hoe doe je dat hakken laag????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: hoe doe je dat hakken laag????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:15

Daan_ielle schreef:
Heb laatste een clinic van albert Voorn zitten kijken, en die zegt dat je op de grond moet staan zoals je op je paard zit.. Voeten dus horizontaal..

Het spijt me voor meneer Voorn maar helaas is dit anatomisch onmogelijk. Er is niet voldoende draairuimte in het heupgewricht om met de benen recht omlaag en de voeten naar voren de dijen zover te spreiden dat het paard er tussen past en de kuiten niet zowat een meter van het paard zijn....
Er MOET érgens iets buigen en draaien en de kniëen staan alleen scharnieren in één vlak toe*. Óf de voet blijft naar voren en het dijbeen maakt een forse hoek met de verticaal, idem de kuit waarbij de voet navenant omhoog gebogen moet worden.
Óf het dijbeen draait naar buiten en dus de voet.
Een compromis is het meest practisch en op 'staan' lijkt het zelfs niet als je 'in de beugels gaat staan'. Die beugels maken nl. een forse hoek met de grond en de ruiter staat bovendien niet met bekken en bovenlichaam recht.....
Nee, 'alsof je staat' is een non-vergelijking. Je rijdt paard Pling

HC

* bij vrouwen is dit nog kritischer omdat de kniëen relatief 'x' staan om de andere andere stand van de heupkoppen in het bekken te compenseren. Dit is Pling waarom er zoveel knieklachten bij vrouwelijke ruiters zijn. De anatomische onmogelijkheid van wat gevraagd wordt.

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:21

Ik heb er ook erg veel problemen mee gehad om me hakken uit te drukken heb eerst (4 of meer jaren )? zonder hakken uitdrukken gereden het is eigenlijk pas sinds vorig jaar winter dat iker niet meer bij na hoef te denken.. van hakken laag, hakken laag..
ik heb het zo geleerd; in stappen (vooral met instappen ) de hele tijd er aan denken hakken laag, hakken laag en in dat probeerde ik ook in draf en als je dat neit goed kunt onthouden vraag dan een lesgever die telkens zegt; hakken laag, en die daar een beetje op wil letten Knipoog succ6

en ik heb ook tijd met 'te' korte beugels gereden.. zodat die beugels het je makkelijker maken om je hakken uit te drukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:39

Huertecilla schreef:
Sorry JoviBan, maar met hakken laag wordt echt bedoeld dat de tenen hoger dan de hak moeten.

'Sorry' HC, zo werd dat vroeger bij mij op les niet bedoeld. En werd het bedoeld zoals ik in mijn voorgaande post beschreef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:45

Ook ik heb nooit geleerd met hakken uitdrukken dat de hakken lager moesten dan de teen.
Maar dat de voet horizontaal moest lopen.

Maar als je je hakken optrekt krijg je idd te horen, hakken uitdrukken, of hakken omlaag Lachen
En voor je gevoel zitten ze dan al echt bijna aan de grond Tong uitsteken

katrien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:43

Als je je benen eerst us lang houd en dan je hakken ook naar beneden...
Goed oefenen en het gaat ooit een keertje automatisch

succ6!

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:50

je had naar beneden is gewoon zoals je het zegt denk ik Nerd
Je hiel naar beneden drukken

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 14:03

gewoon goed uitdrukken inderdaad,
misschien moet je proberen je beugels iets langer te doen, dat wil soms wel is helpen, ze moeten ook niet te lang worden want dan kan je je hakken ook niet meer uit drukken

ingridge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:09

Kimbuuron maak je niet te druk, je bent nl niet de enige met dit euvel.

Ik geef blijkbaar elke keer een komische show weg mbt "hakken laag" vooral in de galop want dan zitten mij knieen ergens in mijn nek en ben ik mijn beugels weer eens kwijt- dit alles volgens mijn instructrice. Ook zij heeft me de nodige hints gegeven maar het lukt me tot nu toe niet (ik ben ook nu een aantal maanden uit de roulatie ivm drachtige merrie)...

Maar we blijven het proberen, ik geef niet op en gelukkig is mijn merrie erg geduldig, liever gezegd lui (die vindt het prachtig- aantal stuiptrekkingen van mijn kant in de galop en mevrouw is terug in de stap).

Ik weet dat het de volgende stappen die je moet doen om tot een onbewust goed te komen:
1. onbewust fout
2. bewust fout
3. bewust goed
4. onbewust goed
Alle het gedrag is af/aan te leren maar er gaat tijd in zitten.
Succes!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:24

Huertecilla schreef:

Voor wie spieroefeningen wil doen moet de 'grippers', de binnendijbeenspieren, oprekken. Dat doe je in een soort kleermakerszit op je rug liggend met de voeten tegen elkaar de opgetrokken knieën tegen de mat 'drukken'. Niet met spierkracht maar door óntspanning.
Er zijn nog wel meer oefeningen, doch dit is de belangrijkste.

*probeert zich voor zich te zien hoe deze oefening gaat, maar kan het toch niet helemaal zien*
Op zich lijkt het me een goede oefening voor mezelf, snap alleen niet zo goed hoe ik het moet doen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 15:52

denk dat je je voetzolen tegenelkaar moet houden. Dan op je rug gaan liggen en dan je knieen naar de grond zien te krijgen

kyliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:00

De beugel moet op de bal van je voet zitten, probeer er goed op te letten als je rijd en vraag andere mensen er ook op te letten en dat ze er iets van moeten zeggen als je je hakken weer optrekt.. Ik weet het het is heel irritant maar zo leer je het wel het snelst. Ik deed het ook en ik ben er grotendeels vanaf gekomen door de beugels over de hals van het paard te leggen en zo te gaan rijden en dan je hakken overdreven naar beneden doen.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:02

Ik had daar ook heel erg last van want ik zat de hele tijd aan mijn hakken uitdrukken te denken. Maar wat je moet doen is gewoon je been lang maken,dus op de beugel drukken met je voet. Gaat je hak vanzelf naar beneden:D