Anky-systeem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 10:21

Ik denk dat het een hele goede manier van rijden is. MITS je het gevoel hebt, begeleiding hebt en niet zelf wat aanklooit, want dan gaat het niet goed.

Ik ken maar weinig paarden die met zoveel veer in het lijf lopen, dan de paarden van anky en haar leerlingen, dus ik weet wel zeker dat het een hele goede methode is. Maar niet om het na te doen. Ik blijf bij de klasieke manier, daar weet ik meer van.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 10:42

Suzanne F. schreef:
Wat ik dus nogal vaak zie doen bij rijders van het LRD systeem is 1 teugel/hand heel erg terughalen om hem los te krijgen, dat schijnt zo te horen??....een correcte aanleuning komt tot stand door vertrouwen, en niet door hem los te trekken....

Ik rijd sommige paarden ook wel eens lager en dieper maar altijd met been naar een weerstandbiedende hand aan zodat het paard op druk van de teugel nageeft.

Wat leuk dat je dit zegt, het valt mij namelijk ook op dat veel ruiters hun hand heel erg terughalen, en het paard zo heel erg willen laten inbuigen. Ik vind dat dit niets met paardrijden te maken heeft. Je krijgt hier ook geen echte buiging door, het paard buigt misschien een beetje in de hals, maar dit heeft niets te maken met de buiging van het lichaam, om je binnenbeen heen. Ik vind het ook niet de goede manier om een paard los te maken. Trekken kan nooit een goed resultaat opleveren, het heeft niets te maken met gymnasticeren van een paard. Ik vind het ook een raar en lelijk gezicht, dat geruk en gepluk.

Wat ik een fijne aanleuning vind is eigenlijk hetzelfde als hoe jij het beschrijft. En dat je voelt dat ze van achteruit naar de hand toe lopen en daarbij licht 'trekken', wat druk pakken op het bit. En dat ze altijd een drang naar voren houden.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 10:53

Zwelgje schreef:
Waarom zou niemand haar dit na kunnen doen???? Mijn instructrice lest bij Tineke Bartels die op haar beurt weer bij Anky en Sjef lest. MIjn instructrice rijdt haar paarden net zo, ik overigens ook! Je hand achter je knie plaatsen en zorgen dat je paard daar naageeft is een hele mooie oefening bij het losrijden. Je moet er wel voor zorgen dat je paard dan niet over de buitenschouder wegsjouwd en dat hij in een actief tempo doordraaft/stapt/gallopeert.

Dat met die hand achter je knie zou ik bijv. zelf nooit toepassen. Het zal gerust heel effectief zijn, maar je moet het wel kunnen, om dan je paard niet over de buitenschouder weg te laten lopen etc. Dan rij ik toch liever op de wat klassiekere manier. Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. En ik denk ook dat de 'topruiters' die dagelijks tig paarden rijden heel goed in het 'systeem' van Anky kunnen rijden, maar die hebben ook ontzettend veel ervaring. Trouwens, Anky rijdt ook niet op alle paarden op dezelfde manier, ze past haar manier van rijden aan aan het paard. En ik vraag me af of de mensen die haar zomaar 'nadoen' dat ook beseffen, dat het niet voor ieder paard geschikt is.

Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 11:02

Heerlijk dat je handen dan gevolgd worden bij het naar voren uitschuiven.. dat is voor mij toch dè bevestiging dat ze netjes aan het bit is Lachen
Denk dat de methode LDR idd voor enkele ruiters is weggelegd, maar er ook een heleboel mee kapotgereden worden.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 11:05

Zwelgje schreef:
Waarom zou niemand haar dit na kunnen doen???? Mijn instructrice lest bij Tineke Bartels die op haar beurt weer bij Anky en Sjef lest. MIjn instructrice rijdt haar paarden net zo, ik overigens ook! Je hand achter je knie plaatsen en zorgen dat je paard daar naageeft is een hele mooie oefening bij het losrijden. Je moet er wel voor zorgen dat je paard dan niet over de buitenschouder wegsjouwd en dat hij in een actief tempo doordraaft/stapt/gallopeert.

Mijn instructrice zou een hartverzakking krijgen als ik mijn hand achter de knie zou zetten... Inbuigen is voor mij dan ook:
hand opzij en licht naar voren
op deze manier volgt het paard je hand en heb je niet het gevaar dat hij alleen maar in de hals knikt. Je moet het paard 'van je af' rijden is mijn mening, zo haal je het hoofd naar het paard toe...

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 11:07

J een keer terughalen is niet erg maar er als maar aan lopen sjorren en je hand "vastzetten" achter je knie zie ik nog veel te veel gebeuren!!

het basisprincipe van het hoe jullie het noemen anky systeem is hand en been los van elkaar LRD instellen maar zoveel mensen proberen het zo te doen!! paarden in de kreukels ze lopen met de kop in het zand en zijn kont hangt in de wolken!!! dat komt zo vaak voor ik rij al een paar jaartjes volgen het het anky principe maar snap er nog steeds geen snars van!!!

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 11:25

Het is ook heel moeilijk, iedere keer dat je denkt: en nu weet ik hoe ik mijn paard het beste kan trainen, gebeurt er wel weer iets waardoor je in verwarring kan worden gebracht. Maar het is wel een uitdaging, je blijft erover nadenken en je blijft leren en verbeteren. En als je dan een paar super fijne passen maakt met je paard die helemaal van jou zijn en precies zoals je het wilt, dan geeft dat zo'n kick! Lachen

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 11:59

Wouter24 schreef:
J een keer terughalen is niet erg maar er als maar aan lopen sjorren en je hand "vastzetten" achter je knie zie ik nog veel te veel gebeuren!!

het basisprincipe van het hoe jullie het noemen anky systeem is hand en been los van elkaar LRD instellen maar zoveel mensen proberen het zo te doen!! paarden in de kreukels ze lopen met de kop in het zand en zijn kont hangt in de wolken!!! dat komt zo vaak voor ik rij al een paar jaartjes volgen het het anky principe maar snap er nog steeds geen snars van!!!

En ik snap geen snars van jou Haha!
Snap dat hele 'systeemgelul' eigenlijk niet, paardrijden is in theorie heel simpel. Been = activiteit, hand = begrenzing van die activiteit.
Het toepassen is de moeilijkheid, ik zie op de landelijke concoursen het diepe en rond rijden met een los paard zelden goed toegepast (behalve bij sommige springruiters), dus vandaar mijn pleit voor het vwnw, neus voor de loodlijn rijden.

happy worker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 12:05

Wouter24 schreef:
J ik rij al een paar jaartjes volgen het het anky principe maar snap er nog steeds geen snars van!!!

Ik hoop dat je dat als grapje neerzet Verward Ik mag toch hopen dat je weet waar je mee bezig bent en niet klakkeloos nadoet wat iemand je zegt. Als je het idee erachter niet weet of begrijpt dan kan je het toch nooit goed toepassen in je training. Dat werkt wellicht als je iedere dag begeleiding hebt maar hoe wil je dat in godsnaam toepassen als je alleen rijdt en hoe wil je dat aan evt. leerlingen overbrengen.

happy worker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 12:12

Suzanne F. schreef:
Het echte Anky systeem gaat over been en hand los van elkaar gebruiken en geen aanleuning willen en de hand niet opzoeken als dat niet gevraagd wordt. .....

Zo, voor het eerst sinds tijden dat ik iets gepost heb hier op rijtechnisch.... Haha!. Zal ook wel 1 van de laatste keren zijn denk ik... Lachen

Ik heb nog geen antwoord op mijn eerdere vraag vandaar maar even het stukje gequote dat voor mij van belang is en wat ik dus niet helemaal kan vatten. Ik heb overigens in (oudere) interviews en stukken van Anky/Sjef nooit gelezen dat ze geen aanleuning willen, is dit nu jouw interpretatie Suzanne of is dit een ontwikkeling in hun systeem. Daar ben ik heel nieuwsgierig naar.

Enne, dit soort berichten mag je vaker posten hoor, zeer interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 12:35

Ik denk dat "geen aanleuning" willen een beetje kort door de bocht is. Uiteraard wil je aanleuning, want zonder aanleuning kun je niet rijden. Je wilt alleen een zeer lichte aanleuning. Die krijg je alleen voor elkaar als je paard heel los zonder blokkades in zijn lijf kan bewegen, dus is een belangrijk deel van je training gericht op die losheid.

Hand en been los van elkaar gebruiken klopt inderdaad. Dit klinkt heel vreemd, omdat voor de meeste mensen "impuls" synoniem is met "been erbij". Op het moment dat je daar vanaf stapt, door het gebruik van signaalhulpen, kun je je hand en je been dus los van elkaar gaan gebruiken.

Het principe van je paard rond rijden is plat gezegd er meer impuls instoppen aan de achterkant, die je dan weer opvangt aan de voorkant. Daar verandert helemaal niets aan. maar je kunt je paard leren om uit zichzelf naar voor te blijven gaan, zonder dat jij continu been bij houdt. Je hebt dan dus een impuls naar voor, en die begrens je weer met je hand. Doordat je hand en been los van elkaar gaat gebruiken, kun je je hulpen veel exacter gaan doseren. Je paard kan echt op eigen benen gaan lopen, omdat jij er niet constant aan zit te "duwen" en "trekken".

Ik vind het een beetje bizar om het Anky-systeem (en dan moet je voor de correctheid eigenlijk spreken van het Sjef-systeem) compleet los te zien van het "klassieke" systeem. De achterliggende principes zijn namelijk hetzelfde, alleen worden sommige dingen op een andere manier verwoord en uitgevoerd. (zie bovenstaand voorbeeld) Ik wil hier nog een keer benadrukken dat ik ook heel erg veel foute voorbeelden ken van mensen die menen "klassiek" te kunnen rijden. Ook daar heb je goede begeleiding bij nodig!

Wie echt geïnteresseerd is in deze manier van werken moet eens een clinic gaan volgen.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 13:26

happy worker"]
[quote="Wouter24 schreef:
J ik rij al een paar jaartjes volgen het het anky principe maar snap er nog steeds geen snars van!!!

Ik hoop dat je dat als grapje neerzet Verward Ik mag toch hopen dat je weet waar je mee bezig bent en niet klakkeloos nadoet wat iemand je zegt. Als je het idee erachter niet weet of begrijpt dan kan je het toch nooit goed toepassen in je training. Dat werkt wellicht als je iedere dag begeleiding hebt maar hoe wil je dat in godsnaam toepassen als je alleen rijdt en hoe wil je dat aan evt. leerlingen overbrengen.
[/quote]

Waarom zou dat een grapje moeten zijn??? Ik was pas een videoband aan het kijken van een aflevering van Paardensport tv (zo heette dat toch), wat ik altijd opnam. Het ging over Anky en haar systeem. Toen zag je Edward Gal die les van haar kreeg en later werd hij geinterviewd. Hij vertelde dat hij het systeem nu een beetje door begon te krijgen maar dat het best lang had geduurd om het zich 'eigen' te maken. Dus zo vreemd is dat niet hoor! Je kan het idee erachter wel begrijpen maar om ineens om te schakelen naar een nieuw systeem is nog niet zo simpel hoor.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 13:29

Zep schreef:
Hand en been los van elkaar gebruiken klopt inderdaad. Dit klinkt heel vreemd, omdat voor de meeste mensen "impuls" synoniem is met "been erbij". Op het moment dat je daar vanaf stapt, door het gebruik van signaalhulpen, kun je je hand en je been dus los van elkaar gaan gebruiken.

Klopt, maar het is bijv. wel weer zo dat als je je paard 'electrisch' wil maken en je geeft opeens even been om een reactie uit te lokken, dat je die energie die je daardoor krijgt, niet weg gooit door je hand weg te steken, je vangt het wel weer op met je hand, dus eigenlijk werken hand en been wel samen. Want je wil niet dat hij harder gaat lopen, maar dat hij achter even beter doortreed bijv.

Of begrijp ik je nu verkeerd?

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 13:45

Ooit stond er een heel groot stuk in de Hoefslag over dit systeem, meerdere ruiters kwamen aan het woord, wat me opviel was dat Tineke Bartels het systeem niet als een compleet ander systeem zag, maar als klassiek rijden met de details nog verder uitgespit.
Voor de rest vind ik het een heel interesant systeem, maar ik denk dat je het niet zomaar eigen hebt en het een heel moeilijk systeem is, en dat je er ook veel begeleiding bij moet hebben. Niet zomaar voor de eerste beste gek dus.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 14:00

happy worker"]
[quote="Wouter24 schreef:

[/quote]

Natuurlijk weet ik waar ik mee bezig ben!!! maar zo simpel is het allemaal niet zoals veel mensen denken, en ik doe niet klakkeloos wat iemand me zegt, heb les van iemand die er echt heel dicht bijstaat en in grote lijnen snap ik het heus wel maar het is echt niet zo makkelijk, en ik weet idd van Edward Gal en dergelijke dat die er ook heel lang over gedaan hebben voor dat ze het echt tot in de puntjes thuis op konden lossen zonder Sjef of Anky ernaast

happy worker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 14:55

ok, dan is je uitdrukking ik snap er geen snars van wat verkeerd geplaatst denk ik want daarmee geef je aan het je het idee erachter niet snapt/begrijpt. Iets begrijpen wil nog niet zeggen dat je het volledig beheerst. Is de visie van Sjef overigens niet dat paardrijden simpel moet zijn Haha!.

en het grote verschil (Sjef-klassiek) zag ik ook niet, alleen door de opmerking van suzanne dat aanleuning niet gewenst is ging ik even op het verkeerde been.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 14:59

Op zich is het systeem heel simpel....je geeft alleen been als je een verandering van tempo wil en verder blijf je eraf. En als je aan de teugels "trekt" moet je paard langzamer gaan. Dus als je wil halthouden doe je dat zonder been, want je wil dat je paard langzamer gaat...

Op zich begrijpelijk, ook voor het paard. Het enige wat ik niet helemaal begrijp is het volgende (ik hoop dat iemand wél weet hoe het zit):

je wil een paard dat zijn achterbenen goed onder de massa plaatst, zodat hij daarmee meer gewicht kan overnemen van de voorhand en zo lichter wordt in de voorhand. De achterhand "zakt" en de voorhand "rijst". Zo denken de klassieken er ook over. De hoofd/hals houding van Bonfire op de foto begrijp ik dan niet helemaal...hij kan zo toch niet "omhoog" komen in de voorhand? Het lijkt mij erg vreemd om als paard met je hoofd tussen je voorbenen te lopen, maar dan wel lichter in de voorhand te worden....
Ik rijd mijn paarden ook vrij rond en wil dan dat ze achter actief blijven, maar kun je verwachten dat ze zoveel "draagkracht" achter hebben, terwijl ze aan de voorkant naar beneden gedwongen worden?

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 15:08

Boeiend! Het blijft boeiend…Leuk Zwelgje geloof ik, dat van Tineke die les heeft van Anky/Sjef. Maar daar noem je ereen: ik vind dat Tineke en Imke héél anders rijden dan Anky en de paarden ook zo eng kort in de hals rijden…
Verder denk ik dat je de training in eerste instantie moet afstellen op je paard. Anky rijdt zo ja, maar zoals Anky is er geen één hier in Nederland en daarbij kiest zij ervoor een bepaald soort paarden te rijden dat heel voorwaarts is en weinig druk nodig heeft. Dat is ‘haar type paard’ en Junior is ook niet voor niets verhuisd naar een amazone die met meer druk rijdt.

Er zijn volgens mij heel veel manieren om correct te rijden en je moet uit alles wat je hoort en ziet dingen pakken die bij jou en je paard passen. Een vriendin van mij lest met haar flegmatieke zeer snel op het been afstompende paard bij Nicole Werners die haar dus ook leert om vooral met haar been van het paard af te blijven…..maar dat werkt gewoon niet bij dat paard! Om dan maar stug aan dát systeem vast te blijven houden? Mijn paard vereiste in eerste instantie ook meer druk: nu is hij fijn te rijden maar hij heeft echt wel eens een goede schop te pakken gehad en ook een fikse ophouding. Dat is niet mijn stijl van rijden, mijn vorige reed ik op niks naar voren en op niks terug, maar deze is gewoon zóóó anders….

Goed of fout zijn dus hele subjectieve begrippen. Als je een blij paard hebt dan plezier in het werk heeft, lekker door zijn loopt en op wedstrijden ook prima scoort interesseert het me niet zoveel volgens welk systeem je rijdt, dan zal je toch wel iets goed doen!

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 15:09

lekker door zijn lijf loopt (lijf was weggevallen)

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 15:18

marieketencate schreef:
Op zich is het systeem heel simpel....je geeft alleen been als je een verandering van tempo wil en verder blijf je eraf. En als je aan de teugels "trekt" moet je paard langzamer gaan. Dus als je wil halthouden doe je dat zonder been, want je wil dat je paard langzamer gaat...

Ik rij niet met dit systeem zou niet weten hoe dus begin er niet eens aan. Maar ik dacht dat je altijd been nodig hebt al dan niet wakend of zeg ik nu iets heel doms?? Tong uitsteken SVP wat meer uitleg en btw een hele interessante onderwerp.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 15:23

Ik denk dat je moet proberen om paardrijden zo simpel mogelijk te maken. Voor jezelf, en vooral voor het paard. Dit bereik je door o.a. consequent te zijn. Been = reactie etc. Hierdoor kan je steeds minder zichtbare hulpen geven en mooier gaan zitten, en ziet het er voor het oog makkelijk uit. En ik denk dat het een kwestie is van gevoel, je kan er eindeloos over discussieren en in theorie alles er van af weten, maar je moet i.m.o. je gevoel steeds verder ontwikkelen. Dan kun je allerlei 'systemen' toepassen op verschillende paarden.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 15:32

Citaat:
Dus als je wil halthouden doe je dat zonder been, want je wil dat je paard langzamer gaat...

Maar je wilt ook dat hij zijn benen goed onder de massa zet. Hoe krijg je dat voor elkaar zonder been?

happy worker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 15:47

Kitty, ik kan me voorstellen dat als je paard voldoende impuls heeft dat die achterbenen er vanzelf wel onder komen/blijven, dus dat het paard leert om zich te sluiten zonder dat hij van achteren direct op slot staat. Vergeet ook niet de invloed van je zithulpen hierbij.

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 16:07

happy worker schreef:
Kitty, ik kan me voorstellen dat als je paard voldoende impuls heeft dat die achterbenen er vanzelf wel onder komen/blijven, dus dat het paard leert om zich te sluiten zonder dat hij van achteren direct op slot staat. Vergeet ook niet de invloed van je zithulpen hierbij.

Hier kan ik me niks bij voorstellen Verward Ik moet mijn paard echt terugrijden met mijn benen in een overgang terug en zeker niet aan de teugels zitten. Ik heb ooit geschreven bij een barokke wedstrijd daar vertelde me de jury dat de meesten niet wisten hoe ze een 'heet' paard moeten rijden. Zeker niet trekken alleen maar benen geven. Hij zei dat deze paarden vaak anders gereden moeten worden dan het Nederlandse paard. Misschien heeft hij het fout maar ik weet dat dit bij mijn friemeltje goed werkt.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 16:23

BTW rijd ik paarden zo veel mogelijk terug op mijn zit.... en wat op mijn benen, maar eigenlijk gebruik ik mijn handen er niet bij, alleen een ophouding voordat.. maar dat is logisch.

Plus dat ik vind dat er geen systeem is voor paardrijden, iedereen heeft zijn eigen systeem, imiteren kun je proberen maar lukt je toch nooit. Geen enkele ruiter rijd hetzelfde!