Goed of slecht??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sence

Re: Goed of slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:22

Ik moet eerlijk zeggen Emilion, toen ik jou reactie las dacht ik ook dat je Doorn bedoelde en vond het erg apart.

Ik denk dat je het een beetje verkeerd hebt neergezet dan dat je bedoelde.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:34

Mijn reactie was niet tegen Doorn bedoeld. Excuses als het wel zo is opgevat. Mijn reactie was een algemene reactie.
Ik zie niks verkeerds in manier van rijden van Doorn als ik het zo lees, dus begreep ook al niet waarom ze zo boos werd.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:53

Emilion1985 schreef:
Mijn reactie was niet tegen Doorn bedoeld. Excuses als het wel zo is opgevat. Mijn reactie was een algemene reactie.
Ik zie niks verkeerds in manier van rijden van Doorn als ik het zo lees, dus begreep ook al niet waarom ze zo boos werd.

haha het is doom ..
en idd excusses ik bedoelde die gene onder je ..
ik was zo pist dat ik jou als eerste zag staan ..
maar dit hele bericht is voor LilainR
vond al zo raar dat je het niet begreep!! Bloos sorry!

en wat Lilian R betreft net in profiel gekeken maar is zo oud als me zusje dus weet genoeg ook wel grappig dat ze niet meer reageert he Haha!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:07

Gelukkig!! Haha! Vind forums ook niet bedoeld om elkaar zwart te maken.
Dacht ff dat ik gek werd, ik snapte er echt niks van, Doom.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:12

Emilion1985 schreef:
Gelukkig!! Haha! Vind forums ook niet bedoeld om elkaar zwart te maken.
Dacht ff dat ik gek werd, ik snapte er echt niks van, Doom.

nee dat vind ik dus ook ..
en al zie je nou foto's ofzo waar je het absoluut niet mee eens ben snap ik het ..

maar dit vind ik gewoon lef hebben!!!! Boos!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:20

Maak je er maar niet zo druk om.
Ik kan niet halen uit jouw tekst dat je je paard verkeerd rijdt. Daarvoor zou je idd minimaal foto's moeten zien. Zou zeggen, geniet van je paardje en doe alleen wat met terechte kritiek. Opbouwende kritiek dus.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:29

LilianR schreef:
Emilion1985 zoiets als boven jou bericht gechreven wordt? Clown

Sorry neem mn woorden terug, verkeerd gelezen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:34

Ik vind dat een paard vanaf het begin af aan moet leren waar zijn hoofd hoort te zijn en bij de meeste paarden is een weerstand biedende hand icm been voldoende om ze naar de hand toe te drijven. Als je dan meteen ontspant (niet losgooien maar licht contact houden) als ze daar lopen hebben ze dat vrijwel direct door en kun je het van daaruit weer meer gaan bevestigen.

Wat heb je eraan als een paard zonder contact met het hoofd in de lucht rondloopt? Is alleen maar slecht voor de rug en zeker voor een jong beest.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:37

Tja, ik zou ook niet meteen met een jong paard aan de teugel gaan lopen. Als ik de mijne straks inrij, is dat niet het eerste waar ik me mee bezig ga houden. Balans vinden vind ik veel belangrijker, dan meteen 'in de krul'.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:41

Vind je dan niet dat je eigenlijk onduidelijk bent naar je paard? Eerst mag hij zelf weten waar het hoofd is en later moet dat ineens wel op een bepaalde plaats. Je kan ze toch beter ineens het juiste leren? Dat kan uiteraard zonder dwang.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:47

Nadya schreef:
Tja, ik zou ook niet meteen met een jong paard aan de teugel gaan lopen. Als ik de mijne straks inrij, is dat niet het eerste waar ik me mee bezig ga houden. Balans vinden vind ik veel belangrijker, dan meteen 'in de krul'.

Het ging volgensmij niet om een jong paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:49

Starbreeze schreef:
Vind je dan niet dat je eigenlijk onduidelijk bent naar je paard? Eerst mag hij zelf weten waar het hoofd is en later moet dat ineens wel op een bepaalde plaats. Je kan ze toch beter ineens het juiste leren? Dat kan uiteraard zonder dwang.

Nou, ik ga mijn paard in eerste instantie heel rustig bitloos inrijden (ik doe aan freestyle) en in de winter krijgt 'ie weer een paar maanden rust. Daarna ga ik het pas wat serieuzer oppakken. Ik doe alles stap voor stap en ik heb niet het idee dat mijn paard het onduidelijk vindt, hoor. Eerst maar zien hoe het gaat straks met inrijden. Hij 'moet' trouwens niets.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:50

Sence schreef:
Nadya schreef:

Het ging volgensmij niet om een jong paard.

Ze had het over inrijden en dan ga ik even voor het gemak van een jong paard uit. Is dat gek?

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:05

foutje Knipoog

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:55

@ Nadya: Ik vind freestyle trouwens wél serieus hoor. Knipoog Je moet echt weten waar je mee bezig bent en vindt freestyle een super manier om te gebruiken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:08

Sence schreef:
foutje Knipoog

Kan gebeuren Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:09

Emilion1985 schreef:
@ Nadya: Ik vind freestyle trouwens wél serieus hoor. Knipoog Je moet echt weten waar je mee bezig bent en vindt freestyle een super manier om te gebruiken.

Dank je wel, ik vind het ook heel serieus, maar sommige mensen met paarden vinden dat niet, helaas.
Of ze snappen er niets van en denken dat je maar wat soft staat te doen. Tja, dom he? Knipoog

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:18

Nadya schreef:
.

Ze had het over inrijden en dan ga ik even voor het gemak van een jong paard uit. Is dat gek?

Nee dat is niet gek maar sommige mensen halen inrijden en losrijden door elkaar.

Met losrijden pak ik mijn paard ook altijd meteen op. Voorwaarts neerwaarts.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:21

Ja idd. Freestyle wordt vaak soft gevonden, absoluut onterecht.
Iedereen kan rijden met bit en hulpmiddelen, maar bitloos rijden vraagt toch wel een grote vertrouwensband.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:25

Emilion1985 schreef:
Ja idd. Freestyle wordt vaak soft gevonden, absoluut onterecht.
Iedereen kan rijden met bit en hulpmiddelen, maar bitloos rijden vraagt toch wel een grote vertrouwensband.

Absoluut. Zeker als ik straks mijn jonge puber bitloos in ga rijden Haha! Haha! Haha!
En toch weet ik zeker dat het goed gaat komen, als ik alleen al zie wat ik in een paar maanden tijd bereikt heb. Ik vind die band echt prachtig om te ontwikkelen samen met mijn paard. Zouden meer mensen eens moeten doen met hun paard Knipoog Haha!

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:27

mijn haflinger wordt o0k bereden die gata vanzelf al lekker aan de teugel maar wta kan ej er aan doen als ze niet wil sturen??

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:30

Ben ik het helemaal mee eens Nadya! Alleen zou ik niet iedereen bitloos willen laten rijden. Zie de ziekenhuizen al vol stromen Tong uitsteken
Een paard is geen mens, maar een dier die begrepen wil worden. Waarom kun je dat nou zoveel mensen niet aan het verstand brengen? Boos!

@romylisa: teugels zijn eigenlijk niet bedoeld om mee te sturen. Dat zou je met je benen moeten doen. Misschien doe je te weinig met je benen onder het rijden? Duidelijke beenhulpen geven voordat je ook maar iets met je teugels doet. Teugels zijn eigenlijk alleen extra hulpmiddelen in samenwerking met je benen. Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:35

romylisa schreef:
mijn haflinger wordt o0k bereden die gata vanzelf al lekker aan de teugel maar wta kan ej er aan doen als ze niet wil sturen??

Je moet je paard dus leren 'wijken voor druk' (zodat hij je beenhulpen beter gaat begrijpen) en werken met de dubbele lange lijnen (grondwerk, eigenlijk allebei). Zo doe ik het met mijn paard in elk geval. Zie straks wel als ik er op zit, hoe het dan echt gaat.... Haha!

En Emilion1985; je moet ook niet zomaar bitloos gaan (in)rijden met een moeilijk paard. Er gaat een hoop aan vooraf.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:36

Emilion1985 schreef:
Ben ik het helemaal mee eens Nadya! Alleen zou ik niet iedereen bitloos willen laten rijden. Zie de ziekenhuizen al vol stromen Tong uitsteken
Een paard is geen mens, maar een dier die begrepen wil worden. Waarom kun je dat nou zoveel mensen niet aan het verstand brengen? Boos!

Geen idee... Mensen denken dat je met een paard kunt communiceren op de mensenmanier, maar ik zie veel paarden die niets meer van mensen begrijpen. Ik doe het liever op de paardenmanier en ik zie dat het veel beter werkt. Vroeger wist ik niet beter, maar nu gelukkig wel..... Knipoog

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 20:22

Bedankt mensen voor al jullie tips! Clown Haha!
Ik heb der net gebeld en het laten lezen ze is er mee eens!! Clown Knipoog
Ze bedankt jullie ook allemaal heel erg voor jullie hulp!! Bloos Bloos
Hier mag dus een slotje op! Haha! Bloos