Wat is een heet paard? Voor mij is dat een paard met te veel looplust. Vergelijkbaar met aanhoudende stalmoed. Dus op het minste reageren (omgeving of ruiterhulpen) en moeilijk terug te rijden zijn, gespannen aanvoelen, niet luisteren naar de hulpen, en enkel maar vooruit willen, ongeacht wat de ruiter doet.
Momenteel heb ik sinds 4 maanden een bijna 4-jarige onder het zadel die dit gedrag vaak vertoont, en ik moet zeggen, ik heb weinig paarden gereden die zo zalig rijden. Het vereist wel een soort van "innerlijke kalmte" van de ruiter om zo'n paarden ook daadwerkelijk aan het werk te kunnen zetten. Ze gaan immers enkel nog meer gespannen en harder lopen indien de ruiter gespannen, dwangmatig of angstig is.
Ik heb deze merrie in het begin gewoon op eigen benen laten lopen, zij het dan misschien een beetje over haar eigen tempo heen, waardoor ze haar eigen passen niet goed kon afmaken. Het belangrijkste was dat ze eerst met haar eigen gewicht in balans kwam. Gewoon laten doen en zo weinig mogelijk gestoord dus.
Na een maand ongeveer heb ik haar rustig met licht teugelcontact en een terugwerkende zit naar een lager tempo gereden. Dit was erg moeilijk, maar keer na keer ging het telkens iets beter. Hoewel je wel voelde dat ze bij het minste een tempoverhoging zou doorvoeren, waartoe ze zelfs vaak ook zelf het initiatief nam.
Na dit ook ongeveer een maand gedaan te hebben, dus onder een arbeidstempo gereden te hebben, ben ik wat rechter gaan zitten en laat ik haar nu na het loswerken in een rustig tempo een vlotte arbeidsdraf aannemen, wat ze ook erg goed doet. Hierbij waak ik erover dat ze niet in een te hoog tempo loopt. Door het werken in rustiger tempo kan ik nu zeer goed met haar schakelen, van arbeid naar rustiger (richting verzameling), terug naar arbeid en vervolgens zelfs enkele passen verruimen. Dit laatste vindt ze nog steeds wel erg moeilijk, want ze heeft de neiging te versnellen en ook erna niet goed terug te komen.
Het lijkt me dus essentieel dat zo'n hete of vurige paarden leren terug te komen op de hulpen, dat je de rust erin brengt, waar ze desnoods wel wat meer tijd voor krijgen als een ander paard. Dit type paard geraakt namelijk enkel nog meer gestresst en nog heter onder dwang. Geef hen vertrouwen, en je hete paard wil daarna voor je door vuur gaan, omdat ze meestal zo graag onder het zadel voor je willen werken. En dan krijg je dat klein beetje extra door je vurige paard waarover ze spreken in het hele dressuurwereldje.