Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Suzanne F. schreef:Wat ik dus nogal vaak zie doen bij rijders van het LRD systeem is 1 teugel/hand heel erg terughalen om hem los te krijgen, dat schijnt zo te horen??....een correcte aanleuning komt tot stand door vertrouwen, en niet door hem los te trekken....
Ik rijd sommige paarden ook wel eens lager en dieper maar altijd met been naar een weerstandbiedende hand aan zodat het paard op druk van de teugel nageeft.
Zwelgje schreef:Waarom zou niemand haar dit na kunnen doen???? Mijn instructrice lest bij Tineke Bartels die op haar beurt weer bij Anky en Sjef lest. MIjn instructrice rijdt haar paarden net zo, ik overigens ook! Je hand achter je knie plaatsen en zorgen dat je paard daar naageeft is een hele mooie oefening bij het losrijden. Je moet er wel voor zorgen dat je paard dan niet over de buitenschouder wegsjouwd en dat hij in een actief tempo doordraaft/stapt/gallopeert.
Zwelgje schreef:Waarom zou niemand haar dit na kunnen doen???? Mijn instructrice lest bij Tineke Bartels die op haar beurt weer bij Anky en Sjef lest. MIjn instructrice rijdt haar paarden net zo, ik overigens ook! Je hand achter je knie plaatsen en zorgen dat je paard daar naageeft is een hele mooie oefening bij het losrijden. Je moet er wel voor zorgen dat je paard dan niet over de buitenschouder wegsjouwd en dat hij in een actief tempo doordraaft/stapt/gallopeert.
Wouter24 schreef:J een keer terughalen is niet erg maar er als maar aan lopen sjorren en je hand "vastzetten" achter je knie zie ik nog veel te veel gebeuren!!
het basisprincipe van het hoe jullie het noemen anky systeem is hand en been los van elkaar LRD instellen maar zoveel mensen proberen het zo te doen!! paarden in de kreukels ze lopen met de kop in het zand en zijn kont hangt in de wolken!!! dat komt zo vaak voor ik rij al een paar jaartjes volgen het het anky principe maar snap er nog steeds geen snars van!!!
Wouter24 schreef:J ik rij al een paar jaartjes volgen het het anky principe maar snap er nog steeds geen snars van!!!
Suzanne F. schreef:Het echte Anky systeem gaat over been en hand los van elkaar gebruiken en geen aanleuning willen en de hand niet opzoeken als dat niet gevraagd wordt. .....
Zo, voor het eerst sinds tijden dat ik iets gepost heb hier op rijtechnisch..... Zal ook wel 1 van de laatste keren zijn denk ik...
happy worker"]
[quote="Wouter24 schreef:J ik rij al een paar jaartjes volgen het het anky principe maar snap er nog steeds geen snars van!!!
Zep schreef:Hand en been los van elkaar gebruiken klopt inderdaad. Dit klinkt heel vreemd, omdat voor de meeste mensen "impuls" synoniem is met "been erbij". Op het moment dat je daar vanaf stapt, door het gebruik van signaalhulpen, kun je je hand en je been dus los van elkaar gaan gebruiken.
happy worker"]
[quote="Wouter24 schreef:J ik rij al een paar jaartjes volgen het het anky principe maar snap er nog steeds geen snars van!!!
marieketencate schreef:Op zich is het systeem heel simpel....je geeft alleen been als je een verandering van tempo wil en verder blijf je eraf. En als je aan de teugels "trekt" moet je paard langzamer gaan. Dus als je wil halthouden doe je dat zonder been, want je wil dat je paard langzamer gaat...
happy worker schreef:Kitty, ik kan me voorstellen dat als je paard voldoende impuls heeft dat die achterbenen er vanzelf wel onder komen/blijven, dus dat het paard leert om zich te sluiten zonder dat hij van achteren direct op slot staat. Vergeet ook niet de invloed van je zithulpen hierbij.