8 vraagjes, over het rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Re: 8 vraagjes, over het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 00:03

LynnGiirl schreef:
Hee, ik heb wat problemen met het rijden. Ik heb natuurlijk ook les, maar ik kan het jullie ook wel vragen misschien voor wat tips enzo.

1- Nou 1 probleem is al de achterhand. Hij loopt veelste veel op de voorhand en ik krijg de achterhand ergewoon niet onder. Overgangen rij ik de hele tijd, balkjes draven enzo. Maar het wil gewoon niet.

*Ik zou toch maar weer snel les gaan rijden.En vraag dan eens of je de overgangen wel juist rijdt.Je kunt wel heel veel overgangen rijden tot je een ons weegt maar als je pony niet de overgang van achteruit maakt dan rij je geen juiste overgang en zal je niet verder komen.Probeer je pony ook veel beter aan je been te krijgen anders is het rijden van een overgang ook heel moeilijk.Een mooie oefening is ook om af te wenden en dan zo ver mogelijk door te rijden naar de andere kant en zo laat mogelijk weer op de hoefslag uit komen.De meeste paarden willen al meters van te voren de bocht afsnijden en dat doen ze zodat ze hun achterbeen dan niet onder hun lichaam hoeven te zetten.Je moet wel correct blijven rijden en je pony wel voor bereiden op de wending en niet op het laatste moment je pony omtrekken.Dan heeft de oefening geen zin.

2- Als we gaan springen, het gaat de laatste tijd echt al veel beter, ik kan nu meestal wel bepalen waarneer die moet afzetten want eerst sprong die veel te vroeg. Maar ik weet niet of dat nou goed is als je het zelf kunt bepalen. En hij zet soms nog wel te vroeg af. Een vriendin van mij ging er ook is op en haar paard komt gewoon altijd uit dus die bepaalde niet waarneer me paard afzette dus me paard zette veeeeelste vroeg af. Maar is dat nu goed of slecht =|? Dat je het zelf moet bepalen.

*Wat ik als 1 van de eerste dingen leerde van mijn springinstructrice was passen tellen.Tel de galop passen van je pony.En leg dan eens een balk op de binnen hoefslag neer en op 19 meter nog een balk.Galopeer er nu eens een paar keer over heen en tel de passen die je tussen die balken rijd.Als je dit goed lukt kun je eens kijken of je er een extra pas tussen kan galoperen.En je kan eens kijken of je er een pas minder tussen kan krijgen.Als je dit goed onder de knie hebt kun je eens op een kruisje aan galoperen en weet je dus precies wanneer je pony gaat springen.Verder moet je ook heel goed op je houding letten.Als je al iets te veel naar voren zit dan kan dat ook aanleiding geven dat je pony te vroeg gaat springen.

3- Ik hoor van sommige mensen dat met sporen rijden beter is dan met zweep omdat je hem dan meer met je benen rijdt, en als je hem een tik geeft hij het niet echt voelt in sze mond zegmaar. Nou met sporen is die wel altijd veel slomer. Maar in de voltes valt die veeeel minder naar binnen.

*Eerst je pony goed aan het been krijgen en niet met sporen gaan rijden.

4- Nou dat is ook een probleem, in de voltes valt die soms gigantisch naar binnen, en vooral op de rechterhand krijg ik hem gewoon niet mooi . Dan pakt die steeds vast op links.

*Hier is ook je probleem dat je pony niet goed aan je been staat.

5- Ik heb echt een verotte zit, ik zit veelste ver naar voren, en heb van die kapstok tenen tijdens het rijden Tong uitsteken! Iemand daar tips voor Tong uitsteken?

*Let hier heel goed op en vraag je instructrice om jou er meer op te wijzen.Ik heb wel hier wel eens gelezen om bv elke keer als je langs een bepaalde letter in de bak rijd om op je zit te letten.

6- Sommige zeggen dat je de teugels hoog moet houden, anderen zeggen weer bij het zadel. De 1 zegt kneden in de teugels spelen dermee. De ander zegt stil houden. Wat is het nou Verward ?

*Je hand mooi voor je houden net boven de manen.Je moet je handen niet echt letterlijk stil houden je moet wel mee gaan met de beweging van het hoofd van je pony.Als je ze echt stil houd krijgt je pony elke keer een klein rukje in z'n mond.

7- Dit is een hele rare vraag. Mijn nichtje rijdt op me verzorgshetje, maar ze rijdt er voor het eerst op en ik geef der les. Ze heeft nog nooit eerder op een paard gereden. Maar hoe leer ik haar dat ze op het goede been moet lichtrijden. Want ze kan het niet zien door de manen van de shet. Is dit erg Tong uitsteken!?

*Vond de tip wel goed om de manen te gaan vlechten voor dat ze gaat rijden zodat ze het wel kan zien.

8- Me andere verzorgshet schuurt ze manen & staart helemaal kapot aan het hek. Hij heeft ze nog wel maar ze zijn heel kort. Die andere shet doet het een beetje, ik heb het bij die nog nooit gezien maar ze heeft wel zoo staartwortel met vn die afgeschuurde haartjes. Wat is dit en wat kan ik er tegen doen Party!! ?

Lynn.

[b]

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 20:13

Dankje dankje dankje ..
Keb deze donderdag weer eindelijk les Knipoog! .
En gaa echt gebruik maken van jullie tips hoor,
jullie hebben ze er niet voor nix op gezet Lachen!

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:09

Heb je de tips al wat kunne uitproberen (ik neem aan dat je wel meer als 1 maal per week rijd?)

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 07:08

Over je zit: het lijkt of je niet zo lekker op je zadel zit? Ik heb pas de zadelmaker langs laten komen en een paar zadels geprobeert, echt ongelofelijk hoeveel een juiste(re) zit mede afhangt van het zadel waar je op rijdt!

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 08:25

EvaSuzanne schreef:
Over je zit: het lijkt of je niet zo lekker op je zadel zit? Ik heb pas de zadelmaker langs laten komen en een paar zadels geprobeert, echt ongelofelijk hoeveel een juiste(re) zit mede afhangt van het zadel waar je op rijdt!

Binnekort gaan we ook een nieuw zadel kopen,, alleen dan moet ik noeg even sparen Knipoog!
En misschien dan szon dekjeding derover heen weet je wel.

@ Mariska. Ja ik rijdt de ene week 5x maar soms ook maar 2x licht aan mijn huiswerk, en het huiswerk van de andere huurder. Als zij heel veel huiswerk heeft zoals deze week heb ik hem heel vaak. Maar ik kon vorige week vaak niet.

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 08:26

LynnGiirl schreef:
EvaSuzanne schreef:

Binnekort gaan we ook een nieuw zadel kopen,, alleen dan moet ik noeg even sparen Knipoog!
En misschien dan szon dekjeding derover heen weet je wel.

@ Mariska. Ja ik rijdt de ene week 5x maar soms ook maar 2x licht aan mijn huiswerk, en het huiswerk van de andere huurder. Als zij heel veel huiswerk heeft zoals deze week heb ik hem heel vaak. Maar ik kon vorige week vaak niet. Vandaag ga ik dr weer op na heel lang omdt ik een repetitie week had. Dus vandaag moet ik ht eventjes uitprintee Knipoog!

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 22:10

Vandaag in de bak gereden, tging best slecht omdat die best lang niet had gereden =|! En toen ik op stal kwam had die een wond naast sze oog =|! Gelukkig hadden ze er al onsmettingsspray opgedaan. Van die wond heb ik verder nix gemerkt, alleen dat die bij het begin wat rustiger was . Hij rijdt nu inplaats van links, rechts ineens fijner ?
Maar ja . Ik heb foto's voor jullie & een filmpje .
Houding is nog steeds barslecht . Huilen
Maar ik vond het wel goed gaan omdat die een week niet had gereden Lachen!.
Ik ben nu de foto's even aan het uplouden enzo.
Ze komen strax of morgen.
Licht eraan hoelang het duurt Knipoog!

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 22:45

Ze komen morgen want ik moet nu naar bed Knipoog!
Maar ik kijk ook de hele tijd naar ze hoofd kzit heel vaak voorover gebogen. Vork !
Maar dat zien jullie morgen wel . Knipoog!

Tot morgee dnn Cool !

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 18:11

Wat trouwens ook een probleemtje is dat als die overgangen maakt ze hoofd in de lucht gooit Knipoog! .
In mijn bovenstaande post zie je nog meer problemen van die dag Knipoog!

Nou jaa hier de fotos:
http://www.mijnalbum.nl/Album=G8XXX7BC

Filmpje moet in een andere post anders doet die het niet.
Dus die komt hiernaa.
Kritiek is heeeeeeeeeeeeeeeeel erg welkom en vooral tips. Maar ik hoef niet de grond in worden geboort ofzo Tong uitsteken!

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 18:12

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 18:52

Kom maar op met tips enzo, Haha!! .

Kusjes .. Kusje !

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:00

komt hij :
1 armen rustig naast je lichaam houden en je armen dus niet strekken
2 paard mag best iets rustiger dus onderbeen klopt echt te veel
3 termo laarzen moet je eigelijk niet mee rijden want daar blijf je makkelijk mee in je beugel steken
4 sporen zijn zwaar onnodig ik vind je paard echt te gehaast waardoor zijn achterhand er ook niet lekker onder kan komen
5 ga eerst zelf helemaal goed zitten en laat je paard goed lopen voor je hem naar beneden rijd
6 op de foto's ga jij te veel mee in de bochten met je paard .. hij moet dat zelf uitzoeken en jij moet rechtop blijven zitten Knipoog
ik bedoel dit niet aanvallend hoor! ik zie bijna mezelf daar rijden!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:21

Volgens mij zit je veel te gespannen, lekker ontspannen dus. Misschien kan je tijdens het warmstappen zelf even wat gym oefeningen doen met het bovenlijf zodat je alvast ontspant en zodat je daar echt even bewust mee bezig bent.

Wanneer je je handen iets hoger houdt (nu hou je ze naast zijn schoft), hoef je niet meer naar voren te zitten!

Bedenk verder maar dat je heel erg trots moet zijn op zo'n mooie pony, maak je helemaal groot en lang! En telkens als je halthoud even rustig alles nalopen: handen op de goede plek, tenen naar voren, recht op zitten enz. En tijdens het rijden altijd ver vooruit kijken, volgens mij is het onmogelijk om voorover te zitten en netjes voor je uit te kijken (tenzij je een hele flexibele nek hebt natuurlijk Knipoog

Succes!

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 20:04

Okee erg bedankt .
Jaa nu ik dat filmpje zie was het ook wel erg gehaast enszo Lachen! .
Volgende x weer een filmpje voor jullie?
Nou kzal dr weer aan denke aan de tips Tong uitsteken! .
Ik zet hem er zo mooier op dan is die vertraagd kan je het beter zien Knipoog!

Nog meer mensen die tips hebben Haha!?_

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 11:02

Nog meer tips/commentaar Vork ?

_elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:39

Ik vind het geheel er niet echt ontspannen uitzien.
Ik vind het niet lijken alsof je je handen netjes op een plek hebt, dus daar zou je iets meer op kunnen letten.
Ook trek je je been wat op bij het aandrijven geloof ik, maar dat kan ook door de foto komen. Bedenk dat als je een wending maakt, je je achterbeen wat naar achter brengt, en je binnenbeen strekt. Draai je lichaam naar de kant maar je heen wilt, en breng je binnehand een heel klein beetje naar boven. Juist in de wendingen is het belangrijk je buitenteugel erbij te houden. Als dat een beetje lukt kun je proberen de wendingen meer van achteren in te zetten.
Verder ga ik mee met wat hierboven is gezegd: Zorg eerst dat jij netjes op je pony zit, en dat hij lekker loopt voordat je je druk maakt over zijn hoofdhouding. Ik vind het er namelijk niet echt uitzien of hij zijn achterhand onder zijn lijf zet, en als jij constant druk geeft heeft hij daar ook niet de kans voor.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, het ziet er niet heel slecht uit hoor, en ik geloof dat je jezelf ook heel goed kan beoordelen Knipoog
Veel succes nog!

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 12:53

Bedankt Haha!!:D

Nog meer tips . Lachen?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:22

Hoe is je les gegaan en heb je nog wat aan mijn tips gehad heb je nog iets geprobeert.

Ik las ook dat je soms een tijd niet rijd.Verwacht dan ook niet te veel van je paard.En longeer je je paard wel eens?

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 08:41

monsera schreef:
Hoe is je les gegaan en heb je nog wat aan mijn tips gehad heb je nog iets geprobeert.

Ik las ook dat je soms een tijd niet rijd.Verwacht dan ook niet te veel van je paard.En longeer je je paard wel eens?

Longeren kan me paard niet . Huilen ! Hij wordt dan helemaal panisch en stormt op je af enzo .
Zelf me instructrice heeft het geprobeert ook niet gelukt. Les ging niet door Boos! ,, ze kwamen even later zeggen dat der al iemand anders om die tijd reed dus dat we pas ergens in januarie weer kunnen . Huilen , Jaa je hebt wel gelijk dat ik dan niet teveel moet verwachten ! .
Maar soms wordt die wel weer een tijd gereden elke dag (behalve zondag). Omdat het juist zo slecht gaat, alleen zien we nog geen verbetering . Het is ook heel raar want ik heb hem nu 1 jaar. En vanaf ik hem ken was rechts zijn slechte hand. En sinds kort is dat links geworden! Nou dat vind ik ook wel raar. Maar ik weet wel zeker dat het weer beter gaat, over een tijdjee Lachen! .

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 14:59

Dan ben je veel te veel met de rechterkant bezig geweest en heb je de linker kant wat verwaarloosd en dan krijg je dus dat je paard een andere slechte {zeer stijve} kant krijgt.Het is in iedergeval niet raar maar zonder hulp is het ook erg moeilijk om je paard op de juiste manier los te rijden.Ik zou zelf op zoek gaan naar een andere instructrice.Zodat je weer verder kan en wat sneller weer les kan rijden.

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 23:48

Hij is sinds vandaag links achter kreupel.
Hij liep helemaal niet lekker vandaag, heeeel onregelmatig.
Na 1 rondje bak draven voelde ik het al.
Dus heb ik er wat mensen naar laten kijken.
Conclusie, hij hinkte een beetje met ze linker achterbeen .
Heb ik buiten een rondje gestapt, kijken of dat werkte.
Maar toen ik terug reed was hij alleen maar erger gaan hinken.
Dat been was ook iets dikker dan die andere,
maar dat zegt niet veel, want sinds die daar een wond heeft gehad vorig jaar.
Is dat been altijd wat dikker gebleven.

Nou morgen vroeg erweer heen, kijken hoe die dan is.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:17

Kijk,, Ik heb jou foto's niet gezien, maar ik kan aan de antwoorden afleiden wat ongeveer het probleem is: gespannen. Je zit teveel te denken aan hoe je pony moet lopen. En luister, een pony moet niets, een pony mag. Zelf heb ik een fries, met een paar dezelfde problemen. En weet je wat ik geleerd heb? Laat je pony zijn weg eens zelf zoeken. Denk niet: mijn pony moet zo lopen. Het paard laat jou wel zien als hij het snapt, je kan hiernaar streven, maar als hij het niet snapt, zal hij het ook niet doen. Laat je lessen, en je technieken eens rustig op je afkomen, je kan een paard toch niets leren in 1 week. Dus laat de dagen eens komen zoals ze komen, zonder na te denken dat hij iets moet kunnen. Dit is een hele wijze les, ik kreeg hem vroeger bijna niets aangeleerd, omdat ik telkens de drang had dat hij netjes moest lopen,, maar door die lessen hebbik mij laten vertellen dat ik het moet afwachten, en ik heb hem nu in een maand tijd een mooie ronde volte leren rijden, netjes stelling door de hoeken, en wachten op mijn teken. Je moet het echt leren om ook plezier van je paard te hebben, dit vraagt tijd, maar je word er wijzer van, en de meeste dingen gaan ook beter lukken. suc6!

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 14:21

Wartertje schreef:
Kijk,, Ik heb jou foto's niet gezien, maar ik kan aan de antwoorden afleiden wat ongeveer het probleem is: gespannen. Je zit teveel te denken aan hoe je pony moet lopen. En luister, een pony moet niets, een pony mag. Zelf heb ik een fries, met een paar dezelfde problemen. En weet je wat ik geleerd heb? Laat je pony zijn weg eens zelf zoeken. Denk niet: mijn pony moet zo lopen. Het paard laat jou wel zien als hij het snapt, je kan hiernaar streven, maar als hij het niet snapt, zal hij het ook niet doen. Laat je lessen, en je technieken eens rustig op je afkomen, je kan een paard toch niets leren in 1 week. Dus laat de dagen eens komen zoals ze komen, zonder na te denken dat hij iets moet kunnen. Dit is een hele wijze les, ik kreeg hem vroeger bijna niets aangeleerd, omdat ik telkens de drang had dat hij netjes moest lopen,, maar door die lessen hebbik mij laten vertellen dat ik het moet afwachten, en ik heb hem nu in een maand tijd een mooie ronde volte leren rijden, netjes stelling door de hoeken, en wachten op mijn teken. Je moet het echt leren om ook plezier van je paard te hebben, dit vraagt tijd, maar je word er wijzer van, en de meeste dingen gaan ook beter lukken. suc6!

Kzal het proberen Tong uitsteken .
Maar het lijkt me wel erg moeilijk .Knipoog!
Bedankt hoor !

Quick moet nu een hele week kan ik gewoon rijden, maar alleen stappen.
Dan kijken we over een week weer verder hoe het dan is.

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 13:37

We laten er nou iemand naar kijken.
Want hij loopt niet meer kreupel, maar erg kort met de achterbenen.
En diegene gaat kijken of die behandeld moet worden,