rug omhoog doet doet hij automatisch ook zijn hoofd omhoog. 'Normaal' ga je diep zitten, handen laag houden, been eraan en buitenhand sluiten. Maar als jij diep gaat zitten kan dat paard nooit zijn rug omhoog brengen. Als jij je handen naar beneden duwt hinder jij je paard om zijn hoofd omhoog te doen en als jij je been eraan houdt geef je een dubbele hulp, je wilt tenslotte langzamer. Hij zegt dus dat als je terug wilt rijden je moet gaan staan in de beugels, je voeten moet afsteken, je handen hoog moet dragen en je binnenhand moet sluiten.
Als je dit leest/hoort, denk je; die man spoort niet. Maar als je daarentegen hem ziet rijden en zijn paard ziet springen kún je niet anders dan hem gelijk geven. Daarnaast heeft Ronald nog nooit eerder Pluk zo makkelijk terug kunnen rijden als met zijn aanwijzingen. En ook Albert Voorn zelf ging van een flink stevig galopje in twee passen naar het halthouden, en dat is toch echt niet makkelijk als Pluk zo'n bui heeft.