Hoi,
Misschien moet je een denken aan de huisvesting van je pony: als zij altijd gewend is om dag en nacht buiten te staan, zal ze zich waarschijnlijk doodongelukkig voelen op stal. En misschien helpt het om wat meer afwisseling in het werk te brengen tegen de verveling? Balkjes, sprongetje en vooral: buitenritten. Houdt je pony fris in het hoofd!
Ik denk dat dit misschien niet alleen een rijtechnisch probleem is (wel grotendeels), maar dat je pony gewoon niet zo lekker in haar vel zit. Ook vanwege haar slechte eerdere ervaringen natuurlijk. Mijn pony (Wesh Cob, ook met stierennek) was vroeger net als jouw Fjord heel gevoelig, bang voor zwepen en en voor dingen tijdens het rijden die ze niet snapte etc. Dit is pas echt beter gegaan toen ze meer zelfvertrouwen kreeg en zich goed voelde, en dat heeft heel lang geduurd (ik had trouwens ook geen mogelijkheid om les te nemen, dat maakte het natuurlijk niet makkelijker!). Alleen geduld, heel veel belonen en veel stemhulpen geven heeft geholpen. En daarnaast heb ik natuurlijk gezorgd dat ze een zo fijn mogelijk leven heeft: veel buiten (en dus niet 1 of 2 uurtjes) met andere ponies en dingen doen die zij leuk vindt.
Succes ermee!
Groetjes Veerle