Hulp tegen het hangen aan de hand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Casca

Re: Hulp tegen het hangen aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:10

als je een keer alleen in de bak kunt rijden; teugels helemaal los, en ga dan op je zit de overgangen rijden, tegen haar praten: "hooooo" vooral heel rustig blijven, heel veel overgangen rijden zonder aan die teugels te komen (in een boogje laten hangen). Als ze echt niet terugkomt pak je een keer rustig beide teugels en laat je haar de hoek in lopen, weer zonder boos te worden. Aai haar dan een keer door de manen, tegelijkertijd tegen haar praten: "hooo, rustig aan" zorg dat ze zoch op je zt gaan concentreren ipv op die teugels. het zal er in het begin wel heel kinderachtig zijn maar je pony heeft dat een paar keer nodig.. Geloof me, ik ken die eigenwijze fjorden, maar het enige dat niet helpt is boos worden, hulpeugels en rukken in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:39

Wat een onzin
Denk jij dat een paard van 1.75 minder sterk in de nek is?
En ja, ik heb ook eigenwijze fjorden gereden.
Loslaten, zachte hand en met de zit rijden was ook daar de oplossing.
Maakt het ras niet van uit, helemaal niets.

Je maakt een paard sterk, zelf.
Touwtrekken win je niet, doe het dan ook niet Lachen

Rollenbit snel de prullenbak in, dat geeft namelijk lichte stroom aan je paard.

Nogmaals, vlug andere les, deze leert je enge en verkeerde dingen.

Succes Lachen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:13

Ook ik heb jaren fjorden gereden (toevallig) en weet dat het onzin is dat een fjort eigenwijzer is dan andere paarden of sterker, nee hoor; je moet gewoon netjes rijden en techniek heeft niks te maken met kracht, want tegen elk paard verlies je het als je denkt dat je met kracht (rukken) je paard beter aan het lopen krijgt. Elke Z2 amazone zal moeite hebben als ze op een vreemd paard komt dat ook nog eens vereden is. Laat haar er maar eens een maand op rijden en kijk dan weer, of: neem zelf goed les. Verschuil je niet achter smoesjes, want je houdt jezelf alleen maar voor de gek.
Succes! Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:39

Bovenstaande twee posts zeggen een heleboel waarheid Knipoog

Een paard dat al tijden slecht wordt bereden loopt niet ineens met een andere ruiter de sterren van de hemel. Daar gaat training aan vooraf, ruiter en ook paard moeten zich naar een bepaald niveau ontwikkelen.

Ik denk dat je opvatting ´fjorden zijn sterker dan gewone paarden´ je de verkeerde richting instuurt. Elk paard is van nature veel krachtiger dan de mens. De kunst is juist ´slimmer´ te zijn dan je paard en op die manier respect te winnen als leider. In de natuur is het de sterkste die wint. Als je paard dus denkt dat jij sterker bent zal hij snel jouw leiderschap volgen. Dit bereik je niet door te trekken en rukken, daarmee bevestig je alleen maar dat het paard wint als deze terugtrekt (want dat doet hij zeker). Dit bereik je door psychologisch sterk over te komen op je paard, rustig maar consequent zijn. Belonen als het paard het goed doet, niet op zijn kop geven als je iets vraagt wat te moeilijk is. En doe tijdens het rijden oefeningen waarbij je paard het goed kan doen, dan kun je hem belonen en zo motiveer je je paard om het goed te doen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:41

Wie niet sterk is moet slim zijn Haha!

En wij als kleine mensjes winnen het nooit tegen een pony/paard op kracht Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:55

Dat bedoel ik ook inderdaad Lachen En het is echt niet de bedoeling om je paard psychologisch als leider de grond in te boren, dat is weer een ander uiterste. Je moet het luisteren van je paard niet afdwingen met kracht, maar verdienen. Op zo´n manier dat het paard het prettig vindt om naar je te luisteren.. (makkelijker gezegd dan gedaan overigens Knipoog )

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:07

Ik ben het helemaal met Runningkawa eens. Zoek goede instructie.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:18

ik ga met bovenstaande reacties mee. maar zou het ook niet zo kunnen zijn dat ze gewoon bang is geworden? je geeft zelf al aan dat ze kopschuw is en bang is van zweep, en dat ze als je inhoudt alleen maar meer onder je uit gaat rennen. misschien is ze vroeger slecht behandeld, en loopt ze uit angst onder je vandaan, dan zijn bijzet, rukken (wat je nu al niet meer doet, heb ik gelezen, maar dit is alleen om uit te leggen) en ander bit geen oplossingen, en wordt ze hier alleen maar banger van. probeer haar inderdaad rustig en 'heel beleefd' te rijden, zodat ze weer vertrouwen krijgt. succes!
en over dat fjorden sterker zijn: ik rijd ook wel eens een fjord, die maakt zich ook vaak supersterk, en dan lijkt hij niets te voelen van zowel been als hand, maar als ik daar een half uurtje op rijd zonder rukken en plukken (wel een keer een tikje in het begin om hem attent te maken) kan ik hem op mijn pinken rijden, en is hij heerlijk voorwaarts. inderdaad wat runningkawa zegt, het ligt aan jezelf hoe sterk je je paard maakt..

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:11

Hoi,

Misschien moet je een denken aan de huisvesting van je pony: als zij altijd gewend is om dag en nacht buiten te staan, zal ze zich waarschijnlijk doodongelukkig voelen op stal. En misschien helpt het om wat meer afwisseling in het werk te brengen tegen de verveling? Balkjes, sprongetje en vooral: buitenritten. Houdt je pony fris in het hoofd!
Ik denk dat dit misschien niet alleen een rijtechnisch probleem is (wel grotendeels), maar dat je pony gewoon niet zo lekker in haar vel zit. Ook vanwege haar slechte eerdere ervaringen natuurlijk. Mijn pony (Wesh Cob, ook met stierennek) was vroeger net als jouw Fjord heel gevoelig, bang voor zwepen en en voor dingen tijdens het rijden die ze niet snapte etc. Dit is pas echt beter gegaan toen ze meer zelfvertrouwen kreeg en zich goed voelde, en dat heeft heel lang geduurd (ik had trouwens ook geen mogelijkheid om les te nemen, dat maakte het natuurlijk niet makkelijker!). Alleen geduld, heel veel belonen en veel stemhulpen geven heeft geholpen. En daarnaast heb ik natuurlijk gezorgd dat ze een zo fijn mogelijk leven heeft: veel buiten (en dus niet 1 of 2 uurtjes) met andere ponies en dingen doen die zij leuk vindt.
Succes ermee!
Groetjes Veerle